Gå til innhold

Snart får vi ikke lov til å...


SierDuDet

Anbefalte innlegg

Erfaringene fra California er ikke at restaurant og bar/pub-besøket går ned.

De første månedene kan en vente en nedgang, deretter øker det til minst det samme som utgangspunktet.

De 70% som ikke røyker vil finne det mer attraktivt å gå ut.

Er det ikke rundt 40 % som røyker? Samme det, men utefolk røyker mer enn hjemmesitterne og sistnevnte begynner ikke å løpe på byen bare fordi det lukter mindre røyk på utestedene.

Det å sammenligne med California blir litt feil det også, da nordmenn har en merkelig drikke/feste-stil, så sammenligningen gjør seg ikke.

Vi kommer uansett ikke unna bråket. Som en som er mye på byen så ser jeg med egne øyne hvor fort det blir bråk når folk samles i store klynger. Det slår aldri feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 132
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • SierDuDet

    39

  • Ulv I Faarikaal

    12

  • Tornerose

    10

  • Zirine

    10

Mest aktive i denne tråden

Her blir løsninga Take Away. Det blir neppe aktuelt å legge fra seg hundrevis av kroner på et sted jeg ikke får røyke.

Jeg vet ikke hva alternativet blir. Personlig håper jeg fortsatt på at flertallet skal ta til vett og stemme ned forslaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars røykere. Det blir fælt for dere når dere ikke lenger kan kose dere på restaurant på bekostning av de 70% som ikke røker. Akk, ja. *sukk*

Hvis du ser på utefolket så er det nærmere 100 % enn 50 % som røyker. Man kan ikke sammenligne mennesker som er på byen og fester nærmest hver helg, med befolkningen generelt.

Jeg velger å tro at grunnen til at disse ikke-røykerne går mindre ut enn andre går på helt andre ting enn det at det lukter røyk i lokalet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener altså at du vil slutte å spise ute på restaurant fordi du ikke får røyke der? Det er i såfall synd for deg, da kan vi som vil kose oss med god mat i røykfrie omgivelser endelig gjøre det, så kan du sitte hjemme med grandiosaen din. Det er selvsagt de som påfører andre skade som skal fjernes, ikke ofrene.

Det er en lov som ikke lar seg gjennomføre uten en hel rekke problemer, og disse problemene er langt mer alvorlige enn at enkelte får litt røyk på seg.

Dessuten er det røykeavdelinger og ikke-røykavdelinger på resturanter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i all verden kan ikke restaurantene ha et effektivt ventilasjonsannlegg? Skjønner at dette koster, men det burde da vær mulig, i hvert fall for en del av dem.

Aner ikke, men det ville vært langt bedre enn å forby all mulig faenskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Hvis du ser på utefolket så er det nærmere 100 % enn 50 % som røyker. Man kan ikke sammenligne mennesker som er på byen og fester nærmest hver helg, med befolkningen generelt.

Jeg velger å tro at grunnen til at disse ikke-røykerne går mindre ut enn andre går på helt andre ting enn det at det lukter røyk i lokalet.

Vær ikke så sikker på et er andre grunner enn røyk som gjør at jeg ikke vil sitte å spise dyr mat og drikke dyr drikke i et lokale som lukter sur røyk. Min lukte-og smaksans er ekstremt god, derfor smaker god mat godt når lufta er frisk. På den lokale kan man nå sitte ute i det fine været, og jeg har vært der 3 ganger i helga. Vindretningen var gunstig også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og det som er så kult, SDD er at det innvirker ikke på meg om ditt eller datt blir forbudt for jeg er ikke avhengig av røyk lengre. *muahahaha*

Så jeg gir nå faen i hvor vondt dere får det ;)

JEG får det ikke vondt. Jeg skal klare meg helt fint. Det jeg tenker på er alle de praktiske problemene dette medfører seg.

1. Mange resturanter vil gå konkurs. Det hersker det så vidt jeg har forstått ingen tvil om.

2. Halvparten av fortauene rundt om i hovedstaden vil være overfyllt med folk om natta - dette medfører bråk.

3. Man kan ikke lenger stå med en halvliter i den ene hånda og en røyk i den andre, noe som medfører at man må sette fra seg drikken inne hver gang man skal ut for å røyke. Det er jo trossalt ikke lov til å drikke på gata, og hvor i helvete skal man sette fra seg øllen sin, og er det noe man virkelig advarer - spesielt jenter imot - så er det å sette fra seg drinkene sine rundt forbi.

4. Man vil sitte lenger på forspiel enn man gjør nå, rett og slett fordi store deler av de som drar på byen er røykere (røykere er ofte mer "sosiale" i når det gjelder festlige sammehenger enn ikke-røykere) , og dette medfører at man blir desto mer dritings, samt at utestedene vil tape penger. Utesteder vil gå konk og folk mister arbeidsplassene sine + at enda mer dritings folk betyr enda mer bråk.

