Gå til innhold

Sprekk på brystvorta


ashild

Anbefalte innlegg

Jeg har fullammet i 4 md nå og har fått en gedigen sprekk på den ene brystvorta mi. Det gjør så vondt å amme den puppen at jeg helst unngår det, bruker den bare 2 ganger i døgnet. Men nå begynner den andre brystvorta å sprekke også. Hva skal jeg gjøre??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Uglemor

Du kan jo prøve å bruke brystskjold til sprekkene er grodd, de fås kjøpt på apoteket. De settes bare utenpå brystvorten og så suger barnet på den i stedet for direkte på brystet. Det ble redningen for meg i en ekstremt sår periode....

Ulempen er at det kan bli litt vanskelig å få ungen til å ta puppen _uten_ ammeskjoldene etter hvert når du vil slutte med dem igjen, noen barn begynner å foretrekke dem etter hvert....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine brystvorter sprakk like etter fødselen og blødde, og jeg ga nesten opp amminga. Men jeg ringte sykehuset og fikk komme ned til behandling. Jeg ble penslet med lapis, og sprekkene lukket seg nesten med en gang. Den ene sprekken måtte ha to behandlinger, men etter det gikk alt fint.

Du kan jo ringe nærmeste sykehus og spørre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passer du på å lufttørke brystvortene etter amming ? Pass på å gå uten bh og innlegg så mye som mulig hver dag, sov gjerne uten om du kan om natta. Jeg la meg på et stort, dobbeltbrettet badehåndkle om natten, for det ble jo en del lekkasjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære ashild. Gå på jakt etter grunnen til sårhet. Har barnet endret sugemåte, stilling ved brystet? Kan sprekkene være tegn på en soppinfeksjon? Sees som bringebærrøde brystknopper, som svir, klør eller brenner. Huden kan ha sprekker og være glinsende. Smerter kan oppstå uavhengig av måltidene. Kvinner med eksem kan også få dette på brystet. Sprekker i huden er ingangsport for bakterier. Det er viktig med nøye håndvask og minst mulig berøring bortsett fra barnets munn. Prøv å håndmelke en periode for å avlaste brystet til sårene er behandlet hvis du ikke klarer å amme. Få noen på helsestasjonen eller legen din til vurdere hva slags behandling som skal til. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som hjalp meg da jeg hadde sprekk i brystvorten (var så ille at jeg omtrent kastet ungen i veggen de første sugetakene!) var albueskjell! Hadde det på innenfor bh'en om dagen, men ikke om natten. Tok et par dager så var sprekken grodd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...