bil Skrevet 30. september 2000 Del Skrevet 30. september 2000 Jenta på snart 5 mnd vil ikke ha puppen lenger. Hun vrir seg vekk, og blir stiv som en stokk, hvis jeg legger henne til brystet.Hun spiser fire fulle måltider, men får ikke annen drikke enn litt kokt vann, hvis hun er tørst.Jeg vil gjerne amme en stund til, men jeg merker hvor mye mindre melk det er bare på en uke. Hun kan ta puppen 1-2 ganger i løpet av dagen. Tidligere hadde hun nattpupp 2-3 ganger, men de siste nettene har hun sovet fra mellom 19 og 20 og til ca 06.30 før hun vil ha pupp. Etterpå sover hun til 0830, og da skal det være grøt. Hva skal jeg gjøre for å opprettholde produksjonen?Jeg klarer ikke å pumpe meg, for det kommer ingenting. Jeg kan håndmelke, men det er litt tungvindt og klassete i lengden. Takknemlig for svar 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/5468-hva-skal-jeg-gj%C3%B8re/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pinocchio Skrevet 30. september 2000 Del Skrevet 30. september 2000 Høres ut som om vi sliter med litt av det samme, min gutt er 5 månder og nekter å ta puppen om kvelden, tror det er fordi det er"tomt" da, på dagtid drikker han bra, men det går minst 4 timer mellom hver gang, og prøver jeg oftere blir han sint. Så jeg håper noen har noen gode råd til oss begge! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/5468-hva-skal-jeg-gj%C3%B8re/#findComment-29471 Del på andre sider Flere delingsvalg…
pønky Skrevet 1. oktober 2000 Del Skrevet 1. oktober 2000 Høres ut som om vi sliter med litt av det samme, min gutt er 5 månder og nekter å ta puppen om kvelden, tror det er fordi det er"tomt" da, på dagtid drikker han bra, men det går minst 4 timer mellom hver gang, og prøver jeg oftere blir han sint. Så jeg håper noen har noen gode råd til oss begge! Har ikkje noko råd, for eg har same problemet på kveldane. Min gutt er 4,5 mnd og får berre morsmelk, så eg er redd at han ikkje får nok mat. Og så er det strevsomt å roe ned gutten når han blir så sint om kveldane. Kanskje det er på tide å starte med graut? Håpar nokon kan hjelpe oss. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/5468-hva-skal-jeg-gj%C3%B8re/#findComment-29662 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Else Skrevet 1. oktober 2000 Del Skrevet 1. oktober 2000 Har ikkje noko råd, for eg har same problemet på kveldane. Min gutt er 4,5 mnd og får berre morsmelk, så eg er redd at han ikkje får nok mat. Og så er det strevsomt å roe ned gutten når han blir så sint om kveldane. Kanskje det er på tide å starte med graut? Håpar nokon kan hjelpe oss. Kjenner meg igjen i puppenekten. Hos meg begynte det når datteren min var nesten 5 mnd. Hun var i godt humør og sov godt på natten, men var raskt ferdig ved puppen eller hun nektet å ta. Helsesøster mente at det var hennes måte å si fra at hun trengte grøt. En annen ting jeg merket var at melken ikke kom så fort som før. Da hjalp det å bruke en nesespray som jeg fikk på resept fra legen. ( det hjalp i allefall i vite at jeg hadde den i hus....) Nå er hun 7 mnd og får både grøt og middag. Dersom hun nekter å ta puppen, kan jeg dermed tilby henne annen mat. Jeg har slått meg til ro med at hun får styre puppen selv. Vil hun ikke ha, så vil hun ikke ha. Hun får alltid tilbud om pupp før måltidene. Faktisk har dette ført til at hun oftere vil ha pupp enn før. Jeg har roet meg litt, og det hjelper. Mat får hun nok av. Jeg tenker tilbud og etterspørsel. Hun får så mye hun vil ha, og det produseres så mye hun vil ha. Ellers har jeg fått inntrykk av at dette er en litt typsik puppenekt alder. Babyene er mye mer opptatt av det som skjer rundt dem, og kanskje man bør finne et sted med ro og fred får å få til ammingen. Det viktigste jeg har lært er å ikke stresse om hun ikke vil ha pupp. Da får hun heller annen mat, eller vi prøver igjen senere. Lykke til, til alle som kjenner seg igjen... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/5468-hva-skal-jeg-gj%C3%B8re/#findComment-29727 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elisabeth Tufte, helsesøster Skrevet 2. oktober 2000 Del Skrevet 2. oktober 2000 Kjäre bil. Som endel andre har svart deg er det ikke uvanlig med perioder hvor barnet ikke vil ta brystet. Det viktigste når dette oppstår er å ikke presse barnet til brystet. Du sier at hun dier 1-2 ganger i dögnet og det kan väre nok til å oppretholde produksjonen. Hvis hun da vil ta brystet igjen etter en periode kan du öke produksjonen ved hyppig amming. Önsker du å oppretholde en större produksjon nå, må du få tömt brystet, men du sier at du ikke klarer å pumpe. Har du stimulert utdrivningsrefleksen ved å trille brystknoppen mellom fingrene för pumping? Eller pumpet deg etter den gangen hun tar brystet? Du får til håndmelking, men sier det er grisete. Kanskje du kan få hjelp til å forbedre teknikken ved å kontakte helsestasjonen? I mellomtiden kan det väre lurt å gi barnet annet drikke på kopp. Klarer du ikke å pumpe bör du også vurdere om hun bör få noe tillegg. Lykke til! Informasjon via internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp ibrevet bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/5468-hva-skal-jeg-gj%C3%B8re/#findComment-29947 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.