Gå til innhold

SJOKKERT!


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Vi kommer garantert til å ta dette opp med barnehagen tirsdag. Muntlig først. Vi ønsker ikke å lage dette større/verre enn det er - men håper å få satt søkelys på hvilke ord ungene bruker - og kanskje noe rundt hva foreldre kan komme til å bruke av ord hjemme når barna hører på. I første omgang avventer vi hvordan barnehagen vil reagere og hva de foreslår. Takk for engasjementet!

Lykke til anonym. Synd tråden utartet seg slik den gjorde.

Jeg forstår deg i alle fall utrolig godt. Selv om jeg av mange her inne har blitt kalt rasist og alt mulig annet rart.

Det er ingenting som er så vondt som når barna våre blir ertet eller mobbet. Men forhåpentligvis forsto ikke din datter så mye av det som hente. Så er det bare å håpe på at barnehagen tar sitt ansvar overfor de andre barna og henne.

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jada Sør. Du har alltid rett, og hvis du ikke har rett, så har du allikevel rett. Er vi enige nå?

Så til dine ord:

**For det første, synes jeg du skal skrive et brev til bestyreren i barnehagen, og fortelle akkurat hva som har skjedd, og foreslå at dere skal møtes for å diskutere hvordan man går frem. **

Mitt svar til det: Ja, man kan godt skrive et brev til barnehagen, og evnt møte dem for å snakke med dem.

Dine ord:

**Ungene som har brukt dette ordet har åpenbart lært det hjemme, så jeg vil foreslå at barnehagen (eller deg) sender brev med hjem til foreldrene. **

Å? Så de kan ikke ha lært slike ord fra fremmede og av større barn? Det må være fra foreldre slike ord kommer?

Dine ord:

**Kanskje dere kan ta kontakt med SOS Rasisme (eller en liknende organisasjon) slik at de kan gjøre noe i barnehagen - fortrinnsvis MED foreldrene. **

Barn kommer med mange ord. Skal man hver gang de kommer med ett nytt og spennende ord innkalle foreldre, tilkalle SOS rasisme etc? Hvordan skal barnehagen får tid til å TA SEG AV BARNA hvis de skal holde på med et slikt arbeid, Sør?

At du ikke kan finne deg for god til sure oppstøt når noen er uenige med deg, er ditt problem. SKJERP DEG, Sør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada Sør. Du har alltid rett, og hvis du ikke har rett, så har du allikevel rett. Er vi enige nå?

Så til dine ord:

**For det første, synes jeg du skal skrive et brev til bestyreren i barnehagen, og fortelle akkurat hva som har skjedd, og foreslå at dere skal møtes for å diskutere hvordan man går frem. **

Mitt svar til det: Ja, man kan godt skrive et brev til barnehagen, og evnt møte dem for å snakke med dem.

Dine ord:

**Ungene som har brukt dette ordet har åpenbart lært det hjemme, så jeg vil foreslå at barnehagen (eller deg) sender brev med hjem til foreldrene. **

Å? Så de kan ikke ha lært slike ord fra fremmede og av større barn? Det må være fra foreldre slike ord kommer?

Dine ord:

**Kanskje dere kan ta kontakt med SOS Rasisme (eller en liknende organisasjon) slik at de kan gjøre noe i barnehagen - fortrinnsvis MED foreldrene. **

Barn kommer med mange ord. Skal man hver gang de kommer med ett nytt og spennende ord innkalle foreldre, tilkalle SOS rasisme etc? Hvordan skal barnehagen får tid til å TA SEG AV BARNA hvis de skal holde på med et slikt arbeid, Sør?

At du ikke kan finne deg for god til sure oppstøt når noen er uenige med deg, er ditt problem. SKJERP DEG, Sør!

*gjesp*

Jeg ser ingen "sammenheng" mellom å innkalle foreldrene "for hvert nytt ord" (slik du våser om) og å ha én"presentasjon" av "SOS Rasisme" (eller lignende), slik jeg foreslo.

Men fortsett gjerne å "argumentere" mot argumenter du selv har tillagt meg.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Sør.

