Gå til innhold

Snart får vi ikke lov til å...


SierDuDet

Anbefalte innlegg

...røyke mer - i hvertfall ikke inne på resturanter og barer.

Jeg lurer på om disse smarte politikerne våre som med all sannsynlighet kommer til å gjøre røyking ulovlig på utesteder fra 01.01-2003, har tenk over konsekvensene av dette.

For det første så er det vel da liten tvil om at det vil gå til helvete med en del som driver sin business i utelivsbransjen. Utestedet som discoteker vil nok klare seg, men resturantene derimot - de vil slite.

F.eks. er det vel sånn at man selv på de dyreste resturanter i byen kan få en hovedrett for 3-400 kroner, men likevel legger man igjen tjukt av penger når man først tar seg bryet med å gå ut for å spise. Hvorfor gjør man det? Jo, fordi man ikke går ut for å spise utelukkende fordi man er sulten, men fordi man vil hygge seg. Maten er en ting, men røyken og cognacen etter middagen er hva resturantene tjener mesteparten av kronene sine på, og dette vil folk slutte å kjøpe. Man må jo løpe av sted etter middagen for å få seg en røyk, noe resturantbransjen vil tape store summer på. Om ikke det er nok så vil ikke engang folk gidde å stikke ut for å spise mat, da det ikke lenger blir forbundet med å hygge seg. Man sitter trossalt ofte og koser seg i flere timer etter et bedre måltid på en resturant.

For det andre: Er det noe som all historie viser så er det at folkeansamlinger med fulle nordmenn betyr bråk. Hvordan vil dette bli i Oslos gater hvor det ligger utesteder på rekke og rad i en del utvalgte gater, når store deler av de feststemte menneskene på byen står utenfor og røyker mesteparten av kvelden? Det vil bli bråk! Det ser man i taxikøer, man ser det når utestedene i byen stenger og folkemassene tyr ut på gatene. Det kan bli artig å se hvordan det blir når det hele tiden står hundrevis av mennesker utenfor på fortauet og røyker.

Antall tilfeller av vold og drap vil garantert stige som følge av denne loven.

Det de burde gjøre, dersom de på død og liv skal ha noen røykfrie utesteder, er å la de enkelte stedene selv få velge om de skal være røykfrie eller ikke, og så kan man jo se etter noe mnd hvor mye mennesker som gidder å dra til disse stedene. Sannsynligvis tilsier de røykfrie utestedens økonomi at de må tillate røyk igjen etter noen få mnd. Hvis ikke går de konkurs.

Dette var dagens visdomsord før jeg stikker til køys og legger meg etter en lang nattvakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 132
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • SierDuDet

    39

  • Ulv I Faarikaal

    12

  • Tornerose

    10

  • Zirine

    10

Mest aktive i denne tråden

Gjest retvizan

Her blir løsninga Take Away. Det blir neppe aktuelt å legge fra seg hundrevis av kroner på et sted jeg ikke får røyke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Det var litt av et elendighetsscenario du skisserer der he-he. Nesten som KrF når de snakker om alkoholservering, og deres taushet når det ike slår til.

Jeg er ikke for totalt røykeforbud, men liker å spise middag på restaurant uten røyk, og kommer sikkert til å gå ut oftere å spise når et slikt forbud trår i kraft. Det er mye røyk på min lokale matstasjon, derfor går jeg sjelden dit. Den gufne stanken ligger igjen selv om ingen røyker i øyeblikket. Urk. Det blir nok bedre når det blir vasket gardiner, vegger og tak på disse stedene etter røykeforbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det virkelig blir røykfrie utesteder, skal iallfall jeg ut og feire! Hvis jeg ikke dør i køen for å komme inn da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir løsninga Take Away. Det blir neppe aktuelt å legge fra seg hundrevis av kroner på et sted jeg ikke får røyke.

Jepp :0) Og jeg ser for meg noen heidundrande fester på mc klubbens private lokaler etterhvert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir løsninga Take Away. Det blir neppe aktuelt å legge fra seg hundrevis av kroner på et sted jeg ikke får røyke.

