Gå til innhold

Barnetrygd f.o.m. tildeling eller henting?


thaisol

Anbefalte innlegg

Til dere som allerede har hentet hjem barn: Jeg fikk høre av noen at barnetrygden ble utbetalt fra måneden etter tildeling og ikke fra måneden etter henting. Stemmer virkelig dette ? For oss thailand-søkere som må vente i opptil 8 mnd fra tildeling til henting vil jo dette ha en viss økonomisk betydning. Regner imidlertid med at man ikke søker om barnetrygd før barnet er hentet - men får da etterbetalt for perioden fra tildeling til henting ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • thaimor

    5

  • sibadulla

    3

  • piperill

    3

  • Mamta

    2

Mest aktive i denne tråden

det stemmer at du kan søke om å få etterbetalt barnetrygd fra barnet blir ditt, altså når dere har sagt ja til barnet som dere blir tildelt. Dere vil få bekreftelse på at dere overtok forsørgeransvaret for barnet fra den mnd fra adopsjonsforeningen, og vil få det etterbetalt. Det er rutine ved trygdekontorene (iallfall de jeg har jobbet på) slik at det tar kort tid før du får de etterbetalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir en "holden" dame når du adopterer fra Thailand, ...ihvertfal for en stund :))

Dere vil som flo sier få tilsendt skriv fra VB med bekreftelse på overtagelsesdato (les: tildelingsdato) dette legger dere ved en vanlig søknad, og så kommer pengene... mange herlige tusenlapper :-)))))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det stemmer at du kan søke om å få etterbetalt barnetrygd fra barnet blir ditt, altså når dere har sagt ja til barnet som dere blir tildelt. Dere vil få bekreftelse på at dere overtok forsørgeransvaret for barnet fra den mnd fra adopsjonsforeningen, og vil få det etterbetalt. Det er rutine ved trygdekontorene (iallfall de jeg har jobbet på) slik at det tar kort tid før du får de etterbetalt.

Håper ingen tar dette negativt opp, men kan jeg spørre hvorfor det?

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest barbeint

Håper ingen tar dette negativt opp, men kan jeg spørre hvorfor det?

Vennlig hilsen

Slenger meg på hos deg, jeg kan virkelig ikke skjønne at vi skal få barnetrygd for mnd. før våre barn kommer til norge.

- Ja,ja lurer på om noen kan gi meg en fornuftig forklaring.

(Håper ingen tar dette ille opp heller, men jeg har aldri skjønt norske trygdeordninger!)

Ha en god kveld alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (ikke undertegnet)

Håper ingen tar dette negativt opp, men kan jeg spørre hvorfor det?

Vennlig hilsen

Fordi du etter tildeling har det ØKONOMISKE ansvaret for barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi du etter tildeling har det ØKONOMISKE ansvaret for barnet.

Ikke rop! Jeg bare lurte... Jeg visste ikke hvordan systemet fungerte, derfor. Syns det er synd at dersom man spør om noe her inne så blir det tatt så himla negativt opp.

Beklager, mente ikke å tråkke på noen tær...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest barbeint

Fordi du etter tildeling har det ØKONOMISKE ansvaret for barnet.

Hei!

Hva vil det si og ha det økonomiske ansvar etter tildeling?

Som du skjønner er det første gangen vi adopterer, av dette sikkert litt dumt spm. men,men........

I utgangspunktet synes jeg at vi i norge allikevel har ett "rart" trygdesystem som f.eks. at man får barnetrygd når man helt frivillig har bestemt seg for og skaffe seg barn. HELT SUPERT, men allikevel rart, synes nå jeg ( og meg om det, sikkert)!

Håper du svarere ang. dette med økonomiske ansvar.

Ha en fortsatt fin kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Hva vil det si og ha det økonomiske ansvar etter tildeling?

Som du skjønner er det første gangen vi adopterer, av dette sikkert litt dumt spm. men,men........

I utgangspunktet synes jeg at vi i norge allikevel har ett "rart" trygdesystem som f.eks. at man får barnetrygd når man helt frivillig har bestemt seg for og skaffe seg barn. HELT SUPERT, men allikevel rart, synes nå jeg ( og meg om det, sikkert)!

Håper du svarere ang. dette med økonomiske ansvar.

Ha en fortsatt fin kveld.

Det var ikke meg som sa dette om økonomisk ansvar, men kan godt svare likevel. Og til piperill; _jeg_ blir ihvertfall ikke støtt over spørsmålet om hvorfor ordningen er slik. Før vi fikk vårt første barn, lurte jeg også på hvorfor.