Om du leser innlegget mitt på nytt ser du at jeg sier at foreldrene burde informeres. Jeg snakker av erfaring med barnehage.

For øvrig synes jeg det er ekstremt lite fintfølende av deg å trekke inn bunadsdiskusjoner og andre diskusjoner inn i en slik sak som dette. Der en mor ber om tips og råd. Hun trenger ikke at denne diskusjonen flyter ut i en debatt om alt mulig annet enn det hun spurte om. Og da snakker jeg også av egen erfaring, med tanke på alle mine innlegg om mobbing.

Du kan gjerne svare på dette, men jeg svarer deg ikke igjen her. Av respekt for hun som skrev innlegget.

Hei,

Jeg skrev et svar til "Anonym" - uten "bunader" eller annet.

Hvis du derimot leser svar fra Stone, så ser du at han blander "Sør" inn i hans svar, og nedover tillegger meg en masse vås jeg selvsagt aldri har gitt uttrykk for.

===

Men når du først nevner det: selvsagt er det en "kobling" mellom "hvem som er norsk nok til å gå med bunad uten å se rar ut" og "fordomfulle ord". Så lenge folk ikke aksepterer Anonyms datter som "norsk nok til å se normal ut i bunad", så vil man også ha nedsettende ord for "dem".

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*gjesp*

Jeg ser ingen "sammenheng" mellom å innkalle foreldrene "for hvert nytt ord" (slik du våser om) og å ha én"presentasjon" av "SOS Rasisme" (eller lignende), slik jeg foreslo.

Men fortsett gjerne å "argumentere" mot argumenter du selv har tillagt meg.

Med vennlig hilsen

Du skriver at du ikke ser sammenhengen.....Jepp, det var det jeg visste hele tiden. Takk for den oppklaringen:-)

Og, hvis du er trøtt, så hjelper det gjerne å sove litt? Blir litt bekymret for deg, vet du:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skriver at du ikke ser sammenhengen.....Jepp, det var det jeg visste hele tiden. Takk for den oppklaringen:-)

Og, hvis du er trøtt, så hjelper det gjerne å sove litt? Blir litt bekymret for deg, vet du:-)

Jeg ser ikke sammenhengen, og jeg antar at ikke mange andre ser den heller. Hvorfor du derfor skal skrive ørten innlegg om "sammenhengen" har du sannsynligvis et svar på, men jeg tviler på at det er relevant. (Alt våset om å innkalle foreldrene for hvert nytt ord, var DITT forslag, og ikke mitt.)

Hvis du skal argumentere mot meg, så gjør det mot argumenter **jeg** faktisk HAR forfektet, istedet for dine diskusjoner mot argumenter du tillegger meg.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg skrev et svar til "Anonym" - uten "bunader" eller annet.

Hvis du derimot leser svar fra Stone, så ser du at han blander "Sør" inn i hans svar, og nedover tillegger meg en masse vås jeg selvsagt aldri har gitt uttrykk for.

===

Men når du først nevner det: selvsagt er det en "kobling" mellom "hvem som er norsk nok til å gå med bunad uten å se rar ut" og "fordomfulle ord". Så lenge folk ikke aksepterer Anonyms datter som "norsk nok til å se normal ut i bunad", så vil man også ha nedsettende ord for "dem".

Med vennlig hilsen

At jeg skriver et svar til anonym, og i samme innlegget sier meg uenig i noe av det du skriver, og skriver det til deg, er det ''galt''? Uffda, jeg visste ikke at man måtte skrive to innlegg......

Sør, hvis meg HVOR jeg legger argumenter til deg. Jeg skriver om hva som kan skje ved overreaksjon, og er uenig med deg i å innkalle foreldre og tilkalle SOS Rasisme. Har jeg noen plass i denne tråden skrevet noe om at : *Du mener ditten, du mener datten....* Ikke det? Har jeg bare argumentert mot dine meninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Chloe,

Jeg er enig med deg, og hadde jo ikke tenkt å stille foreldrene for retten! *ler*

Derimot foreslo jeg at man skulle bruke "anledningen" til å forklare foreldrene hvordan ord de bruker hjemme "finner veien" og rammer individ i barnehager og på skoler. Jeg tror det er veldig viktig å vise at offeret har et ansikt - i dette tilfellet en lite jente. Jeg tror nemlig at mange bruker slike ord uten å tenke seg om. Men de rammer, og de rammer hardt.

