Gå til innhold

Mer om røyk..


SierDuDet

Anbefalte innlegg

Jeg ble slaktet litt i går når jeg sto fram som en meget klar motstander av den loven som kanskje trer i kraft over nyttår - den som gjelder røykeforbud på utesteder.

Et av de viktigste argumentene jeg fikk i mot meg av en av mine kraftigste motdebutanter, var at vi røykerne koster samfunnet ekstreme summer hvert år.

Men gjør vi virkelig det? Sånn i forhold til at så godt som alt vi betaler for en pakke 20 prince mild, eller hva det nå måtte være, er avgifter som går rett i lomma til staten?

Vi betaler altså et forskudd på våre senere helseproblemer, i form av avgifter!

Når det gjelder utesteder så forsto jeg av et leserinnlegg jeg nå leste i VG (eller var det Dagbladet?) at det ikke er noe i veien for at man kan starte private klubber, hvor røyking er tillatt, og isåfall så vil jo de fleste argumentene til de som hardnakket mente at utestedene ville gå like bra som før, falle i grus. Slike klubber vil jo selvsagt blomstre opp.

Nok om dette nå, orket bare ikke å svare hver enkelt som har svart meg der nede, så jeg tok det litt sånn generelt her.

Blir forslaget vedtatt så vil dere i det minste se hvor rett jeg har på punkter som:

- Mer vold i gatene

- Mange oppsagte servitører/bartendere/kokker, osv, eventuelt en del konkurser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 85
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • SierDuDet

    26

  • Tornerose

    17

  • Zirine

    15

  • flisa

    5

Mest aktive i denne tråden

Gjest naninananananoonoo

Du gir deg ikke? ;-) Lite å gjøre om dagene? Ingen eksamener eller noe?

Du er også inne på noe. Tipper det ender som vi så fra Saltlakebyen under OL - man tegner medlemsskap i døra og vips; så er det en privat klubb. Hvor man kan røyke så mye man vil uten at røykepolitiet kan gjøre en dritt. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at det kommer til å bli like så akseptert som det er blitt rundt omkring på alle andre plasser hvor folk ferdes. Jeg syns at en som jobber på en restaurant/puber må få lov til å ha et like rent arbeidsmiljø som resten(?) av Norges befolkning. Jeg tror røykerne er en døende rase, og det er helt greit. Har selv vært storrøyker, og jeg UNNER andre å bli en ikkrøyker. Det er MYE verre å la vær å spise....

Hva gjør man på privatfester for tiden`? det er mer og mer vanlig at private hjem er uten tobakk, folk går ut på verandaen etc. det burde også kunne gå an på restauranter. Hva med røykesalong, hvor man selv bar drikkevarene inn? og tomglassene ut?

Det er mange måter å sikre at folk skal fortsette å gå ut og hygge seg, -også for de som enda er avhengig av tobakken....:-)

Det er jo ganske så utrolig at det kun finnes EN tobakksfri pub i Norge!?!?! jeg hadde gjerne gått i en!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gir deg ikke? ;-) Lite å gjøre om dagene? Ingen eksamener eller noe?

Du er også inne på noe. Tipper det ender som vi så fra Saltlakebyen under OL - man tegner medlemsskap i døra og vips; så er det en privat klubb. Hvor man kan røyke så mye man vil uten at røykepolitiet kan gjøre en dritt. :-)

Det er faktisk et jævla godt poeng det der, og det vil selvsagt skje.

Etthvert stort utested som vil overleve kommer til å gå til det skrittet, så egentlig blir ikke forbudet noe problem.

Jeg skal ikke på jobb før i natt, så derfor tenkte jeg å sove litt nå. Jeg blir altså stille noen timer.

Jeg har for øvrig nett tilgang til natten, så dere er ikke riktig kvitt meg enda :)

Hven er for øvrig du? Du virker så godt kjent her, men nicket er jeg rimelig sikker på at jeg ville sett tidligere om det hadde vært i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at det kommer til å bli like så akseptert som det er blitt rundt omkring på alle andre plasser hvor folk ferdes. Jeg syns at en som jobber på en restaurant/puber må få lov til å ha et like rent arbeidsmiljø som resten(?) av Norges befolkning. Jeg tror røykerne er en døende rase, og det er helt greit. Har selv vært storrøyker, og jeg UNNER andre å bli en ikkrøyker. Det er MYE verre å la vær å spise....

