Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har blitt fortalt at det kan være lurt å ta Diflucan tabletter i tillegg til å bruke Mycostatin krem ved sopp på brystvortene, men legen min påstår at disse tablettene ikke kan tas ved amming og at melka evnt. må kastes.

Er dette tilfelle eller er Felleskatalogen konservativ her, mens farmasøyter og helsepersonell som daglig jobber med amming vil si at det er unødvendig å kaste melka?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/53569-amming-og-sopp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære Nennemor. Ved soppinfeksjon av brystet er det viktig at både mor behandles med Mykostatin krem og barnet får Mykostatin mikstur på slimhinnene i munnnen. Det finnes mye informasjon om dette hvis du søker på sopp i ammeforum. Hvis du eller noen andre av familiemedlemmene har sopp, eks. bleieutslett- barn, utflod- mor, fotsopp, hudsopp, bør dette behandles samtidig. God renslighet og nøye håndvask er viktig. Diflukan brukes hvis man etter langvarig og nøye behandling med Mykostatin ikke når målet. Man kan fortsette å amme. Bruk Legemiddelhåndboka for informasjon ift amming og medikamenter. Den finnes på www.legemiddelhåndboka.no

Referanse:"Medication and Mothers' Milk" Thomas Hale Ph.D.2000.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/53569-amming-og-sopp/#findComment-217165
Del på andre sider

• 2 uker senere...

KASTE melken ? Hva er det for noe tull ?

Jeg har hatt sopp på brystvortene under amming, og barnet mitt har hatt det i munnen samtidig. Vi smurte på Canesten salve på meg, og penslet barnet med Mykostatin i munnen.

Ingen har noensinne snakket om å kaste noe morsmelk av den grunn !! Ikke lege, ikke helsestasjon og ikke apoteket. Og jeg hadde det to ganger, og søkte MYE etter informasjon og snakket med folk om det (for å få diverse råd) !

Det eneste jeg fikk beskjed om, var å tørke av salven (Canesten) med en klut før hver amming, og legge på nytt igjen med en gang brystvorten hadde tørket etterpå. Men OM jeg skulle glemme å tørke av salven, var det ikke akkurat farlig det heller. Barnet risikerte ikke annet enn å få en litt uvant smak i munnen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/53569-amming-og-sopp/#findComment-229782
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...