Gå til innhold

Fra Steinerskolen til offentlig skole


kie

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg lurte på om noen har noe erfaring med steinerskolen vs. offentlig skole når det gjelder adhd/add e.l.

Vi har kort fortalt bestemt oss (i allefall med 99% sikkerhet) for å ta ungene ut av steinerskolen. Mye på grunn at måten de takler barn som er "annerledes" der. Det er omtrent ikke rom for individuelle forskjeller der i det hele tatt, og ihvertfall ikke for en som viser symptomer på add...

Den skolen var altså helt feil for ham. Og elevsynet til læreren sjokkerer ikke bare meg, men også PPT. Han går i 1. klasse og sitter på gangen hver dag, blir dratt i ørene og får mye kjeft. Blandt annet. Hver dag når vi skal hente ham legger læreren ut om hvilken pest og plage han er :-(

Han har dessuten, for å si det mildt, blitt _mye_ verre i det siste.

Siden alt er lagt opp som fellesaktiviteter (noe som er hans svake side) er det ikke rom for differansiert undervisning verken den ene eller andre veien. (Derfor vil vi også si ifra oss plassen til lillesøsteren som er tidlig ute med det meste og ikke har noen problemer..)

Det er lite rom for individuelle forskjeller i det hele tatt. Det er fellesskapet og "flokken" som dyrkes og da blir det ekstra sårt for en som skiller seg ut.

Men, hvordan er det egentlig i den offentlige skolen? Noen som har noen erfaringer?

Jeg er jo redd for at ting skal gå fra vondt til verre, selv om ppt anbefaler at vi bytter skole.

Uff, det ble rotete dette her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg tror Steinerskolen blir alt for "fritt" for våre ad/hd'ere.Sånn jeg oppfatter St.skol.,så legger ungene op mye av skole uken sin selv,og det er ganske så umulig for mange med ad/hd,så derfor tror jeg at jeg ville gjordt det dere tenker på.

Min sønn hadde ivertfall "tatt helt av" tror jeg,han krever veeldig stramme rammer....!

:o))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest star!

Jeg flyttet min datter fra offentlig til Montessoriskole etter 1. klasse.

hun har nå gått 2. klasse, og har virkelig hatt et fantastisk skoleår. Alle elevene ved en Montessoriskole er "spesielle" - og følger sin egen plan, og det er stor grad av tilpasning. Det har begynt flere nye elever i løpet av vinteren - mange av familiene har faktisk flyttet hit pga skolen!

Kan anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flyttet min datter fra offentlig til Montessoriskole etter 1. klasse.

hun har nå gått 2. klasse, og har virkelig hatt et fantastisk skoleår. Alle elevene ved en Montessoriskole er "spesielle" - og følger sin egen plan, og det er stor grad av tilpasning. Det har begynt flere nye elever i løpet av vinteren - mange av familiene har faktisk flyttet hit pga skolen!

Kan anbefales!

Hvor ligger denne skolen?

Hva går den ut på ?

Er den en privat skole?

Hvilke "spessielle" barn er det du her beskriver?

Hehehe,masse spørsmål her,men håper du tar deg tid til å sende svar,lurer veldig på hva jeg skal gjøre til høsten med jenta mi på 10 som mistrives enormt i offentlig skole....

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest star!

Hvor ligger denne skolen?

Hva går den ut på ?

Er den en privat skole?

Hvilke "spessielle" barn er det du her beskriver?

Hehehe,masse spørsmål her,men håper du tar deg tid til å sende svar,lurer veldig på hva jeg skal gjøre til høsten med jenta mi på 10 som mistrives enormt i offentlig skole....

Mvh

det finnes Montessoriskoler flere steder i landet. Det er private skoler. Skolene arbeider etter en bestemt pedagogikk/metodikk - men det er ikke noe livssyn knyttet til dette, kun pedagogisk metode. De viktigste prinsippene er å utvikle barnas selvstendighet og ansvar. Barna får arbeide svært selvstendig (velge områder å arbeide på), lærerne fungerer som veiledere, barna arbeider på tvers av klassetrinn og alle har sin egen individuelle plan. Slik sett blir alle "spesielle" - det er ikke en spesialskole - men den følger alminnelig læreplan L97. Men det er ikke noe "slaveri" mht. at de og de emnene gjennomgås i 1. klasse og andre temaer i 2. klasse osv. Hvis barnet er veldig motivert for matematikk eller et eller annet emne, får det lov til å jobbe med det, selv om barnet er "ferdig" med stoffet som hører til det klassetrinnet barnet er på.

