Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Får stadig melding om at noen prøver å gå inn på maskina mi(står noe om noe Trojan Horse osv), og IP adressen kommer opp. Kan jeg via ip adressen se hvem som prøver seg?

Er det lett å bryte seg inn på maskinen min hvis jeg fjerne firewallen?..kan hvem som helst klare det liksom. Jeg kjører XP Pro.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/53477-norton-firewall/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan ikke sjekke dette direkte via IPen. Det er mulig å spore, men slike logger blir bare levert ut til politiet.

Du trenger ikke å bekymre deg om dette. Det er ikke forsøk på å hacke maskinen din. Det som skjer er at noen kjører et program som automatisk søker etter maskiner på internett som er infisert av et bestemt virus. Dersom du er infisert av dette viruset vil vedkommende kunne komme seg inn på maskinen din. Typisk blir slike "overtatte" maskiner brukt som et ledd i angrep på andre, for å gjøre det vanskeligere å spore hvem som egentlig står bak, og for å gjøre angrepet bredere ved å bruke flere maskiner.

Så lenge du holder maskinen din virusfri og titter innom Windows Update med jevne mellomrom og installerer sikkerhetsoppdateringer er det svært liten risiko for å bli hacket, selv uten brannmur. En brannmur er selvsagt en kjekk ekstra sikkerhet. Men du kan like gjerne slå av varslingen om slike portscanninger (som denne søkingen etter virusinfiserte maskiner heter), slik at brannmuren bare stopper dem uten å gi beskjed til deg hver gang.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/53477-norton-firewall/#findComment-215796
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...