Gå til innhold

Lyst å adoptere et "hvitt" barn


Gjest Hakke snøring

Anbefalte innlegg

Gjest Hakke snøring

Først vil jeg understreke at jeg ikke har noe imot adopsjon av barn med annen hudfarge! Men jeg har altså lyst til å adoptere et "norsk" barn, altså ikke et fra den 3dje verden. Går det an, og hvor begynner jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Russland

Det er svært få norske barn som adopteres av fremmede. (pga av norsk velferd, støtteordninger til enslige foreldre, abortlovgivning, prevensjonstilgang osv).

Men man kan adoptere fra Russland, andre østeuropeiske land osv, hvor barna stort sett har et mer nordisk utseende.

Men det er mye mer skader (alkoholskader etc) blant adoptivbarn fra disse landene enn fra asia, afrika og sør-amerika. Dette er skader som ofte ikke vises før barnet har blitt litt større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hakke snøring

Hva er galt med å ønske å adoptere et hvitt barn? Finnes det ingen foreldreløse hvite barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er usikker på om du mener et barn som ser "norsk" ut fra et annet land, eller om du mener å adoptere et barn i Norge?

Det går i teorien an å adoptere barn i Norge, men det dreier seg om et veldig lite antall barn som blir frigitt for adopsjon årlig, så sjansen for at dere, hvis godkjent, skulle få tildeling innen rimelig tid, er ikke særlig stor. En annen ting er at man selvsagt ikke er garantert barn som der "norske" ut selv om barnet blir adoptert i Norge.

Ellers er det flere østeuropeiske land man kan adoptere fra, men det gjelder det samme her, man har ingen garant for hvilken etnisk tilhørighet barnet får uansett hvilket land det blir adoptert fra.

Mitt råd til deg er at du leser tilgjengelig stoff om adopsjon og utenlandsadopterte. Spør evnt adopsjonsforeningene om litteraturliste. Da står du bedre rustet til å gjøre deg opp en kvalifisert mening om adopsjon er det rette for dere.

Hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest naninananananoonoo

Hva med Polen? De har jo et "nordisk" utseende. Kan godt skjønne at du ønsker å adoptere "hvitt". (Uten forkleinelse for andre altså: ære være ALLE som adopterer!!)

Du kan prøve å søke informasjon på nett og ev. ta kontakt med organisasjoner.

Synes forøvrig AAA hadde et godt svar. Den første som så hva du faktisk spurte om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest enig med flisa

hvorfor det? har ikke hvite barn også rett på et godt hjem?

Jeg er helt enig med deg flisa. I tillegg vil jeg si; hvorfor er det så tabu å ønske at barnet skal være lyshudet? Man behøver vel ikke å være rasist for å ønske det. Hvis alle må understreke hvor ikke-rasistiske de er ved å adoptere konsekvent mørkhudete, hva skjer da med de lys-hudete.

Hakke snøring; fint at du sjekker litt rundt dette. Lykke til med alle valg du/dere skal ta.

Hilsen en som mener at kjærlighet gjør fargeblind, men som respekterer at andre tar andre valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann....Det er nok ikke slik at man kan velge fra øverste hylle akkurat..!

Jeg har ikke så mye peiling på adopsjon, men èn ting har jeg ihvertfall fått med meg: Det er at norske barn er omtrent umulig å adoptere for "utenforstående". I dag har de fleste mødre så gode støtteordninger i samfunnet, at det ikke er "nødvendig" å adoptere vekk barnet av slike gruner.

I de tilfellene foreldrene er uskikket av andre grunner som f.eks. narkomani, fengesel og diverse annet, så tas barnet hånd om av en fosterfamilie. Etterhvert, kanskje etter mange år, kan de få godkjent adopsjon av dette barnet. For eksempel om moren skulle dø, og barnet ikke har noen kjent far.

Jeg aner ikke hva slags tall som er ute og går på dette, men norske barn for adopsjon slik du fremstiller det, er det forsvinnende få av, så jeg tror dine sjanser er lik null.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest retvizan

Heisann....Det er nok ikke slik at man kan velge fra øverste hylle akkurat..!

