Gå til innhold

Hva synes dere om SPs forslag?


Gjest Sidsel i FUB

Anbefalte innlegg

Gjest Sidsel i FUB

Senterpartet kom med følgende lovforslag i går (klipp fra pressemeldingen):

Lik økonomisk støtte ved assistert befruktning og adopsjon fra

- Senterpartiet vil se assistert befruktning og adopsjon fra utlandet i sammenheng. Det må være et mål å balansere utgiftene slik at disse to tilbudene for barnløse likebehandles. Senterpartiet la i dag fram et privat forslag i Stortinget om dette, sier stortingsrepresentant og leder av Senterkvinnene Inger Enger.

- Det er nå forholdsvis store og omtrent like kostnader for foreldre som ønsker å få barn ved assistert befruktning og de som velger å adoptere et barn fra utlandet. Senterpartiet mener at den økonomiske støtten ved dette bør settes til 1 G, som nå er 51 600 kroner, for å gjøre de økonomiske forutsetningene til en hver tid forutsigbare, sier Enger.

- Rundt 80 000 par i fruktbar alder er ufrivillig barnløse. Dette rammer alle lag i folket. Etter at statsstøtten ble fjernet, blir den enkeltes private økonomi avgjørende for å prøve assistert befruktning ved ufrivillig barnløshet og dette vil Senterpartiet motvirke ved det innleverte lovforslaget, sier Enger.

Hadde vært fint med kommentarer. FUB har skrevet til SP med sine synspukter til forslaget, som er godt, men som også har sine svakheter. Vi må kjempe for å få tilbake støtten for assistert befruktning samtidig som vi kjemper for økt adopsjonsstøtte. Dette er to sider av samme sak og ikke motstridende.

Med vennlig hilsen,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er jo virkelig et skritt i riktig retning.

Håper det er flere partier som går inn for dette på stortinget.

MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo virkelig et skritt i riktig retning.

Håper det er flere partier som går inn for dette på stortinget.

MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke så bra

Jeg synes det skal være betaling for velykket behandling / adopsjon, med et max. tall for antall forsøk.

Synes det blir galt å late som alle adoptanter er ufrivillig barnløse, det er flere grunner til å adoptere enn det at man ikke kan produsere egne barn. Hvam skal lage skillelinje mellom de som adopterer fordi de ikke kan få egne barn og de som adopterer fordi de mener det er en fin måte å få barn på uansett? Må man ha visse medisinske diagnoser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

venterigjen

Svarer med forbehold om at jeg ikke har lest det konkrete forslaget fra Sp.

Jeg syntes klart det er et skritt i riktig retning:

- linking av adopsjonsstøtten til G systemet

- økning av adopsjonstøtten

- likebehandling av adopsjon og ass. befruktning som to likeverdige alternativer å velge å få barn på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jo, jeg liker det

Har ikke tenkt så MYE på det, men umiddelbart syntes jeg det hørtes "riktig" ut.

Adopsjonsstøtten vil jo gå veldig opp, hvis 51000 var tallet.

Og så syns jeg at det på en enkel og grei måte likestiller det å føde egne barn og det å adoptere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest snø

Jeg forstår egentlig ikke helt hva som ligger i forslaget, jeg. Hvis det er sånn at ufrivillig barnløse skal få 1 G. Punktum. Ja da er det jammen ikke noe å rope hurra for, verken for oss som adopterer eller de som prøverører! Adopterer man et barn så tjener man så klart på det, skal man ha to så er det omtrent hip som happ med dagens ordning, og skal man ha tre barn, ja da er forslaget direkte dårlig!

Mener SP at man skal få en G per adopsjon eller prøverørsforsøk? I så tilfelle ville jo prøverør bli direkte innbringende ;-)

Hvis man skal kunne få 1G flere ganger, hvor mange G'er kan man da bruke på prøverør, og får man da G'er når man skal adoptere også?

Og hva med de som ikke er ufrivillig barnløse men likevel vil adoptere, hvor passer de inn i dette??

