Gå til innhold

Snart får vi ikke lov til å...


SierDuDet

Anbefalte innlegg

Men hvem skal passe på oss? Skal de tre dørvaktene som flyr rundt på utestedet måtte kaste ut folk som er litt uheldige og glemmer sneipen i munnviken når de går inn på utestedet, eller er det deres ansvar å passe på at øl ikke blir dratt med ut på gata?

Hvordan er det praktisk mulig å overholde denne loven? Kanskje politiet burde gjøre det.

Det kommer til å bli en oppblomstring blandt private vaktselskaper som får oppdrag med å passe på utenfor utestedet for å forhindre bråk, osv...

Dette lar seg ikke gjennomføre. Norge er heller ikke det letteste landet å prøve ut noe slikt i, da selv jeg skal innrømme at normenns drikkekultur grenser til idioti hvor det er stas å være den fulleste av alle - og fulle folk i store forsamlinger betyr bråk.

Det jeg mener er at mye av det vi ser i samfunnet idag henger sammen med at grenser og normer flyter ut, og nærmast er glømt. Folk drakk og sloss før også, det er ikke det, men jeg mener å se at måten ting skjer på idag henger sammen med en gifaenholdning, som jeg synes er skremmende. Trur folk tok mer ansvar før, de hadde litt mer peiling på hva det kosta å bygge dette landet. Ikke alltid det er bra å komma til dekka bord. Maten smaker ofte litt bedre når alle er med og steller istand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 132
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • SierDuDet

    39

  • Ulv I Faarikaal

    12

  • Tornerose

    10

  • Zirine

    10

Mest aktive i denne tråden

Gjest punkyB

Jeg nester å få det inn i nøtta før jeg slutter å røyke! Basta! :-)

Jeg har planlagt å slutte ganske snart. Har bare tre kartonger igjen av lageret mitt! Så om noen uker kan jeg være enda mer enig med deg! *s*

Så du er bare en liten egorøykende stapeis som bare tenker på deg selv ??!!?? Var faen meg det jeg visste !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg være litt alvorlig, så kan jeg være enig med momenter av det du skriver. Men jeg er imot at noen skal bestemme over mitt liv, slik jeg ironiserer over.

Samfunnet idag er preget av at alle tenker mest på seg selv. Alt skal foregå hurtig og effektivt. Nåde den som ikke henger med i svingene. De blir frosset ut av arbeidslivet, havner på trygd og får høre av andre hvor late og udugelige de er. Norge er det landet med kortest arbeidstid, men der folk arbeider mest effektivt. Samtidig som presset på effektivtet øker, forventer arbeidsgivere at sykefraværet skal gå ned. forstå det den som kan.

Jeg savner endel fra ''gamle dager'', der folk hadde tid til hverandre, hjalp andre og stilte opp for folk. Nå dreier livet seg om stress og mas, og ingen har tid til annet enn jobb og egen familie. Folk besøker hverandre sjeldnere enn før, og ensomheten blant mange er større enn tidligere.

En dag tror jeg folk vil stoppe opp og tenke. Er det slik livet skal være? Bare karrierejag og stress, bare ønske om å vise andre hvor vellykket man er blitt? Flere vil ønske å hoppe av dette livet og finne alternative måter å leve på, med mindre materielle goder og mindre stress, men med ett mer lykkelig og harmonisk liv:-)

Jeg er helt enig i det du skriver, også den delen om frihet. Men det er noe som heter frihet under ansvar. Når folk misbruker den, da blir det problemer.

Men om det skal røykes inne eller ikke, DET er vi tydeligvis uenige i:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psst.. ville bare si at jeg er enig med deg musiker!

Da har vi to ting vi kan være enige om - Seinfeld og røykelov. Dette begynner jo å bli bra? ;-)

Hehehe, riktig så bra;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mener er at mye av det vi ser i samfunnet idag henger sammen med at grenser og normer flyter ut, og nærmast er glømt. Folk drakk og sloss før også, det er ikke det, men jeg mener å se at måten ting skjer på idag henger sammen med en gifaenholdning, som jeg synes er skremmende. Trur folk tok mer ansvar før, de hadde litt mer peiling på hva det kosta å bygge dette landet. Ikke alltid det er bra å komma til dekka bord. Maten smaker ofte litt bedre når alle er med og steller istand.

Det har du sikkert rett i, men å skulle vedta en lov som det bare vil bli problemer med vil det overhodet ikke komme noe godt ut av.

