Gå til innhold

Mer om røyk..


SierDuDet

Anbefalte innlegg

Det koster i underkant av 5 kr og produsere en røykpakke, og prisen er 65 i butikken...

Staten tar inn enorme penger på dette, en veldig god grunn til ikke å forby hele greia. Det har nemmelig ikke staten råd til.

Og jeg fikk det samme tallet som Flisa....uten å jukse:-)

Og er redd tallet staten tar inn i skatter og avgifter på dette produktet, veier opp for, og mere enn det for utgiftene på sykdomssiden.

Personlig tror jeg ikke det er tap av inntekter som er årsaken til at man ikke forlengst har forbudt røyk. Jeg tror at hovedsaken er at man ikke, på dette tidspunkt, ønsker å kriminalisere så mye som halvparten av norges befolkning.

Et forbud mot salg kommer, men det er enda leeeenge til, tror jeg. Først skal holdningene endres, forbruket ned - og poff så kommer forbudet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 85
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • SierDuDet

    26

  • Tornerose

    17

  • Zirine

    15

  • flisa

    5

Mest aktive i denne tråden

SDD, her vil jeg prøve å motbevise teorien din:

I 1998 ble det gj.snittlig røykt 12.4 sigaretter daglig av røykere. Det fant jeg ut ved å legge sammen antallet fra alle aldersgrupper og dele. (Du kan finne tallene her: http://www.tobakk.no/statistikk/index.htm)

Det koster nesten 60 kr etter det jeg har hørt for en pakke med 20 sigaretter. Du sier cirka 50 SDD, så la oss si 55, da.

Det koster samfunnet 3.2 milliarder å behandle skader som er direkte forårsaket av røyking. Det kan du se her:

http://www.sf.hiof.no/~frodel/Xoppgv/Grunnfag/Muntlig/m1ph95H.html

(Bla litt ned)

Regnestykket blir da: 12.4 sigaretter daglig, ganget med 1.2 mill røykere, og så ganget med 365 dager i året. Og tilslutt del det på 20, per pakke. Og gang det med 55 kr som er prisen på hver pakke. Da har du summen dere handler røyk for årlig. Og så kan du se om det er høyere enn 3.2 milliarder. Neppe.

(Har ikke kalkulator tilgjenglig)

Jeg regnet på det nedenfor med litt andre tall.

Nå må det sies at for en pakke som koster 60 kroner i butikken, så tar nok staten (uten at jeg tar tallene på det, men det er overhodet ikke usannsynlig og det kan lett sjekkes ut..) ca 50 kroner av dette i avgifter.

Så godt som alt røyken koster er trossalt avgifter.

Så det er uansett ikke store forskjellen og at det at vi koster penger, som vi stort sett uansett betaler inn, det blir et litt for tynt argument.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det koster i underkant av 5 kr og produsere en røykpakke, og prisen er 65 i butikken...

Staten tar inn enorme penger på dette, en veldig god grunn til ikke å forby hele greia. Det har nemmelig ikke staten råd til.

Og jeg fikk det samme tallet som Flisa....uten å jukse:-)

Og er redd tallet staten tar inn i skatter og avgifter på dette produktet, veier opp for, og mere enn det for utgiftene på sykdomssiden.

Personlig tror jeg ikke det er tap av inntekter som er årsaken til at man ikke forlengst har forbudt røyk. Jeg tror at hovedsaken er at man ikke, på dette tidspunkt, ønsker å kriminalisere så mye som halvparten av norges befolkning.

Et forbud mot salg kommer, men det er enda leeeenge til, tror jeg. Først skal holdningene endres, forbruket ned - og poff så kommer forbudet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan umulig stemme med 14, 9 milliarder, da skal jeg sjekke ting igjen. Det hadde nok ikke vært snakk om utgiftene samfunnet har med dere, hvis det var slik at dere gikk med over 10 milliarder i overskudd. Men takk, flisa! Du jukset ikke, da?;-)

Jeg gadd ikke regne på det, men vi røykerne er nok utvilsomt en meget god inntektskilde for staten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig tror jeg ikke det er tap av inntekter som er årsaken til at man ikke forlengst har forbudt røyk. Jeg tror at hovedsaken er at man ikke, på dette tidspunkt, ønsker å kriminalisere så mye som halvparten av norges befolkning.

Et forbud mot salg kommer, men det er enda leeeenge til, tror jeg. Først skal holdningene endres, forbruket ned - og poff så kommer forbudet.

Med forbud så mener jeg et forbud som går mot salg, ikke forbud mot å røyke på utesteder osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:-) Jo, det kan vel tolkes slik, men det var ikke det jeg mente. Klart ikke-røykere blir syke de også, men røykere blir oftere syk og er mer borte fra jobben. Dette er noe som de aller fleste er klar over, og det koster penger i tillegg til at firmaet selvsagt mister verdifull arbeidskraft i den perioden.