Hva gjør man på privatfester for tiden`? det er mer og mer vanlig at private hjem er uten tobakk, folk går ut på verandaen etc. det burde også kunne gå an på restauranter. Hva med røykesalong, hvor man selv bar drikkevarene inn? og tomglassene ut?

Det er mange måter å sikre at folk skal fortsette å gå ut og hygge seg, -også for de som enda er avhengig av tobakken....:-)

Det er jo ganske så utrolig at det kun finnes EN tobakksfri pub i Norge!?!?! jeg hadde gjerne gått i en!

På privatfester hvor det ikke er lov til å røyke inne, så flytter festen seg ut.

Ute står både røykere og ikke røykere, og inne sitter det et par stk og kjeder seg. Kjipt at det er sånn, men det er nå engang det.

jeg er selvsagt enig med deg i at det fint burde gå ann å opprette noen røykesalonger, osv, men så langt ser det vel ikke ut som om våre kjære politikere tenker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest naninananananoonoo

Det er faktisk et jævla godt poeng det der, og det vil selvsagt skje.

Etthvert stort utested som vil overleve kommer til å gå til det skrittet, så egentlig blir ikke forbudet noe problem.

Jeg skal ikke på jobb før i natt, så derfor tenkte jeg å sove litt nå. Jeg blir altså stille noen timer.

Jeg har for øvrig nett tilgang til natten, så dere er ikke riktig kvitt meg enda :)

Hven er for øvrig du? Du virker så godt kjent her, men nicket er jeg rimelig sikker på at jeg ville sett tidligere om det hadde vært i bruk.

Har skrevet masse her jeg... sikkert 30 innlegg... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror at det kommer til å bli like så akseptert som det er blitt rundt omkring på alle andre plasser hvor folk ferdes. Jeg syns at en som jobber på en restaurant/puber må få lov til å ha et like rent arbeidsmiljø som resten(?) av Norges befolkning. Jeg tror røykerne er en døende rase, og det er helt greit. Har selv vært storrøyker, og jeg UNNER andre å bli en ikkrøyker. Det er MYE verre å la vær å spise....

Hva gjør man på privatfester for tiden`? det er mer og mer vanlig at private hjem er uten tobakk, folk går ut på verandaen etc. det burde også kunne gå an på restauranter. Hva med røykesalong, hvor man selv bar drikkevarene inn? og tomglassene ut?

Det er mange måter å sikre at folk skal fortsette å gå ut og hygge seg, -også for de som enda er avhengig av tobakken....:-)

Det er jo ganske så utrolig at det kun finnes EN tobakksfri pub i Norge!?!?! jeg hadde gjerne gått i en!

Phø...hvorfor skal de i resturantbransjen slippe det, når ikke jeg gjør det??

Driter egentlig i hele debatten sånn forøvrig....håper jeg har slutta innen denne loven trer i kraft*s*

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Phø...hvorfor skal de i resturantbransjen slippe det, når ikke jeg gjør det??

Driter egentlig i hele debatten sånn forøvrig....håper jeg har slutta innen denne loven trer i kraft*s*

:-)

Hvorfor slipper ikke du da`? jobber du også et sted hvor det er lov å røyke på de som jobber der? syns det er fælt jeg! *s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor slipper ikke du da`? jobber du også et sted hvor det er lov å røyke på de som jobber der? syns det er fælt jeg! *s*

Jobber på eldrebolig og i hjemmetjenesten....og er redd man blir skutt hvis noen ber de kutte røyken:-)hehe...men vi som jobber der må røyke ute da....ikke lov å ta en røyk med en gammel dame på rommet hennes gitt*rister på hodet*

men du.....jaggu så gamle noen av disse røykerne blir:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber på eldrebolig og i hjemmetjenesten....og er redd man blir skutt hvis noen ber de kutte røyken:-)hehe...men vi som jobber der må røyke ute da....ikke lov å ta en røyk med en gammel dame på rommet hennes gitt*rister på hodet*

men du.....jaggu så gamle noen av disse røykerne blir:-)

ja, det er noen hardbarka noen igjen, de lever så lenge bare for å ergre noen! *s*

