Gå til innhold

Norsk eller koreansk flagg på 17. mai?


Gjest Koreamor

Anbefalte innlegg

Gjest Koreamor

Tar dere med det koreanske flagget på 17. mai? Jeg syns det hadde vært så koselig, og så er det flagget akkurat passe stort for pjokken, men blir det helt feil?

- hvis noen har tid til å svare på 16. mai....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hører ikke til på forumet her, men svarer allikevel...

Og ja - jeg synes det er feil å ha koreansk flagg på 17. mai.

Det er NORGES nasjonaldag som feires 17. mai - i Norge i alle fall :-) Vi feirer vårt lands frihet, vår egen grunnlov - ikke hvilket land vi "hører til" eller er glad i. Og Norge er jo også ditt barns land nå - selv om han også har koreanske røtter. Dersom dere vil gjøre deres sønn mer kjent med koreansk flagg, kultur, merkedager osv. bør dette skje på andre dager, etter min mening...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

koreamamma1365380166

Jeg hører ikke til på forumet her, men svarer allikevel...

Og ja - jeg synes det er feil å ha koreansk flagg på 17. mai.

Det er NORGES nasjonaldag som feires 17. mai - i Norge i alle fall :-) Vi feirer vårt lands frihet, vår egen grunnlov - ikke hvilket land vi "hører til" eller er glad i. Og Norge er jo også ditt barns land nå - selv om han også har koreanske røtter. Dersom dere vil gjøre deres sønn mer kjent med koreansk flagg, kultur, merkedager osv. bør dette skje på andre dager, etter min mening...

Det blir etter min mening definitivt feil å bruke koreansk flagg på Norges nasjonaldag!

Vårt lille Koreagull stiller i bunad og norsk flagg i morgen, det er Norge vi feirer.

Det koreanske flagget bør spares til mer passende anledninger!

Ønsker dere en flott 17.mai-feiring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest norska

Tror ikke jeg ville tatt sjansen på å tråkke urnorske nordmenn på tærne på en slik dag! Men festlig hadde det vært med mange forskjellige flagg for å markere et fargerikt fellesskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Her er det egentlig to separate aspekter:

1) "nasjonaliteten til pjokken"

2) å vifte med annen nasjons flagg på 17. mai.

===

1)

Jeg mener at siden han er adoptert til Norge, så er han like norsk som alle andre her. Han har like stor "rett" til å gå med bunda, stemme ved Stortingsvalg og alt annet som andre nordmenn. Ergo er han 100% norsk, og jeg personlig mener ikke at du bør "segregere" ham fordi han har en annen hudfarge/født et annet sted.

Jeg vil faktisk gå så langt som å si at ved å la ham vifte med et annen nasjons flagg, så styrker du idéen om at "mørkhudete er ikke ordentlig norske"!

Det vi må kjempe for er at begrepet "norsk" må utvides til å INKLUDERE alle hudfarger.

===

2)

Hvis vi derimot hadde snakket om koreanere (altså, f. eks. en besøkende familie) så ville det vært greit å vifte med koreansk flagg. At andre vifter på vår Grunnlovsdag betyr vel bare at de støtter opp om idéene bak den, samtidig som det knytter bånd mellom folk og nasjoner.

Med vennlig hilsen, og god 17. mai!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ehh... Koreanske flagg har vel ingenting å gjøre på feiringen av den norske nasjonaldagen? Den Koreanske frigjøringsdagen er 15. august. Ta heller frem det koreanske flagget da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg en sterk forkjærlighet for India og mine barns kulturelle røtter derfra...noe som vi gjerne fokuserer på i heimen og ved høvelige anledninger.

Men på den norske nasjonaldagen skal barna mine få delta i feiringen av denne som heilnorske uten å fokusere på deres annerledeshet. Derfor tar jeg ikke med noe indisk flagg på 17.Mai, nei! He, he, i den grad det blir feiring imorgen, med en liten sjukling som har mellom 38 og 39 i feber om dagen...

For engangs skyld er jeg faktisk enig i Sør sine refleksjoner under her :-)))

God 17. Mai til deg og dine!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest malun

Hei,

Her er det egentlig to separate aspekter:

1) "nasjonaliteten til pjokken"

2) å vifte med annen nasjons flagg på 17. mai.

===

1)

Jeg mener at siden han er adoptert til Norge, så er han like norsk som alle andre her. Han har like stor "rett" til å gå med bunda, stemme ved Stortingsvalg og alt annet som andre nordmenn. Ergo er han 100% norsk, og jeg personlig mener ikke at du bør "segregere" ham fordi han har en annen hudfarge/født et annet sted.

Jeg vil faktisk gå så langt som å si at ved å la ham vifte med et annen nasjons flagg, så styrker du idéen om at "mørkhudete er ikke ordentlig norske"!

Det vi må kjempe for er at begrepet "norsk" må utvides til å INKLUDERE alle hudfarger.

===

2)

Hvis vi derimot hadde snakket om koreanere (altså, f. eks. en besøkende familie) så ville det vært greit å vifte med koreansk flagg. At andre vifter på vår Grunnlovsdag betyr vel bare at de støtter opp om idéene bak den, samtidig som det knytter bånd mellom folk og nasjoner.

Med vennlig hilsen, og god 17. mai!

Dønn enig med sør her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg mest lyst på et flagg som står til beltestakken min, men jeg finner ingen....søren altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg mest lyst på et flagg som står til beltestakken min, men jeg finner ingen....søren altså!

Hmm.... Jeg tror jeg vil ha flagg som står til huden min... Et flekkete flagg. Anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.... Jeg tror jeg vil ha flagg som står til huden min... Et flekkete flagg. Anyone?

Nei flekkete er vrient.....jeg har prøvd skjønner du...., og hår og øyne er svarte/brune - så det blir bare kjedelig. Så da syntes jeg det var bedre å ta utgangspunkt i stakken.

For når vi nå en gang ser rare ut i bunad, så kan vi om ikke annet ha en flagg som matcher.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei flekkete er vrient.....jeg har prøvd skjønner du...., og hår og øyne er svarte/brune - så det blir bare kjedelig. Så da syntes jeg det var bedre å ta utgangspunkt i stakken.

For når vi nå en gang ser rare ut i bunad, så kan vi om ikke annet ha en flagg som matcher.

:-)

Hehe... Svart hår.... Svart bunad... Rødt, hvitt og blått flagg...

Stryk det som ikke passer! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe... Svart hår.... Svart bunad... Rødt, hvitt og blått flagg...

Stryk det som ikke passer! ;)

....eh.... Jeg har visstnok "lov" til å gå i bunad (siden jeg er ganske så hvit pga mangel på sol), men jeg skal ha på meg jeans og skal faktisk på jobb! *ler*

Ønsker dere en god 17. Mai!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....eh.... Jeg har visstnok "lov" til å gå i bunad (siden jeg er ganske så hvit pga mangel på sol), men jeg skal ha på meg jeans og skal faktisk på jobb! *ler*

Ønsker dere en god 17. Mai!

Med vennlig hilsen

Jeg er også ganske lys i huden, så kanskje de gjør ett unntak for meg?

*17. mai-klem til deg Sør*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...