Gå til innhold

Får hun for lite mat? Hun gir ikke beskjed...

Anbefalte innlegg

Hei!

Prøver på igjen med det innlegget som egentlig skulle ha stått her. Ammetåka har overtatt!

Jeg lurer på om Ellinor (3,5 mnd) får for lite mat? Hun gir merkelig nok ikke beksjed når hun er sulten, og dersom jeg prøver å legge henne til puppen så hylskriker hun! Her en dag så fikk hun ikke mer enn 3 måltider, og det synes jeg virker forferdelig lite. Hun var 3400g/48cm da hun ble født, og veide 5800/62cm på 3-mnd. kontrollen. Helsesøster sa at så lenge hun virket glad og fornøyd så fikk hun nok mat, og hun legger på seg, selv om hun er litt mindre enn gjennomsnittet.

Men dersom jeg tar henne opp når hun skriker og vet at det er lenge siden sist hun spiste - så begynner hun bare å hyle. På lørdag hadde vi henne til barnevakt - og da hadde hun gått fra 12-17.30 uten å fått mat. Hun hadde vært blid og sovet litt, men ikke gitt uttrykk for at hun var sulten. Da jeg kom igjen, så kastet hun seg over puppen, så hun var tydelig sulten. Men hvordan vite når man skal gi henne mat - når hun ikke gir beskjed når hun er sulten. Sover hele natten gjør hun også - så nattmåltid får hun ikke. Har ikke gitt erstatning ennå - og heller ikke prøvd grøt.

Med en jente til på 6 år som er funksjonshemmet, så har vi det travelt i heimen. Det har nok blitt slik at jeg gir Ellinor mat når det passer meg, er det dette som gjør det? Som regel får hun mat etter at hun har sovet - og før vi skal spise.

Noen som har gode råd?

Fortsetter under...

Hei! Har egentlig ikke noen råtips men..Som du vet så har jeg ei på 3,5 mnd også. For å sammenligne så var jenta mi 48 cm og 3070 g da hun ble født. Ved 3 mnd kontroll var ho 58 cm og 5 kilo. Så jeg syns at Ellinor har bra vektøkning i forhold.Men det hørtes jo lite ut med tre måltider da, er ening med deg der.

Andrine her har også nettopp hatt en sånn periode hvor hun ikke ville spise, hylte når hun ble lagt til osv. Fant ut at hun hadde trøske, og at det antagelig var det som gjorde at hun ikke ville suge. Har du sjekket om det kan være det?

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjäre Wenche.

Helsesöster har som du sier sagt at det virker som om hun vokser fint. Det viktigste er at de fölger sin egen kurve og ikke om de er mindre enn gjennomsnittet. Du har antagelig en meget god melkeproduksjon og et barn som suger effektivt. Selv om hun ikke sier fra så höres det ut som om hun spiser godt når hun spiser. 3 måltider er ikke mye, men det er vel et unntak? Du kan ikke tvinge henne til brystet. Hun er etterhvert blitt så gammel at du kjenner hennes mönster, så fölger du med på vekten så ville jeg la henne styre det selv. Det höres ut som om dette fungerer for dere nå.

Informasjon via internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp ibrevet bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Min datter er 3 måneder - og hun spiser også sjeldent, normalt for henne er 4 måltider om dagen (2 før kl 12 og 2 etter kl 17). Noen dager kan det være tre måltider og noen dager fem. Jeg var også bekymret en periode (hun har holdt på sånn i litt over tre uker nå), så jeg går å veier henne en gang i uka for å være sikker på at hun vokser - og det gjør hun ! På 12 ukers dagen veide hun 6,1kg og var 62 cm, fødselsvekten var 3,25 og lengden 51cm. Min konklusjon er iallefall at alle barn er ikke like !

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...