At man har det økonomiske ansvaret for barnet fra tildelingsdato og ikke fra ankomst til Norge - dato, innebærer at man fra den dato betaler alle utgifter for barnet inntil man fysisk overtar omsorgen. D.v.s. enten barnet bor i fosterhjem eller barnehjem, så blir vi som adoptivforeldre belastet utgifter til stell og omsorg, mat og klær, evt. legetilsyn og medisiner.

Derfor får man etterbetalt barnetrygden fra mnd. etter tildelingsdato. For de adoptivforeldrene som får reise og hente barnet rett etter tildeling, har jo dette svært liten betydning. Men for oss som venter endel mnd. etter tildeling, utgjør denne etterbetalingen en "ekstra bonus". *s*

Håper det var greit nok svar.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (ikke undertegnet)

Ikke rop! Jeg bare lurte... Jeg visste ikke hvordan systemet fungerte, derfor. Syns det er synd at dersom man spør om noe her inne så blir det tatt så himla negativt opp.

Beklager, mente ikke å tråkke på noen tær...

Hei- jeg mente ikke å rope. Beklager dersom det virket slik. Jeg ville bare utheve grunnen- men ser nå at det virket litt surt. Sorry :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (ikke undertegnet)

Ikke rop! Jeg bare lurte... Jeg visste ikke hvordan systemet fungerte, derfor. Syns det er synd at dersom man spør om noe her inne så blir det tatt så himla negativt opp.

Beklager, mente ikke å tråkke på noen tær...

Hei- jeg mente ikke å rope. Beklager dersom det virket slik. Jeg ville bare utheve grunnen- men ser nå at det virket litt surt. Sorry :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest også ikke undertegnet

Hei- jeg mente ikke å rope. Beklager dersom det virket slik. Jeg ville bare utheve grunnen- men ser nå at det virket litt surt. Sorry :-)

Vet du, det synes ikke jeg. Det får være måte på å _tolke_ alt som blir skrevet her inne som negativt eller lite hyggelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (ikke undertegnet)

Det var ikke meg som sa dette om økonomisk ansvar, men kan godt svare likevel. Og til piperill; _jeg_ blir ihvertfall ikke støtt over spørsmålet om hvorfor ordningen er slik. Før vi fikk vårt første barn, lurte jeg også på hvorfor.

At man har det økonomiske ansvaret for barnet fra tildelingsdato og ikke fra ankomst til Norge - dato, innebærer at man fra den dato betaler alle utgifter for barnet inntil man fysisk overtar omsorgen. D.v.s. enten barnet bor i fosterhjem eller barnehjem, så blir vi som adoptivforeldre belastet utgifter til stell og omsorg, mat og klær, evt. legetilsyn og medisiner.

Derfor får man etterbetalt barnetrygden fra mnd. etter tildelingsdato. For de adoptivforeldrene som får reise og hente barnet rett etter tildeling, har jo dette svært liten betydning. Men for oss som venter endel mnd. etter tildeling, utgjør denne etterbetalingen en "ekstra bonus". *s*

Håper det var greit nok svar.

:-)

Nå ble jeg i tvil. Hvis man skal dekke kostnadene for barnet i ventetiden så kan det da ikke bli mye igjen av barnetrygden? Det meste av det må da gå til å dekke de utgiftene du ramser opp?

Jeg synes dette virker som en rar regel - penger fra det offentlige rett i lomma spør du meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå ble jeg i tvil. Hvis man skal dekke kostnadene for barnet i ventetiden så kan det da ikke bli mye igjen av barnetrygden? Det meste av det må da gå til å dekke de utgiftene du ramser opp?

Jeg synes dette virker som en rar regel - penger fra det offentlige rett i lomma spør du meg!

Om det er "rett i lomma" kan vel diskuteres. Vi betaler ca. 45.000,- ved tildeling (korriger meg dere som har de nye satsene), og det er av disse pengene de tidligere nevnte utgiftene blir dekket. Totalt koster en adopsjon over 100.000,-

At _våre_ barn også får barnetrygd, og er regnet med i "systemet" selv om de fysisk ikke er her enda, er da vel kjempehyggelig, riktig og rettferdig, altså ikke rart i det hele tatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke meg som sa dette om økonomisk ansvar, men kan godt svare likevel. Og til piperill; _jeg_ blir ihvertfall ikke støtt over spørsmålet om hvorfor ordningen er slik. Før vi fikk vårt første barn, lurte jeg også på hvorfor.

At man har det økonomiske ansvaret for barnet fra tildelingsdato og ikke fra ankomst til Norge - dato, innebærer at man fra den dato betaler alle utgifter for barnet inntil man fysisk overtar omsorgen. D.v.s. enten barnet bor i fosterhjem eller barnehjem, så blir vi som adoptivforeldre belastet utgifter til stell og omsorg, mat og klær, evt. legetilsyn og medisiner.