Er røykere oftere borte fra jobben sin? Og røykere oftere syke? Vel da må vist jeg være veldig unik da. Jeg var mye borte fra jobben min, men det hadde ingenting med meg og min røyking og gjøre. Det hadde noe med barnas sykdom å gjøre. Ellers tror ikke jeg har hatt mye egensykdom på de årene jeg har vært i jobb. Det samme gjelder sambo. Og min mor som er storrøyker og min far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er røykere oftere borte fra jobben sin? Og røykere oftere syke? Vel da må vist jeg være veldig unik da. Jeg var mye borte fra jobben min, men det hadde ingenting med meg og min røyking og gjøre. Det hadde noe med barnas sykdom å gjøre. Ellers tror ikke jeg har hatt mye egensykdom på de årene jeg har vært i jobb. Det samme gjelder sambo. Og min mor som er storrøyker og min far.

Og vet du hvorfor barna dine er syke og du må være borte fra jobben? Fordi du røyker! Beklager å si det men å røyke med barn i huset er det verste jeg vet, det er uansvarlig, dumt og helt forkastelig. Stakkars barn! Jeg vokste selv opp med foreldre som begge røykte til jeg var 12 og det var forferdelig. De tok til vettet da broren min fikk astma (som forøvrig forsvant kort tid etter at de sluttet). Og uansett, det vil alltid være et unntak til enhver regel. Om _du_ ikke blir syk av å røyke så er det mange andre som blir det, inkludert dine barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og vet du hvorfor barna dine er syke og du må være borte fra jobben? Fordi du røyker! Beklager å si det men å røyke med barn i huset er det verste jeg vet, det er uansvarlig, dumt og helt forkastelig. Stakkars barn! Jeg vokste selv opp med foreldre som begge røykte til jeg var 12 og det var forferdelig. De tok til vettet da broren min fikk astma (som forøvrig forsvant kort tid etter at de sluttet). Og uansett, det vil alltid være et unntak til enhver regel. Om _du_ ikke blir syk av å røyke så er det mange andre som blir det, inkludert dine barn.

Hva får deg til å anta at Solsikke røyker inne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og vet du hvorfor barna dine er syke og du må være borte fra jobben? Fordi du røyker! Beklager å si det men å røyke med barn i huset er det verste jeg vet, det er uansvarlig, dumt og helt forkastelig. Stakkars barn! Jeg vokste selv opp med foreldre som begge røykte til jeg var 12 og det var forferdelig. De tok til vettet da broren min fikk astma (som forøvrig forsvant kort tid etter at de sluttet). Og uansett, det vil alltid være et unntak til enhver regel. Om _du_ ikke blir syk av å røyke så er det mange andre som blir det, inkludert dine barn.

hmm mine barn er ikke syke fordi jeg røyker nei. Der er jeg helt uenig med deg. Jeg skal ikke komme med en lang utredning om hvordan syk mine barn er. Men jeg er totalt uenig med deg.

Selvsagt er det ikke sunt å røyke, men å skylde alt på røyken blir helt feil.

Og forøvrig de som stjal mest arbeidstid fra sin arbeidsgiver var ikke røykeren. Som satt på miljørommet å leste absolutt alle avisene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm mine barn er ikke syke fordi jeg røyker nei. Der er jeg helt uenig med deg. Jeg skal ikke komme med en lang utredning om hvordan syk mine barn er. Men jeg er totalt uenig med deg.

Selvsagt er det ikke sunt å røyke, men å skylde alt på røyken blir helt feil.

Og forøvrig de som stjal mest arbeidstid fra sin arbeidsgiver var ikke røykeren. Som satt på miljørommet å leste absolutt alle avisene.

Vel, som jeg sa, det finnes alltid unntak til en regel. Du bør uansett ikke røyke med barn i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva får deg til å anta at Solsikke røyker inne?

Solsikke har faktisk ikke selv benektet at hun røyker inne. Og røyklukt sitter uansett godt i klærne, håret og ånden. Om hun ikke slutter for sin egen skyld bør hun slutte for barna sine. Tror du barna hennes ville likt at hun røyket hvis de visste at det kunne gjøre henne syk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og vet du hvorfor barna dine er syke og du må være borte fra jobben? Fordi du røyker! Beklager å si det men å røyke med barn i huset er det verste jeg vet, det er uansvarlig, dumt og helt forkastelig. Stakkars barn! Jeg vokste selv opp med foreldre som begge røykte til jeg var 12 og det var forferdelig. De tok til vettet da broren min fikk astma (som forøvrig forsvant kort tid etter at de sluttet). Og uansett, det vil alltid være et unntak til enhver regel. Om _du_ ikke blir syk av å røyke så er det mange andre som blir det, inkludert dine barn.

