Gå til innhold

Les Follevåg si bok!


nanchang

Anbefalte innlegg

Slukte boka hans, Adoptert identitet, og den var kjempeinteressant, og i tillegg et så godt språk, en glede å lese. Det er verken en roman eller en fagbok, og det som er privat blir løfta opp på et allmenngyldig nivå på en glimrende måte. Ser han kommer til Geilo på Kinaforeningas treff i august, dit skal nå vi og (, til orientering for kjente dol'ere)

og gler oss til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Boka ramla ned i postkassen min i går, og jeg gleder meg til å lese den! :-)

Er det forresten noe annet jeg bør lese mens vi venter?

MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest boka, jeg. Ihvertfall skummet gjennom den. Jeg er selv adoptert. Det er mye bra i boka, men jeg er ikke utelukkende positiv til alt han skriver. Det ble litt for mye fokus på adopterte tegneseriehelter. Og jeg savner litt mangfoldet..mangfoldet og stemmene til de mange andre adopterte som har hatt en litt annen oppvekst enn Geir.

Men jeg er veldig glad for at han setter fokus på at å kjenne sitt biologiske opphav ikke er det samme som å ha identitet. Og at det ikke nødvendigvis er problematisk i seg selv å være adoptert, men at det er samfunnets holdninger som ofte er årsaken til problemene. Jeg har aldri lett etter min biologiske famile, men jeg føler meg som et helt og fullt menneske likevel og tror ikke min tilværelse eller selvfølelse blir bedre av å søke etter biologiske røtter.

Slik jeg ser det er det to viktige sider ved å være adoptert fra utlandet:

1) det ene er å være adoptert og dermed ha andre anlegg, preferanser og interesser enn foreldrene.

2) det andre er å vokse opp med en annen hudfarge.

Ingen av delene er i seg selv nødvendigvis problematisk, men handler mye om hvordan mennesken rundt den adopterte forholder seg til dette.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er absolutt enig i at denne boka er anbefalelsesverdig. Han hevder bl.a. at identiteten er mer knyttet til hvordan andre ser på en - og hvordan en blir motatt i samfunnet enn til biologiske likheter & ulikheter. Boka var både god og litt vond å lese - men jeg synes den hadde en litt vanskelig sjanger ved at den var delvis fagbok og delvis svært personlig. Kritikken han rettet mot en del av den norske + amerikanske forskningen var grunnleggende, men likevel diskutert på en svært personlig måte.

Jeg synes nok også at henvisningene til Supermann (som er adoptert og føler seg annerledes) var litt søkt - er ikke helt sikker på hvilken symbolverdi disse egentlig har i en sik sammenheng - alt i alt var imidlertid boka en stor leseropplevelse!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...