Jeg har tidligere sagt at jeg er tilhenger at man skal se adopsjon og IVF i sammenheng, og at man burde få "lik" støtte. Men jeg ser jo også at dette kan være _veldig_ vanskelig å løse tilfredsstillende. JEG har i alle fall ingen god løsning på dette.

Jeg ønsker ikke økt adopsjonsstøtte på bekostning av IVF. Jeg tror heller ikke at det er realistisk at adopsjon blir helt gratis (selv om IVF blir det igjen). Men jeg skulle virkelig ønske at man samtidig med IVF-debatten tok en debatt om støtten til adopsjon, og at man knytttet denne opp til 1 G - og at man fikk dette for hver adopsjon, ikke bare som et engangsbeløp.

Støtten til IVF og adopsjon bør ses i sammenheng fordi det er en sammenheng her. Jo dyrere IVF, jo flere vil prioritere å bruke pengene på adopsjon (jeg frykter ikke, som andre, at mange vil velge adopsjon "før de er klar", rett og slett fordi jeg tror man må være klar for å sette i gang). Jo billigere IVF, jo flere tror jeg vil ta sine tre forsøk fordi de har tre forsøk som de "like gjerne kan bruke opp". Selv om de godt kan tenke seg adopsjon, og egentlig er klar for det.

Ellers synes jeg IVF og adopsjon er likestilte måter å få barn på, og føler ikke for å misjonere til de som ikke kan tenke seg å adoptere. Man velger det man vil :-) Og slik bør det være! Det bør ikke være pengeboka som avgjør, men hva man har lyst til!

Jeg synes det er fornuft i et forslag med en begrenset egenandel på IVF (og gratis medisin) og tre gratis forsøk, og det støtten man får per adopsjon settes til 1 G.

Vi kan jo håpe ;-)

Beste hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gitt at 1G knyttes til hver forsøksrunde (som kan lede til ett barn, det vil vel si inntil 3 forsøk ?)/adopsjon.

Det blir nok vanskelig å få til et system som føles helt rettferdig for alle. En adopsjon koster ca 100 000,-, Et prøverørsforsøk koster vel ca 30 000,-, 3 forsøk ca 90 000 (+ kostnader knyttet til selve fødsel, som dekkes av det offentlige i dag. Holdes utenfor regnestykket, men nevnes for ordens skyld). Altså gir forslaget tilnærmet 50 % offentlig støtte for begge metoder.

Ut i fra en adoptants synspunkt synes jeg forslaget høres bra ut. "Taperne" vil vel være de som først velger ass befr uten å lykkes for så å gå videre til adopsjon.

En slik ordning vil nok medføre at flere går direkte på adopsjon, noe jeg synes er positivt. (uten å ønske å moralisere rundt dette. Den enkelte familie må ta sine egne valg).

Å skille ut de som velger adopsjon selv om de kan få barn selv blir en unødvenig problematisering av debatten, og fjerner fokus fra saken. Det å kunne gi et eller flere foreldreløse barn et hjem er så verdifullt i seg selv at Staten Norge godt kan gi offentlig støtte til alle som velger adopsjon, uavhengig av om en kan få / ikke få barn ved naturmetoden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt hva jeg skal synes om dette utspillet til SV, men er enig med Amba i at det er et skritt i riktig retning.

Men - jeg synes det er veldig viktig å skille mellom de to forskjellige måtene å få barn på. Veldig mange av oss her inne har vært igjennom IVF/ICSI - forsøk før vi startet adopsjons-prosessen, og tidligere var det aldri snakk om at vi måtte velge hva vi ville ha støtte til. Uansett så synes jeg det er dumt å måtte velge, og mener at støtten til de to bør være adskilte.

Det jeg egentlig vil frem til, er at jeg synes støtten til assistert befruktning bør være slik den var frem til nyttår, at en får tre offentlige forsøk. Det var da ikke gratis før heller, men egenandelene var ikke så store som nå!

Når det gjelder adopsjon så mener jeg at det er rettferdig at støtten til hver adopsjon blir satt til 1G. Altså ca. en fordobling i forhold til i dag. Det er omtrent det samme som en normal graviditet koster, så det synes jeg ikke blir urettferdig!!