Det er mye annet man kunne gå til angrep på enn røykerne, og det å skulle vedta en lov som ikke vil medføre annet enn problemer, konkurser, at politiet får mer å gjøre, osv - det virker så jævla meningsløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegget ditt gjorde utslaget! Når støtter jeg et forbud.

Forøvrig har jeg intet å tilføye som du ikke allerede har sagt :)

Å jasså? Aner jeg et knøttlite snev av ironi her?:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er helt enig i det du skriver, også den delen om frihet. Men det er noe som heter frihet under ansvar. Når folk misbruker den, da blir det problemer.

Men om det skal røykes inne eller ikke, DET er vi tydeligvis uenige i:-)

Tror ikke vi er så veldig uenige egentlig. Jeg er imot for mye paragrafer, lover og regler. Men samtidig ser jeg at endel mennesker ''trenger'' noen som gir beskjed om hva som tillates og ikke.

Jeg er sterkt imot å røyke inne der barn og andre ikkerøykere er tilstede. Men...på en nattklubb og på en pub går man ut for å hygge seg. Så lenge alkohol og tobakk er lovlige varer synes jeg at det blir for dumt å forby noe. Det går an å tilrettelegge forholdene bedre, uten forbud. Man kan gjøre mer FØR man går til det skrittet med forbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en lov som ikke lar seg gjennomføre uten en hel rekke problemer, og disse problemene er langt mer alvorlige enn at enkelte får litt røyk på seg.

Dessuten er det røykeavdelinger og ikke-røykavdelinger på resturanter.

Disse såkalte røykeavdelingene som du sikter til er absolutt ikke gode nok. Det eneste skillet er som oftest en blomsterkasse eller noe annet som ikke hindrer røyken i å gå over til ikke-røykerne. Hvis det hadde vært totalt separate rom, hadde det kanskje gått. Men det hadde likevel ikke fjernet problemet for de som jobber der, og som må gå inn og ut av det rommet flere ganger om dagen. Jeg ser ikke noe problem med et totalt røykeforbud. Kan du fortelle meg hva som gjør det umulig? Og hvorfor vil du insistere på at røykere skal forpeste ikke-røykeres omgivelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å jasså? Aner jeg et knøttlite snev av ironi her?:-)

Nei, nei, jeg er dønn seriøs. Innlegget ditt gjorde faktisk utslaget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse såkalte røykeavdelingene som du sikter til er absolutt ikke gode nok. Det eneste skillet er som oftest en blomsterkasse eller noe annet som ikke hindrer røyken i å gå over til ikke-røykerne. Hvis det hadde vært totalt separate rom, hadde det kanskje gått. Men det hadde likevel ikke fjernet problemet for de som jobber der, og som må gå inn og ut av det rommet flere ganger om dagen. Jeg ser ikke noe problem med et totalt røykeforbud. Kan du fortelle meg hva som gjør det umulig? Og hvorfor vil du insistere på at røykere skal forpeste ikke-røykeres omgivelser?

Hvis du leser svarene mine til andre her så ser du hvorfor jeg mener at et forbud blir umulig.

Når det gjelder dagens røykeavdelinger så er det godt mulig de er for dårlige, men da burde man i såfall vedta en lov som sier at disse avdelingene skal være forsvarlig skjermet fra hverandre.

Det er uansett lettere å gjøre resturanter totalt røykfrie enn det er å gjøre barer/diskoteker totalt røykefrie, da verste som vil skje med resturantene er at de taper penger, og muligens går enkelte konkurs, mens det når det gjelder andre utesteder vil være til skade for liv og helse om man sender 90 % av klientellet ut på gata til enhver tid.

Ta deg en tur på byen så ser du hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest punkyB

Nei, nei, jeg er dønn seriøs. Innlegget ditt gjorde faktisk utslaget

Fy faen hvor tent du er på musikeren ... får du noen sjans på han eller ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noe tull! Verste røyk-sprøytet jeg har hørt på år og dag.

Det var gode motargumenter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fy faen hvor tent du er på musikeren ... får du noen sjans på han eller ?

nja, jeg er ikke sikker. Men når det er sagt så er jeg mer hypp på deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du er bare en liten egorøykende stapeis som bare tenker på deg selv ??!!?? Var faen meg det jeg visste !!!

