Gå til innhold

Send mail til Stortinget NÅ


thaisol

Anbefalte innlegg

Det kan se ut som om støtte til ufrivillig barnløse blir et tema i revidert nasjonalbudsjett. Jeg oppfordrer derfor ALLE på det sterkeste å sende mail til Stortingsrepresentantene vedr økning av adopsjonsstøtten (bruk mail-listen på NICK-listen).

Jeg/vi sendte denne mailen. Om noen vil - kan de bruke den som mal og endre/tilpasse den til egen situasjon og egne meninger.

(P.S. Jeg skriver ikke dette for å starte en ny diskusjon om hva som rett mht støtte til prøverør vs adopsjon (det er tydeligvis mange ulike meninger om dette) - men dette er en oppfordring til at ALLE som er for økt adopsjonsstøtte sender en mail om dette til familiekomiteen + sosialkomiteen (uavhengig av hva de måtte mene om forholdet mellom støtte til adopsjon og prøverør)).

---------------------------------------------------

Oppfordring til å øke adopsjonsstøtten til 1 x grunnbeløpet i Folketrygden

I forbindelse med en eventuell revurdering av egenbetalingen av prøverørsforsøk i revidert nasjonalbudsjett vil jeg oppfordre alle partiene på Stortinget til også å revurdere adopsjonsstøtten.

Kostnadene for å gjennomføre en adopsjon i dag er omtrent 100 000 kr (75 000 til adopsjonsorg. + 40-60 000 i utgifter ved hentereisen minus dagens adopsjonsstøtten på 22 500 kr). Dette beløpet er så høyt at det er ingen tvil om at familiens økonomiske ressurser vil kunne avgjøre valget om adopsjon - og muligheten til å få barn for mange norske familier. Dagens adopsjonsstøtte har også variert sterkt på 1990-tallet og gjør den økonomiske belastningen ved adopsjon både tung og uforutsigbar.

Vi tilhører kategorien "ufrivillig barnløse" - men mener vi har mange ressurser og mye kjærlighet å tilføre et barn. Vi fikk barnløsheten stadfestet fra sykehuset først i en alder av 36 år etter mange lange år uten vellykkede "egne forsøk". Både prøverør og adopsjon er tunge prosesser som tar lang tid og p.g.a. vår "høye" alder har vi valgt adopsjon fremfor prøverør. For oss er adopsjon et sterkt ønske om barn - og en vurdering av at det er like bra å ta vare på de barna i verden som allerede er født og mangler en mor og en far - som å framstille nye barn i prøverør.

Vi opplever det som svært viktig at støtten til adopsjonsforeldre bør likestilles med foreldre som mottar prøverørsbehandling. I begge tilfeller er det oftest snakk om ufrivillig barnløse som trenger hjelp fra andre for å bli foreldre. Dersom egenbetalingen for prøverørsbehandling skal revurderes er dette derfor en "gylden sjanse" til å lage en rettferdig reform for ufrivillig barnløse hvor adopsjonsstøtten likestilles med den offentlige støtten til prøverørsbehandling.

Vi ber om at adopsjonsstøtten settes til 1 ganger grunnbeløpet i Folketrygden. Dette gjør at egenbetalingen fra foreldrene fremdeles er mer enn 50 %, men gjør også adopsjonsstøtten forutsigbar og stabil. I Norge er det omtrent 700 internasjonale adopsjoner hvert år. En slik økning av adopsjonsstøtten vil derfor være lite kostbar.

På tross at at vi selv ikke har gjennomført prøverørsbehandling synes vi imidlertid at det er viktig at par som er ufrivillig barnløse ikke "presses" til å gjennomføre adopsjon. Aopsjon bør bare gjennomføres når man kan være helt sikker på at man blir like glad i det adopterte barnet som om det var ens eget. Par bør derfor ikke presses til å velge prøverør ELLER adopsjon og adopsjonsstøtten bør derfor gjøres uavhengig av hvorvidt man tidligere har fått offentlig støtte til prøverørsbehandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom du åpner denne linken:

http://www.nicklisten.com/

og klikker på e-postadresser til Stortinget (den står nederst i venstre hjørne) finner du alle mailadressene til ulike komiteer, partier m.m. Jeg sendte mail til familiekomiteen + sosialkomiteen.