Noe annet er at dette trolig ikke bare er et ord de har "snappet opp", fordi de vet jo tydeligvis *hvem* dette ordet skal brukes om! Ergo ligger det "kunnskap" bak.

Med vennlig hilsen

Sør som advokat for påtalemyndigheta? *blunke*

Jeg er helt enig med deg om at man ikke skal tåle at uskyldige rammes av slike utsagn.

Og, jeg skjønner hva du mener. Det så ut til at barnet visste hva hun/han pratet om. Jeg er enig i at det lærer man ofte ikke av å snappe opp ord og uttrykk fra andre barn. Men, derifra til å mene at barnet åpenbart har lært det hjemme synes jeg er en for bastant konklusjon. Det synes jeg fordi tanter, besteforeldre osv. godt kan lære barn betydningen av slike ord. Også større barn som har mye kontakt med de små, lærer barn slikt. Det vet jeg fordi jeg har hørt mange rare samtaler mellom stor og liten.

At foreldrene bør informeres, er jeg enig i. Vi voksne har et stort ansvar for barnas sosiale adferd. Selv om barnet har lært ordet andre steder er det foreldrenes ansvar å luke ut slikt.

Som jeg sa: "å vaske munnen til avkommet med såpe" dersom vi vet at vi ikke er kilden. Skulle vi ikke, med hånden på hjertet, kunne si oss uskyldige, får vi ta en skikkelig bit av såpa selv.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At jeg skriver et svar til anonym, og i samme innlegget sier meg uenig i noe av det du skriver, og skriver det til deg, er det ''galt''? Uffda, jeg visste ikke at man måtte skrive to innlegg......

Sør, hvis meg HVOR jeg legger argumenter til deg. Jeg skriver om hva som kan skje ved overreaksjon, og er uenig med deg i å innkalle foreldre og tilkalle SOS Rasisme. Har jeg noen plass i denne tråden skrevet noe om at : *Du mener ditten, du mener datten....* Ikke det? Har jeg bare argumentert mot dine meninger?

Det er da ingen som har foreslått noe som engang minner om den "overraksjonen" du snakker om.

Jeg foreslår ETT møte, og du våser ivei med utsagn om så mange møter at foreldrene ikke har tid til annet...

Ingen her har foreslått det.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke sammenhengen, og jeg antar at ikke mange andre ser den heller. Hvorfor du derfor skal skrive ørten innlegg om "sammenhengen" har du sannsynligvis et svar på, men jeg tviler på at det er relevant. (Alt våset om å innkalle foreldrene for hvert nytt ord, var DITT forslag, og ikke mitt.)

Hvis du skal argumentere mot meg, så gjør det mot argumenter **jeg** faktisk HAR forfektet, istedet for dine diskusjoner mot argumenter du tillegger meg.

Med vennlig hilsen

Har du egne barn? Hvis ikke, har du peiling på alt barn lærer av ''stygge'' ord fra større barn? Det er faktisk hovedkilden til barna.

Har jeg noen plass skrevet at man skal innkalle foreldre for hvert nytt ord barna kommer med? Ikke det? Har jeg derimot spurt om man skal innkalle foreldre hver gang barna kommer med ''nye'' ord? Ser du forskjellen, Sør? Hvor går grensen for når man skal innkalle foreldre? Hvor ''stygt'' må ordet være? Er det kun ved rasistiske ord man skal innkalle foreldre? Du har vel et svar på det.

Sør, les mine innlegg en gang til. Ser du da at jeg faktisk argumenterer mot dine meninger, og skriver egne erfaringer for HVORFOR jeg er uenig med deg i enkelte ting. At du da går helt av hengslene er ditt problem, og heldigvis kan folk lese, så de ser det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du egne barn? Hvis ikke, har du peiling på alt barn lærer av ''stygge'' ord fra større barn? Det er faktisk hovedkilden til barna.