Dette er en lov som blir stemt fram av tilbakestående politikere. De som ikke går på byen er selvsagt helt enig i galskapen, men de er jo hjemmesittende sofagriser uansett, så de vet ikke hvordan det er ute.

Et punkt til er jo at det vil være svært vanskelig å følge opp denne loven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det mener du:-) Dessverre er det blitt så inngrodd i oss ikke-røykere at vi skal dilte etter røykerne, og finne oss i stanken dems. Så sjøl om det blir egne ikke-røyker steder, vil nok ikke-røykerne dilte etter til røykestedene. Hvorfor? Jo, fordi "alle" gjør det. Jeg skulle med glede ha sitti på et ikke-røyker sted jeg, men å sitte der mutters aleine blir litt for treigt. Så da må jeg nok dilte etter jeg og. Dessuten, skal vi skille røykere og ikke-røykere? Ønsker vi det? Jeg har venner jeg, som røyker. Skal jeg ikke få lov til å være sammen med dem lenger? For røykere er såpass sta og dumme, at finnes det et røykested, så SKAL de på død og liv dit, samma faen! Dermed blir jeg tvinga til å gå med dem, eller ikke være sammen med dem. Som sagt, vi ikke-røykere har alltid måttet rette oss etter røykerne. Enaste løsninga for å få slutt på det er å innføre røykeforbud, så det er røykerne som må dilte etter oss. Det er dessuten den beste løsningen for alle parter. Og jeg er ikke noe redd for at restaurant- og utebransjen går konk, for røykerne kommer nok, om noe motvillig:-)

Hele innlegget ditt tyder jo på at vi er ganske enige, sånn med unntak av konklusjonen din :)

Vi røykerne vil ikke dilte etter dere, dere vil dilte etter oss - ut på fortauet! Det er trossalt der festen kommer til å foregå. Sånn er det alltid. Er man på en fest eller forspiel ett sted hvor det ikke er lov til å røyke inne, så flyttes festen ut på terassen, selv om det er 10 kuldegrader ute.

Så dere tjener ikke noe på det her uansett, hvis dere ikke trives inne på utestedet alene - mens vi andre lager liv på fortauet. Fortausfesting vil bli et helt nytt begrep blant unge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All den der galskapen som politikerne nå finner på er det de "pertentlige" overformynderne i bl.a. KRF som ligger bak, i tillegg til sjefsbitch`en Gro Harlem Brundtland i WHO.

Kunne ikkje hurpa konsentrert seg i å bekjempe fattigdom, AIDS o.l. i stedet for å leike verdenspoliti !

Personlig så kunne eg tenke meg utesteder fritt for svettelukt, dårlig ånde og drittsekker ! :)

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær ikke så sikker på et er andre grunner enn røyk som gjør at jeg ikke vil sitte å spise dyr mat og drikke dyr drikke i et lokale som lukter sur røyk. Min lukte-og smaksans er ekstremt god, derfor smaker god mat godt når lufta er frisk. På den lokale kan man nå sitte ute i det fine været, og jeg har vært der 3 ganger i helga. Vindretningen var gunstig også.

Men hva i helvete er galt med røykeavdelinger og ikke-røykavdelinger?

Det funker da nå.

Dessuten vil de virkelige store problemene foregå på barene/diskotekene, ikke på biff-stedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG får det ikke vondt. Jeg skal klare meg helt fint. Det jeg tenker på er alle de praktiske problemene dette medfører seg.

1. Mange resturanter vil gå konkurs. Det hersker det så vidt jeg har forstått ingen tvil om.

2. Halvparten av fortauene rundt om i hovedstaden vil være overfyllt med folk om natta - dette medfører bråk.

3. Man kan ikke lenger stå med en halvliter i den ene hånda og en røyk i den andre, noe som medfører at man må sette fra seg drikken inne hver gang man skal ut for å røyke. Det er jo trossalt ikke lov til å drikke på gata, og hvor i helvete skal man sette fra seg øllen sin, og er det noe man virkelig advarer - spesielt jenter imot - så er det å sette fra seg drinkene sine rundt forbi.

4. Man vil sitte lenger på forspiel enn man gjør nå, rett og slett fordi store deler av de som drar på byen er røykere (røykere er ofte mer "sosiale" i når det gjelder festlige sammehenger enn ikke-røykere) , og dette medfører at man blir desto mer dritings, samt at utestedene vil tape penger. Utesteder vil gå konk og folk mister arbeidsplassene sine + at enda mer dritings folk betyr enda mer bråk.

