Gå til innhold

NHD-hobbypsykolog

Anbefalte innlegg

Gjest studenten
Skrevet

Hva er din mening om hobbypsykologer?

Jeg studerer psykologi og havner altfor ofte i situasjoner der jeg må opptre som psykolog.

Dette tærer på meg, men jeg klarer ikke å la være.

Har du noen gode råd?

Videoannonse
Annonse
Gjest Nils Havard Dahl
Skrevet

Dette har minst to sider:

Jeg synes en som ikke er ferdig utdannet skal være ekstremt forsiktig med å "leke" seg i sin kommende profesjon. Tidlig i studiet kan en lett komme til å overvurdere sine ferdigheter. Det er vanskelig å se alt en ikke kan når en ikke vet om det en gang.

Det andre, som også gjelder ferdig utdannede, er at en skal være svært tilbakeholdende med å praktisere sitt yrke i forhold til slekt, venner og bekjente. Særlig i festlig lag vil folk gjerne ha råd om det ene og andre. Dette bør en holde seg helt unna.

Personlig prøver jeg så godt jeg kan å holde mitt yrke skjult dersom jeg er sammen med ukjente. "Jeg jobber i helsevesenet", bruker jeg å svare om jeg får direkte spørsmål.

Om jeg likevel må fortelle hva jeg jobber med, bruker tilleggsopplysningen om toårig spesialutdanning i tankelesing å dempe lysten til å forbli på temaet psyke.

• 8 år senere...
Gjest Lege_hel_deg_selv
Skrevet

Dette har minst to sider:

Jeg synes en som ikke er ferdig utdannet skal være ekstremt forsiktig med å "leke" seg i sin kommende profesjon. Tidlig i studiet kan en lett komme til å overvurdere sine ferdigheter. Det er vanskelig å se alt en ikke kan når en ikke vet om det en gang.

Det andre, som også gjelder ferdig utdannede, er at en skal være svært tilbakeholdende med å praktisere sitt yrke i forhold til slekt, venner og bekjente. Særlig i festlig lag vil folk gjerne ha råd om det ene og andre. Dette bør en holde seg helt unna.

Personlig prøver jeg så godt jeg kan å holde mitt yrke skjult dersom jeg er sammen med ukjente. "Jeg jobber i helsevesenet", bruker jeg å svare om jeg får direkte spørsmål.

Om jeg likevel må fortelle hva jeg jobber med, bruker tilleggsopplysningen om toårig spesialutdanning i tankelesing å dempe lysten til å forbli på temaet psyke.

Hva synes du om alle disse som sliter psykisk som vil hjelpe andre.

Som velger å forsøke å bli psykolog eller arbeide med rusmisbrukere,mennesker som sliter psykisk etc hvor egen bakgrunn og problemer ofte er en stor del av motivasjonen?

Skrevet

Selv om du spør " The masteren" gir jeg deg ett råd allikevel kutt det ut, vent ett par år og du er utbrent før du er ferdig med utdannelsen din!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...