Gå til innhold

Mer om røyk..


SierDuDet

Anbefalte innlegg

Hun har sagt at hun røyker, det er alt jeg har basert mine innlegg på.

Du får basere deg på fakta, så blir innleggene dine interessante for oss også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 85
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • SierDuDet

    26

  • Tornerose

    17

  • Zirine

    15

  • flisa

    5

Mest aktive i denne tråden

Jada, du er så perfekt at. Så om du har det bra, så har alle andre milliarder røykere det også? Tro meg, røykere lukter! Sannsynligvis har du feige venner som ikke tør fortelle deg det.

Nei, men er alle som ikke røyker friske?

En kompis av meg har vel aldri smakt på røyk i hele sitt liv, var en av det sprekeste personene jeg kjente - gjorde alt rett, men i en alder av 27 år fikk han plutselig konstantert hjernekreft med en prognose som tilsa at det var lite sannsynlig at han ble 30 år.

Poenget mitt er at du er ekstremt dømmende, og du tror av en eller annen grunn at alle - eller i det minste flertallet - av røykere flyr rundt og er syke hele tiden, dør av lungekreft i ung alder og lukter vondt.

I tillegg så puster vi røyk opp i enhver unges ansikt ved minste mulighet, og ingen av oss tar hensyn til andre.

Det virker som om du tar alt ut av intet og har noe i mot alt som innebærer en risiko.

Fordelen med røyking er at vi vet hvilken risiko det innebærer, det gjør stort sett ikke folk som akkurat nå står og dytter i seg en biffburger med dobbelt ost på den lokale grillshappa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får basere deg på fakta, så blir innleggene dine interessante for oss også.

Det var ikke meningen at det skulle være interessant for deg, det var et innlegg til Solsikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen SDD, det er jo når du kommer inn etter å ha tatt en røyk ute i frisk luft at det lukter verst. Jeg kjente til og med selv at jeg stinket når jeg gikk på bussen etter å ha stått på holdeplassen i kulda og tatt en røyk. Det stinket og det gjør det av deg også - helt sikkert :)

Jeg synes røyk lukter godt, jeg, så sant den ikke er gammel :)

Næsj, lukter ikke av meg. Alle sier jo alltid at jeg lukter så godt. Men det er kanskje pga aftershaven :)

Men statistisk sett så får de gutten jeg kjenner som røyker, mer damer enn de som ikke røyker - også damer som er ikke-røykere. Hvorfor er dette tilfelle om vi lukter så vondt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke giddet å regne på den økonomiske siden av saken, så der tar jeg ikke stilling til hvem som har rett, men for øvrig er jeg enig med det du skriver.

Riktignok respekterer jeg dem som mener at det burde være mulig å ha et røykfritt arbeidsmiljø (servitører og barkeepere), og at det burde tas hensyn til de som ikke røyker og ikke ønsker å sitte i andres røyk når de er ute. Likevel mener jeg at et totalforbud mot røyk på utesteder er en dårligere løsning enn den vi har i dag, nettopp på grunn av de punktene du nevner her. "Røykesalonger", som jeg så noen nevnte her, tror jeg ville vært et godt alternativ - og forlenget sesong for uteservering, for den del.

Selv var jeg ute på den lokale puben på 17. mai og det satt ikke _ett_ menneske ved de røykfrie bordene, selv om det var overfylt ellers. Halvparten av de jeg satt sammen med var ikkerøykere, men jamen foretrakk de å sitte i røyken vår framfor å ha det røykfritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men er alle som ikke røyker friske?

En kompis av meg har vel aldri smakt på røyk i hele sitt liv, var en av det sprekeste personene jeg kjente - gjorde alt rett, men i en alder av 27 år fikk han plutselig konstantert hjernekreft med en prognose som tilsa at det var lite sannsynlig at han ble 30 år.

Poenget mitt er at du er ekstremt dømmende, og du tror av en eller annen grunn at alle - eller i det minste flertallet - av røykere flyr rundt og er syke hele tiden, dør av lungekreft i ung alder og lukter vondt.