Derfor får man etterbetalt barnetrygden fra mnd. etter tildelingsdato. For de adoptivforeldrene som får reise og hente barnet rett etter tildeling, har jo dette svært liten betydning. Men for oss som venter endel mnd. etter tildeling, utgjør denne etterbetalingen en "ekstra bonus". *s*

Håper det var greit nok svar.

:-)

Jeg er blitt mye klokere!

Tusen takk for et saklig svar som "utvidet" min horisont!

:o)

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest barbeint

Det var ikke meg som sa dette om økonomisk ansvar, men kan godt svare likevel. Og til piperill; _jeg_ blir ihvertfall ikke støtt over spørsmålet om hvorfor ordningen er slik. Før vi fikk vårt første barn, lurte jeg også på hvorfor.

At man har det økonomiske ansvaret for barnet fra tildelingsdato og ikke fra ankomst til Norge - dato, innebærer at man fra den dato betaler alle utgifter for barnet inntil man fysisk overtar omsorgen. D.v.s. enten barnet bor i fosterhjem eller barnehjem, så blir vi som adoptivforeldre belastet utgifter til stell og omsorg, mat og klær, evt. legetilsyn og medisiner.

Derfor får man etterbetalt barnetrygden fra mnd. etter tildelingsdato. For de adoptivforeldrene som får reise og hente barnet rett etter tildeling, har jo dette svært liten betydning. Men for oss som venter endel mnd. etter tildeling, utgjør denne etterbetalingen en "ekstra bonus". *s*

Håper det var greit nok svar.

:-)

Tusen takk for svar, jeg var faktisk ikke klar over dette. (Ville nok blitt det på ett eller annet tidspunkt, da jeg synes at jeg leser alt som kan dreie seg av informasjon).

Hvil det si at noens adopsjon blir dyrere enn andres (da tenker jeg ikke på reise utgifter etc.) Jeg trodde at satsen var lik for alle selvom noen adopterer fra "dyrere" land enn andre.

Så har jeg forstått deg rett kan man/ får man etterpå regninger i tilegg til de ca.75000.- man betaler til formidlingen?

Først betaler vi: 3500.-, startgebyr. +5000.- registreingsgebyr+ 14500.- adm.gebyr+ 45000.- ved aksept av adopsjon+ translatørgebyr 4500.- =72500.-

Finner ingen ting i mine papirer fra VB om noen tillegsregning.

Er du grei og se om dette kan stemme!

Mener du at dere faktisk fra egen lomme betaler mer enn de som kun venter ett par mnd. fra tildeling til barnet er hjemme. Jeg trodde alle var med og "speiset" på dette.

Håper på snarlig svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest barbeint

Det var ikke meg som sa dette om økonomisk ansvar, men kan godt svare likevel. Og til piperill; _jeg_ blir ihvertfall ikke støtt over spørsmålet om hvorfor ordningen er slik. Før vi fikk vårt første barn, lurte jeg også på hvorfor.

At man har det økonomiske ansvaret for barnet fra tildelingsdato og ikke fra ankomst til Norge - dato, innebærer at man fra den dato betaler alle utgifter for barnet inntil man fysisk overtar omsorgen. D.v.s. enten barnet bor i fosterhjem eller barnehjem, så blir vi som adoptivforeldre belastet utgifter til stell og omsorg, mat og klær, evt. legetilsyn og medisiner.

Derfor får man etterbetalt barnetrygden fra mnd. etter tildelingsdato. For de adoptivforeldrene som får reise og hente barnet rett etter tildeling, har jo dette svært liten betydning. Men for oss som venter endel mnd. etter tildeling, utgjør denne etterbetalingen en "ekstra bonus". *s*

Håper det var greit nok svar.

:-)

Tusen takk for svar, jeg var faktisk ikke klar over dette. (Ville nok blitt det på ett eller annet tidspunkt, da jeg synes at jeg leser alt som kan dreie seg av informasjon).

Hvil det si at noens adopsjon blir dyrere enn andres (da tenker jeg ikke på reise utgifter etc.) Jeg trodde at satsen var lik for alle selvom noen adopterer fra "dyrere" land enn andre.

Så har jeg forstått deg rett kan man/ får man etterpå regninger i tilegg til de ca.75000.- man betaler til formidlingen?

Først betaler vi: 3500.-, startgebyr. +5000.- registreingsgebyr+ 14500.- adm.gebyr+ 45000.- ved aksept av adopsjon+ translatørgebyr 4500.- =72500.-

Finner ingen ting i mine papirer fra VB om noen tillegsregning.

Er du grei og se om dette kan stemme!

Mener du at dere faktisk fra egen lomme betaler mer enn de som kun venter ett par mnd. fra tildeling til barnet er hjemme. Jeg trodde alle var med og "speiset" på dette.