Du finner mye stoff hvis du søker på norsk montessoriforbund! Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest tidligere elev på begge skoler og søster

Jeg er i dag ferdig med skolen, og skal begynne å studere. Jeg begynte på offentlig skole, men flyttet etter hver over til Steinerskolen (ufrivillig). Litt senere ble det bestemt at også lillebroren min (som har konsentrasjonsvansker og læreproblemer) også skulle flyttes til Steinerskolen.

Jeg merket fort på Steinerskolen, som du sier "kie", at det ikke var rom for folk som var annerledes. Jeg følte meg veldig utenfor, og ble frøset ut av de andre elevene. Da jeg skulle begynne på ungdomsskolen, begynte jeg i offentlig igjen, og de tre årene hadde jeg det utrolig bra.

Lillebroren min går i dag fortsatt på Steinerskolen, selv om vi bare har dårlige erfaringer derfra. Han blir tatt ut av omtrent alle timene for å få spesialundervisning, men lærer absolutt ingenting. De behandler ham som en barnehageunge selv om han er 15. På møter for å diskutere skolegangen hans har det bare blitt snakket dritt om ham, og de er ikke interesserte i å høre på verken PPT eller leger. Hadde det ikke vært for at han ikke ville det selv, hadde han blitt flyttet til offentlig straks.

Det bør også nevnes at lærere på Steinerskolen ofte er lite kompetente. Kan de et språk, blir de ansatt som språklærer selv om de ikke har studert pedagogikk. Klasserforstanderen min var kun utdannet snekker.

Jeg har bare dårlige erfaringer med Steinerskolen, og anbefaler offentlig skole på det sterkeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest tidligere elev på begge skoler og søster

Jeg er i dag ferdig med skolen, og skal begynne å studere. Jeg begynte på offentlig skole, men flyttet etter hver over til Steinerskolen (ufrivillig). Litt senere ble det bestemt at også lillebroren min (som har konsentrasjonsvansker og læreproblemer) også skulle flyttes til Steinerskolen.

Jeg merket fort på Steinerskolen, som du sier "kie", at det ikke var rom for folk som var annerledes. Jeg følte meg veldig utenfor, og ble frøset ut av de andre elevene. Da jeg skulle begynne på ungdomsskolen, begynte jeg i offentlig igjen, og de tre årene hadde jeg det utrolig bra.

Lillebroren min går i dag fortsatt på Steinerskolen, selv om vi bare har dårlige erfaringer derfra. Han blir tatt ut av omtrent alle timene for å få spesialundervisning, men lærer absolutt ingenting. De behandler ham som en barnehageunge selv om han er 15. På møter for å diskutere skolegangen hans har det bare blitt snakket dritt om ham, og de er ikke interesserte i å høre på verken PPT eller leger. Hadde det ikke vært for at han ikke ville det selv, hadde han blitt flyttet til offentlig straks.

Det bør også nevnes at lærere på Steinerskolen ofte er lite kompetente. Kan de et språk, blir de ansatt som språklærer selv om de ikke har studert pedagogikk. Klasserforstanderen min var kun utdannet snekker.

Jeg har bare dårlige erfaringer med Steinerskolen, og anbefaler offentlig skole på det sterkeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tidligere elev på begge skoler og søster

Jeg flyttet min datter fra offentlig til Montessoriskole etter 1. klasse.

hun har nå gått 2. klasse, og har virkelig hatt et fantastisk skoleår. Alle elevene ved en Montessoriskole er "spesielle" - og følger sin egen plan, og det er stor grad av tilpasning. Det har begynt flere nye elever i løpet av vinteren - mange av familiene har faktisk flyttet hit pga skolen!

Kan anbefales!

Jeg er i dag ferdig med skolen, og skal begynne å studere. Jeg begynte på offentlig skole, men flyttet etter hver over til Steinerskolen (ufrivillig). Litt senere ble det bestemt at også lillebroren min (som har konsentrasjonsvansker og læreproblemer) også skulle flyttes til Steinerskolen.

