Gå til innhold

samboerskap og suak


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest anonym

Hei,

vi har nylig sendt søknad til suak, og hadde glemt å dokumentere samboerskap. Har vært gift et halvt år for lite. Av forskjellige årsaker har vi vært registrert på hver vår hjemkommune i folkeregisteret. Det blir dermed vanskelig å dokumentere at vi har vært samboere, noe som føles absurd fordi vi har bodd sammen i 8 år før vi giftet oss. Vi skal nå samle kvitteringer og det vi har med brev til suak, men jeg blir svært bekymret for at dette ikke blir akseptert. Noen som har vært ute for lignende?

Hilsen meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi hadde samme problem, pga en feil sto jeg registrert hos faren min i stedet for sammen med samboeren min.

Vi sendte med alt vi kunne, det vil si: bekreftelse fra banken om at vi hadde kjøpt hus sammen og når vi kjøpte det(evt fra utleier om at dere bor der sammen og hvor lenge), fra posten at de har levert post til den adressen, fra arbeidsgiver osv. Ta med alt dere kan finne på. Sosialkuratoren tok det også med i rapporten, der hun skrev litt om at det hadde skjedd en misforståelse med at vi kunne dokumentere samboerskap fra andre hold enn folkeregisteret.

Jeg var livredd for at vi ikke skulle bli godkjent, men det gikk helt fint -SUAK stilte ingen spørsmål og krevde ikke tilleggsopplysninger.

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tips

Min kusine og hennes samboer stod oppført i sine hjemkommuner for å få mindre skatt i flere år etter at de begynte å jobbe (fikk pendlerfradrag, ganske urettmessig). Det gjorde at de ikke kunne få bekreftet til adopsjonsbyrået at de hadde vært samboere, uten å betale tilbake flere års skatt og straffeskatt. Adopsjonsbyrået undersøkte med skattemyndighetene.

Noe annet er jo hvis man har vært studenter, da tillater jo som oftest ikke vertskommunen (der man studerer) at man melder flytting dit, og man tvinges til å stå oppført i hjemkommunen selv om man er samboer i studiekommunen. Da vil det hjelpe med kvitteringer etc, antar jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (ikke undertegnet)

Er ymse grunner skattemessige grunner, kan jeg ikke i det hele tatt få meg til og synes synd på deg. Som man reder så ligger man.

8 år dere ikke kan dokumentere. Det er ikke bare ærlige hensikter bak.

Nei! Sånn kan det gå.

Du får vente til dere har vært gift lenge nok da, s¨å dere evnt. slipper og begrunne "ymse grunner"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym

Er ymse grunner skattemessige grunner, kan jeg ikke i det hele tatt få meg til og synes synd på deg. Som man reder så ligger man.

8 år dere ikke kan dokumentere. Det er ikke bare ærlige hensikter bak.

Nei! Sånn kan det gå.

Du får vente til dere har vært gift lenge nok da, s¨å dere evnt. slipper og begrunne "ymse grunner"

Det var da rett og slett et injurierende innlegg. Grunnen til at vi ikke har vært folkeregistrert på samme adresse er at man i forhold til Lånekassen skulle være registrert på hjemkommune som student. Og vi har begge lange utdannelser bak oss og har ikke hatt en eneste skattemessig fordel av noe.

Noe så utrolig frekt og sårende har jeg ikke vært ute for før. Jeg håper ikke at du er en fast bruker av dette forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym

Det var da rett og slett et injurierende innlegg. Grunnen til at vi ikke har vært folkeregistrert på samme adresse er at man i forhold til Lånekassen skulle være registrert på hjemkommune som student. Og vi har begge lange utdannelser bak oss og har ikke hatt en eneste skattemessig fordel av noe.

Noe så utrolig frekt og sårende har jeg ikke vært ute for før. Jeg håper ikke at du er en fast bruker av dette forumet.

Det må nok påregnes endel innlegg av arten ovenfor, dessverre. Jeg foreslår at det gjøres et forsøk med f.eks BIOLA. Det skal være bra for fordøyelsen......

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest (ikke undertegnet)

Det var da rett og slett et injurierende innlegg. Grunnen til at vi ikke har vært folkeregistrert på samme adresse er at man i forhold til Lånekassen skulle være registrert på hjemkommune som student. Og vi har begge lange utdannelser bak oss og har ikke hatt en eneste skattemessig fordel av noe.

Noe så utrolig frekt og sårende har jeg ikke vært ute for før. Jeg håper ikke at du er en fast bruker av dette forumet.

Beklager, men kan det være så vansklig og dokumentere? Hvis dere leide er det jo bare og kontakte huseier.

Du må være litt type hårsår. Det er ikke akuratt vanlig og bli så støtt og såret vist det ikke ligger noe bak.

Jeg er ganske fast bruker av dette forumet. Beklager, jeg kriver bare det mange andre tenkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...