Jeg har ikke så mye peiling på adopsjon, men èn ting har jeg ihvertfall fått med meg: Det er at norske barn er omtrent umulig å adoptere for "utenforstående". I dag har de fleste mødre så gode støtteordninger i samfunnet, at det ikke er "nødvendig" å adoptere vekk barnet av slike gruner.

I de tilfellene foreldrene er uskikket av andre grunner som f.eks. narkomani, fengesel og diverse annet, så tas barnet hånd om av en fosterfamilie. Etterhvert, kanskje etter mange år, kan de få godkjent adopsjon av dette barnet. For eksempel om moren skulle dø, og barnet ikke har noen kjent far.

Jeg aner ikke hva slags tall som er ute og går på dette, men norske barn for adopsjon slik du fremstiller det, er det forsvinnende få av, så jeg tror dine sjanser er lik null.

Du har rett i at det finnes svært få barn som blir frigitt for adopsjon i Norge, men det er nok flere enn de fleste tror. Jeg har fulgt saker hvor det har tatt veldig kort tid å klargjøre adopsjon, dvs under ett år. I disse sakene er det allerede før fødselen avgjort at foreldrene aldri vil få omsorgen for barnet, og det blir derfor plassert i fosterhjem få dager etter fødselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hakke snøring

Jeg er usikker på om du mener et barn som ser "norsk" ut fra et annet land, eller om du mener å adoptere et barn i Norge?

Det går i teorien an å adoptere barn i Norge, men det dreier seg om et veldig lite antall barn som blir frigitt for adopsjon årlig, så sjansen for at dere, hvis godkjent, skulle få tildeling innen rimelig tid, er ikke særlig stor. En annen ting er at man selvsagt ikke er garantert barn som der "norske" ut selv om barnet blir adoptert i Norge.

Ellers er det flere østeuropeiske land man kan adoptere fra, men det gjelder det samme her, man har ingen garant for hvilken etnisk tilhørighet barnet får uansett hvilket land det blir adoptert fra.

Mitt råd til deg er at du leser tilgjengelig stoff om adopsjon og utenlandsadopterte. Spør evnt adopsjonsforeningene om litteraturliste. Da står du bedre rustet til å gjøre deg opp en kvalifisert mening om adopsjon er det rette for dere.

Hilsen fra

Takk for et velformulert og informativt svar.

Jeg mente i hovedsak barn som ser nordisk ut, ikke nødvendigvis ett norskt

barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett i at det finnes svært få barn som blir frigitt for adopsjon i Norge, men det er nok flere enn de fleste tror. Jeg har fulgt saker hvor det har tatt veldig kort tid å klargjøre adopsjon, dvs under ett år. I disse sakene er det allerede før fødselen avgjort at foreldrene aldri vil få omsorgen for barnet, og det blir derfor plassert i fosterhjem få dager etter fødselen.

Ja, men det er jo det jeg mener. Hvis disse barna du snakker om adopteres vekk, er det gjerne til de fosterforeldrene som har hatt barnet hele tiden. Ikke en "utenifra", ikke sant ?

Veien å gå for "Hakke snøring", må jo da bli å melde seg som fosterfamilie, også bare håpe på at de får adoptere barnet en vakker dag....eller hur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo.

Dette høres sikkert fælt ut for mange men her er det nok ei/en som har tenkt nøye gjennom dette med barns utseende og det er jo viktig i adopsjonssammenheng. Vi ble faktisk spurt om akkurat dette. Av ulike grunner er det mange som ikke ønsker å adoptere et barn med annen hudfarge enn det man selv har og da er jo det et valg.

For oss var ikke dette så viktig og vi sitter her med ei lita tøyte på 4 år fra Korea og nyter de vakre brune øynene og det kullsvarte håret for utseende glemmer man fort når man ser hvor flott person dette er.....

