Gå til innhold

Adoptert identitet


Gjest krabben

Anbefalte innlegg

Gjest krabben

Hei!

Er det nokon som har lese boka 'Adoptert identitet' av Geir Follevåg enno? Boka kom ut på Spartacus forlag, og kan bestillast her:http://www.spartacus.no/index.php3?ID=Bok&ID2=Vis&counter=186

Det var ei svært interessant bok. Geir Follevåg er sjølv adoptert frå Sør-Korea då han var tre år, og skriv ut frå sine eigne røynsler, men òg ut frå studiet sitt av adopterte i litteraturen. Boka er basert på artikkelen hans som stod i Syn og Segn tidlegare i vår, men ganske mykje utbygt.

Han kritiserer mykje av den anerkjende adopsjonsforskinga, både av Sætersdal og Dalen her heime, og av Lifton i USA, for å vera alt for fokuserte på biologisk opphav, og for lite på det at identiteten til eit menneske vert skapt i møtet mellom mennesket og omgjevnadene. Han meiner fokuseringa på biologi (som han kallar biologisme) er eigna til å skapa problem heller enn å løysa dei.

Eg anbefaler alle adoptivforeldre, adopterte og andre å lesa boka, og gjerne koma med sine meiningar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg har ikke fått lest boka ennå, men jeg vil veldig gjerne lese den når jeg får litt tid...

I følge det du skriver så syns jeg det høres veldig interessant ut. Jeg er adoptert selv og faktisk veldig lei av all fokusering på biologisk opphav. Alle mulige mennesker synser noe om at jeg bør dra og finne mine 'røtter', uten det har man visst ikke identitet...

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

venterigjen

Jeg bestiller med en gang. Det er jo interessant å lese en bok som faktisk er skrevet av en som selv er adoptert og dermed selv har opplevt dette. Som mamma er det også en interessant bok å lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..at alle slike bøker har en tendens til å være subjektive og ikke objektive. Adopterte er like individuelle som alle oss andre. Det som er riktig for forfatteren av denne boka, er ikke nødvendigvis riktig for alle andre adopterte.

Fasiten er med andre ord like mangfoldig som det finnes adopterte.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..at alle slike bøker har en tendens til å være subjektive og ikke objektive. Adopterte er like individuelle som alle oss andre. Det som er riktig for forfatteren av denne boka, er ikke nødvendigvis riktig for alle andre adopterte.

Fasiten er med andre ord like mangfoldig som det finnes adopterte.

Mvh

Sant som du sier men interessant likevel...

Boka er bestilt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest krabben

..at alle slike bøker har en tendens til å være subjektive og ikke objektive. Adopterte er like individuelle som alle oss andre. Det som er riktig for forfatteren av denne boka, er ikke nødvendigvis riktig for alle andre adopterte.

Fasiten er med andre ord like mangfoldig som det finnes adopterte.

Mvh

Sjølvsagt, men eg meiner det her går an å gjera seg opp meiningar på grunnlag av argument, døme og forsking - alt er ikkje berre kjensler.

Eg tykkjer Follevåg argumenterer godt for sitt syn, og eg er samd med han. Andre kan sjølvsagt meina heilt andre ting, men av det eg har lese har eg ikkje vorte overbevist på same måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest krabben

Kan den kjøpes i bokhandlen også?

Jeg er fortsatt av de som er skeptiske til og handle på nett.

Det kan ho heilt sikkert! Berre oppgje forfattar og forlag, så kan dei søkja opp boka, og skaffa henne om dei ikkje har ho inne.

Elles treng du ikkje oppgje kredittkortnummer eller noko sånt når du handlar på nettet. Du får boka heim i posten saman med ein giro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melis

Jeg bestilte den med en gang jeg leste dette innlegget (det var så enkelt og greit med den linken) og jeg fikk boken dagen etter. Jeg hadde tenkt å legge meg tidlig i går kveld, men det var før jeg begynte å lese. Jeg leste halve boken før jeg tvang meg til å gå og legge meg i 1-tiden (og forsov meg i dag...). Det var utrolig interessant lesning.

Han hadde mange gode poenger og vel gjennomtenkte tanker. Det var litt morsomt noen ganger, jeg satt og lo for meg selv flere ganger (f.eks. det med "SætersDalen var en barnebok i forskjell til Liftons grøsser"). Jeg har ikke lest noe av noen av dem, men jeg ble sjokkert over det som var gjengitt av innholdet og synet der.

Og jeg må si jeg selv ble litt forvirret og ettertenksom. Alt vi vordende adoptivforeldre har lest og hørt, faller litt fra hverandre. Vi har lært at vi skal fokusere på barnets fødeland, opprinnelse og biologiske opphav. Jeg selv har fått sterke følelser for Kina som jeg ikke kan unngå å gi videre til barnet. Det er vel ikke feil? Og er det ikke riktig at barnet kan ville romantisere forholdet til sin biologiske mor/familie og at det ønsker at det vet mer om dem? Jeg vet ikke. Jeg har ikke egne erfaringer og har bare lest ting som er det motsatte av det Geir Follevåg skriver. Jeg tror det er en viktig bok har har skrevet.

