Gå til innhold

solfaktor????


Gjest (ikke undertegnet)

Anbefalte innlegg

Gjest (ikke undertegnet)

Hei!

Det fine været har kommet til oss, og i den forbindelsen lurer jeg på hvordan det er med solfaktor til mitt adoptivbarn. Barnet har nokså mørk hud og jeg lurer på om det er nødvendig med solkrem. Vil barnet bli solbrent? Håper noen kan hjelpe meg med dette.

"Uvitende"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er like viktig å smøre adoptivbarn med mørk hud som "norske barn". Min sønn er ganske gyllen i huden, men må smøres mye om sommeren. Han blir fort rødaktig og da er det like skummelt for deres hud som for oss. Selv blir jeg rød som en hummer, så derfor er høy solfaktor alltid tilstede her i huset.

Bruk høy faktor til barnet ditt og smør ofte. Gjerne en time før man skal ut. Da trekker kremen inn i huden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

venterigjen

JA! Bruk høy faktor. Barnehud er sensitiv.

Der vårt barn er født (midt Kina) er barn under ett overhode ikke ute det første året (annet en til fra lege osv.) da de anser at forurensing og sol ikke er bra for barnet. Og de er derfor ofte svært sensitive til utelys/sol.

Vår datter har gyllen hud men har de to første årene vært ekstremt sensitiv med soleksem i ansiktet. I år har huden blitt sterkere.

I år bruker vi Cosmica 25 fysisk filter og det ser ut til å gå greitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (ikke undertegnet)

Det er like viktig å smøre adoptivbarn med mørk hud som "norske barn". Min sønn er ganske gyllen i huden, men må smøres mye om sommeren. Han blir fort rødaktig og da er det like skummelt for deres hud som for oss. Selv blir jeg rød som en hummer, så derfor er høy solfaktor alltid tilstede her i huset.

Bruk høy faktor til barnet ditt og smør ofte. Gjerne en time før man skal ut. Da trekker kremen inn i huden.

Hei

Det er ikke sant at de trenger solkrem i like stor grad som oss. De som har fargestoff i huden er mye mere beskyttet mot solen. Hudkreft er et fenomen som hører nordeuropeere til.

Unntak kan kanskje barn under 1 år være, da de jo blir beskyttet mot sterk sol i alle land, men de er alikevel mere naturlig beskyttet enn bebyer uten pigmenter.

I kina f.eks.er det status å ikke være brun (slik som det var her i norge for 100 år siden)så at de holder seg vekk fra sola har noe mere en kulturell betydning. Det er mange som får utslett av for mye bruk av sterke solkremer.

Noen (jeg anklager ikke de som her har svart) adoptivforeldre ønsker ikke at barna skal bli brunere vet jeg og begrunner sin utagerende solkrembruk med at det er nødvendig. Dette har noe spredd en myte blandt oss. Jeg har vært i kontakt med hudlege om dette og han har da sagt at om de skal smøre bare litt i begynnelsen eventuelt og med en lavere faktor. Barna har veldig godt av soleksponering da de produserer mindre d vitamin enn oss lysere. De er så heldige å ha verdens beste solbeskyttelse innebygd, la nå de stakkars barna slippe denne solkrembruken som er helt unødvendig og desverre i mange tilfeller har underliggende årsaker som ikke tåler solens lys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Det er ikke sant at de trenger solkrem i like stor grad som oss. De som har fargestoff i huden er mye mere beskyttet mot solen. Hudkreft er et fenomen som hører nordeuropeere til.

Unntak kan kanskje barn under 1 år være, da de jo blir beskyttet mot sterk sol i alle land, men de er alikevel mere naturlig beskyttet enn bebyer uten pigmenter.

I kina f.eks.er det status å ikke være brun (slik som det var her i norge for 100 år siden)så at de holder seg vekk fra sola har noe mere en kulturell betydning. Det er mange som får utslett av for mye bruk av sterke solkremer.

Noen (jeg anklager ikke de som her har svart) adoptivforeldre ønsker ikke at barna skal bli brunere vet jeg og begrunner sin utagerende solkrembruk med at det er nødvendig. Dette har noe spredd en myte blandt oss. Jeg har vært i kontakt med hudlege om dette og han har da sagt at om de skal smøre bare litt i begynnelsen eventuelt og med en lavere faktor. Barna har veldig godt av soleksponering da de produserer mindre d vitamin enn oss lysere. De er så heldige å ha verdens beste solbeskyttelse innebygd, la nå de stakkars barna slippe denne solkrembruken som er helt unødvendig og desverre i mange tilfeller har underliggende årsaker som ikke tåler solens lys.

"Hudkreft er et fenomen som hører nordeuropeere til."

Det der er helt feil!

http://www.canariposten.com/nyheter/u15a/n_12_2.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg skulle nok sagt de med lysere hudtype. Så vidt jeg kan huske er det jo mange med lys hudtype på kanariøyene.

Min far kom i prat med en svart på Jamaica, han fortalte i hvertfall min far at svarte også kan bli solbrent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...