Men er dette viktig for denne personen så går det jo allikevel fint an å adoptere et "slikt" barn men man er da allikevel ikke gitt at dette skal løse alle problemer knyttet til det å ha barn. Utseende er bare en bitte liten brikke i en stor sammenheng noe man ser så mye klarere når man har og har hatt barn i felre ulike aldrere. Da ser man hvor lite et utseende betyr kontra personlighet og vesen.

Lykke til uansett om du ender opp med et hvitt eller svart barn. Kjærligheten kommer forhåpentligvis uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann :-)

Du bør ta kontakt med barnevernet- det er jo noen barn som adopteres bort i Norge også- men du bør være klar over at ikke alle ser norske ut av dem heller. En annen mulighet er jo dersom dere vil bli fosterforeldre i starten- da kan dere jo ta kontakt med f. eks Aline spebarnshjem i Oslo. Det er jo endel av barna som plasseres i fosterhjem som i utgangspunktet ikke skal ha kontakt med biologiske foreldre, og noen av disse blir nok også bortadopterte.

Ellers så har du jo adopsjon fra Østblokklandene....-men heller ikke her har du garanti for at barnet har et lyst utseende.

Lykke til videre i prosessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lett å misforstå?

Hallo.

Dette høres sikkert fælt ut for mange men her er det nok ei/en som har tenkt nøye gjennom dette med barns utseende og det er jo viktig i adopsjonssammenheng. Vi ble faktisk spurt om akkurat dette. Av ulike grunner er det mange som ikke ønsker å adoptere et barn med annen hudfarge enn det man selv har og da er jo det et valg.

For oss var ikke dette så viktig og vi sitter her med ei lita tøyte på 4 år fra Korea og nyter de vakre brune øynene og det kullsvarte håret for utseende glemmer man fort når man ser hvor flott person dette er.....

Men er dette viktig for denne personen så går det jo allikevel fint an å adoptere et "slikt" barn men man er da allikevel ikke gitt at dette skal løse alle problemer knyttet til det å ha barn. Utseende er bare en bitte liten brikke i en stor sammenheng noe man ser så mye klarere når man har og har hatt barn i felre ulike aldrere. Da ser man hvor lite et utseende betyr kontra personlighet og vesen.

Lykke til uansett om du ender opp med et hvitt eller svart barn. Kjærligheten kommer forhåpentligvis uansett.

Ikke en del av temaet, men jeg la merke til at du brukte uttrykket "tøyte" om jente - i mange deler av landet betyr dette rett og slett ludder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke en del av temaet, men jeg la merke til at du brukte uttrykket "tøyte" om jente - i mange deler av landet betyr dette rett og slett ludder...

Avkrefter med dette på det sterkeste. Vi (bor på Hamar)bruker ordet tøyte om ei herlig, litt rund og kjempesøt og bare nydelig jente. Jeg bruker ordet tøyte også når jeg spør venner om hvordan går det med tøyta di eller pjokk om gutt.

Men kanskje skal vi bytte koseord dersom det kan bety ludder. Huff. Har aldri hørt dette før.

Skal slutte med dette begrepet og bruke snuppa i stedet......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lett å misforstå?

Avkrefter med dette på det sterkeste. Vi (bor på Hamar)bruker ordet tøyte om ei herlig, litt rund og kjempesøt og bare nydelig jente. Jeg bruker ordet tøyte også når jeg spør venner om hvordan går det med tøyta di eller pjokk om gutt.

Men kanskje skal vi bytte koseord dersom det kan bety ludder. Huff. Har aldri hørt dette før.

Skal slutte med dette begrepet og bruke snuppa i stedet......

Jeg mente ikke at du brukte det på samme måten, men her jeg bor, og mange andre steder blir det brukt med negativt fortegn, derfor kan folk fort misforstå hvis du bruker det en annen gang du skriver, akkurat her var det selvførlgelig ikke til å misforstå-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det er jo det jeg mener. Hvis disse barna du snakker om adopteres vekk, er det gjerne til de fosterforeldrene som har hatt barnet hele tiden. Ikke en "utenifra", ikke sant ?

