Gå til innhold

Fosterforeldre!?


jma

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg og min mann har tenkt en del på å bli fosterforeldre, og er interessert i å komme kontakt med andre som er det! Vi får besøk fra sosialkontoret i morgen (!) og er ganske spente. Hva går denne samtalen ut på? Er det noe vi bør forberede oss på? Hva slags spørsmål får vi?

Det som er aktuelt for oss er helt små babyer. Har noen erfaring med dette? Hvor mye kontakt har barnet med sine biologiske foreldre? Hvor mye får vi vite om foreldrene? Vet vi noe om mulighetene for at barnet blir ført tilbake til sine biologiske foreldre?

Er det noe vi må/bør være obs på som fosterforeldre? Noe dere ikke hadde tenkt på når dere ble fosterforeldre?

Vi tar i mot alt av råd og tips! Og det hadde vært veldig kjekt å fått kontakt med noen som var i samme situajson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest (ikke undertegnet)

Det er nesten umulig å svare på spørsmålene, for det er så forskjellig. I mange tilfeller skal barna ha kontakt med foreldrene. Når det gjelder småbarn foregår kontakten ofte hjemme hos fosterforeldrene. Man får som regel vite alt som er viktig om barnets foreldre. Når barnet blir plassert hos fosterforeldre vet barnevernet ofte om det er meningen at det skal være en langtidsplassering eller midlertidig plassering. Men ting kan skje underveis, så det er ikke alltid det blir som først forventet. Små barn som skal tilbakeføres til foreldrene skal som oftest ha hyppig kontakt med foreldrene dersom det er mulig.

Har dere ikke gått på kurs for fosterforeldre? Jeg trodde det var vanlig.

Vi er fosterforeldre, og synes det er svært givende. Vårt fosterbarn var 4 år da h*n kom, og det er meningen at h*n skal bo hos oss resten av oppveksten. H*n har jevnlig kontakt med sin mor hjemme hos oss 1 gang pr. mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fostermor

Hei! På møtene fra sosialkontoret spør de vel en del om dere og hvorfor dere vil bli fosterforeldre, nettverk, holdninger etc. ivertfall var det sånn her for noen år siden. De har kurs for fosterforeldre som kan være nyttige å ta - men det varierer visst mye fra fylke til fylke hvordan det fungerer.

Ang. babyer så er det en del ting du bør være obs på , for de har mindre "bagasje" enn eldre barn, men du vet også mindre om hvilken bagasje de har, eller om de har noen i det hele tatt. om de feks. er rusmiddel skadet etc. Samvær varierer fra barn til barn men min, 4 ganger i året bør dere ivertfall regne med. Det som er med babyer er at saken deres ofte ikke er ferdig i fylkesnemd før de blir plassert og derfor er heller ikke samvær bestemt når de havner i fosterhjem. (ikke alltid sånn, men det kan være sånn så det bør dere være klar over - og det kan ta lang tid før en sak kommer opp).

Ellers så kan dere jo være forberedt på at barnet også kanskje har besteforeldre og søsken som ønsker kontakt med det - og høre litt om dette. Samt at kontakt med foreldrene til barna kan være vansklig i noen saker - og at det ofte er ønsklig at dere er til stede under samvær med foreldre siden det er dere barnet føler seg trygg på. (ivertfall med en baby/svært lite barn) Var jeg dere ville jeg bedt om at en representant fra barnevernet også var til stede under disse samværene da det ofte blir lettere da. (min erfaring etter 10 år som fostermor).

Ellers så er det utrolig givende å være fosterforeldre, og jeg ønsker dere lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere får en baby som fosterbarn, må dere ha i "bakhodet" at det kan bli tilbakeforsel, men... erfaringen viser at det er sjeldent at barneværnet gjør feil. Det er viktig at de små får fort tilknytning til sine blivende "foreldre" og derfor er det for barnet`s beste at det får bli hos sine første fosterforeldre.

Dvs. at om dere får et barn som har med seg bagasje som det kan bli "mye" jobb med, så må dere gi dere selv det løftet at dere skal stå linen ut okkesom. Det barnet er nemlig også en person som skal leve her i denne verden , som seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...