I tillegg så puster vi røyk opp i enhver unges ansikt ved minste mulighet, og ingen av oss tar hensyn til andre.

Det virker som om du tar alt ut av intet og har noe i mot alt som innebærer en risiko.

Fordelen med røyking er at vi vet hvilken risiko det innebærer, det gjør stort sett ikke folk som akkurat nå står og dytter i seg en biffburger med dobbelt ost på den lokale grillshappa.

Man skulle tro du snakket om deg selv, var det ikke du som gav blaffen i alle allergikerne? Ja, jeg er dømmende når det gjelder røykere. Det er ikke min sak å fortelle dem hva de gjør i sitt eget hjem, men når det går ut over andre mennesker og spesielt barna deres som ikke har noe de skulle sagt om hva slags luft de puster i, da må jeg få si min mening uten at du skal ta det så fryktelig personlig. Røyking er en uting, og hadde all røyk forsvunnet fra jordens overflate tror jeg dette hadde blitt en mye bedre verden. Og ja, jeg vet at det finnes mye rart som ikke burde eksistert, men det gjør ikke røyking noe bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var ikke meningen at det skulle være interessant for deg, det var et innlegg til Solsikke.

Skjerp egget før du mister all seriøsitet. Du diskuterer i en tråd som er offentlig for alle. Ikke oppfør deg som en primadonna, ta i mot berettiget kritikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren min hadde røykt i mange mange år, og var også frisk som en fisk, det betyr ikke at alle røykere er friske. Jeg har jobbet mye med eldre mennesker, og det er ikke koselig å se hvordan de har det nå etter å ha røykt i mange år (og det er absolutt ikke alle som røyker 2 pakker om dagen!). Tenk litt på at det du gjør nå vil få konsekvenser for deg senere.

Hvis jeg tenker på at det jeg gjør vil få konsekvenser for meg senere - så bør jeg i hvertfall ikke stikke ut og feste hver helg, heller ikke om jeg hadde dratt edru og røykfri. Jeg kunne jo blitt slått i hjel av en sinna mann, eller jeg kunne blitt påkjørt av en dritings fyr som hadde glemt å la bilen stå.

Tenker man sånn så får man kjipe liv.

"Du har jobbet mye med eldre og ser hvordan det er...", men hvis du har jobbet mye med eldre så ser du da hvordan det er med de som ikke røyker, også. De plages da stort sett med det ene og det andre selv, og at røyk kan skade folk har jeg aldri nektet for, men det meste annet kan også skade oss. Man kan ikke tenke sånn, og bestefar ble nesten 90 år selv om han dampet som en veivalser siden han var 12 år gammel.

Han fikk kreft, ikke pga røyken, men pga solen - etter et liv som sjåmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morsk

Samfunnet sparer stort på røykere ! Alt annet snakk er bare tull og propaganda.

Et særdeles viktig poeng i den sammenheng er det igrunn rart at ingen andre har tenkt på i denne tråden:

Røykere dør jo flere år tidligere i gjennomsnitt, såvidt jeg husker 7 år.

De aller fleste når allikevel pensjonsalder og sparer dermed samfunnet ca. 150 000kr ganger 7år er lik 1 050 000 kr i alderspensjon.

Disse tall blir "selvsagt" aldri tatt med når antirøyk-fanatikerne setter opp sine såkalte regnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes røyk lukter godt, jeg, så sant den ikke er gammel :)

Næsj, lukter ikke av meg. Alle sier jo alltid at jeg lukter så godt. Men det er kanskje pga aftershaven :)

Men statistisk sett så får de gutten jeg kjenner som røyker, mer damer enn de som ikke røyker - også damer som er ikke-røykere. Hvorfor er dette tilfelle om vi lukter så vondt? :)

Jeg skal lukte på deg neste gang jeg møter deg, men husk - min nese er nå ren og ubesudlet. Den har ikke kjent røyklukt på uuukesvis - ergo, jeg tør ikke banne på at det blir suksess ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røyklukten trenger faktisk ikke å sitte i verken hår, kropp, hud, ånde osv.

