Gå til innhold

shopping i ventetiden (langt)


sibadulla

Anbefalte innlegg

Hei!

Venter og venter på å få reise å hente gullgutten vår som nå snart er 14 mnd. Har veldig lyst til å begynne å handle inn div. ting, men med Thailand er det jo litt usikkert dette med reisedato og dermed også hans alder på hentetidspunktet. I tillegg til at 'det klør' når jeg er inne i en barnetøyforretning, så blir det jo mye å ordne med de siste ukene hvis man ikke har gjort unna litt shopping! *smiler stort*

Barnevogn kan man vel f.eks. kjøpe nå? Har noen spørsmål som jeg håper erfarne mammaer/pappaer kanskje kan svare på:

Hva slags vogn bør man kjøpe når barnet er fra 15 til 20 mnd på hentereisetidspunktet?

Hvor kjøper man barnesikring til trapp?

Hva ellers bør man kjøpe inn av barnesikringsprodukter?

Så et spørsmål spm går på hentereise til Bangkok spesielt; noen nevnte en gang at trille var helt bortkastet å ta med på hentereisen (smale fortau, masse mennesker) og anbefalte en form for hofte-bæresele? Vet at andre har hatt med trille (aktuelt hvis man skal til en resort i etterkant?)... Blir ikke helt klok ;-) Hva bør vi velge? Begge deler? Hva heter denne bæreselen, og hvor får man kjøpt den?

Andre ting vi kan/bør kjøpe på dette tidspunktet?

Kan sikkert finne ut av masse av dette selv, men det er litt hyggelig å spørre dere adoptivmammaer først og å trekke veksel på deres erfaringer!

Ellers har jeg hatt bamsedilla lenge, men prøver å la være å kjøpe. Minimannen vår har til nå to store og to små bamser 'bare'. Har liksom ikke lyst til å lesse ned rommet hans før han kommer heller. Kan jo hende mamma'n er mer glad i bamser enn gullgutten også? Man vet jo aldri ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heia! :-)

Du kan vel shoppe vel! Du har jo både kjønn og alder... Vi har ingenting, men har begynt å handle litt likevel.... :o)

Prøver selvsagt å styre unna klær og veldig kjønn/aldersbetingede ting, men det er masse man trenger som kan kjøpes allerede.... Og ikke bare er det koselig å begynne litt, men det blir jo veeeldig dyrt hvis alle innkjøpene skal gjøres på en gang ikke sant? :o)

Vi har kjøpt bilsete, sånn et som skal brukes fra 9 kg og opp. Trenger vi mot formodning for mindre barn enn det, skal vi leie. Og så har jeg tatt sjansen og kjøpt noen bodyer, pyjamaser og sånt, men har ikke tatt noe ut av innpakningen, sånn at det kan brukes som presang dersom størrelsen skulle være helt feil.... Og så har jeg tenkt på hentereisen og kjøpt noen sånne drikkekopper, og sånne dippedutter til å ha mat i som er pjaktiske på reise.

Neste på programmet er grind til trappa, pluss sånne greier til å skru fast hylleseksjonen med sånn at den ikke kan veltes...

Hvis noen syns det ble veldig mye "jeg" og ikke så mye "vi" her, kommer det av at shopping-gener er betydelig mer utviklet hos meg enn det er hos min bedre halvdel... ;-)

MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia! :-)

Du kan vel shoppe vel! Du har jo både kjønn og alder... Vi har ingenting, men har begynt å handle litt likevel.... :o)

Prøver selvsagt å styre unna klær og veldig kjønn/aldersbetingede ting, men det er masse man trenger som kan kjøpes allerede.... Og ikke bare er det koselig å begynne litt, men det blir jo veeeldig dyrt hvis alle innkjøpene skal gjøres på en gang ikke sant? :o)

Vi har kjøpt bilsete, sånn et som skal brukes fra 9 kg og opp. Trenger vi mot formodning for mindre barn enn det, skal vi leie. Og så har jeg tatt sjansen og kjøpt noen bodyer, pyjamaser og sånt, men har ikke tatt noe ut av innpakningen, sånn at det kan brukes som presang dersom størrelsen skulle være helt feil.... Og så har jeg tenkt på hentereisen og kjøpt noen sånne drikkekopper, og sånne dippedutter til å ha mat i som er pjaktiske på reise.

Neste på programmet er grind til trappa, pluss sånne greier til å skru fast hylleseksjonen med sånn at den ikke kan veltes...