Dette er en lov som blir stemt fram av tilbakestående politikere. De som ikke går på byen er selvsagt helt enig i galskapen, men de er jo hjemmesittende sofagriser uansett, så de vet ikke hvordan det er ute.

Et punkt til er jo at det vil være svært vanskelig å følge opp denne loven.

Men alt dette vil ikke være noe problem hvis folk kvittet seg med avhengigheten. Da kan du gå hvor du har lyst, en dag kan du ta en røykfri utekveld, en annen kveld kan du røyke fordi det passer seg. Så kunne vi alle - røykere og uterøykere gå ut sammen - og vi kunne være der hvor det passet seg best for anledningen.

Problemet er at enkelte grupper i samfunnet ikke kan dette. Pga liten viljestyrke, så må resten av befolkningen lide.

Personlig ønsker jeg at jeg med tiden skal kunne røyke litt, men jeg ønsker ikke at røyken skal ha kontroll over mitt sosiale liv, hvor jeg skal gå når jeg går ut, hvem jeg skal være sammen med, hvor lenge, hvor ofte osv. Sånn var det før, det er et nederlag å være så avhengig av noe.

Så hvis folk fikk mer kontroll over avhengigheten sin, så hadde vi ikke hatt problemer. Vi kunne bygd røykfrie alternativer - og det hadde vært tilbud for alle.

Alt det andre - om at Norge går konkurs om vi forbyr røyk, det gidder jeg ikke kommentere engang. Det er bare tull. Jeg er overbevist om at vi går mot et røykfritt Norge, holdningene kommer til å endre seg enda mer - røyk er harry, røykere har ingen viljestyrke, røykere lukter vondt osv. Om 10 år, bare vent å se ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All den der galskapen som politikerne nå finner på er det de "pertentlige" overformynderne i bl.a. KRF som ligger bak, i tillegg til sjefsbitch`en Gro Harlem Brundtland i WHO.

Kunne ikkje hurpa konsentrert seg i å bekjempe fattigdom, AIDS o.l. i stedet for å leike verdenspoliti !

Personlig så kunne eg tenke meg utesteder fritt for svettelukt, dårlig ånde og drittsekker ! :)

Mvh

Nettopp! For ikke å snakke om at man burde forby eksoslukt ute i det fri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men alt dette vil ikke være noe problem hvis folk kvittet seg med avhengigheten. Da kan du gå hvor du har lyst, en dag kan du ta en røykfri utekveld, en annen kveld kan du røyke fordi det passer seg. Så kunne vi alle - røykere og uterøykere gå ut sammen - og vi kunne være der hvor det passet seg best for anledningen.

Problemet er at enkelte grupper i samfunnet ikke kan dette. Pga liten viljestyrke, så må resten av befolkningen lide.

Personlig ønsker jeg at jeg med tiden skal kunne røyke litt, men jeg ønsker ikke at røyken skal ha kontroll over mitt sosiale liv, hvor jeg skal gå når jeg går ut, hvem jeg skal være sammen med, hvor lenge, hvor ofte osv. Sånn var det før, det er et nederlag å være så avhengig av noe.

Så hvis folk fikk mer kontroll over avhengigheten sin, så hadde vi ikke hatt problemer. Vi kunne bygd røykfrie alternativer - og det hadde vært tilbud for alle.

Alt det andre - om at Norge går konkurs om vi forbyr røyk, det gidder jeg ikke kommentere engang. Det er bare tull. Jeg er overbevist om at vi går mot et røykfritt Norge, holdningene kommer til å endre seg enda mer - røyk er harry, røykere har ingen viljestyrke, røykere lukter vondt osv. Om 10 år, bare vent å se ....

Jo, hvis alle var kvitt sin avhengighet så ville jo ikke dette være rare problemet.

Selv er ikke dette noe problem for meg, da jeg ikke er avhengig. Jeg røyker alt for mye når jeg fester - og jeg ville ikke vært foruten røyken da det er godt - men til daglig røyker jeg langt mindre (bortsett fra når jeg kjeder meg på nattevakt..), og enkelte ganger glemmer jeg rett og slett å røyke.

Så jeg er nok der du vil være, jeg :)

Jeg er uansett mot alle lover som skal innskrenke min handlefrihet i forhold til normale gjerninger, og det å røyke er fortsatt normalt. Vi blir vel det strengeste landet i verden når det gjelder denne galskapen.

Det må for øvrig sies at musikeren har rett i sitt innlegg under her. Ikke-røykerne følger røykerne, og det vil de fortsette å gjøre. Denne gangen følger de etter oss ut på fortauet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Rusle

Men alt dette vil ikke være noe problem hvis folk kvittet seg med avhengigheten. Da kan du gå hvor du har lyst, en dag kan du ta en røykfri utekveld, en annen kveld kan du røyke fordi det passer seg. Så kunne vi alle - røykere og uterøykere gå ut sammen - og vi kunne være der hvor det passet seg best for anledningen.