Vel - det er hva jeg mener, så får andre mene sitt. Uansett så mener jeg at det blir feil å si at de som har vært så "dumme" å prøve assistert befruktning før de starter opp adopsjons-prosessen ikke skal få noe i støtte. Da blir jo ordningen dårligere enn den er i dag, og det blir helt feil i mine beregninger. Både Sverige og Danmark får mer i støtte til adopsjon ennd et vi gjør her i Norge.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt hva jeg skal synes om dette utspillet til SV, men er enig med Amba i at det er et skritt i riktig retning.

Men - jeg synes det er veldig viktig å skille mellom de to forskjellige måtene å få barn på. Veldig mange av oss her inne har vært igjennom IVF/ICSI - forsøk før vi startet adopsjons-prosessen, og tidligere var det aldri snakk om at vi måtte velge hva vi ville ha støtte til. Uansett så synes jeg det er dumt å måtte velge, og mener at støtten til de to bør være adskilte.

Det jeg egentlig vil frem til, er at jeg synes støtten til assistert befruktning bør være slik den var frem til nyttår, at en får tre offentlige forsøk. Det var da ikke gratis før heller, men egenandelene var ikke så store som nå!

Når det gjelder adopsjon så mener jeg at det er rettferdig at støtten til hver adopsjon blir satt til 1G. Altså ca. en fordobling i forhold til i dag. Det er omtrent det samme som en normal graviditet koster, så det synes jeg ikke blir urettferdig!!

Vel - det er hva jeg mener, så får andre mene sitt. Uansett så mener jeg at det blir feil å si at de som har vært så "dumme" å prøve assistert befruktning før de starter opp adopsjons-prosessen ikke skal få noe i støtte. Da blir jo ordningen dårligere enn den er i dag, og det blir helt feil i mine beregninger. Både Sverige og Danmark får mer i støtte til adopsjon ennd et vi gjør her i Norge.

Mvh

Ser at jeg tydeligvis var litt trøtt tidligere i dag også, da jeg har prestert å skrive SV enda det står klart og tydelig SP i overskriften :-)

Til mitt forsvar så er jeg ganske forkjølet, og ikke helt pigg i dag ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snø

Ser at jeg tydeligvis var litt trøtt tidligere i dag også, da jeg har prestert å skrive SV enda det står klart og tydelig SP i overskriften :-)

Til mitt forsvar så er jeg ganske forkjølet, og ikke helt pigg i dag ;-)

Hehehe.... Du ville engasjere deg, og så fikk du ikke med deg hvem som har forelsått hva ;-))

Kødder jeg!

Helt enig med deg i at det er skuffende lite engasjement rundt temaet - dette er jo absolutt noe flere burde mene noe om.

I stedet for å engasjere seg for eller mot private meldninger her.....

Jeg har i det minste gjort begge deler, *ler*

Beste hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 2xkorea

Hadde støtten økt til rundt 50.000 kroner hadde vi satt igang runde nr. 2 straks.....

Er det riktig at engangsstøtten skal økes til så mye??? Blir da kjempeglad dersom dette stemmer....

Ha en god dag.

PS. Når skal forslaget stemmes over/vedtas??? Noen som er politisk engasjert og informert????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe.... Du ville engasjere deg, og så fikk du ikke med deg hvem som har forelsått hva ;-))

Kødder jeg!

Helt enig med deg i at det er skuffende lite engasjement rundt temaet - dette er jo absolutt noe flere burde mene noe om.

I stedet for å engasjere seg for eller mot private meldninger her.....

Jeg har i det minste gjort begge deler, *ler*

Beste hilsen fra

He, he he! Det er ikke så lett vet du, snø, å ha kontroll på alle bokstavene. Spesielt ikke når en er dopet med febernedsettende :-)

Det verste er at jeg skrev en mail til Inger Enger for å spørre litt nærmere om forslaget, og der skrev jeg også SV. Litt flaut, men pytt. Hun skjønner sikkert hva jeg mente... :-)

Håper i alle fall at det vil skje noe med adopsjonsstøtten i nærmeste fremtid. Hadde ikke gjort noe om det skjedde før vi får tildeling - men det er vel å håpe på for mye. Neste gang...

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...