Håper på snarlig svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, jeg var faktisk ikke klar over dette. (Ville nok blitt det på ett eller annet tidspunkt, da jeg synes at jeg leser alt som kan dreie seg av informasjon).

Hvil det si at noens adopsjon blir dyrere enn andres (da tenker jeg ikke på reise utgifter etc.) Jeg trodde at satsen var lik for alle selvom noen adopterer fra "dyrere" land enn andre.

Så har jeg forstått deg rett kan man/ får man etterpå regninger i tilegg til de ca.75000.- man betaler til formidlingen?

Først betaler vi: 3500.-, startgebyr. +5000.- registreingsgebyr+ 14500.- adm.gebyr+ 45000.- ved aksept av adopsjon+ translatørgebyr 4500.- =72500.-

Finner ingen ting i mine papirer fra VB om noen tillegsregning.

Er du grei og se om dette kan stemme!

Mener du at dere faktisk fra egen lomme betaler mer enn de som kun venter ett par mnd. fra tildeling til barnet er hjemme. Jeg trodde alle var med og "speiset" på dette.

Håper på snarlig svar.

Jeg svarer når jeg først er her inne (Mamta har lagt seg :))

Alle betaler det samme. Ingen land er "dyrere" enn andre. Det er kun reise og opphold som varierer, som du selv også skriver. Summene du remser opp ser riktige ut etter dagens satser, og det er ingen overraskende tilleggsregning som ligger og lurer når dere kommer hjem ....så ta det helt med ro :)

Det er av gebyret på 45.000,- (ved tildeling) utgiftene Mamta nevner, blir dekket. Alle betaler altså det samme.

Alle får også barnetrygd fra måneden etter tildeling, men ikke alle får hente barna hjem like raskt. De som må vente i måneder, ja kanskje år, får etterbetalt først når barnet har kommet hjem, men...summen er den samme!

Håper du forstår hva jeg mener :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (ikke undertegnet)

Om det er "rett i lomma" kan vel diskuteres. Vi betaler ca. 45.000,- ved tildeling (korriger meg dere som har de nye satsene), og det er av disse pengene de tidligere nevnte utgiftene blir dekket. Totalt koster en adopsjon over 100.000,-

At _våre_ barn også får barnetrygd, og er regnet med i "systemet" selv om de fysisk ikke er her enda, er da vel kjempehyggelig, riktig og rettferdig, altså ikke rart i det hele tatt :)

Kjempehyggelig er det sikkert, men at det er riktig og rettferdig er jeg mer i tvil om. Jeg føler ikke at det er rettferdig overfor oss som adopterer fra et land hvor det er kort tid mellom tildeling og henting. Hvilken rettferdighetsnorm du oppererer med lurer jeg litt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest barbeint

Jeg svarer når jeg først er her inne (Mamta har lagt seg :))

Alle betaler det samme. Ingen land er "dyrere" enn andre. Det er kun reise og opphold som varierer, som du selv også skriver. Summene du remser opp ser riktige ut etter dagens satser, og det er ingen overraskende tilleggsregning som ligger og lurer når dere kommer hjem ....så ta det helt med ro :)

Det er av gebyret på 45.000,- (ved tildeling) utgiftene Mamta nevner, blir dekket. Alle betaler altså det samme.

Alle får også barnetrygd fra måneden etter tildeling, men ikke alle får hente barna hjem like raskt. De som må vente i måneder, ja kanskje år, får etterbetalt først når barnet har kommet hjem, men...summen er den samme!

Håper du forstår hva jeg mener :)

Hei!

Tusen takk for svar. - Ja, det var nemlig akuratt det jeg selv mente også.

Hvorfor er det like dyrt når de venter lenger får igjen mer enn de som venter kort, det er jo da ett annet spm.

Alle har jo ett økonomisk ansvar for alle, så om jeg har synes vi er bortskjemte med trygdesystemet i norge, så synes jeg det i alle fall nå.

Ja, det er topp! Vi får betalt for ett barn vi ikke har noe mer utgifter på, utgifter kan man jo regne i fleng (men, det er jo sånn att det er likt for oss alle). - Mens eldre ligger på gangen på sykehus, rettferdig, ikke vet jeg.

Ja thaimor, tusen takk for oppklarende svar, jeg synes det var spesielt at noen hadde etterpå regninger.

OK: Jeg kan nok uansett ikke være helt enig med det at jeg synes dette er rettferdig, dette handler ikke om likeverd mellom barn, men rett og slett forskjellsbehandling.

Håper du får en flott dag!

Vennlig hilsen en som ikke klarerer og få dette til og virke rettferdig ( ikke er det rettferdig for de som venter kort heller, de får jo kun adopsjonsstønaden igjen, men er med og betale for de andre.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...