Gjest (ikke undertegnet) Skrevet 11. mai 2002 Del Skrevet 11. mai 2002 Hei Til et tidligere innlegg for en stund siden. Det er ikke sant at de trenger solkrem i like stor grad som oss. De som har fargestoff i huden er mye mere beskyttet mot solen. Hudkreft er et fenomen som hører nordeuropeere til. Unntak kan kanskje barn under 1 år være, da de jo blir beskyttet mot sterk sol i alle land, men de er alikevel mere naturlig beskyttet enn bebyer uten pigmenter. I kina f.eks.er det status å ikke være brun (slik som det var her i norge for 100 år siden)så at de holder seg vekk fra sola har noe mere en kulturell betydning. Det er mange som får utslett av for mye bruk av sterke solkremer. Noen (jeg anklager ikke de som her har svart) adoptivforeldre ønsker ikke at barna skal bli brunere vet jeg og begrunner sin utagerende solkrembruk med at det er nødvendig. Dette har noe spredd en myte blandt oss. Jeg har vært i kontakt med hudlege om dette og han har da sagt at om de skal smøre bare litt i begynnelsen eventuelt og med en lavere faktor. Barna har veldig godt av soleksponering da de produserer mindre d vitamin enn oss lysere. De er så heldige å ha verdens beste solbeskyttelse innebygd, la nå de stakkars barna slippe denne solkrembruken som er helt unødvendig og desverre i mange tilfeller har underliggende årsaker som ikke tåler solens lys. - (ikke undertegnet) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53035-feil-om-solfaktor/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest heldiggrisen Skrevet 11. mai 2002 Del Skrevet 11. mai 2002 Jeg er ikke enig med deg, uansett om hudlegen har sagt det. Jeg har smurt min brune datter godt i alle år fordi jeg ville beskytte henne mot skadelig solstråling. Hun har aldri noen gang hatt antydning til solbrenthet, men har blitt knall mørkebrun (altså mye brunere enn hun er om vinteren). Det har hun alltid vært stolt av. I høst var det noen som fortalte det samme som du forteller her. Og da vi var i syden i vinter tenkte jeg at hun kanskje ikke behøvde å bruke like høy solfaktor som oss andre. Hun gjorde det allikevel de første dagene, for sikkerhets skyld. Men etter noen dager da hun var mørkebrun, og vi andre fortsatt rosa, gikk hun over til å bruke solfaktor 4. Skrekk og gru! Hun ble så solbrent stakkar. Spesielt i ansiktet, og hun hadde så vondt at hun ikke orket å bade på flere dager fordi det sved så veldig når hun fikk vann på huden. Hun måtte også holde seg inne og i skyggen i flere dager. I tillegg til at det var vondt var hun veldig lei seg fordi hun syntes det var stygt. Da den verste solbrentheten gikk over flasset hun av, og var lysere under selvsagt. Hun syntes hun så ut som en flekkete ku. Det at hun brukte lav solfaktor ødela altså mye av den siste uka av ferieoppholdet for henne. Og det er ikke bra for huden å bli solbrent selvom den er brun og full av pigmenter!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53035-feil-om-solfaktor/#findComment-213209 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anonym Skrevet 11. mai 2002 Del Skrevet 11. mai 2002 Vær så snill, ikke vær så bastant når du uttaler deg om temaer du tydeligvis ikke vet nok om. Og de hentydningene du kommer med til slutt synes jeg du burde spart deg. Jeg har samme erfaringer som "heldigrisen". Våre barn blir solbrente dersom de ikke bruker solkrem, og solkremen hindrer dem heldigvis ikke i å bli brune, ja nesten svarte, på kort tid. La oss beskytte våre barn mot skadelig solstråling og solbrenthet !! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53035-feil-om-solfaktor/#findComment-213229 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Solfaktor er lurt uansett Skrevet 11. mai 2002 Del Skrevet 11. mai 2002 Jeg synes du skal bruke litt logisk sans her. Ta en innvandrer, en pakistaner for eksempel. En som har blitt født her i landet og vokst opp her, og i hele sitt liv kun blitt eksponert for den sparsomme solen vi nordmenn får. Så reiser han til foreldrenes hjemland på et lengre ferieopphold.....Denne pakistaneren har da like store muligheter som oss lyshudete til å bli solbrent og få skader av sola! Det hele kommer an på hva man er vant til, skal jeg si deg. Det er helt klart at mørkhudete mennesker har et helt annet GRUNNLAG "innebygd", men de trenger også tid til å venne seg til en sterkere sol. Solen her oppe i nord er ingenting å sammeligne mot de land som ligger nærmere Ekvator. Et adoptert barn som kommer til Norge som baby, har sannsynligvis fått svært lite sol i sitt liv. Selv i solrike land skjermes de aller minste mot direkte sol og hete. De vokser så opp her og er like sarte i huden som oss,. og trenger høy faktor for å unngå solbrenthet de også etter våre lange høster og vintere. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53035-feil-om-solfaktor/#findComment-213235 Del på andre sider Flere delingsvalg…
seinfeld Skrevet 11. mai 2002 Del Skrevet 11. mai 2002 Hei, da vi fikk tildeling av vårt første barn, en nydelig afro- colombianer, lurte jeg også på om han måtte smøres med solkrem. Jeg spurte vår saksbehandler i adopsjonsforeningen, og hun anbefalte meg absolutt å smøre. Hun hadde erfart at hennes barn ble meget solbrent fordi hun av uvitenhet ikke hadde brukt solkrem. Da nr. 2 meldte sin ankomst, tok vi også denne gang med solkrem i bagasjen. Det er jeg glad for! Lillebror hadde tydeligvis aldri vært smurt, og han hadde MEGET solskadet hud i ansiktet. Sørlig i pannen, opp mot hårfestet, ikke så rart da sola står rett opp. Vi smører våre gutter like mye som vi ville ha smurt et lyst barn. Solkrem forhindrer IKKE at de blir mørkere i sola, det må være overtro. Guttene er som melkesjokolade om vinteren og kokesjokolade om sommeren! Jeg velger å heve meg over påstander om at jeg - feilaktig - smører mine barn med solkrem fordi jeg ikke vil at de skal bli brunere. Det stemmer ikke. Til alle dere som ble forvirret av motstridende opplysninger; smør barna deres, de trenger det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53035-feil-om-solfaktor/#findComment-213236 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kattapi Skrevet 11. mai 2002 Del Skrevet 11. mai 2002 Vi brukte ikke solkrem til vår afro-colombianske gutt når vi var i Colombia nylig (like ved ekvator). Han ble ikke solbrent, selvom han var ute i sola store deler av dagen. Men vi smører han masse med fet krem hver dag fordi han har tørr hud... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53035-feil-om-solfaktor/#findComment-213444 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest barbeint Skrevet 11. mai 2002 Del Skrevet 11. mai 2002 Vi brukte ikke solkrem til vår afro-colombianske gutt når vi var i Colombia nylig (like ved ekvator). Han ble ikke solbrent, selvom han var ute i sola store deler av dagen. Men vi smører han masse med fet krem hver dag fordi han har tørr hud... Jeg har enda ikke barn, så kanskje jeg rett og slett ikke har rett til og utale meg, men jeg gjør det nå allikevel! Solfaktor er til for og ikke skade huden, uva stråler etc. Jeg mener helt sikkert at bruk av solfaktor er lurt på alle. Vi har ett rimlig tynt ozonlag over oss, og da hjelper det ikke med at man ikke blir solbrent, man kan få skader uansett. Nå er jeg verken hudlege eller noe annet som kan gjøre at jeg har disse uttalesen, men jeg mener sterkt bestemt at jeg har rett uansett. Selv bruker jeg faktor 12 så tidlig som nå, og jeg er allikevel nesten sort på magen, så at man bruker solkrem for at barna skal være hvitesmulig høres rett og slett sykt ut. Ha en flott helg alle sammen! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53035-feil-om-solfaktor/#findComment-213755 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.