Gjest usikker Skrevet 20. mai 2002 Del Skrevet 20. mai 2002 Gutten min på fjorten dager sovner eller døser ved puppen stort sett hver gang han ammer. Han kan die intenst i noen få minutter, men så sovner han eller stopper opp for å så å ligger å kose. Jeg er sikker på at jeg har melk nok for det renner av brystene mine stort sett hele tiden. Jeg har begynt å pumpe meg for så å gi han morsmelk fra flaske en til to ganger daglig. Da patter han godt og jeg har bedre kontroll over hvor mye han får i seg. Mine spørsmål er: 1.Er det mulig at babyen min får i seg nok tiltross for en effektiv diing på bare noen minutter? 2. Bør jeg fortsette å gi han morsmelk fra flaske, og i såfall hvor ofte og hvor mye bør han få i gangen? 3. Kan morsmelk varmes opp mer enn en gang? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/54519-sovner-ved-puppen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
avil Skrevet 20. mai 2002 Del Skrevet 20. mai 2002 Gutten min på fjorten dager sovner eller døser ved puppen stort sett hver gang han ammer. Han kan die intenst i noen få minutter, men så sovner han eller stopper opp for å så å ligger å kose. Jeg er sikker på at jeg har melk nok for det renner av brystene mine stort sett hele tiden. Jeg har begynt å pumpe meg for så å gi han morsmelk fra flaske en til to ganger daglig. Da patter han godt og jeg har bedre kontroll over hvor mye han får i seg. Mine spørsmål er: 1.Er det mulig at babyen min får i seg nok tiltross for en effektiv diing på bare noen minutter? Hvis han ser sunn ut, har våte bleier og ellers vokser normalt, har du ikke noe å bekymre deg over. Helt vanlig at man gjerne skulle hatt "gjennomsiktige bryster" og mer kontroll over melken, men det lønner seg å slappe av og stole på at det går bra. For mye bekymring og dette med pumping for å kontrollere - det er et slitsomt og unødvendig arbeid!! Unger klarer å suge i seg ganske mye de første minuttene, resten er mye kos. Hvis han ikke får i seg så veldig mye, fordi det er så utroooolig koselig å ligge inntil mamma og få pupp, så våkner han jo fortere igjen og vil ha mer. Sånn regulerer han det selv. For OFTE pupp er ikke noe problem for ham, men det kan bli slitsomt for deg. Du skal heller bruke tid på å venne ham til lengre måltid (og dermed lengre søvn mellom) enn å pumpe. Ett triks er å vekke ham med å skifte bleie når han har sovnet, og så legge ham til igjen. Sånn får han øket magevolum og lengden på måltid/søvn, og du får på sikt et lettere amme-liv. 2. Bør jeg fortsette å gi han morsmelk fra flaske, og i såfall hvor ofte og hvor mye bør han få i gangen? Jeg syns du skal droppe flasken på daglig basis. Men på den annen side vil jeg også råde deg til å gi flaske en gang i mellom, så han ikke glemmer hvordan man tar flaske. Det glemte min jente, og jeg kunne ikke forlate henne mer enn et par timer helt til hun begynte å drikke av kopp!! (skrekk og advarsel ;-)) 3. Kan morsmelk varmes opp mer enn en gang? Nei. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/54519-sovner-ved-puppen/#findComment-222318 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elisabeth Tufte, helsesøster Skrevet 21. mai 2002 Del Skrevet 21. mai 2002 Kjäre usikker. Det er fullt mulig at et barn kan ta til seg nok melk på noen minutter, og ha tilfredsstillende vektökning, men de fleste vil bruke mye lengre tid. Hörer du at barnet svelger tydelig, brystet er mykere etter amming, det er rikelig med avföring og urin hver dag, da kan det tyde på at barnet tar til seg nok. Den sikreste måten å finne ut dette på er å ta noen vektkontroller på helsestasjonen slik at du ser vektutviklingen over feks en uke. Om barnet ikke har tilfredsstillende vektökning er det viktig å finne ut hvorfor det sovner ved brystet. Kanskje suger det ikke effektivt nok slik at utdrivningsrefleksen ikke er god nok eller barnet har hatt gulsot og er slappt. dette er kun noen eksempler. Om man må pumpe å gi ekstra kan det väre lurt å pröve å gi melken med kopp slik at barnet ikke foretrekker flasken etter en stund. Er barnet ikke effektivt i sugingen kan dette også före til at en god melkeproduksjon gradvis blir dårligere. Da kan det väre lurt å pumpe i tillegg til amming til man får en bedre produksjon og til barnet suger mer effektivt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/54519-sovner-ved-puppen/#findComment-223483 Del på andre sider Flere delingsvalg…
linko Skrevet 28. mai 2002 Del Skrevet 28. mai 2002 Jeg hadde også en unge som sov og sov, og sovnet selvfølgelig hver gang hun ble ammet. Fikk tips om å trykke / klemme henne i hånden mens jeg ammet (ikke stryke og kose). Når jeg trykket en finger inn i hånden hennes, klep hun tak og holdt seg våken litt lenger... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/54519-sovner-ved-puppen/#findComment-231319 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.