Det gjør ikke det på meg, men jeg vasker hendene etter at jeg har røyket, jeg røyker så mye som mulig i frisk luft, jeg er renslig og jeg spiser tyggis eller frisk etter at jeg har røyket.

Jeg vet at jeg ikke kan kjenne på meg selv om jeg lukter godt eller ikke, men alle andre sier at jeg gjør det.

At man kjenner lukten på f.eks. gamle folk som røyker 60 om dagen og dusjer 2 ganger i uka, det skal jeg ikke si meg i mot - men dette gjelder ikke flertallet.

Det hele dreier seg om vanlig hygiene, med noen ekstratiltak som f.eks. å vaske hendene oftere enn andre og spise mer tyggis eller frisk mer enn andre (alternativt å pusse tennene).

Hvite tenner har jeg også. Merkelig det her...

Så du tror at du ikke lukter røyk? Hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg tenker på at det jeg gjør vil få konsekvenser for meg senere - så bør jeg i hvertfall ikke stikke ut og feste hver helg, heller ikke om jeg hadde dratt edru og røykfri. Jeg kunne jo blitt slått i hjel av en sinna mann, eller jeg kunne blitt påkjørt av en dritings fyr som hadde glemt å la bilen stå.

Tenker man sånn så får man kjipe liv.

"Du har jobbet mye med eldre og ser hvordan det er...", men hvis du har jobbet mye med eldre så ser du da hvordan det er med de som ikke røyker, også. De plages da stort sett med det ene og det andre selv, og at røyk kan skade folk har jeg aldri nektet for, men det meste annet kan også skade oss. Man kan ikke tenke sånn, og bestefar ble nesten 90 år selv om han dampet som en veivalser siden han var 12 år gammel.

Han fikk kreft, ikke pga røyken, men pga solen - etter et liv som sjåmann.

Jeg vil nok si at de som røyket, og fremdeles røyker, har det mye verre enn de som ikke røyker. De klarer mye mindre i hverdagen, kommer seg ikke ut og handler, er tungpustet osv. Men, hva er egentlig poenget med denne diskusjonen? Vi kommer aldri til å bli enige uansett. Du vil alltid fortsette å røyke og synes at det er greit, og jeg vil alltid synes at røyking er motbydelig og totalt unødvendig. Jeg ser egentlig ikke noe poeng i å kaste argumenter mot hverandre på denne måten. Så jeg foreslår vi bare blir enige om å være uenige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skulle tro du snakket om deg selv, var det ikke du som gav blaffen i alle allergikerne? Ja, jeg er dømmende når det gjelder røykere. Det er ikke min sak å fortelle dem hva de gjør i sitt eget hjem, men når det går ut over andre mennesker og spesielt barna deres som ikke har noe de skulle sagt om hva slags luft de puster i, da må jeg få si min mening uten at du skal ta det så fryktelig personlig. Røyking er en uting, og hadde all røyk forsvunnet fra jordens overflate tror jeg dette hadde blitt en mye bedre verden. Og ja, jeg vet at det finnes mye rart som ikke burde eksistert, men det gjør ikke røyking noe bedre.

Når det gjelder å røyke mens barna sine er til stede så tror jeg ikke dette er utbredt lenger. Jeg vet ikke om noen unger som opplever at foreldrene deres røyker inne. Selv når unga ikke er til stede pleier de å gå ut for å røyke.

Men det er selvsagt mulig at dine foreldre var av den sorten som driter i unga sine, siden de tydligvis røyket inne.

Det virker som om vi er hensynsløse idioter, noe jeg ikke får til å rime. Selv tar jeg alltid hensyn, og jeg opplever at andre gjør det samme.

For at jeg ikke skal få det slengt tilbake på meg så regner jeg det ikke som lite hensynsfullt å røyke på byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke giddet å regne på den økonomiske siden av saken, så der tar jeg ikke stilling til hvem som har rett, men for øvrig er jeg enig med det du skriver.

