Gå til innhold

Brå melkenedgang


motz

Anbefalte innlegg

HEi,

jeg har en 8 uker gammel sønn og har hele tiden hatt rikelig mat til ham. HAn har kun fått ett bryst til hvert måltid, og det har vært mer enn nok.

Det siste døgnet har imidlertid melkemengden minket betraktelig, og jeg får ikke nok når jeg gir ham begge brystene en gang. Dette stresser meg selvsagt meget!!! Det er ingen ytre grunn til at dette skulle skje - ingen ekstra belastninger eller at han har vært uinteressert i brystet.

NÅ forsøker jeg å stimulere brystene oftere og drikke ammete, men frykter at jeg skal miste melken helt allerede.....

Noen gode råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, det er vel neppe melkemengden som har gått ned, det er etterspørselen som har økt! det tar noen dager før melkeproduksjonen din innstiller seg på større etterspørsel, du er vel inne i en økeperiode nå, det skulle vel stemme sånn ca med at han er 8 uker nå. Har opplevd det samme mange ganger, men når barnet er blitt så stort som mitt (9 mnd) har det stabilisert seg mer.

Hvil deg mest mulig, slapp av, drikk mye og regelmessig, spis godt og la ham suge så mye han og du orker, så tar det en tre-fire dager og så føler du at du har nok melk igjen.

Håper det ordner seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære motz. Stress og engstelse for ikke å ha nok mat kan hemme utmelkingen av brystene når barnet suger. Massasje eller lette strykinger over skulder/nakke når du sitter og ammer stimulerer utmelkingen. Barnet vokser raskt i starten og trenger mere mat. Dette regulerer barnet ved å etterspør oftere og å die fra begge bryst ved hvert måltid. Hvis barnet sover over nattmåltidet, vil melkeproduksjonen kunne avta. Derfor er nattamming viktig for å øke døgnproduksjonen. Økeperioden varer oftest over dager. Glem klokke og avtaler som ikke er viktige, tilby brystet og la barnet suge så ofte og lenge det har behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...