Gå til innhold

Mer om røyk..


SierDuDet

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 85
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • SierDuDet

    26

  • Tornerose

    17

  • Zirine

    15

  • flisa

    5

Mest aktive i denne tråden

Jeg vil nok si at de som røyket, og fremdeles røyker, har det mye verre enn de som ikke røyker. De klarer mye mindre i hverdagen, kommer seg ikke ut og handler, er tungpustet osv. Men, hva er egentlig poenget med denne diskusjonen? Vi kommer aldri til å bli enige uansett. Du vil alltid fortsette å røyke og synes at det er greit, og jeg vil alltid synes at røyking er motbydelig og totalt unødvendig. Jeg ser egentlig ikke noe poeng i å kaste argumenter mot hverandre på denne måten. Så jeg foreslår vi bare blir enige om å være uenige.

Dine argumenter er jo like saklige som Nosferatus argumenter når det gjelder omskjæring av gutter.

Det å si at vi er mer tungpustet enn andre er også helt idioti. Personlig er jeg godt trent, løper fra de fleste og har mye muskler - dette varierer fra person til person, og jeg er i langt bedre fysisk form nå enn før jeg begynte å røyke som 18 åring.

Det første jeg gjør når jeg er ferdig på treninga om dagen er å ta meg en røyk utenfor, og der står det ofte flere andre som også nettopp har trent. Vi er godt trente folk alle sammen, og du skal ikke komme her og fortelle meg at vi er tungpustede.

Du generaliserer så utrolig, og vet helt tydligvis ikke hva du snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det nok på en fest, da røyker jeg trossalt 2-3 ganger mer enn hva jeg gjør på en hel dag til vanlig, men akkurat nå, etter at jeg dusjet i dagmorges og etter det har røyket ca 3-4 røyk, så vil jeg tørre å påstå at du ikke ville luktet forskjell på meg og en ikke-røyker.

Det stinker av klærne dine som ligger i skapet på soverommet - selv om de er nyvasket. Og det stinker når du tar dem på. Det stinker av gardinene i stuen, av sengeklærne selv om soverommet ligger i helt andre ende av leiligheten. Tro meg - det stinker av alt hvis du røyker inne. .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, foreldrene mine var ikke av den sorten som driter i barna sine. Jeg er ikke glad for at de røyket da vi var helt små, men jeg er glad for at de tok til vettet og sluttet. Det er mer enn visse andre gjør... Det er lov å gjøre feil, men å overse sine egne feil er bare tåpelig.

Som sagt, det å røyke med barna sine har jeg store tvil om at er utbredt. Faktisk tror jeg at det er svært uvanlig.

I hvertfall i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dine argumenter er jo like saklige som Nosferatus argumenter når det gjelder omskjæring av gutter.

Det å si at vi er mer tungpustet enn andre er også helt idioti. Personlig er jeg godt trent, løper fra de fleste og har mye muskler - dette varierer fra person til person, og jeg er i langt bedre fysisk form nå enn før jeg begynte å røyke som 18 åring.

Det første jeg gjør når jeg er ferdig på treninga om dagen er å ta meg en røyk utenfor, og der står det ofte flere andre som også nettopp har trent. Vi er godt trente folk alle sammen, og du skal ikke komme her og fortelle meg at vi er tungpustede.

Du generaliserer så utrolig, og vet helt tydligvis ikke hva du snakker om.

Det er helt greit. Du kan mene hva du vil Jeg orker ikke diskutere med deg mer, dette er blitt en barnslig diskusjon som jeg ikke vil være del av lenger, du gjentar deg selv hele tiden, er ute av stand til å forstå andres situasjoner, har ingen svar på mine argumenter, og jeg merket meg at du ikke var videre interessert i de artiklene jeg nevnte. Dette er ikke lenger en saklig diskusjon. Du kan røyke så mye du vil for min del, så får vi se om en 20-30 år om du fremdeles er uenig med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du virkelig at jeg, nanna, gyrken, altman, musikeren, snart tonie, singularity osv osv vil følge deg ut på gaten på neste treff ;)

Det var da voldsomt så kjepphøy du var da. Har du allerede glemt hvordan det var å være avhengig av sigaretten?

Du bør ha medlidenhet med oss. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror du virkelig at jeg, nanna, gyrken, altman, musikeren, snart tonie, singularity osv osv vil følge deg ut på gaten på neste treff ;)

Nei, dolfolk er et eget folkeslag, og ingen av de nevnte har vel noengang fulgt etter meg ut på gaten, så det går nok greit :)

Du må nå huske på at du nå ramset opp så godt som alle de treff-folka som ikke røyker. Dere er i mindretall på dol :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samfunnet sparer stort på røykere ! Alt annet snakk er bare tull og propaganda.