Har jeg noen plass skrevet at man skal innkalle foreldre for hvert nytt ord barna kommer med? Ikke det? Har jeg derimot spurt om man skal innkalle foreldre hver gang barna kommer med ''nye'' ord? Ser du forskjellen, Sør? Hvor går grensen for når man skal innkalle foreldre? Hvor ''stygt'' må ordet være? Er det kun ved rasistiske ord man skal innkalle foreldre? Du har vel et svar på det.

Sør, les mine innlegg en gang til. Ser du da at jeg faktisk argumenterer mot dine meninger, og skriver egne erfaringer for HVORFOR jeg er uenig med deg i enkelte ting. At du da går helt av hengslene er ditt problem, og heldigvis kan folk lese, så de ser det samme.

Igjen er du ute "på viddene".

Du skrev: "Skal barnehagen kalle inn foreldre hver gang ungene kommer med nye og ''spennende'' ord? Jeg tror faktisk foreldre vil få vanskeligheter med å ha tid til alle disse møtene."

La oss ta det én gang til; kun for deg:

Nei, selvsagt skal de ikke det. INGEN har foreslått det.

Greit?

===

Og selvsagt kan barnene ha lært ordet fra andre enn foreldrene. Men ettersom man ikke kan innkalle eldre søsken, postmannen og bestefar til møte i barnehagen, så er foreldrene det åpenbare valget.

Greit?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ingen som har foreslått noe som engang minner om den "overraksjonen" du snakker om.

Jeg foreslår ETT møte, og du våser ivei med utsagn om så mange møter at foreldrene ikke har tid til annet...

Ingen her har foreslått det.

Med vennlig hilsen

Du er så flink til å poengtere løgn fra andre her inne, Sør, så da gjør jeg det samme.

LØGN! Du foreslår IKKE bare ett møte mellom foreldre og barnehagen. Du foreslår i tillegg: Brev, et møte for å diskutere hva man skal gjøre videre og å innkalle SOS Rasisme.

Jeg påpeker da at jeg synes det er en overreaksjon, og skriver hva jeg mener er riktig å gjøre. At du etter det utarter dette til en krangletråd er du ene og alene ansvarlig for. Kunne du diskutert og motsagt mine meninger på en ''grei'' måte, så kunne vi hatt en diskusjon. Det maktet du ikke. Så enkelt er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi kommer garantert til å ta dette opp med barnehagen tirsdag. Muntlig først. Vi ønsker ikke å lage dette større/verre enn det er - men håper å få satt søkelys på hvilke ord ungene bruker - og kanskje noe rundt hva foreldre kan komme til å bruke av ord hjemme når barna hører på. I første omgang avventer vi hvordan barnehagen vil reagere og hva de foreslår. Takk for engasjementet!

Må bare komme med et lite innspill, selvom jeg ser at du allerede har fått nyttige kommentarer fra flere. Først av alt må jeg si at det er forferdelig å oppleve at ungene kommer hjem og forteller noe slikt, jeg vet noe om det av erfaring. Føler med deg!

Syns det er fornuftig å ta episoden/ saken opp med personalet i barnehagen muntlig (gjerne "under to par øyne") først og se hva de har å foreslå av tiltak. Deretter jobbe utfra deres reaksjon. En bør nok passe seg for å overreagere, da det ofte kan slå uheldig ut mht. senere mobbing.

Forøvrig er jeg enig med Cloe i at et slikt uttrykk ikke nødvendigvis kommer fra selve hjemmet til barnet som brukte det; kanskje er det ikke engang h*n som i utgangspunktet har hørt det som fremfører det, men isteden h*n som er "tøff" nok til å bruke det for å vise seg. Du vet, tiske, hviske osv...