Jeg er "aldri" borte fra jobben. De fleste jeg kjenner som røyker er folk som likevel trener og lever forholdsvis sunt. Jeg kjenner flere usunne folk som er mye syke, blandt ikke røykere enn røykere.

Hvor mye man er syk er ofte avhengig av helt andre ting enn en enkelt faktor som f.eks. røyk.

Finnes det virkelig noen statistikk på at røykere er borte fra jobben mer enn andre?

Isåfall vil jeg gjerne se den.

Jeg er for øvrig enig med deg i at man ikke skal røyke inne med barn tilstede, og selv tar jeg alltid hensyn når det gjelder slikt. De fleste røykere har vel nå kommer så langt at de faktisk tar hensyn til folk.

(Bortsett fra på utesteder,selvsagt :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er "aldri" borte fra jobben. De fleste jeg kjenner som røyker er folk som likevel trener og lever forholdsvis sunt. Jeg kjenner flere usunne folk som er mye syke, blandt ikke røykere enn røykere.

Hvor mye man er syk er ofte avhengig av helt andre ting enn en enkelt faktor som f.eks. røyk.

Finnes det virkelig noen statistikk på at røykere er borte fra jobben mer enn andre?

Isåfall vil jeg gjerne se den.

Jeg er for øvrig enig med deg i at man ikke skal røyke inne med barn tilstede, og selv tar jeg alltid hensyn når det gjelder slikt. De fleste røykere har vel nå kommer så langt at de faktisk tar hensyn til folk.

(Bortsett fra på utesteder,selvsagt :))

Det er typisk det, røykere tror alltid at de er friskere enn de er. Om du ikke merker noe i hverdagen, betyr ikke det at det ikke er noe galt. Det er det som er problemet. Røykere har det helt fint, og så plutselig dukker det opp noe alvorlig. Hadde du blitt tungpustet og dårlig av ett trekk tror jeg ikke du hadde røykt så mye. Jeg har selv (i forbindelse med studier) gjort undersøkelser blant røykere, og de viste klart at røykere anser sin egen risiko for å bli syke av røykingen som lavere enn en gjennomsnittlig røyker, selv om studier viser at de _er_ oftere syk og mer sårbare for lungebetennelser osv. Jeg kan vise til flere artikler om du er interessert i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Solsikke har faktisk ikke selv benektet at hun røyker inne. Og røyklukt sitter uansett godt i klærne, håret og ånden. Om hun ikke slutter for sin egen skyld bør hun slutte for barna sine. Tror du barna hennes ville likt at hun røyket hvis de visste at det kunne gjøre henne syk?

Hvorfor stiller du meg alle disse spørsmålene ? Jeg har ikke sagt at jeg er uenig i at det er usunt å røyke med barn tilstede. Selvfølgelig er det det.

Jeg synes bare du forutsetter forferdelig mye i innleggene dine - kaster ut påstander om folk uten overhode å ha dekning for det. Nå kan det gjerne være så at Solsikke faktisk røyker inne, hva vet jeg - men det er nå ikke poenget her. Poenget er at du angriper henne for noe hun overhode ikke har sagt hun gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solsikke har faktisk ikke selv benektet at hun røyker inne. Og røyklukt sitter uansett godt i klærne, håret og ånden. Om hun ikke slutter for sin egen skyld bør hun slutte for barna sine. Tror du barna hennes ville likt at hun røyket hvis de visste at det kunne gjøre henne syk?

Røyklukten trenger faktisk ikke å sitte i verken hår, kropp, hud, ånde osv.

Det gjør ikke det på meg, men jeg vasker hendene etter at jeg har røyket, jeg røyker så mye som mulig i frisk luft, jeg er renslig og jeg spiser tyggis eller frisk etter at jeg har røyket.

Jeg vet at jeg ikke kan kjenne på meg selv om jeg lukter godt eller ikke, men alle andre sier at jeg gjør det.

At man kjenner lukten på f.eks. gamle folk som røyker 60 om dagen og dusjer 2 ganger i uka, det skal jeg ikke si meg i mot - men dette gjelder ikke flertallet.

Det hele dreier seg om vanlig hygiene, med noen ekstratiltak som f.eks. å vaske hendene oftere enn andre og spise mer tyggis eller frisk mer enn andre (alternativt å pusse tennene).

Hvite tenner har jeg også. Merkelig det her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røyklukten trenger faktisk ikke å sitte i verken hår, kropp, hud, ånde osv.

Det gjør ikke det på meg, men jeg vasker hendene etter at jeg har røyket, jeg røyker så mye som mulig i frisk luft, jeg er renslig og jeg spiser tyggis eller frisk etter at jeg har røyket.

Jeg vet at jeg ikke kan kjenne på meg selv om jeg lukter godt eller ikke, men alle andre sier at jeg gjør det.