Jøss, så rart at du ikke har lov til å røyke sammen med de som har lov til å røyke! hehe Duste-regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blander meg inn igjen jeg... :-)

Hva koster en pakke røyk egentlig? 50 kroner kanskje, i gjennomsnitt. Hva koster det å betale deg lønn en dag du er syk. Jeg vil tippe rundt 1500 kroner kanskje? Hva koster det å ha deg på sykehus med lungebetennelse, bronkitt eller i verste fall lungekreft? Det er i allefall mange penger. Dette er ikke det eneste argumentet for denne loven, og heller ikke det viktigste, men det er dog et argument. Spesielt siden det ikke er tvil om at røykere er mye oftere borte fra jobben og oftere syk enn ikke-røykere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cheerleader

SDD, her vil jeg prøve å motbevise teorien din:

I 1998 ble det gj.snittlig røykt 12.4 sigaretter daglig av røykere. Det fant jeg ut ved å legge sammen antallet fra alle aldersgrupper og dele. (Du kan finne tallene her: http://www.tobakk.no/statistikk/index.htm)

Det koster nesten 60 kr etter det jeg har hørt for en pakke med 20 sigaretter. Du sier cirka 50 SDD, så la oss si 55, da.

Det koster samfunnet 3.2 milliarder å behandle skader som er direkte forårsaket av røyking. Det kan du se her:

http://www.sf.hiof.no/~frodel/Xoppgv/Grunnfag/Muntlig/m1ph95H.html

(Bla litt ned)

Regnestykket blir da: 12.4 sigaretter daglig, ganget med 1.2 mill røykere, og så ganget med 365 dager i året. Og tilslutt del det på 20, per pakke. Og gang det med 55 kr som er prisen på hver pakke. Da har du summen dere handler røyk for årlig. Og så kan du se om det er høyere enn 3.2 milliarder. Neppe.

(Har ikke kalkulator tilgjenglig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SDD, her vil jeg prøve å motbevise teorien din:

I 1998 ble det gj.snittlig røykt 12.4 sigaretter daglig av røykere. Det fant jeg ut ved å legge sammen antallet fra alle aldersgrupper og dele. (Du kan finne tallene her: http://www.tobakk.no/statistikk/index.htm)

Det koster nesten 60 kr etter det jeg har hørt for en pakke med 20 sigaretter. Du sier cirka 50 SDD, så la oss si 55, da.

Det koster samfunnet 3.2 milliarder å behandle skader som er direkte forårsaket av røyking. Det kan du se her:

http://www.sf.hiof.no/~frodel/Xoppgv/Grunnfag/Muntlig/m1ph95H.html

(Bla litt ned)

Regnestykket blir da: 12.4 sigaretter daglig, ganget med 1.2 mill røykere, og så ganget med 365 dager i året. Og tilslutt del det på 20, per pakke. Og gang det med 55 kr som er prisen på hver pakke. Da har du summen dere handler røyk for årlig. Og så kan du se om det er høyere enn 3.2 milliarder. Neppe.

(Har ikke kalkulator tilgjenglig)

Det ble. 14 935 800 000......hvor mye er det da? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Cheerleader

Det ble. 14 935 800 000......hvor mye er det da? :-)

Det kan umulig stemme med 14, 9 milliarder, da skal jeg sjekke ting igjen. Det hadde nok ikke vært snakk om utgiftene samfunnet har med dere, hvis det var slik at dere gikk med over 10 milliarder i overskudd. Men takk, flisa! Du jukset ikke, da?;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blander meg inn igjen jeg... :-)

Hva koster en pakke røyk egentlig? 50 kroner kanskje, i gjennomsnitt. Hva koster det å betale deg lønn en dag du er syk. Jeg vil tippe rundt 1500 kroner kanskje? Hva koster det å ha deg på sykehus med lungebetennelse, bronkitt eller i verste fall lungekreft? Det er i allefall mange penger. Dette er ikke det eneste argumentet for denne loven, og heller ikke det viktigste, men det er dog et argument. Spesielt siden det ikke er tvil om at røykere er mye oftere borte fra jobben og oftere syk enn ikke-røykere.