Skrev du liten? Jeg er stor! Større enn deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest punkyB

nja, jeg er ikke sikker. Men når det er sagt så er jeg mer hypp på deg!

og jeg er hypp - sånn generelt , men what else is new ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leser svarene mine til andre her så ser du hvorfor jeg mener at et forbud blir umulig.

Når det gjelder dagens røykeavdelinger så er det godt mulig de er for dårlige, men da burde man i såfall vedta en lov som sier at disse avdelingene skal være forsvarlig skjermet fra hverandre.

Det er uansett lettere å gjøre resturanter totalt røykfrie enn det er å gjøre barer/diskoteker totalt røykefrie, da verste som vil skje med resturantene er at de taper penger, og muligens går enkelte konkurs, mens det når det gjelder andre utesteder vil være til skade for liv og helse om man sender 90 % av klientellet ut på gata til enhver tid.

Ta deg en tur på byen så ser du hvorfor.

Jeg vet hvordan det ser ut på byen om natta, og jeg tror neppe det vil være et problem. I et svar til Zirine skrev du følgende:

"1. Mange resturanter vil gå konkurs. Det hersker det så vidt jeg har forstått ingen tvil om. "

Da har du ikke forstått mye, det er mange som mener at dette ikke vil være noe problem i det hele tatt, meg inkludert. I andre land hvor det er røykeforbud har dette i allefall ikke vært problem. Og skulle likevel en liten prosentandel gå konkurs, hadde det vært så ille mot de helsemessige fordelene vi får igjen?

"2. Halvparten av fortauene rundt om i hovedstaden vil være overfyllt med folk om natta - dette medfører bråk. "

Bråk? Mener du med dette at røykere er bråkmakere? At det ville bli litt flere folk utendørs er en ting, men det er ingen grunn til at disse menneskene skulle oppføre seg annerledes utendørs enn de ville gjort inne.

"3. Man kan ikke lenger stå med en halvliter i den ene hånda og en røyk i den andre, noe som medfører at man må sette fra seg drikken inne hver gang man skal ut for å røyke. Det er jo trossalt ikke lov til å drikke på gata, og hvor i helvete skal man sette fra seg øllen sin, og er det noe man virkelig advarer - spesielt jenter imot - så er det å sette fra seg drinkene sine rundt forbi. "

Dette er bare tåpelig. Da drikker man opp før man går ut, lar noen passe drinken eller kjøper en ny etterpå. Nå skaper du problemer som aldri vil oppstå.

"4. Man vil sitte lenger på forspiel enn man gjør nå, rett og slett fordi store deler av de som drar på byen er røykere (røykere er ofte mer "sosiale" i når det gjelder festlige sammehenger enn ikke-røykere) , og dette medfører at man blir desto mer dritings, samt at utestedene vil tape penger. Utesteder vil gå konk og folk mister arbeidsplassene sine + at enda mer dritings folk betyr enda mer bråk. "

Hvor har du hørt at røykere er mer sosiale enn ikke-røykere? Og hvor tar du det fra at folk vil drikke mer, fordi de sitter hjemme lengre. Vil røykeforbud plutselig føre til at folk ikke kjenner sine egne grenser når det gjelder alkohol?

Det er ikke meningen at noen skal "bestemme" om man får røyke eller ikke. Men saken er den at vi har et produkt som skaper mange problemer for uskyldige mennesker, og det må vi gjøre noe med. Det røykerne ikke forstår er at det hittil har vært ikke-røykere som har måttet føye seg etter røykere. De må spise og feste i røykfylte lokaler, og noen må jobbe i den forpestede luften. Røykere er rett og slett ikke villige til å prøve seg på den andre siden. Denne loven vil komme, før eller senere, du kan enten velge å benytte deg av denne anledningen til å slutte å røyke eller røyke videre på trass, men måtte holde seg til de (få) stedene hvor det er tillatt. Slik er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi vi røykerne er i klart flertall. Det er nok nærmere 100 % enn 50 % som røyker på byen. Dette fordi røykere ofte er sosiale mennesker som tyr ut, mens ikke-røykere (satt litt på spissen..) holder seg hjemme. Og selv ikke-røykere tar seg ofte en røyk eller ti på byen.

Hva de svært få allergiske måtte mene, det gir jeg faen i - da de likevel er såpass få at de ikke bør bli tatt hensyn til.

