Gå til innhold

Hvordan finne ut om en voksen har ADD/ADHD?


Gjest (ikke undertegnet)

Anbefalte innlegg

Gjest (ikke undertegnet)

Jeg er gift med en mann, eller rettere sagt, han er nå iferd med å ta ut separasjon og flytte.

Jeg/han har lenge vært overbevist om at han er psyk" på en eller annen måte.

Var nylig innlagt på Psykiatrisk klinikk i mnd, men alt ble bare verre.

Han har ofte hatt mistanken om at han kanskje kunne ha ADHD, da han har en bror som er født med det (tidligere MBD).

Jeg er fortvilet, han har lett etter svar så lenge, og gitt opp å få hjelp.

Nå har han landet på at det er "oss" det er noe galt med.

Han har blitt så skuffet over helsevesenet og ser ikke lenger muligheten for å få hjelp der. Ingen greier å overbevise ham om dette lenger.

Så nå flytter han, jeg er gravid i 4 mnd og så fortvilet. Jeg skulle så gjerne ønsket at vi hadde en fremtid sammen. Jeg er helt i fra meg, har brukt så mye tid og krefter på å hjelpe og kjenner nå at jeg klapper fullstendig sammen, nå som alt håp er ute.

Selvfølgelig er det noe galt med oss, vi har hatt det utrolig vanskelig, men jeg er overbevist om at vi kunne få det til om bare han og på sikt vi to kunne fått hjelp til å mestre dette.

Han er aggressiv, noe som har kommet mer og mer frem nå den siste tiden, han klandrer meg og alle andre for alt som har gått galt, han er deprimert fordi han ikke takler de forpliktelsene han har påtatt seg (ekteskap, barn, hus, jobb osv.)

Det er svært vanskelig å resonnere med ham, se at han tenker fullstendig feil.

F.eks at jeg har glemt å kjøpe noe i butikken som han skulle ha, ikke har noe med at jeg ikke bryr meg om ham, men kun er så enkelt som at jeg glemte det.

Han får svært dårlig samvittighet når det er noe han ikke mestrer på ønsket måte, og blir sint.

Hvis jeg forsiktig påpeker noe jeg er bekymret for, går han i forsvarsposisjon, og nekter å diskutere.

Han tar uoverveide avgjørelser, og ser kun sort/hvitt.

Han kan bli illsint fordi ny dorull ikke er hengt opp og er sykelig opptatt av trygghet.

Jeg kan ikke ta bilen en kveld å gå på besøk, fordi han da mister kontrollen og kan ikke gå ut selv om han ønsker det.

Han har det helt forferdelig og jeg aner ikke hva godt jeg kan gjøre. Han har forandret seg helt enormt det siste året, akkurat som om noe har utløst det.

Aner jo ikke om dette er noe som ville vist seg hele tiden,eller om det er slikt som kan dukke opp/forsterkes i pressa situasjoner.

Hva er egentlig symptomene og hvordan finner man det ut. Kan man "se" det på hjernen ? Ville medisiner vært eneste behandling, eller er det andre muligheter ?

Kan noen være så snill å fortelle litt om dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Helle S

Hei der!

Jeg er selv sammen med en gutt med ADHD og det byr på en del problemer. Vi har det for tiden ikke spesielt lett heller,og jeg vurderer frem og tilbake hva som bør gjøres. Har vel kommet frem til at det bør tas en ny utredning, samt mulighetene for medisinering.

Kjenner igjen NOE av det du skriver, som f.eks det der med å klandre alle andre, og det å være aggressiv.

Det er godt mulig dette er ADHD, men det kan også være en sammensatt diagnose.

Det dere bør gjøre er å oppsøke lege, evt psykiatrisk poliklinikk, og be om en utredning for dette.

Se innlegg lenger ned om "mitt forhold til en voksen med adhd", og "voksne med adhd" etc...det er mange som har lurt på det samme som degf i det siste.

Det ligger også innlegg på psykiatri som går på dette....bl.a et som heter "hvilken diagnose/feildiagnose". Les også der. kanskje det kan være til hjelp.

Lykke til.

helle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...