Og ikke røykere blir ikke syke da? Det høres nesten slik ut, slik som du skriver det:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cheerleader

Og ikke røykere blir ikke syke da? Det høres nesten slik ut, slik som du skriver det:o)

Jo selvsagt, men det var ikke det temaet var her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SDD, her vil jeg prøve å motbevise teorien din:

I 1998 ble det gj.snittlig røykt 12.4 sigaretter daglig av røykere. Det fant jeg ut ved å legge sammen antallet fra alle aldersgrupper og dele. (Du kan finne tallene her: http://www.tobakk.no/statistikk/index.htm)

Det koster nesten 60 kr etter det jeg har hørt for en pakke med 20 sigaretter. Du sier cirka 50 SDD, så la oss si 55, da.

Det koster samfunnet 3.2 milliarder å behandle skader som er direkte forårsaket av røyking. Det kan du se her:

http://www.sf.hiof.no/~frodel/Xoppgv/Grunnfag/Muntlig/m1ph95H.html

(Bla litt ned)

Regnestykket blir da: 12.4 sigaretter daglig, ganget med 1.2 mill røykere, og så ganget med 365 dager i året. Og tilslutt del det på 20, per pakke. Og gang det med 55 kr som er prisen på hver pakke. Da har du summen dere handler røyk for årlig. Og så kan du se om det er høyere enn 3.2 milliarder. Neppe.

(Har ikke kalkulator tilgjenglig)

Det koster i underkant av 5 kr og produsere en røykpakke, og prisen er 65 i butikken...

Staten tar inn enorme penger på dette, en veldig god grunn til ikke å forby hele greia. Det har nemmelig ikke staten råd til.

Og jeg fikk det samme tallet som Flisa....uten å jukse:-)

Og er redd tallet staten tar inn i skatter og avgifter på dette produktet, veier opp for, og mere enn det for utgiftene på sykdomssiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ikke røykere blir ikke syke da? Det høres nesten slik ut, slik som du skriver det:o)

:-) Jo, det kan vel tolkes slik, men det var ikke det jeg mente. Klart ikke-røykere blir syke de også, men røykere blir oftere syk og er mer borte fra jobben. Dette er noe som de aller fleste er klar over, og det koster penger i tillegg til at firmaet selvsagt mister verdifull arbeidskraft i den perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blander meg inn igjen jeg... :-)

Hva koster en pakke røyk egentlig? 50 kroner kanskje, i gjennomsnitt. Hva koster det å betale deg lønn en dag du er syk. Jeg vil tippe rundt 1500 kroner kanskje? Hva koster det å ha deg på sykehus med lungebetennelse, bronkitt eller i verste fall lungekreft? Det er i allefall mange penger. Dette er ikke det eneste argumentet for denne loven, og heller ikke det viktigste, men det er dog et argument. Spesielt siden det ikke er tvil om at røykere er mye oftere borte fra jobben og oftere syk enn ikke-røykere.

Men... jeg orker ikke å lese gjennom tråden fra igår, men var ikke tallet på hva røykere kostet normenn i året - 160 millioner kroner?

Det er mulig jeg tar dette ut av intet, for dersom jeg har rett nå så var det du som kom opp med det tallet.

Regner man isåfall ut at det er 500000 nordmenn som røyker (det er fler, så nå tar jeg overhodet ikke i..) og at hver av disse røyker i snitt 10 røyk om dagen, altså en halv pakke (da tar jeg i hvertfall ikke i), og ser man så på at en pakke røyk på rimi koster 56.50, og dette er billig røyk, så vi kan legge snittet på 60 kroner.

Ca 2/3 av dette er avgifter, altså 40 kroner per pakke.

Dette skulle iløpet av ett år tilsi at vi betaler 3650000000 i avgifter i året, altså over dobbelt så mye som disse 160 mill (dersom jeg har rett i dette tallet).

Men uansett kan man ikke tenke sånn, for det er overhodet ikke alle røykere som er syke. De fleste av oss fungerer like bra som alle andre - hele livet! :)

Men uansett, hva det koster er egentlig uinteressant her, men jeg har vel rett i det andre jeg sier?

Det med private klubber osv, og da faller jo uansett loven i grus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...