Skjønner imidlertid ikke helt hva du mener med vedlegg ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen med selve mailen:-) Skal lese skikkelig gjennom den litt senere idag (uten barnepludder rundt ørene...) før jeg sender min mail.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (ikke undertegnet)

Dersom du åpner denne linken:

http://www.nicklisten.com/

og klikker på e-postadresser til Stortinget (den står nederst i venstre hjørne) finner du alle mailadressene til ulike komiteer, partier m.m. Jeg sendte mail til familiekomiteen + sosialkomiteen.

Skjønner imidlertid ikke helt hva du mener med vedlegg ??

Hei

sendte du til alle navnene som ligger under familiekomiten og sosialkomiten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

sendte du til alle navnene som ligger under familiekomiten og sosialkomiten

Dette skrev Lanka den 10/5 om å sende flere mail på en gang: (håper du synes det er greit at jeg kopierte det Lanka)

Det er fullt mulig å maile alle på én gang. Bare merk alle adressene (dra musen over linkene uten å klikke på noen av dem) og så trykker du Ctrl+C på tastaturet (eller høyreklikker og velger kopier). Så åpner du den mailen du skal sende, og stiller deg i Til-feltet, og så trykker du Ctrl+V (eller høyreklikk og lim inn). Håper det var forklart på en forståelig måte.

---------------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest barbeint

Og det kan jo hende vi også kan bli hørt. -Jeg skrev mail i forje uke og får kjempe mange svar, så de blir i alle fall lest.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

.. til alle i familiekomiteen.

Takk for det fine forslaget til brev, som i stor grad ble kopiert, men med en del endinger og tilføyelser som var mer personlig for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du åpner denne linken:

http://www.nicklisten.com/

og klikker på e-postadresser til Stortinget (den står nederst i venstre hjørne) finner du alle mailadressene til ulike komiteer, partier m.m. Jeg sendte mail til familiekomiteen + sosialkomiteen.

Skjønner imidlertid ikke helt hva du mener med vedlegg ??

Har sendt min støtte - mail nå. MEN: For mitt vedkommende så var det vel 6 adresser som var et eller annet i veien med og dermed ikke fikk noen mail:-/ Hvordan var det med dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest heldiggrisen

Har sendt min støtte - mail nå. MEN: For mitt vedkommende så var det vel 6 adresser som var et eller annet i veien med og dermed ikke fikk noen mail:-/ Hvordan var det med dere?

Jeg sendte til alle medlemmene i familie komiteen og sosialkomiteen. Fikk 2 i retur -Afshan Rafig og Bjarne Hansen. Alle de andre gikk greit igjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skrev Lanka den 10/5 om å sende flere mail på en gang: (håper du synes det er greit at jeg kopierte det Lanka)

Det er fullt mulig å maile alle på én gang. Bare merk alle adressene (dra musen over linkene uten å klikke på noen av dem) og så trykker du Ctrl+C på tastaturet (eller høyreklikker og velger kopier). Så åpner du den mailen du skal sende, og stiller deg i Til-feltet, og så trykker du Ctrl+V (eller høyreklikk og lim inn). Håper det var forklart på en forståelig måte.

---------------------------------------

Heisann, Thaisol!

Jeg skulle sikkert ha lagt meg for lenge siden - det er jo 17.mai nå =)

Men - jeg har ikke vært på DOL de siste dagene, og ville bare si at det selvsagt er helt OK at du kopierte det jeg skrev =)

Ha en god 17.mai alle sammen!!

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...