Gå til innhold

Overgang i morsmelk


nettmor

Anbefalte innlegg

Hei- jeg ammer enda, han er 10 mnd. nå, altså ikke så avhengig av puppen lengre. Men jeg trenger et litt nøyaktig svar på hvordan overgangen fra blod til melk skjer. Jeg er ernæringsstudent,men finner ikke noe litteratur i øyeblikket på dette. Men et spørsmål er: I absorpsjonsfasen fra tarmen går jo næringsstoffer over i blod og dermed over i morsmelk, og da regner jeg med at de n.stoffene er i melka ganske raskt etter et måltid, men hvor lenge??hverdagsforestillinger går på at drikker du alkohol dagen før, er det alkohol i melka på morgenen slik at du må pumpe. Dette kan da ikke være mulig hvis du ikke har alkohol i blodet? Det skjer vel en stadig utskillelse??Kan noen forklare meg dette, gjerne detaljert, jeg skjønner det meste av fagterminologien, men har ikke satt meg inn i dette selv. Problemet mitt nå, er at jeg skal litt ut her og der, men hvis jeg ikke tar så mye alkohol, så kan jeg bvel amme på formiddagen/morgenen dagen etter, uten å pumpe??

takk for svar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rundt 30 minutter virker det som det ligger på når det gjelder mat.

Når blodet er fri for alkohol er også morsmelken fri.Det foregår en stadig utskiftning ja,hvis ikke hadde man servert surmelk etter en natt uten amming :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjäre nettmor.