Gå til innhold

Overgang i morsmelk


nettmor

Anbefalte innlegg

Hei- jeg ammer enda, han er 10 mnd. nå, altså ikke så avhengig av puppen lengre. Men jeg trenger et litt nøyaktig svar på hvordan overgangen fra blod til melk skjer. Jeg er ernæringsstudent,men finner ikke noe litteratur i øyeblikket på dette. Men et spørsmål er: I absorpsjonsfasen fra tarmen går jo næringsstoffer over i blod og dermed over i morsmelk, og da regner jeg med at de n.stoffene er i melka ganske raskt etter et måltid, men hvor lenge??hverdagsforestillinger går på at drikker du alkohol dagen før, er det alkohol i melka på morgenen slik at du må pumpe. Dette kan da ikke være mulig hvis du ikke har alkohol i blodet? Det skjer vel en stadig utskillelse??Kan noen forklare meg dette, gjerne detaljert, jeg skjønner det meste av fagterminologien, men har ikke satt meg inn i dette selv. Problemet mitt nå, er at jeg skal litt ut her og der, men hvis jeg ikke tar så mye alkohol, så kan jeg bvel amme på formiddagen/morgenen dagen etter, uten å pumpe??

takk for svar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rundt 30 minutter virker det som det ligger på når det gjelder mat.

Når blodet er fri for alkohol er også morsmelken fri.Det foregår en stadig utskiftning ja,hvis ikke hadde man servert surmelk etter en natt uten amming :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjäre nettmor.

Mange skulle gjerne önsket å få nöyaktig informasjon på hvor lang tid det tar för matvarer går over i morsmelken. Dette er nok desverre umulig, men man kan jo regne med at sukkeholdige matvarer suges fortere opp i blodet og kommer derved raskere i melken enn matvarer som inneholder fett. Vedrörende alkohol så er det en missforståelse vedrörende hvordan brystet fungere. Mange tror at brystet er en lukket beholder og at det som skal komme ut fra melken må ut på den måten at brystet skal tömmes. For å forklare det enkelt: det ligger tett med blodårer inntil melkekjertlene og der skjer det en kontinuerlig utveksling ,mellom det som er i blodet og det som er i melken. Som en annen i forumet skrev er alkoholen ute av melken når den er ute av blodet. Om man vet at man har alkohol i melken er den eneste grunnen til å pumpe seg, for å lette på melkesprengen. Om man har et större barn som man kun ammer noen ganger i dögnet vil dette som regel ikke väre noen problemstilling. Det er mer aktuelt med et lite barn som fullammes og derfor dier hyppig. Et ganske nyfödt barn er selvfölgelig også mer umodent i organene og mere sårbar for å bli utsatt for alkohol og medikamenter enn et större barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...