Gå til innhold

Så var det kontantstøtten....igjen:)


påfugl

Anbefalte innlegg

Har en kollega som har termin i oktober.Jeg nevnte for henne dette med rett til kontantstøtte etter uke 39 uansett om vi er hjemme 49 uker. Hun lurte på om det gjalt for de som gikk gravid også? Eller er det spesielle regler for oss p.g.a. barnet ofte er større når vi får startet vår permisjon?

Jeg som skal være hjemme ett år får da på slutten både permisjonpenger og kontantstøtte, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest (ikke undertegnet)

Barnet må være fylt et år før du kan få kontantstøtte, derfor gjelder jo dette bare oss som adopterer. Dersom man føder selv er naturlig nok barnet ikke fylt et år når 39 uker av permisjonen er gått....

Dersom en adopterer spebarn vil det jo helller ikke gjelde med en gang, og heller ikke dessverre for dem som adopterer barn som fyller 3 år i løpet av permisjonstiden.

Sånn er reglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke moren det kommer an på. Det er barnets alder ! Der er forskjellen på når en "selvfødende mor" og en adoptiv mor kan kreve kontantstøtte.

Man har rett til kontantstøtte for barn fra måneden etter de har fylt ett år, dersom man ikke har dem i barnehage som mottar kommunal støtte.

De som adopterer, adopterer ofte litt eldre babyer, ikke helt nyfødte. Du kan altså adoptere ett barn, og kanskje ha krav på kontantstøtte med det samme, dersom barnet er fyllt ett år.

Man kan motta kontantstøtte fra barnet er 1 år til det er 3 år. Da bortfaller det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke moren det kommer an på. Det er barnets alder ! Der er forskjellen på når en "selvfødende mor" og en adoptiv mor kan kreve kontantstøtte.

Man har rett til kontantstøtte for barn fra måneden etter de har fylt ett år, dersom man ikke har dem i barnehage som mottar kommunal støtte.

De som adopterer, adopterer ofte litt eldre babyer, ikke helt nyfødte. Du kan altså adoptere ett barn, og kanskje ha krav på kontantstøtte med det samme, dersom barnet er fyllt ett år.

Man kan motta kontantstøtte fra barnet er 1 år til det er 3 år. Da bortfaller det.

Man kan da ikke motta både permisjonspenger og kontantstøtte vel? Er det det du mener? Jenta vår er nesten 2 år når vi henter henne.

Jeg skal være hjemme 1 år. Slik jeg har forstått det vil jeg får k.støtten i tillegg til perm.pengene på slutten av perm.tiden min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke moren det kommer an på. Det er barnets alder ! Der er forskjellen på når en "selvfødende mor" og en adoptiv mor kan kreve kontantstøtte.

Man har rett til kontantstøtte for barn fra måneden etter de har fylt ett år, dersom man ikke har dem i barnehage som mottar kommunal støtte.

De som adopterer, adopterer ofte litt eldre babyer, ikke helt nyfødte. Du kan altså adoptere ett barn, og kanskje ha krav på kontantstøtte med det samme, dersom barnet er fyllt ett år.

Man kan motta kontantstøtte fra barnet er 1 år til det er 3 år. Da bortfaller det.

Man kan da ikke motta både permisjonspenger og kontantstøtte vel? Er det det du mener? Jenta vår er nesten 2 år når vi henter henne.

Jeg skal være hjemme 1 år. Slik jeg har forstått det vil jeg får k.støtten i tillegg til perm.pengene på slutten av perm.tiden min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (ikke undertegnet)

Det er ikke moren det kommer an på. Det er barnets alder ! Der er forskjellen på når en "selvfødende mor" og en adoptiv mor kan kreve kontantstøtte.

Man har rett til kontantstøtte for barn fra måneden etter de har fylt ett år, dersom man ikke har dem i barnehage som mottar kommunal støtte.

De som adopterer, adopterer ofte litt eldre babyer, ikke helt nyfødte. Du kan altså adoptere ett barn, og kanskje ha krav på kontantstøtte med det samme, dersom barnet er fyllt ett år.

Man kan motta kontantstøtte fra barnet er 1 år til det er 3 år. Da bortfaller det.

http://www.trygdeetaten.no/pub/kontantstotte.html

"Forholdet til adopsjonspenger

Det kan ikke gis kontantstøtte samtidig med fulle adopsjonspenger. Kontantstøtten gis tidligst fra måneden etter at stønadsperioden for fulle adopsjonspenger utløper, dvs. 39 uker fra det tidspunktet foreldrene overtok omsorgen for barnet.

Forholdet til engangsstønad ved adopsjon

Mottar foreldrene engangsstønad ved adopsjon, kan det først gis kontantstøtte fra måneden etter at fulle adopsjonspenger ville ha opphørt. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...