Gjest studenten Skrevet 15. juli 2000 Skrevet 15. juli 2000 Hva er din mening om hobbypsykologer? Jeg studerer psykologi og havner altfor ofte i situasjoner der jeg må opptre som psykolog. Dette tærer på meg, men jeg klarer ikke å la være. Har du noen gode råd? 0 Siter
Gjest Nils Havard Dahl Skrevet 15. juli 2000 Skrevet 15. juli 2000 Dette har minst to sider: Jeg synes en som ikke er ferdig utdannet skal være ekstremt forsiktig med å "leke" seg i sin kommende profesjon. Tidlig i studiet kan en lett komme til å overvurdere sine ferdigheter. Det er vanskelig å se alt en ikke kan når en ikke vet om det en gang. Det andre, som også gjelder ferdig utdannede, er at en skal være svært tilbakeholdende med å praktisere sitt yrke i forhold til slekt, venner og bekjente. Særlig i festlig lag vil folk gjerne ha råd om det ene og andre. Dette bør en holde seg helt unna. Personlig prøver jeg så godt jeg kan å holde mitt yrke skjult dersom jeg er sammen med ukjente. "Jeg jobber i helsevesenet", bruker jeg å svare om jeg får direkte spørsmål. Om jeg likevel må fortelle hva jeg jobber med, bruker tilleggsopplysningen om toårig spesialutdanning i tankelesing å dempe lysten til å forbli på temaet psyke. 0 Siter
Gjest Lege_hel_deg_selv Skrevet 29. november 2008 Skrevet 29. november 2008 Dette har minst to sider: Jeg synes en som ikke er ferdig utdannet skal være ekstremt forsiktig med å "leke" seg i sin kommende profesjon. Tidlig i studiet kan en lett komme til å overvurdere sine ferdigheter. Det er vanskelig å se alt en ikke kan når en ikke vet om det en gang. Det andre, som også gjelder ferdig utdannede, er at en skal være svært tilbakeholdende med å praktisere sitt yrke i forhold til slekt, venner og bekjente. Særlig i festlig lag vil folk gjerne ha råd om det ene og andre. Dette bør en holde seg helt unna. Personlig prøver jeg så godt jeg kan å holde mitt yrke skjult dersom jeg er sammen med ukjente. "Jeg jobber i helsevesenet", bruker jeg å svare om jeg får direkte spørsmål. Om jeg likevel må fortelle hva jeg jobber med, bruker tilleggsopplysningen om toårig spesialutdanning i tankelesing å dempe lysten til å forbli på temaet psyke. Hva synes du om alle disse som sliter psykisk som vil hjelpe andre. Som velger å forsøke å bli psykolog eller arbeide med rusmisbrukere,mennesker som sliter psykisk etc hvor egen bakgrunn og problemer ofte er en stor del av motivasjonen? 0 Siter
Digital Skrevet 29. november 2008 Skrevet 29. november 2008 Selv om du spør " The masteren" gir jeg deg ett råd allikevel kutt det ut, vent ett par år og du er utbrent før du er ferdig med utdannelsen din! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.