Riktignok respekterer jeg dem som mener at det burde være mulig å ha et røykfritt arbeidsmiljø (servitører og barkeepere), og at det burde tas hensyn til de som ikke røyker og ikke ønsker å sitte i andres røyk når de er ute. Likevel mener jeg at et totalforbud mot røyk på utesteder er en dårligere løsning enn den vi har i dag, nettopp på grunn av de punktene du nevner her. "Røykesalonger", som jeg så noen nevnte her, tror jeg ville vært et godt alternativ - og forlenget sesong for uteservering, for den del.

Selv var jeg ute på den lokale puben på 17. mai og det satt ikke _ett_ menneske ved de røykfrie bordene, selv om det var overfylt ellers. Halvparten av de jeg satt sammen med var ikkerøykere, men jamen foretrakk de å sitte i røyken vår framfor å ha det røykfritt.

Ja, ikke sant. De røykfrie vil uansett følge oss som røyker. Sånn blir det også dersom vi blir kasta ut på fortauene for å røyke. De som ikke røyker vil følge etter da det blir der de fleste befinner seg.

Jeg føler at bartendere burde driti i å være bartendere dersom de ikke takler røyklukten, akkurat som malere driter i å forsette som malere fordi de ikke takler lynolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder å røyke mens barna sine er til stede så tror jeg ikke dette er utbredt lenger. Jeg vet ikke om noen unger som opplever at foreldrene deres røyker inne. Selv når unga ikke er til stede pleier de å gå ut for å røyke.

Men det er selvsagt mulig at dine foreldre var av den sorten som driter i unga sine, siden de tydligvis røyket inne.

Det virker som om vi er hensynsløse idioter, noe jeg ikke får til å rime. Selv tar jeg alltid hensyn, og jeg opplever at andre gjør det samme.

For at jeg ikke skal få det slengt tilbake på meg så regner jeg det ikke som lite hensynsfullt å røyke på byen.

Nei, foreldrene mine var ikke av den sorten som driter i barna sine. Jeg er ikke glad for at de røyket da vi var helt små, men jeg er glad for at de tok til vettet og sluttet. Det er mer enn visse andre gjør... Det er lov å gjøre feil, men å overse sine egne feil er bare tåpelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samfunnet sparer stort på røykere ! Alt annet snakk er bare tull og propaganda.

Et særdeles viktig poeng i den sammenheng er det igrunn rart at ingen andre har tenkt på i denne tråden:

Røykere dør jo flere år tidligere i gjennomsnitt, såvidt jeg husker 7 år.

De aller fleste når allikevel pensjonsalder og sparer dermed samfunnet ca. 150 000kr ganger 7år er lik 1 050 000 kr i alderspensjon.

Disse tall blir "selvsagt" aldri tatt med når antirøyk-fanatikerne setter opp sine såkalte regnskap.

Hehe, de burde jo utvilsomt vært tatt med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal lukte på deg neste gang jeg møter deg, men husk - min nese er nå ren og ubesudlet. Den har ikke kjent røyklukt på uuukesvis - ergo, jeg tør ikke banne på at det blir suksess ;)

Du kommer til å si at jeg lukter vondt, uansett. Bare på faen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ikke sant. De røykfrie vil uansett følge oss som røyker. Sånn blir det også dersom vi blir kasta ut på fortauene for å røyke. De som ikke røyker vil følge etter da det blir der de fleste befinner seg.

Jeg føler at bartendere burde driti i å være bartendere dersom de ikke takler røyklukten, akkurat som malere driter i å forsette som malere fordi de ikke takler lynolen.

Tror du virkelig at jeg, nanna, gyrken, altman, musikeren, snart tonie, singularity osv osv vil følge deg ut på gaten på neste treff ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du tror at du ikke lukter røyk? Hehe...

Jeg gjør det nok på en fest, da røyker jeg trossalt 2-3 ganger mer enn hva jeg gjør på en hel dag til vanlig, men akkurat nå, etter at jeg dusjet i dagmorges og etter det har røyket ca 3-4 røyk, så vil jeg tørre å påstå at du ikke ville luktet forskjell på meg og en ikke-røyker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...