Gå til innhold

Snart får vi ikke lov til å...


SierDuDet

Anbefalte innlegg

De dør ut fortere enn andre, men de rekker å forplante seg, ellers kunne det lettere blitt et naturlig utvalg. Men de får svakere barn, og da kan det likevel bli en utvelgelse.

Kan du utdype den påstanden litt nærmere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 132
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • SierDuDet

    39

  • Ulv I Faarikaal

    12

  • Tornerose

    10

  • Zirine

    10

Mest aktive i denne tråden

Det er jo mange muligheter. Ikke vet jeg hvor stort problem røyking er på diskoteker og i barer, sannsynligvis er dette problemet marginalt og de som skal vernes er vel helst de som spiser på resturanter. Og her forstår jeg problemet dersom det ikke er andre skiller mellom røyk og ikke røyk - enn en eller annen "strek" midt i lokalet.

Derfor burde man kunne pålegge resturanter å ha skikkelig skiller mellom avdelingene.

Barene vil det bli verre med, for jeg går ut fra at det ikke blir lett å holde kontroll på om folk røyker eller ikke, dersom de flyr mellom to forskjellige "rom" i lokalet.

Da har du tydeligvis ikke opplevd hvordan det er å tråle byen etter en bar/utested hvor røyken er såpass "lett" at man faktisk kan se de andre rundt bordet og ikke bare ane konturene. Litt satt på spissen, men hvis du ikke selv er ikke-røyker så merker du ikke hvor mye røyk som faktisk er i et lokale. Det er veldig plagsomt, og jeg synes synd på de som er allergikere eller har migrene eller annet hvor røyklukten plager dem. _Jeg_ blir ikke direkte syk av å oppholde meg i et røykfylt rom, men hvorfor skal jeg finne meg i det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Kan du utdype den påstanden litt nærmere?

På en annen måte; de dør ikke før de forplanter seg . Hvis de hadde begynt å røyke før, og dødd før de rakk å sette avkom til verden vill utvelgelsen gått fortere.

Beviselig er det mange mennesker som ikke kan bli avhengige, eller liker å røyke og det må ha en årsak, ikke sant ? Jeg tror det har noe med disses ulike lystsentere og reseptorer i hjernen å gjøre. Hvis naturen kan selektere fram individer med hjernestrukturer som ikke trenger nikotin, kan vi bli kvitt dem om n tusen år. Eller kanskje vi kan genmanipulere fram slike individer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en annen måte; de dør ikke før de forplanter seg . Hvis de hadde begynt å røyke før, og dødd før de rakk å sette avkom til verden vill utvelgelsen gått fortere.

Beviselig er det mange mennesker som ikke kan bli avhengige, eller liker å røyke og det må ha en årsak, ikke sant ? Jeg tror det har noe med disses ulike lystsentere og reseptorer i hjernen å gjøre. Hvis naturen kan selektere fram individer med hjernestrukturer som ikke trenger nikotin, kan vi bli kvitt dem om n tusen år. Eller kanskje vi kan genmanipulere fram slike individer ?

Jeg hang meg opp i at "røykere får svakere barn."

Jeg kjenner meg ikke igjen. Riktignok røkte jeg ikke på den tiden jeg fikk barn. Hehe, mine unger er viljesterke til tusen, og tar avstand fra all røyking. Sjelden eller aldri er de syke heller.

Det med å ha røykende foreldre kan slå begge veger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Jeg hang meg opp i at "røykere får svakere barn."

Jeg kjenner meg ikke igjen. Riktignok røkte jeg ikke på den tiden jeg fikk barn. Hehe, mine unger er viljesterke til tusen, og tar avstand fra all røyking. Sjelden eller aldri er de syke heller.

Det med å ha røykende foreldre kan slå begge veger.

Jeg trodde det var akseptert at barn av røykende foreldre ikke alltid får en normal utvikling ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det var akseptert at barn av røykende foreldre ikke alltid får en normal utvikling ?

Hva mener du med normal utvikling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ulv I Faarikaal

Hva mener du med normal utvikling?

Utvikling :

Det er kjent at nikotin og andre stoffer i tobakk går over i fosterets blodomløp. Forandringene i hjernen kan senere forårsake konsentrasjonsproblemer, ukontrollert impulsivitet og andre psykiske problemer som angst og depresjon, sier forskerne.

En haug linker finnes sikkert også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utvikling :

Det er kjent at nikotin og andre stoffer i tobakk går over i fosterets blodomløp. Forandringene i hjernen kan senere forårsake konsentrasjonsproblemer, ukontrollert impulsivitet og andre psykiske problemer som angst og depresjon, sier forskerne.

En haug linker finnes sikkert også.

Ok, jeg kjenner meg ikke igjen. Mine har har veldig gode evner til konsentrasjon, viljestyrke(utholdenhet) og er veldig rolige. Dette har vi selvsagt sett selv, men har også fått slike tilbakemeldinger fra skolen. Dette skyldes nok arv og oppvekstmiljø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Ok, jeg kjenner meg ikke igjen. Mine har har veldig gode evner til konsentrasjon, viljestyrke(utholdenhet) og er veldig rolige. Dette har vi selvsagt sett selv, men har også fått slike tilbakemeldinger fra skolen. Dette skyldes nok arv og oppvekstmiljø.

Vær glad for dine friske barn :-)

På den annen side: Det må være et sjokk for en mor å få slengt i trynet etter en nyutviklet test, at barnet er tilbakestående på grunn av hennes røyking under svangerskapet :-((

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær glad for dine friske barn :-)

På den annen side: Det må være et sjokk for en mor å få slengt i trynet etter en nyutviklet test, at barnet er tilbakestående på grunn av hennes røyking under svangerskapet :-((

Ja, det er klart - d.v.s. det burde ikke komme som et sjokk at det kan være skadelig å røyke UNDER svangerskapet. Det gjorde jeg selvsagt ikke. Jeg begynte vel igjen noen år etterpå :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Ja, det er klart - d.v.s. det burde ikke komme som et sjokk at det kan være skadelig å røyke UNDER svangerskapet. Det gjorde jeg selvsagt ikke. Jeg begynte vel igjen noen år etterpå :-(

Ikke si det til noen: jeg røyker ved anledning, etter noen øl gjerne, og noen ganger for å jage myggen... eller palgsomme ikkerøykere :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke si det til noen: jeg røyker ved anledning, etter noen øl gjerne, og noen ganger for å jage myggen... eller palgsomme ikkerøykere :-)

Helt i orden. Jeg liker ikke fanatikere - jeg liker småsyndere :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg aldri sagt at hele Norge vil gå konk som følge av loven, så du drar det litt ut når sammenligningsgrunnlaget ditt er at Florida ikke har gått konk, enda.

Minuset med å sitte her kun når jeg er så trøtt at jeg nesten tar svimer'n over tastetutten.

Orker aldri gå ned i detaljer :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...