At man kjenner lukten på f.eks. gamle folk som røyker 60 om dagen og dusjer 2 ganger i uka, det skal jeg ikke si meg i mot - men dette gjelder ikke flertallet.

Det hele dreier seg om vanlig hygiene, med noen ekstratiltak som f.eks. å vaske hendene oftere enn andre og spise mer tyggis eller frisk mer enn andre (alternativt å pusse tennene).

Hvite tenner har jeg også. Merkelig det her...

Jada, du er så perfekt at. Så om du har det bra, så har alle andre milliarder røykere det også? Tro meg, røykere lukter! Sannsynligvis har du feige venner som ikke tør fortelle deg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er typisk det, røykere tror alltid at de er friskere enn de er. Om du ikke merker noe i hverdagen, betyr ikke det at det ikke er noe galt. Det er det som er problemet. Røykere har det helt fint, og så plutselig dukker det opp noe alvorlig. Hadde du blitt tungpustet og dårlig av ett trekk tror jeg ikke du hadde røykt så mye. Jeg har selv (i forbindelse med studier) gjort undersøkelser blant røykere, og de viste klart at røykere anser sin egen risiko for å bli syke av røykingen som lavere enn en gjennomsnittlig røyker, selv om studier viser at de _er_ oftere syk og mer sårbare for lungebetennelser osv. Jeg kan vise til flere artikler om du er interessert i det.

For noen få år siden tok jeg en fullstendig helsesjekk på radiumshospitalet. Var inne en uke og tok alt som var av tester. Da hadde jeg vel ikke røyket mer enn ca 5 år, men at legene mente at min helse var serdeles god, det fantes det ingen tvil om.

Jeg sier ikke at jeg er friskere enn andre, men jeg sier at røykere ikke TRENGER å være sykere enn ikke-røykere.

Det ser man jo bare på friske Helga på gamlehjemmet som har røyket i 70 år og er like blid.

Det er som sagt mange andre faktorer enn akkurat hva du dytter i deg som er avgjørende for helsa de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor stiller du meg alle disse spørsmålene ? Jeg har ikke sagt at jeg er uenig i at det er usunt å røyke med barn tilstede. Selvfølgelig er det det.

Jeg synes bare du forutsetter forferdelig mye i innleggene dine - kaster ut påstander om folk uten overhode å ha dekning for det. Nå kan det gjerne være så at Solsikke faktisk røyker inne, hva vet jeg - men det er nå ikke poenget her. Poenget er at du angriper henne for noe hun overhode ikke har sagt hun gjør.

Hun har sagt at hun røyker, det er alt jeg har basert mine innlegg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen få år siden tok jeg en fullstendig helsesjekk på radiumshospitalet. Var inne en uke og tok alt som var av tester. Da hadde jeg vel ikke røyket mer enn ca 5 år, men at legene mente at min helse var serdeles god, det fantes det ingen tvil om.

Jeg sier ikke at jeg er friskere enn andre, men jeg sier at røykere ikke TRENGER å være sykere enn ikke-røykere.

Det ser man jo bare på friske Helga på gamlehjemmet som har røyket i 70 år og er like blid.

Det er som sagt mange andre faktorer enn akkurat hva du dytter i deg som er avgjørende for helsa de.

Faren min hadde røykt i mange mange år, og var også frisk som en fisk, det betyr ikke at alle røykere er friske. Jeg har jobbet mye med eldre mennesker, og det er ikke koselig å se hvordan de har det nå etter å ha røykt i mange år (og det er absolutt ikke alle som røyker 2 pakker om dagen!). Tenk litt på at det du gjør nå vil få konsekvenser for deg senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røyklukten trenger faktisk ikke å sitte i verken hår, kropp, hud, ånde osv.

Det gjør ikke det på meg, men jeg vasker hendene etter at jeg har røyket, jeg røyker så mye som mulig i frisk luft, jeg er renslig og jeg spiser tyggis eller frisk etter at jeg har røyket.

Jeg vet at jeg ikke kan kjenne på meg selv om jeg lukter godt eller ikke, men alle andre sier at jeg gjør det.

At man kjenner lukten på f.eks. gamle folk som røyker 60 om dagen og dusjer 2 ganger i uka, det skal jeg ikke si meg i mot - men dette gjelder ikke flertallet.

Det hele dreier seg om vanlig hygiene, med noen ekstratiltak som f.eks. å vaske hendene oftere enn andre og spise mer tyggis eller frisk mer enn andre (alternativt å pusse tennene).

Hvite tenner har jeg også. Merkelig det her...

Jammen SDD, det er jo når du kommer inn etter å ha tatt en røyk ute i frisk luft at det lukter verst. Jeg kjente til og med selv at jeg stinket når jeg gikk på bussen etter å ha stått på holdeplassen i kulda og tatt en røyk. Det stinket og det gjør det av deg også - helt sikkert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...