Jeg merket fort på Steinerskolen, som du sier "kie", at det ikke var rom for folk som var annerledes. Jeg følte meg veldig utenfor, og ble frøset ut av de andre elevene. Da jeg skulle begynne på ungdomsskolen, begynte jeg i offentlig igjen, og de tre årene hadde jeg det utrolig bra.

Lillebroren min går i dag fortsatt på Steinerskolen, selv om vi bare har dårlige erfaringer derfra. Han blir tatt ut av omtrent alle timene for å få spesialundervisning, men lærer absolutt ingenting. De behandler ham som en barnehageunge selv om han er 15. På møter for å diskutere skolegangen hans har det bare blitt snakket dritt om ham, og de er ikke interesserte i å høre på verken PPT eller leger. Hadde det ikke vært for at han ikke ville det selv, hadde han blitt flyttet til offentlig straks.

Det bør også nevnes at lærere på Steinerskolen ofte er lite kompetente. Kan de et språk, blir de ansatt som språklærer selv om de ikke har studert pedagogikk. Klasserforstanderen min var kun utdannet snekker.

Jeg har bare dårlige erfaringer med Steinerskolen, og anbefaler offentlig skole på det sterkeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i dag ferdig med skolen, og skal begynne å studere. Jeg begynte på offentlig skole, men flyttet etter hver over til Steinerskolen (ufrivillig). Litt senere ble det bestemt at også lillebroren min (som har konsentrasjonsvansker og læreproblemer) også skulle flyttes til Steinerskolen.

Jeg merket fort på Steinerskolen, som du sier "kie", at det ikke var rom for folk som var annerledes. Jeg følte meg veldig utenfor, og ble frøset ut av de andre elevene. Da jeg skulle begynne på ungdomsskolen, begynte jeg i offentlig igjen, og de tre årene hadde jeg det utrolig bra.

Lillebroren min går i dag fortsatt på Steinerskolen, selv om vi bare har dårlige erfaringer derfra. Han blir tatt ut av omtrent alle timene for å få spesialundervisning, men lærer absolutt ingenting. De behandler ham som en barnehageunge selv om han er 15. På møter for å diskutere skolegangen hans har det bare blitt snakket dritt om ham, og de er ikke interesserte i å høre på verken PPT eller leger. Hadde det ikke vært for at han ikke ville det selv, hadde han blitt flyttet til offentlig straks.

Det bør også nevnes at lærere på Steinerskolen ofte er lite kompetente. Kan de et språk, blir de ansatt som språklærer selv om de ikke har studert pedagogikk. Klasserforstanderen min var kun utdannet snekker.

Jeg har bare dårlige erfaringer med Steinerskolen, og anbefaler offentlig skole på det sterkeste.

Hvilken steinerskole var dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er visstnok stor forskjell på steinerskoler, og dette hørtes ganske så ekstremt ut! Søsteren min fikk svært mye ekstraoppfølging hele løpet ut, ofte i små grupper sammen med et par andre.

jeg ble veldig, veldig nysgjerrig på hvilken steinerskole dette var, for mine skal begynne et sted jeg har begynt å lure på om har et frynsete ryktet.

Hadde du giddet å maile meeg?

[email protected]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det finnes Montessoriskoler flere steder i landet. Det er private skoler. Skolene arbeider etter en bestemt pedagogikk/metodikk - men det er ikke noe livssyn knyttet til dette, kun pedagogisk metode. De viktigste prinsippene er å utvikle barnas selvstendighet og ansvar. Barna får arbeide svært selvstendig (velge områder å arbeide på), lærerne fungerer som veiledere, barna arbeider på tvers av klassetrinn og alle har sin egen individuelle plan. Slik sett blir alle "spesielle" - det er ikke en spesialskole - men den følger alminnelig læreplan L97. Men det er ikke noe "slaveri" mht. at de og de emnene gjennomgås i 1. klasse og andre temaer i 2. klasse osv. Hvis barnet er veldig motivert for matematikk eller et eller annet emne, får det lov til å jobbe med det, selv om barnet er "ferdig" med stoffet som hører til det klassetrinnet barnet er på.

Du finner mye stoff hvis du søker på norsk montessoriforbund! Lykke til.

http://www.google.com/search?hl=no&q=montessori&btnG=Google-s%F8k&lr=lang_no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...