Hvis noen syns det ble veldig mye "jeg" og ikke så mye "vi" her, kommer det av at shopping-gener er betydelig mer utviklet hos meg enn det er hos min bedre halvdel... ;-)

MVH

Mye "jeg" hos oss også, men "gubben" har merkbar stigende interesse! ;-)

Minimannen har noen antrekk allerede, ja ;-) Men, de vokser jo så fort at vi prøver å vente bittelitt (vanskelig!). I tillegg har jeg blitt anbefalt å handle sommerklær i Bangkok. Der er det stort utvalg og fine priser.

Ellers er mamma og svigemor i ferd med å strikke, sy hjemmelagde tøyleker osv. Er bare så herlig!

Lykke til med din venting! Gøy med forberedelser, men begyynner å bli utålmodig etter å holde han i armene!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bare nevne noe i forbindelse med spørsmålet ditt ang. bæresele. Barnet er for stort til bæresele, den passer bare til babyer. Men jeg tror kanskje du tenker på bæremeis ? Det er noe helt annet, og kan brukes til mye større barn.

Ryggsekk-produsenten Bergans har bæremeiser for eksempel, og du får nok kjøpt dem på steder som fører reiseeffekter (veske-koffertbutikker) eller sportsforretninger som fører ryggsekker og sånt.

Lykke til ! Det er fantastisk å bli mamma ! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg hadde visst kjønn og alder er det nok lite som ville stoppet meg i å shoppe også. ...men det er jo noe med størrelse og sesonger. Dersom dere ikke får hente i sommer - vil han jo ikke ha bruk for sommerklær før neste sommer - og da må du evt tenke 14 mnd+1 år når det gjelder str. Problemet er vel kanskje at det er lite annet enn sommerklær i butikkene nå. Når høst/vinter-varene er på plass - er det imidlertid bare å åpne lommeboka og handle....(vil tro at str 86/92 vil være OK ??)

Det begynner jo å bli bra lenge siden jeg hadde bruk for barnevogn (datteren min er nå 11 år) - men om vi får et barn i den alderen du har - vil vi satse på en skikkelig sportstrille med gode hjul (synes å huske at det er hjulene som blir utslitt) og rygg som er noe nedfellbar (jeg synes de nye med 3 hjul ser veldig flotte og praktiske ut - men har ingen erfaring med dem) + en lett &billig paraplytrille (som man kan ta med til thailand) .

Når det gjelder barnesikring - var dette nettopp kommet for fullt da datteren min var liten - og en aktiv 2-åring -kan være greit å "stoppe" på flere måter; vi hadde bl.a. noen dingsedutter som ble skrudd fast til skuffer med kniver etc + skapdøren med raskbøtta & vaskemidler slik at disse ikke kunne åpnes like lett. Vi hadde også noen plastdingser i alle de elektriske kontaktene som var lett tilgjengelig + komfyrvern. Vi ble fort vant til disse sakene og synes det var trygt og godt. Anbefales - men det går fint uten også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bare nevne noe i forbindelse med spørsmålet ditt ang. bæresele. Barnet er for stort til bæresele, den passer bare til babyer. Men jeg tror kanskje du tenker på bæremeis ? Det er noe helt annet, og kan brukes til mye større barn.

Ryggsekk-produsenten Bergans har bæremeiser for eksempel, og du får nok kjøpt dem på steder som fører reiseeffekter (veske-koffertbutikker) eller sportsforretninger som fører ryggsekker og sånt.

Lykke til ! Det er fantastisk å bli mamma ! :-)

Takk! Det var disse jeg tenkte på!

Gleder meg enormet til å bli MAMMA!!!!! Jeg er mamma allerde egentlig, da... føles ihvertfall sånn ;-) Selv om han ikke er vår på papiret enda. Merkelig hva noen bilder og en rapport kan sette i gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om jeg hadde visst kjønn og alder er det nok lite som ville stoppet meg i å shoppe også. ...men det er jo noe med størrelse og sesonger. Dersom dere ikke får hente i sommer - vil han jo ikke ha bruk for sommerklær før neste sommer - og da må du evt tenke 14 mnd+1 år når det gjelder str. Problemet er vel kanskje at det er lite annet enn sommerklær i butikkene nå. Når høst/vinter-varene er på plass - er det imidlertid bare å åpne lommeboka og handle....(vil tro at str 86/92 vil være OK ??)

Det begynner jo å bli bra lenge siden jeg hadde bruk for barnevogn (datteren min er nå 11 år) - men om vi får et barn i den alderen du har - vil vi satse på en skikkelig sportstrille med gode hjul (synes å huske at det er hjulene som blir utslitt) og rygg som er noe nedfellbar (jeg synes de nye med 3 hjul ser veldig flotte og praktiske ut - men har ingen erfaring med dem) + en lett &billig paraplytrille (som man kan ta med til thailand) .