Det sies at det kun er 30 % av befolkningen som røyker, så politikerene mener at det ikke vil bli så alvorlig flukt fra resauranter og barer for da kommer alle de som ikke tåler røyk fram i natten og dagen.

Det er de ansatte de er redde for, for det dør så mange hvert år av passiv røyking.

Forøvrig er jeg enig i SDD.

De kunne - som Frp foreslår - legge inn mer penger på å beskytte de som jobber. Det skulle kunne la seg gjøre i barer ihvertfall. Verre med servitører, kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stakkars røykere. Det blir fælt for dere når dere ikke lenger kan kose dere på restaurant på bekostning av de 70% som ikke røker. Akk, ja. *sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest retvizan

Stakkars røykere. Det blir fælt for dere når dere ikke lenger kan kose dere på restaurant på bekostning av de 70% som ikke røker. Akk, ja. *sukk*

Setter pris på støtteinnlegg som kommer rett fra hjertet.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Røyken er det eneste røykerne har å leve for, så det ville være ondskapsfullt å hindre dem. Vi må da ofre litt for dem og deres velvære, ikke sant ?

Øhhhh..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars røykere. Det blir fælt for dere når dere ikke lenger kan kose dere på restaurant på bekostning av de 70% som ikke røker. Akk, ja. *sukk*

Takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener altså at du vil slutte å spise ute på restaurant fordi du ikke får røyke der? Det er i såfall synd for deg, da kan vi som vil kose oss med god mat i røykfrie omgivelser endelig gjøre det, så kan du sitte hjemme med grandiosaen din. Det er selvsagt de som påfører andre skade som skal fjernes, ikke ofrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rusle

Hvorfor i all verden kan ikke restaurantene ha et effektivt ventilasjonsannlegg? Skjønner at dette koster, men det burde da vær mulig, i hvert fall for en del av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ulv I Faarikaal

Hvorfor i all verden kan ikke restaurantene ha et effektivt ventilasjonsannlegg? Skjønner at dette koster, men det burde da vær mulig, i hvert fall for en del av dem.

Det hjelper litt men jeg kjenner som sagt lukta selv om det ikke har vært røykere der siden dagen før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det som er så kult, SDD er at det innvirker ikke på meg om ditt eller datt blir forbudt for jeg er ikke avhengig av røyk lengre. *muahahaha*

Så jeg gir nå faen i hvor vondt dere får det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det mener du:-) Dessverre er det blitt så inngrodd i oss ikke-røykere at vi skal dilte etter røykerne, og finne oss i stanken dems. Så sjøl om det blir egne ikke-røyker steder, vil nok ikke-røykerne dilte etter til røykestedene. Hvorfor? Jo, fordi "alle" gjør det. Jeg skulle med glede ha sitti på et ikke-røyker sted jeg, men å sitte der mutters aleine blir litt for treigt. Så da må jeg nok dilte etter jeg og. Dessuten, skal vi skille røykere og ikke-røykere? Ønsker vi det? Jeg har venner jeg, som røyker. Skal jeg ikke få lov til å være sammen med dem lenger? For røykere er såpass sta og dumme, at finnes det et røykested, så SKAL de på død og liv dit, samma faen! Dermed blir jeg tvinga til å gå med dem, eller ikke være sammen med dem. Som sagt, vi ikke-røykere har alltid måttet rette oss etter røykerne. Enaste løsninga for å få slutt på det er å innføre røykeforbud, så det er røykerne som må dilte etter oss. Det er dessuten den beste løsningen for alle parter. Og jeg er ikke noe redd for at restaurant- og utebransjen går konk, for røykerne kommer nok, om noe motvillig:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir løsninga Take Away. Det blir neppe aktuelt å legge fra seg hundrevis av kroner på et sted jeg ikke får røyke.

Åh! Så synd da;-) Heh, heh, heh!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erfaringene fra California er ikke at restaurant og bar/pub-besøket går ned.

De første månedene kan en vente en nedgang, deretter øker det til minst det samme som utgangspunktet.

De 70% som ikke røyker vil finne det mer attraktivt å gå ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...