Likevel mener jeg det med utgangspunkt i en slik sak kan settes fokus på rasisme og fremmedfrykt i barnehagen. Og da må gjerne foreldregruppa også involveres; f.eks. i form av brev med info og evt. foreldremøter med rasisme som tema. Sør sitt forslag om å kontakte SOS rasisme er også noe å tenke på for barnehagen.

Ønsker dere i alle fall alt godt fremover!

Hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen er du ute "på viddene".

Du skrev: "Skal barnehagen kalle inn foreldre hver gang ungene kommer med nye og ''spennende'' ord? Jeg tror faktisk foreldre vil få vanskeligheter med å ha tid til alle disse møtene."

La oss ta det én gang til; kun for deg:

Nei, selvsagt skal de ikke det. INGEN har foreslått det.

Greit?

===

Og selvsagt kan barnene ha lært ordet fra andre enn foreldrene. Men ettersom man ikke kan innkalle eldre søsken, postmannen og bestefar til møte i barnehagen, så er foreldrene det åpenbare valget.

Greit?

Med vennlig hilsen

Så når jeg er uenig med deg, er jeg ''ute på viddene''?

Rister på hodet......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er så flink til å poengtere løgn fra andre her inne, Sør, så da gjør jeg det samme.

LØGN! Du foreslår IKKE bare ett møte mellom foreldre og barnehagen. Du foreslår i tillegg: Brev, et møte for å diskutere hva man skal gjøre videre og å innkalle SOS Rasisme.

Jeg påpeker da at jeg synes det er en overreaksjon, og skriver hva jeg mener er riktig å gjøre. At du etter det utarter dette til en krangletråd er du ene og alene ansvarlig for. Kunne du diskutert og motsagt mine meninger på en ''grei'' måte, så kunne vi hatt en diskusjon. Det maktet du ikke. Så enkelt er det.

Jada - brev er en grei metode. Og ETT foreldremøte (som var det jeg foreslo). Videre (enten under samme møte, eller for barnene på en normal dag) et besøk fra "SOS Rasisme".

Ikke pga dette ene ordet, men for å forklare folk litt om hvordan rasisme rammer generelt.

Alle "overreaksjoner" er dine egne påfunn - ha respekt nok slik at du ikke tillegger slikt idioti til meg.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare komme med et lite innspill, selvom jeg ser at du allerede har fått nyttige kommentarer fra flere. Først av alt må jeg si at det er forferdelig å oppleve at ungene kommer hjem og forteller noe slikt, jeg vet noe om det av erfaring. Føler med deg!

Syns det er fornuftig å ta episoden/ saken opp med personalet i barnehagen muntlig (gjerne "under to par øyne") først og se hva de har å foreslå av tiltak. Deretter jobbe utfra deres reaksjon. En bør nok passe seg for å overreagere, da det ofte kan slå uheldig ut mht. senere mobbing.

Forøvrig er jeg enig med Cloe i at et slikt uttrykk ikke nødvendigvis kommer fra selve hjemmet til barnet som brukte det; kanskje er det ikke engang h*n som i utgangspunktet har hørt det som fremfører det, men isteden h*n som er "tøff" nok til å bruke det for å vise seg. Du vet, tiske, hviske osv...

Likevel mener jeg det med utgangspunkt i en slik sak kan settes fokus på rasisme og fremmedfrykt i barnehagen. Og da må gjerne foreldregruppa også involveres; f.eks. i form av brev med info og evt. foreldremøter med rasisme som tema. Sør sitt forslag om å kontakte SOS rasisme er også noe å tenke på for barnehagen.

Ønsker dere i alle fall alt godt fremover!

Hilsen fra

Hei,

Jeg er selvsagt helt enig i at det ikke skal overreageres - slik som det våses om under her. (Det står heller intet slikt i mitt innlegg til "Anonym".)

Videre er jeg enig i at barnet selvsagt kan ha lært det av "postmannen" og ikke foreldrene. Poenget var mer at det neppe bare var et ord de har "snappet opp", ettersom de jo må ha kunnskap nok om ordet til å vite hvem de skal bruke det på.