Veien å gå for "Hakke snøring", må jo da bli å melde seg som fosterfamilie, også bare håpe på at de får adoptere barnet en vakker dag....eller hur?

Hei Molli!

Siden jeg har jobbet innenfor barneverntjenesten (har permisjon nå) så må jeg bare korrigere litt :o)

Du skriver: "Veien å gå for "Hakke snøring", må jo da bli å melde seg som fosterfamilie, også bare håpe på at de får adoptere barnet en vakker dag....eller hur?"

Jobben som fosterforeldre innebærer ett helt annet utgangspunkt, og da blir det helt feil at noen tar på seg en slik viktig oppgave for å kanskje få lov til å adoptere. Jeg skal ikke gå inn på detaljene her.

Det foregår mange omsorgsovertakelser pr. år, men det skal veldig, veldig mye til før foreldre blir fratatt foreldreansvaret. Etter en omsorgsovertakelse så har barnet rett til bl.a. samvær og kontakt med biologiske foreldre. Å frata barnet denne retten til å kjenne sitt biologiske opphav er og skal være en høg terskel. Jeg kjenner ikke til hvor ofte norske foreldre blir fratatt foreldreansvaret, men tror at det er ett forsvinnende lite tall. Så sjansen for at fosterforeldre til slutt får adoptere barnet er uansett veldig liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente ikke at du brukte det på samme måten, men her jeg bor, og mange andre steder blir det brukt med negativt fortegn, derfor kan folk fort misforstå hvis du bruker det en annen gang du skriver, akkurat her var det selvførlgelig ikke til å misforstå-

Bor på østlandet og hoppet i stolen jeg og. :) Språk er rare greier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Abedulla

Jeg forstår godt hva du mener!

Selv har vi et barn fra colombia.

Det er ei nydelig lita jente på 2 år som er lysebrun har brune øyne og et nesten sort hår. Skråstilte øyner, indiansk opphav.

Vi kom hjem for en måned siden.

Da vi gikk igjennom denne prosessen, var det første vi lurte vi på, det samme som du. Vi gikk mange runder, både med oss selv og ikke minst i samtaler med barnevernet da de var på intervju. Det dreide seg først og fremst om ANDRE siden vi bor på et lite sted.

Men vi kom fram til at dette med hudfarge ikke spilte noen rolle til syvende og sist.

MEn det vi diskuterte var nyttig og helt nødvendig for oss. Til slutt var det valg av giverland som ble viktigst, fordi Col. har et veldig bra system i forhold til adopsjon og vetetiden er relativt kort i ICBF (off. barnevern) Det intrykket vi har er at de jobber bra og systematisk. Barne blir godt tatt vare på, og til syvende og sist så er jo det avgjørende!!

Da ble dette med hudfarge et ubetydelig "problem" for oss.

MEN vi hadde noen runder på det, og som jeg har sagt, avgjørelsen falt på helt andre ting.

Dersom vi plent ville hatt et "hvitt" barn hadde vi selvsagt ikke valgt Colombia.

Dersom dere velger Col. Skal dere vite at dette landet er en smeltedigel av etniske "raser"

Med det går an å f.eks skrive at dere ønsker dere et så lyst barn som mulig, og gi en begrunnelse for det.

Jeg kan ikke tro annet enn at det blit tatt på alvor. De finner jo foreldre til barnet og da må jo det bli tatt hensyn til.

Ellers så er Col et utrolig fargerikt land med en utrolig hjetevarme og masse kulturopplevelser.

Uansett, lykke til i prosessen dere har foran dere.

Dere stiller dere selv viktige og avgjørende spørsmål!

Vil anbefale dere å ta kontakt med Adopsjonsforum, Verdens Barn (har ikke Col. som valg) eller andre som har adoptert, evt et lokallag. Det gjorde vi og det har vært kjempebra.

Vi er nå en lykkelig familie på 4

(har en hjemmelagd)

Lykke til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...