Gå til innhold

Effektiv sykling?


Sofine

Anbefalte innlegg

Jeg har drevet med sykling i flere år. Mest som et transportmiddel, men selvsagt også som mosjon. Problemet er at jeg nå har funnet ut at jeg har syklet "feil" hele tiden. Har nemlig pleid å sykle på veldig tunge gear, alltid på de 8 tyngste,har 24 gear. Har følt at det er mer effektivt, men nå begynner jeg jo å lure. Dette har jo ført til at jeg har fått enorme leggmuskler. Nå ønsker jeg å trene mer seriøst med sykling og komme i generelt bedre form. Hvilke gear bør jeg da bruke på flat mark og ca hvilken gj.sn.hastighet bør jeg holde? Hvor langt er det hensiktsmessig å sykle hver økt?

Er det andre aktiviteter som passer bra å drive med i tillegg til syklingen? Push-ups, sit-ups f.eks?

Dette ble kanskje litt rotete. Håper på svar:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

John Gunnar Oppheim, Instruktør

Hei!

Det er ikke "feil" å sykle på tunge gear. Du kan sykle slik du selv vil, men du vil nok finne at det for deg vil være en viss kombinasjon av omdreiningstall og motstand på pedalene som for deg vil gi best fart. Hvor langt og hardt du skal trene, er ehlt avhengig av ditt treningsgrunnlag.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er aktiv syklist og har litt erfaring med trening på sykkel. Anngående å kjøre på tunge gir vet jeg at det er bevist ved forskning at du har minst energiforbruk med en omdreining på 96 tråkk per minutt. Det blir selvsagt en individuell sak om dette fungerer på deg. Men det er ikke helt bra og gampe hele tiden på tunge gir. Du blir treg og kan også øke risikoen for skader. Mange toppsyklister tror at de mangler styrke og må hele tiden prøve å forbedre den. En bekjent av meg som er proff syklist og kjører for ett av verden beste lag har fått testet hva han trenger for å bli bedre. Det viste seg at han var sterk nok, men måtte bli bedre å jobbe med denne styrken på en høyere tråfrekvens. Hvis du noen gang har sett på Tour de France så kan du legge merke til at de fleste kjører med veldig lette og fine tråkk.

Føl deg frem og prøv å variere litt. Noen ganger kan du bevisst kjøre litt tyngre gir. Farten bør heller bli et resultat av din form. Du bør ikke kjøre så hardt at du blir sur i bena. På lengre turer kan du bruke tommelfingerregeln om at du skal kunne føre en normal samtale til en treningskamerat uten å måtte hive etter pusten.

Lykke til!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er aktiv syklist og har litt erfaring med trening på sykkel. Anngående å kjøre på tunge gir vet jeg at det er bevist ved forskning at du har minst energiforbruk med en omdreining på 96 tråkk per minutt. Det blir selvsagt en individuell sak om dette fungerer på deg. Men det er ikke helt bra og gampe hele tiden på tunge gir. Du blir treg og kan også øke risikoen for skader. Mange toppsyklister tror at de mangler styrke og må hele tiden prøve å forbedre den. En bekjent av meg som er proff syklist og kjører for ett av verden beste lag har fått testet hva han trenger for å bli bedre. Det viste seg at han var sterk nok, men måtte bli bedre å jobbe med denne styrken på en høyere tråfrekvens. Hvis du noen gang har sett på Tour de France så kan du legge merke til at de fleste kjører med veldig lette og fine tråkk.

Føl deg frem og prøv å variere litt. Noen ganger kan du bevisst kjøre litt tyngre gir. Farten bør heller bli et resultat av din form. Du bør ikke kjøre så hardt at du blir sur i bena. På lengre turer kan du bruke tommelfingerregeln om at du skal kunne føre en normal samtale til en treningskamerat uten å måtte hive etter pusten.

Lykke til!!!

Kan bare skrive under på det Tafi skriver. Det er en drøm når du ser Lance Armstrong på tempo. 100 i frekvens og det ser forbasket lett ut. Og det er sjelden at han ikke vinner.

Unntaket er vel den dårlige OL-tempoen (3.plass) som pga hodeskade og dermed dårlig trening tiden før OL ble dårlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er aktiv syklist og har litt erfaring med trening på sykkel. Anngående å kjøre på tunge gir vet jeg at det er bevist ved forskning at du har minst energiforbruk med en omdreining på 96 tråkk per minutt. Det blir selvsagt en individuell sak om dette fungerer på deg. Men det er ikke helt bra og gampe hele tiden på tunge gir. Du blir treg og kan også øke risikoen for skader. Mange toppsyklister tror at de mangler styrke og må hele tiden prøve å forbedre den. En bekjent av meg som er proff syklist og kjører for ett av verden beste lag har fått testet hva han trenger for å bli bedre. Det viste seg at han var sterk nok, men måtte bli bedre å jobbe med denne styrken på en høyere tråfrekvens. Hvis du noen gang har sett på Tour de France så kan du legge merke til at de fleste kjører med veldig lette og fine tråkk.

Føl deg frem og prøv å variere litt. Noen ganger kan du bevisst kjøre litt tyngre gir. Farten bør heller bli et resultat av din form. Du bør ikke kjøre så hardt at du blir sur i bena. På lengre turer kan du bruke tommelfingerregeln om at du skal kunne føre en normal samtale til en treningskamerat uten å måtte hive etter pusten.

Lykke til!!!

Kan bare skrive under på det Tafi skriver. Det er en drøm når du ser Lance Armstrong på tempo. 100 i frekvens og det ser forbasket lett ut. Og det er sjelden at han ikke vinner.

Unntaket er vel den dårlige OL-tempoen (3.plass) som pga hodeskade og dermed dårlig trening tiden før OL ble dårlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er aktiv syklist og har litt erfaring med trening på sykkel. Anngående å kjøre på tunge gir vet jeg at det er bevist ved forskning at du har minst energiforbruk med en omdreining på 96 tråkk per minutt. Det blir selvsagt en individuell sak om dette fungerer på deg. Men det er ikke helt bra og gampe hele tiden på tunge gir. Du blir treg og kan også øke risikoen for skader. Mange toppsyklister tror at de mangler styrke og må hele tiden prøve å forbedre den. En bekjent av meg som er proff syklist og kjører for ett av verden beste lag har fått testet hva han trenger for å bli bedre. Det viste seg at han var sterk nok, men måtte bli bedre å jobbe med denne styrken på en høyere tråfrekvens. Hvis du noen gang har sett på Tour de France så kan du legge merke til at de fleste kjører med veldig lette og fine tråkk.

Føl deg frem og prøv å variere litt. Noen ganger kan du bevisst kjøre litt tyngre gir. Farten bør heller bli et resultat av din form. Du bør ikke kjøre så hardt at du blir sur i bena. På lengre turer kan du bruke tommelfingerregeln om at du skal kunne føre en normal samtale til en treningskamerat uten å måtte hive etter pusten.

Lykke til!!!

Må bare henge meg på og si meg enig med tafi. At det er vitenskapelig bevist at det er best med 96 i frekvens er å ta i litt hardt. Det kommer an på hvordan man er bygget, men at det ligger på ca. 100 +- 15 slag er mer riktig. Det er jo også forskjell om det er oppover, flatt og nedover.

Det er imidlertid en drøm å se når Lance Armstrong er i form og cruiser av gårde med 100 i frekvens. Da er han uslåelig. Dessverre hadde han en hodeskade som satte han tilbake i tiden før OL og dermed måtte han nøye seg med 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...