Gå til innhold

NHD-hobbypsykolog

Anbefalte innlegg

Gjest studenten
Skrevet

Hva er din mening om hobbypsykologer?

Jeg studerer psykologi og havner altfor ofte i situasjoner der jeg må opptre som psykolog.

Dette tærer på meg, men jeg klarer ikke å la være.

Har du noen gode råd?

Videoannonse
Annonse
Gjest Nils Havard Dahl
Skrevet

Dette har minst to sider:

Jeg synes en som ikke er ferdig utdannet skal være ekstremt forsiktig med å "leke" seg i sin kommende profesjon. Tidlig i studiet kan en lett komme til å overvurdere sine ferdigheter. Det er vanskelig å se alt en ikke kan når en ikke vet om det en gang.

Det andre, som også gjelder ferdig utdannede, er at en skal være svært tilbakeholdende med å praktisere sitt yrke i forhold til slekt, venner og bekjente. Særlig i festlig lag vil folk gjerne ha råd om det ene og andre. Dette bør en holde seg helt unna.

Personlig prøver jeg så godt jeg kan å holde mitt yrke skjult dersom jeg er sammen med ukjente. "Jeg jobber i helsevesenet", bruker jeg å svare om jeg får direkte spørsmål.

Om jeg likevel må fortelle hva jeg jobber med, bruker tilleggsopplysningen om toårig spesialutdanning i tankelesing å dempe lysten til å forbli på temaet psyke.

• 8 år senere...
Gjest Lege_hel_deg_selv
Skrevet

Dette har minst to sider:

Jeg synes en som ikke er ferdig utdannet skal være ekstremt forsiktig med å "leke" seg i sin kommende profesjon. Tidlig i studiet kan en lett komme til å overvurdere sine ferdigheter. Det er vanskelig å se alt en ikke kan når en ikke vet om det en gang.

Det andre, som også gjelder ferdig utdannede, er at en skal være svært tilbakeholdende med å praktisere sitt yrke i forhold til slekt, venner og bekjente. Særlig i festlig lag vil folk gjerne ha råd om det ene og andre. Dette bør en holde seg helt unna.

Personlig prøver jeg så godt jeg kan å holde mitt yrke skjult dersom jeg er sammen med ukjente. "Jeg jobber i helsevesenet", bruker jeg å svare om jeg får direkte spørsmål.