Likevel er det jo foreldrene som må kalles inn, ettersom barnehagen trolig ikke vet navn og adresse på "postmannen"! ;-)

Alt vel!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada - brev er en grei metode. Og ETT foreldremøte (som var det jeg foreslo). Videre (enten under samme møte, eller for barnene på en normal dag) et besøk fra "SOS Rasisme".

Ikke pga dette ene ordet, men for å forklare folk litt om hvordan rasisme rammer generelt.

Alle "overreaksjoner" er dine egne påfunn - ha respekt nok slik at du ikke tillegger slikt idioti til meg.

Med vennlig hilsen

Hva i huleste er det du vrøvler om? Jeg ARGUMENTERER mot ditt forslag om foreldremøte, mot ditt forslag om å innkalle SOS Rasisme etc. Du prøver å få det til å bli at jeg tillegger deg meninger du ikke har? Hvem er det som gjør hva her, Sør????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest adoptivmamma

Hei, jeg er ikke ny , men nytt nick har jeg da,

Neste dag i barnehagen tar du tak i alle barna som går i hennes avdeling, ber dem sette seg ned, (eller styreren gjør det) og spør om de vet hva taihore betyr, fordi du ikke vet det, og din datter hadde spurt om hva det betyr.

Barna er jo ikke gamlere enn at de går i barnehagen og derfor er det neppe noen som vet hva ordet betyr. Ta med et pent "skjellsord" og gi dem det i stedet, bare det at du vet hva det ordet betyr. Fortell dem at du kan et ord som er veldig tøfft.og at du til og med vet hva det betyr.

Spør dem om de har lyst til å si det ordet, og om de vil si det må de først vite hva det betyr. Hvis de ikke vet det må de jo ikke si det.

Moralen er at si ikke alt hva du hører....

Små barn snapper riktignok opp sånne ord, og bruker dem videre uten å vite hva de betyr. Det at det i dette tilfellet er brukt på et adoptivbarn tyder på at barna enten vet betydningen av ordet, eller mer sannsynlig at de har hørt ordet av andre (sannsynligvis voksne) i forbindelse nettopp med barnet det gjelder. Jeg mener det er svært alvorlig, og det er klart det må reageres, og det fort. Overreaksjoner er aldri heldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker å foreslå en bok som heter "I'm Chocolate, You're Vanilla". Boken er skrevet av en Afro-Amerikansk barne psykolog og tar for seg barns oppfatning av farge/rase/tilhørighet etc. Hun skriver fantasktisk og lettfattelig om hvordan velmenende voksne ofte er de som introduserer barn til rasistiske tenkesett og ideer om at rase og hudfarge er vesentlige forskjeller mellom mennesker. Ikke tillegg negative uttalelser og krenkende ordbruk fra barn å være rasistisk som utgangspunkt. Forfatteren av boka nevner eksempler som gutten som sier "I hate blacks" . Når han konfronteres med at han er bestevenn med Adam (en afro-amerikansk gutt) så svarer han at "Adam is not black, he is my friend" -- Begrepene er ofte uten materiellt innhold for barn, men en repetisjon av hva de hører andre steder. Klarte ikke akkurat å presentere essensen i boka, men den er fantastisk! Hun vet hva hun snakker om og hun formidler det fantastisk klart. Hun har forandret vårt syn på hvordan vi oppdrar våre barn :).

Mener selvfølgelig ikke at denne forferdelig triste episoden skal forbigår i stillhet, men mener at det er viktig å ikke gi ytre forskjeller så stor vekt når den takles, at barna går derfra med en fornyet oppfatning av forskjeller og deres betydning enn de hadde før episoden. Velg nøytral holdning, forklar at ordet er ukoslig og at inger bør bli kalt slike ting. Jeg mener det ikke er grunn til å trekke rase inn i dette i det hele tatt. I alle fall ikke i første omgang. Jo lenger det går før barn lærer om rasisme, jo lenger er de vernet og jo mer uriktig vil slike holdninger fortone seg.

Om noen synes jeg er naiv, så er jeg ikke det :). Det er mao ikke grunn til å gjøre meg oppmerksom på det.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...