Gå til innhold

Hjelp - nesten ikke melk igjen!


Gjest Fortvilet

Anbefalte innlegg

Gjest Fortvilet

Si meg - hvor lang tid tar det egentlig å pumpe opp produksjonen? Oppdaget gradvis over to uker at ungen ikke ville ha morsmelk fra puppen, og tilslutt gikk jeg og fikk nesespray for å lette utdrivingen. I håp om at det var det. Men melkeproduksjonen er jo gått enormt ned i løpet av denne tiden! Jeg klarte å presse ut 20 ml TILSAMMEN på BEGGE bryst (!!!) ved første pumping! Nå er jeg oppe i kanskje 30-40 ml pr bryst, etter to hele døgns intensiv pumpevirksomhet. Men det synes jeg er urovekkende lite! Hvor mange dager bør jeg regne med før jeg har litt mer melk igjen?

Datteren min er ikke seks måneder engang, og jeg har ikke lyst å måtte oppgi melka og puppen alt nå! -Strevde jo SÅ fælt med å få det til, jo! Og hadde *masse* melk! Men så begynte hun å bare ville ha nattestid (05.00) og om morgenen (06.30) - og ellers bare grøt. Tok litt tid før jeg skjønte det var fordi jeg ble mer og mer tungmelket og deretter fikk mindre og mindre melk - mens hun kanskje egentlig ville hatt pupp likevel..!

Hvor mange pumpinger pr. døgn vil dere anbefale? Med hvor mange timers mellomrom?

Hun gir veldig fort opp og har vent seg til at det kommer lite og at det er vanskelig tilgjengelig, så det er *veldig* vanskelig å få henne til å ta brystet nå, unntatt nevnte klokkeslett...Ergo blir det pumping, og da lurer jeg jo på om det er verdt det..! Hvor lang tid bør jeg altså gi pumpingen i håp om at det kommer mer melk? Spiller det noen rolle at moren min også mistet melka rundt seksmåneders alder med alle fire ungene? Og hvor lenge trenger babyen melk på flaske i så fall? Får hun nok melk i grøten til at hun kan få bare vann utenom f.eks (om jeg må gi opp, altså), eller må jeg belage meg på å gi erstatning i stedet? Det får hun nå, i tillegg til pumpemelken min, men mest fordi jeg prøver å begrense grøtspisingen...

Fint om noen kunne svare meg - helst på alle spørsmålene! Er ganske desperat, for jeg ville gjerne amme lenge, i alle fall til ni-ti mnd, men dette er jo bare stress!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På hvilken måte merker du at du har lite melk?

Pumping er vanskelig,for meg er det rett og slett håpløst.Kan knapt lette spreng med pumping,lagt mindre så mye som 40ml.Og jeg har nå ammet i snart 18 mnd.

Rundt 6-8 mnd alder er det vanlig at barn har en periode der de ikke er så interreserte i pupp,og hvis du får lagt dem til er de gjerne veldig raske.De har akkurat oppdaget at det finnes mye mer spennende ting å foreta seg enn pupping.

Hva om du bare dropper nesespray,pumping og stress,ta det heller med ro og tro på at kroppen din ordner opp!

Legg vesla til ved de anledninger du kan finne,gjerne i et mørkt og stille rom.Prøv forskjellige stillinger.

Hvis det er det at hun er utålmodig og vil gi opp kan du prøve å sprute inn litt melk i munnen hennes med engangssprøyte innimellom til melken kommer.

Am før grøten hvis mulig,og tilby vann til måltidene så du er sikker på at hun ikke blir dehydrert.

Det er ingen vits å kutte ned på grøten til fordel for erstatning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære Fortvilet.Du er på god vei til å lykkes! Poduksjonen viser seg å øke. Sett en tidsfrist for hvor lenge du vil prøve, og vurder på nytt igjen. Er en uke mulig? Sjerm banet for uro og inntrykk, gi mye hud til hud kontakt og tilby barnet brystet så ofte du har muligheter, men ikke press. Hvis hun ikke vil, pump deg og gi på kopp før grøten. Før du pumper, sett igang utdrivningsrefleksen slik at melken drypper før du starter opp. Dette gir bedre resultat. Skift over til det andre brystet når melken avtar. Ta en omgang til på begge bryst slik at du pumper begge bryst to ganger. Når melkeproduksjonen øker, er det mere atraktivt for barnet å suge. Utdrivningsrefleksen kan du også stimulere før du legger barnet til. Noen opplever at melkeproduksjonen avtar sterkt ved oppstart av fast føde. Derfor anbefales det altid å starte måltidet med morsmelk for så å gi grøt/grønnsaker/frukt etterpå.Nattamming/pumping er viktig for å øke døgnproduksjonen. Klarer du å pumpe hver 3.time? Mye hvile og støtte fra dine nermeste hjelper godt på vei. Det at du har hatt mye melk før skulle tilsi at produksjonen din kan økes igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...