Men jeg er veldig, veldig enig i det han skriver om at adotivbarn ikke er ufullstendige mennesker fordi de ikke har vokst opp sammen med sin biologiske familie og derfor mangler identitet. Det med eplet og løken i Sætersdal og Dalens bok, var var direkte sjokkerende. Og utrolig generaliserende. Selvfølgelig er ikke alle adoptivbarn lag på lag uten kjerne og alle barn som vokser opp med bio. familie sunne eplekjerner. Det var utrolig godt skrevet av Follevåg.

Nei, jeg kan ikke utbrodere mer nå. Det er så mye interessant i boken, men jeg kan ikke skrive mer nå. Jeg også kan anbefale den på det varmeste. Jeg håper det kommer mer fra den kanten, og kanskje mer forskning som går litt på tvers av det som er opplest og vedtatt.

Ja, jeg er forvirret nå, men det er på likevel en positiv forvirring. Men først må jeg lese ferdig boken og så kan alt dette synke inn litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest krabben

Jeg bestilte den med en gang jeg leste dette innlegget (det var så enkelt og greit med den linken) og jeg fikk boken dagen etter. Jeg hadde tenkt å legge meg tidlig i går kveld, men det var før jeg begynte å lese. Jeg leste halve boken før jeg tvang meg til å gå og legge meg i 1-tiden (og forsov meg i dag...). Det var utrolig interessant lesning.

Han hadde mange gode poenger og vel gjennomtenkte tanker. Det var litt morsomt noen ganger, jeg satt og lo for meg selv flere ganger (f.eks. det med "SætersDalen var en barnebok i forskjell til Liftons grøsser"). Jeg har ikke lest noe av noen av dem, men jeg ble sjokkert over det som var gjengitt av innholdet og synet der.

Og jeg må si jeg selv ble litt forvirret og ettertenksom. Alt vi vordende adoptivforeldre har lest og hørt, faller litt fra hverandre. Vi har lært at vi skal fokusere på barnets fødeland, opprinnelse og biologiske opphav. Jeg selv har fått sterke følelser for Kina som jeg ikke kan unngå å gi videre til barnet. Det er vel ikke feil? Og er det ikke riktig at barnet kan ville romantisere forholdet til sin biologiske mor/familie og at det ønsker at det vet mer om dem? Jeg vet ikke. Jeg har ikke egne erfaringer og har bare lest ting som er det motsatte av det Geir Follevåg skriver. Jeg tror det er en viktig bok har har skrevet.

Men jeg er veldig, veldig enig i det han skriver om at adotivbarn ikke er ufullstendige mennesker fordi de ikke har vokst opp sammen med sin biologiske familie og derfor mangler identitet. Det med eplet og løken i Sætersdal og Dalens bok, var var direkte sjokkerende. Og utrolig generaliserende. Selvfølgelig er ikke alle adoptivbarn lag på lag uten kjerne og alle barn som vokser opp med bio. familie sunne eplekjerner. Det var utrolig godt skrevet av Follevåg.

Nei, jeg kan ikke utbrodere mer nå. Det er så mye interessant i boken, men jeg kan ikke skrive mer nå. Jeg også kan anbefale den på det varmeste. Jeg håper det kommer mer fra den kanten, og kanskje mer forskning som går litt på tvers av det som er opplest og vedtatt.

Ja, jeg er forvirret nå, men det er på likevel en positiv forvirring. Men først må jeg lese ferdig boken og så kan alt dette synke inn litt.

Hei!

Kjekt ? sj? at det er fleire som likar boka!

Nei, eg trur ikkje det er feil ? gje f?delandet til ungane v?re litt ekstra interesse og ha kunnskap og kj?rleik til det landet framfor eit anna tilfeldig land. Slik er det ofte n?r ein reiser til, les om og set seg inn i eit anna land og ein annan kultur. Men eg trur ungane sj?lve m? f? vera med og bestemma kor mykje fokus ein skal ha p? det i heimen, og at dei skal sleppa ? f?la at dei M? vera kjempeinteresserte i alt som kjem fr? det landet der dei er f?dde. Det kan sikkert verka b?de forvirrande og rart, om dei kjenner seg som norske.

Og alt det andre du siterer Follev?g p? trur eg er kjempeviktig ? hugsa p?.

Det er ikkje lett ? vita kva ein skal meina og tru, men eg har tenkt mykje av det same som det Follev?g skriv, og er samd med han i mykje.

Me f?r lesa og tenkja meir, og ikkje minst ta med ungane p? r?d n?r dei er store nok.

Ha ein god dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...