Gå til innhold

Amming og Clarityn


Maja

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har termin om drøye to uker. For tiden er jeg veldig dårlig av pollenallergier, men tar ingen medisiner. Vanligvis bruker jeg Clarityn, men har fått beskjed at jeg ikke kan bruke dette preparatet under graviditeten. Siden jeg har såpass kort tid igjen, har jeg derfor valgt bort de preparatene jeg kan bruke, da jeg vet at jeg kommer til å føle meg like "elendig" av bivirkningene som jeg gjør av allergiene.

Det jeg lurer på er om jeg kan bruke Clarityn etter fødselen (mens jeg ammer)? Jeg har brukt Zyrtec før. Kan jeg benytte disse hvis jeg ikke kan ta Clarityn?

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest allergiker

Både zyrtec,kestine og clarityn går over i morsmelk.Clarityn frarådes ikke direkte,men melken har samme konsentrasjon som ditt plasma.

Ta det opp med legen,eller spør barnelegen på forum for barnemedisin om spebarn tåler den konsentrasjonen det vil få gjennom morsmelka.

Polaramin og sikkert andre av de eldre allergimedisinene er trygge,både under svangerskap og amming.Men dem ble du kanskje bare skutt av?

Lokaltvirkende preparater kan kanskje være en ide å prøve.Livostin nesespray: "Overgang i morsmelk: Passerer over i morsmelk, men risiko for påvirkning av barnet synes fraværende ved terapeutiske doser".Øyedråpene til livostin går ikke over i resten av kroppen i noen stor grad.Hjelper dog ikke mye mot trettheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Livostin øyedråper og Lomudal nesespray etter klarsignal fra legen. Han frarådet meg å bruke tabletter hvis det ikke var tvingende nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke like lett å bli klok på dette. Jeg har de siste årene brukt Kestine tabletter mot pollenallergi, men i år skrev legen ut resept på Clarityn fordi disse var de tryggeste å ta under svangerskap og amming........ (Jeg anser legen min for høyst oppegående.) Jeg fødte for snart 4 uker siden, og jeg har tatt disse tablettene kun noen få dager i det siste. Jeg prøver i det lengste å unngå medisin. Jeg vet jammen ikke hva jeg skal tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære Maja. Clarityn og Zyrtec er 2.generasjons antihistaminer og er trygge å bruke når man ammer. De "gamle" antihistaminene eks. Polaramin har mødre observert døsighet og irritablitet hos brystbarn. Derfor anbefales de nyere preparatene. Referanse:Hale.T: Medication and Mothers' Milk. Les selv i www.legemiddelhandboka.no under antihistaminer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...