Problemet er at enkelte grupper i samfunnet ikke kan dette. Pga liten viljestyrke, så må resten av befolkningen lide.

Personlig ønsker jeg at jeg med tiden skal kunne røyke litt, men jeg ønsker ikke at røyken skal ha kontroll over mitt sosiale liv, hvor jeg skal gå når jeg går ut, hvem jeg skal være sammen med, hvor lenge, hvor ofte osv. Sånn var det før, det er et nederlag å være så avhengig av noe.

Så hvis folk fikk mer kontroll over avhengigheten sin, så hadde vi ikke hatt problemer. Vi kunne bygd røykfrie alternativer - og det hadde vært tilbud for alle.

Alt det andre - om at Norge går konkurs om vi forbyr røyk, det gidder jeg ikke kommentere engang. Det er bare tull. Jeg er overbevist om at vi går mot et røykfritt Norge, holdningene kommer til å endre seg enda mer - røyk er harry, røykere har ingen viljestyrke, røykere lukter vondt osv. Om 10 år, bare vent å se ....

Jeg trodde du hadde sluttet å røyke ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Men hva i helvete er galt med røykeavdelinger og ikke-røykavdelinger?

Det funker da nå.

Dessuten vil de virkelige store problemene foregå på barene/diskotekene, ikke på biff-stedene.

Røykeavdelinger funker ikke, jeg har sittet på ikkerøykerbord og blitt røyklagt.

Hele min favorittpub var en kvelende branntomt, selv med ikkerøykerbord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forventer at regjeringen snart vil forby alkoholservering på puber, nattklubber osv. Det er jo en kjennsgjerning at alkohol er usunt, og mye faenskap skjer i alkoholrus.

Snart kan man gå på nattklubb, drikke vann og forlate stedet i sømmelig tid slik at man kommer seg hjem før kl 24. Hvorfor skal man være ute etter kl 24? Nei, da skal folk sove.

Ja, gi oss forbudstiden tilbake, og alt vil bli så mye bedre. Selvsagt vil ingen drikke alkohol, røyke eller annet hvis regjeringen sier at vi ikke skal det. Vi er jo så snille og greie, ikke sant??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rusle

Jeg forventer at regjeringen snart vil forby alkoholservering på puber, nattklubber osv. Det er jo en kjennsgjerning at alkohol er usunt, og mye faenskap skjer i alkoholrus.

Snart kan man gå på nattklubb, drikke vann og forlate stedet i sømmelig tid slik at man kommer seg hjem før kl 24. Hvorfor skal man være ute etter kl 24? Nei, da skal folk sove.

Ja, gi oss forbudstiden tilbake, og alt vil bli så mye bedre. Selvsagt vil ingen drikke alkohol, røyke eller annet hvis regjeringen sier at vi ikke skal det. Vi er jo så snille og greie, ikke sant??

Helt enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forventer at regjeringen snart vil forby alkoholservering på puber, nattklubber osv. Det er jo en kjennsgjerning at alkohol er usunt, og mye faenskap skjer i alkoholrus.

Snart kan man gå på nattklubb, drikke vann og forlate stedet i sømmelig tid slik at man kommer seg hjem før kl 24. Hvorfor skal man være ute etter kl 24? Nei, da skal folk sove.

Ja, gi oss forbudstiden tilbake, og alt vil bli så mye bedre. Selvsagt vil ingen drikke alkohol, røyke eller annet hvis regjeringen sier at vi ikke skal det. Vi er jo så snille og greie, ikke sant??

Helt korrekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest punkyB

Jeg forventer at regjeringen snart vil forby alkoholservering på puber, nattklubber osv. Det er jo en kjennsgjerning at alkohol er usunt, og mye faenskap skjer i alkoholrus.

Snart kan man gå på nattklubb, drikke vann og forlate stedet i sømmelig tid slik at man kommer seg hjem før kl 24. Hvorfor skal man være ute etter kl 24? Nei, da skal folk sove.

Ja, gi oss forbudstiden tilbake, og alt vil bli så mye bedre. Selvsagt vil ingen drikke alkohol, røyke eller annet hvis regjeringen sier at vi ikke skal det. Vi er jo så snille og greie, ikke sant??

Det er jo en liten forskjell at hvis man drikker så er det bare er på ens egen kropp det gir helsemessige utslag - røyker man så må alle rundt innhalere den samme røyken. Mange er også allergiske og kan ikke gå ut av den grunn.

Neeeeeemlig !!! *S*

Sånn utover det gir jeg faen - tåler å innhalere røyk som bare det jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...