Et særdeles viktig poeng i den sammenheng er det igrunn rart at ingen andre har tenkt på i denne tråden:

Røykere dør jo flere år tidligere i gjennomsnitt, såvidt jeg husker 7 år.

De aller fleste når allikevel pensjonsalder og sparer dermed samfunnet ca. 150 000kr ganger 7år er lik 1 050 000 kr i alderspensjon.

Disse tall blir "selvsagt" aldri tatt med når antirøyk-fanatikerne setter opp sine såkalte regnskap.

Faren min påstår at han har lest at røyk beskytter mot alzheimer, og nå når han har passert 70 år ser han på det å bli senil som en verre skjebne enn å få lungekreft. Dermed er alle planer om røykeslutt skrinlagt for hans del. Faktisk skjønner jeg ham godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morsk

SDD, her vil jeg prøve å motbevise teorien din:

I 1998 ble det gj.snittlig røykt 12.4 sigaretter daglig av røykere. Det fant jeg ut ved å legge sammen antallet fra alle aldersgrupper og dele. (Du kan finne tallene her: http://www.tobakk.no/statistikk/index.htm)

Det koster nesten 60 kr etter det jeg har hørt for en pakke med 20 sigaretter. Du sier cirka 50 SDD, så la oss si 55, da.

Det koster samfunnet 3.2 milliarder å behandle skader som er direkte forårsaket av røyking. Det kan du se her:

http://www.sf.hiof.no/~frodel/Xoppgv/Grunnfag/Muntlig/m1ph95H.html

(Bla litt ned)

Regnestykket blir da: 12.4 sigaretter daglig, ganget med 1.2 mill røykere, og så ganget med 365 dager i året. Og tilslutt del det på 20, per pakke. Og gang det med 55 kr som er prisen på hver pakke. Da har du summen dere handler røyk for årlig. Og så kan du se om det er høyere enn 3.2 milliarder. Neppe.

(Har ikke kalkulator tilgjenglig)

Ifølge ditt regnestykke koster altså hver røyker samfunnet 2666 pr år (3.2 milliarder kr delt på 1,2 million røykere.

Forutsatt at hver røyker i snitt 50 år (for å ta hard i) blir altså den samlede sum utgifter pr røyker ca kr. 133 300

Som jeg har skrevet lenger opp sparer samfunnet ca. 1 050 000 i alderspensjoner fordi røykere lever kortere.

Den samlede gevinst blir dermed 916 000 SPART for samfunnet pr. røyker.

Enda driver dere å sutrer på OSS ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stinker av klærne dine som ligger i skapet på soverommet - selv om de er nyvasket. Og det stinker når du tar dem på. Det stinker av gardinene i stuen, av sengeklærne selv om soverommet ligger i helt andre ende av leiligheten. Tro meg - det stinker av alt hvis du røyker inne. .

Jeg vet at det stinker når man røyker inne, men lukten går fort ut. Jeg merker f.eks. at når jeg ikke har vært hjemme på noen dager så lukter det ingenting når jeg låser meg inn.

Ellers lukter det mye, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dolfolk er et eget folkeslag, og ingen av de nevnte har vel noengang fulgt etter meg ut på gaten, så det går nok greit :)

Du må nå huske på at du nå ramset opp så godt som alle de treff-folka som ikke røyker. Dere er i mindretall på dol :)

Hva gjør det at vi er i mindretall når vi er de kuleste.

*gisp* punky - hun glemte jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da voldsomt så kjepphøy du var da. Har du allerede glemt hvordan det var å være avhengig av sigaretten?

Du bør ha medlidenhet med oss. :-)

Deg kanskje, men ikke SDD - han stakk hodet for langt fram - jeg har planer om å hugge av skalpen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ikke sant. De røykfrie vil uansett følge oss som røyker. Sånn blir det også dersom vi blir kasta ut på fortauene for å røyke. De som ikke røyker vil følge etter da det blir der de fleste befinner seg.

Jeg føler at bartendere burde driti i å være bartendere dersom de ikke takler røyklukten, akkurat som malere driter i å forsette som malere fordi de ikke takler lynolen.

Når vi snakker om å jobbe i bar - er det forresten ikke allerede nå slik at det ikke skal røykes ved bardisken? Som du sikkert skjønner, er jeg ikke ute så fryktelig ofte, men det mener jeg å ha fått med meg.

Datteren til kusinen min er allergisk mot røyk, såpass at hun har blitt kvalm og kastet opp da de var på helgebesøk hos noen som røykte inne. Likevel jobber hun som servitør ved siden av skolen, og har planer om å begynne å jobbe i bar med tiden, så det kan i alle fall ikke være så fryktelig røykfylt på alle serveringssteder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ifølge ditt regnestykke koster altså hver røyker samfunnet 2666 pr år (3.2 milliarder kr delt på 1,2 million røykere.