Det man burde gjøre er som sagt å opprette noen utestedet hvor det ikke er lov til å røyke, så kan allergikerne og andre ikke-røykfanatikere stikke ditt. Det vil som både jeg og musikeren er inne på ikke funke, og ikke-røykerne vil trekke til de stedene hvor røykerne er - da det trossalt er der det er liv.

Og hva er da problemet? De drar ditt frivillig, så det var kanskje ikke så ille på disse røykfyllte stedene, likevel?

Dette forslaget burde sees på.

"Fordi vi røykerne er i klart flertall. Det er nok nærmere 100 % enn 50 % som røyker på byen. Dette fordi røykere ofte er sosiale mennesker som tyr ut, mens ikke-røykere (satt litt på spissen..) holder seg hjemme. Og selv ikke-røykere tar seg ofte en røyk eller ti på byen."

Morsomt at du sier dette SDD, men jeg kan forsikre deg om at jeg ikke på noen måte har forandret personlighet etter at jeg har sluttet å røyke :) Jeg er absolutt like sosial som jeg alltid har vært - faktisk kan jeg fortsatt ha det både morsomt og underholdende uavhengig om jeg er sammen med røykende eller ikke røykende venner ;)

At røykerne er mye mer sosiale enn ikke-røykerne er bare tull, og grunnen til at det er mere folk på røykeplasser enn ikke røykeplasser er simpelten at røykerne nekter å føye seg etter ikke røykerne. Jeg har hørt dette argumentet med at røykerne skulle være så mye mer sosiale enn resten av befolkningen, og jeg har alltid syntes dette har vært det mest idiotiske argumente røykerne har hatt. Adferd og personlige egenskaper har ingenting med røyking å gjøre - bortsett fra at røykere er mer egoistiske og viljeløse.

Poenget ditt med at nærmere 100% av alle som er ute røyker er jo bare tull, men jeg ser likevel ikke bort fra at grunnen til at det er mange røykere ute er fordi det rett og slett ikke er noe klima for ikke røykere. Personlig har jeg ikke problem med røyk, men jeg synes ikke det er det minste rart at mange har det.

"Hva de svært få allergiske måtte mene, det gir jeg faen i - da de likevel er såpass få at de ikke bør bli tatt hensyn til."

Du krever at alle skal ta hensyn til deg og dine behov - selv ønsker du ikke å ta hensyn til noen. Er ikke dette i overkant egoistisk?

"Det man burde gjøre er som sagt å opprette noen utestedet hvor det ikke er lov til å røyke, så kan allergikerne og andre ikke-røykfanatikere stikke ditt. Det vil som både jeg og musikeren er inne på ikke funke, og ikke-røykerne vil trekke til de stedene hvor røykerne er - da det trossalt er der det er liv."

En vennegjeng består ofte både av røykere og ikke-røykere - og som vennegjeng ønsker man ofte og være sammen. Ditt alternativ er ikke noe alternativ all den tid ikke røykerne har valget: splitte opp vennegjengen eller stikke på røykesteder. Mange røykere (inkludert meg selv før) gidder ikke gå på ikke røykeplasser - selv ikke sammen med deres beste venner.

"Og hva er da problemet? De drar ditt frivillig, så det var kanskje ikke så ille på disse røykfyllte stedene, likevel?"

Problemet er at man må skille vennegjengen - at man kan ikke gå ut sammen med røykende venner - for de røykende vennene nekter å bli med dit hvor DU vil gå. Er det ikke så SDD? Er det ikke sånn det fungerer hvis du skal være ærlig? Hvorfor er det bare ikke-røykerne som skal ta hensyn ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte faktisk som deg tidligere. Men har kommet på bedre tanker. Det har ingenting med at jeg har sluttet å røyke å gjøre, for DET har jeg faktisk ikke, og kommer vel neppe noengang til å gjøre heller. Men jeg synes at ikke-røykerne har rett til å slippe å bli forpestet av min sigarett og derfor respekterer jeg et slikt tiltak. Jeg kommer nok til å gå sjeldnere ut på byen, for det blir ikke det samme uten røyken. Røyk og alkohol henger sammen.

Men jeg synes faktisk at ikke-røykerne fortjener å kunne puste inn frisk luft når de er ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nester å få det inn i nøtta før jeg slutter å røyke! Basta! :-)

Jeg har planlagt å slutte ganske snart. Har bare tre kartonger igjen av lageret mitt! Så om noen uker kan jeg være enda mer enig med deg! *s*

Du er velkommen på forum for røykeslutt når du er klar - vi begynner å bli mange der nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...