Forutsatt at hver røyker i snitt 50 år (for å ta hard i) blir altså den samlede sum utgifter pr røyker ca kr. 133 300

Som jeg har skrevet lenger opp sparer samfunnet ca. 1 050 000 i alderspensjoner fordi røykere lever kortere.

Den samlede gevinst blir dermed 916 000 SPART for samfunnet pr. røyker.

Enda driver dere å sutrer på OSS ??

Det regnestykket ditt er ikke rett. Du har selvsagt ikke tatt med utgiftene til sykepenger når røykerne er hjemme fra jobb, eller hva det koster å behandle de som får røykrelaterte sykdommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt greit. Du kan mene hva du vil Jeg orker ikke diskutere med deg mer, dette er blitt en barnslig diskusjon som jeg ikke vil være del av lenger, du gjentar deg selv hele tiden, er ute av stand til å forstå andres situasjoner, har ingen svar på mine argumenter, og jeg merket meg at du ikke var videre interessert i de artiklene jeg nevnte. Dette er ikke lenger en saklig diskusjon. Du kan røyke så mye du vil for min del, så får vi se om en 20-30 år om du fremdeles er uenig med meg.

Mine argumenter?

Du har da ikke kommet opp med et eneste argument her?

Isåfall, hvor er de?

Nå svarer du selvsagt bare: "du får lese gjennom alle innleggene for å se etter dem", noe du vet jeg ikke gidder.

Argumentene dine går på at "alle blir syke av røyk", "alle lukter vondt", "alle røyker inne, for det gjorde mamma og pappa", osv...

Dette er ikke argumenter som er verdige en voksen dame.

Jeg har i det minste forklart deg godt hvor feil du tar, men du svarer jo ikke engang på det, annet enn å gjenta deg selv.

Hehe, så det er da overhodet ikke jeg som gjentar meg her.

Men vi kan godt la diskusjonen ligge, og så får vi se om jeg har forandret mening om 20-30 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi snakker om å jobbe i bar - er det forresten ikke allerede nå slik at det ikke skal røykes ved bardisken? Som du sikkert skjønner, er jeg ikke ute så fryktelig ofte, men det mener jeg å ha fått med meg.

Datteren til kusinen min er allergisk mot røyk, såpass at hun har blitt kvalm og kastet opp da de var på helgebesøk hos noen som røykte inne. Likevel jobber hun som servitør ved siden av skolen, og har planer om å begynne å jobbe i bar med tiden, så det kan i alle fall ikke være så fryktelig røykfylt på alle serveringssteder.

Jo, jeg tror faktisk ikke at man skal røyke ved bardisken, selv om jeg er litt usikker på om dette forbudet er noe som blir praktisert.

Men om det blir det eller ikke, er jo stort sett opp til de som jobber i baren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine argumenter?

Du har da ikke kommet opp med et eneste argument her?

Isåfall, hvor er de?

Nå svarer du selvsagt bare: "du får lese gjennom alle innleggene for å se etter dem", noe du vet jeg ikke gidder.

Argumentene dine går på at "alle blir syke av røyk", "alle lukter vondt", "alle røyker inne, for det gjorde mamma og pappa", osv...

Dette er ikke argumenter som er verdige en voksen dame.

Jeg har i det minste forklart deg godt hvor feil du tar, men du svarer jo ikke engang på det, annet enn å gjenta deg selv.

Hehe, så det er da overhodet ikke jeg som gjentar meg her.

Men vi kan godt la diskusjonen ligge, og så får vi se om jeg har forandret mening om 20-30 år.

Greit, og så håper jeg det er no hard feelings? Jeg tar gjerne en god diskusjon med deg senere (om et annet tema da), forutsatt at du ikke betrakter oss som DOL-uvenner nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morsk

Hehe, de burde jo utvilsomt vært tatt med :)

*Hehe, de burde jo utvilsomt vært tatt med :)*

Ja i høyeste grad. Et regnskap hvor bare utgiftspostene er tatt med, er kort og godt verdiløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør det at vi er i mindretall når vi er de kuleste.

*gisp* punky - hun glemte jeg.

Hmmm var sikker på at punky røyket, jeg...

Men det er mange andre kule, meg og sånn!

Vi røyker jo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit, og så håper jeg det er no hard feelings? Jeg tar gjerne en god diskusjon med deg senere (om et annet tema da), forutsatt at du ikke betrakter oss som DOL-uvenner nå.

Det skal litt mer enn en diskusjon til for at jeg betrakter noen som dol-uvenner.

Jeg betrakter ingen som dol-uvenner, og jeg hadde ikke giddi å være her om alle var enige med meg i alt. Hadde det vært tilfelle hadde vi jo også levd i en skremmende verden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...