Når det gjelder barnesikring - var dette nettopp kommet for fullt da datteren min var liten - og en aktiv 2-åring -kan være greit å "stoppe" på flere måter; vi hadde bl.a. noen dingsedutter som ble skrudd fast til skuffer med kniver etc + skapdøren med raskbøtta & vaskemidler slik at disse ikke kunne åpnes like lett. Vi hadde også noen plastdingser i alle de elektriske kontaktene som var lett tilgjengelig + komfyrvern. Vi ble fort vant til disse sakene og synes det var trygt og godt. Anbefales - men det går fint uten også!

Takk for mange gode tips! Hadde vært fint om det var sommerklær vi hadde mest bruk for... men, det blir kanskje heller høstklær? Vanskelig å si i dette gamet!

En Sverigetur for å handle vogn bl.a. er rett rundt hjørnet ;-) Skal ha med stolte (førstegangs-)besteforeldre!

Lykke til med deres ventetid! Tenk; neste milepæl er tildeling... Gled deg!!!

Klem,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du!

Ja her er tankene i sving *smil*. Jeg skjønner deg godt, har tenkt noe av det samme selv. Vel vår lillebror har alt endel klær. Jeg klarer ikke la være men,men...

ang vogn har vi tenkt til å kjøpe en romselig sportsvogn til her hjemme og en liten trille til reiser etc. Vi tenkte at vi skulle kjøpe trille i Bankok etter anbefalinger fra min vigerinne som er derifra. Det er veldig billig og mye bra kvalitet så slipper vi å dra det med fra Norge. Alle syns ikke ideen er god men for oss som og ønsker noen dager sør med de største først er det griet å slippe å dra med seg trilla overalt.

Ellers har du jo fått veldig mye annen info om det andre du lurer på.

Vi satser på sommer for henting ikke sant Sibadulla, ikke høst vel... optimismen lenge leve.

Vi har kjøpt noe undertøy og noen antrekk som kan brukes både sommer og høst. Tom boblebukse har han. Jeg kunne ikke dy meg den var så liten og søt, men helt sikkert for stor til han.

Vi snakkes siden, kos deg videre hvis du får rapport i dag....

klemmer fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du!

Ja her er tankene i sving *smil*. Jeg skjønner deg godt, har tenkt noe av det samme selv. Vel vår lillebror har alt endel klær. Jeg klarer ikke la være men,men...

ang vogn har vi tenkt til å kjøpe en romselig sportsvogn til her hjemme og en liten trille til reiser etc. Vi tenkte at vi skulle kjøpe trille i Bankok etter anbefalinger fra min vigerinne som er derifra. Det er veldig billig og mye bra kvalitet så slipper vi å dra det med fra Norge. Alle syns ikke ideen er god men for oss som og ønsker noen dager sør med de største først er det griet å slippe å dra med seg trilla overalt.

Ellers har du jo fått veldig mye annen info om det andre du lurer på.

Vi satser på sommer for henting ikke sant Sibadulla, ikke høst vel... optimismen lenge leve.

Vi har kjøpt noe undertøy og noen antrekk som kan brukes både sommer og høst. Tom boblebukse har han. Jeg kunne ikke dy meg den var så liten og søt, men helt sikkert for stor til han.

Vi snakkes siden, kos deg videre hvis du får rapport i dag....

klemmer fra

Hei maas,

Takk for tips! Du er jo litt mer erfaren du, med dine to gullunger fra før ;-) Vet liksom ikke helt hva jeg skal kjøpe av mer klær da vi ikke vet om vi skal satse på sommer- eller høstklær... Men, håper vi får med oss sensommeren! Er ellers lite høst-/vinterklær i butikkene nå...

Nå vil jeg snart hjem! Huff, leit det ikke var noe i posten til dere... Da er det vel kanskje ikke noe til oss heller? Egentlig greit du skrev dette. Hadde nok blitt enda mer skuffet med eventuell tom postkasse, om jeg ikke hadde fått dette forvarselet.

rart at en dag fra eller til skal ha så mye å si!

Godt å ha deg å vente sammen med!

klem,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips er å kjøpe inn fotoalbum og limstift på forhånd! Vi tok haugevis med bilder den første tiden, og det var slett ikke så lett å finne tid til å lime inn i album som jeg hadde regnet med... Dermed hopet det seg opp og jobben ble bare større og vanskeligere å komme i gang med for hver film vi fremkalte. Nei, mitt heteste tips er å ha album og lim klart og sette inn bildene med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips er å kjøpe inn fotoalbum og limstift på forhånd! Vi tok haugevis med bilder den første tiden, og det var slett ikke så lett å finne tid til å lime inn i album som jeg hadde regnet med... Dermed hopet det seg opp og jobben ble bare større og vanskeligere å komme i gang med for hver film vi fremkalte. Nei, mitt heteste tips er å ha album og lim klart og sette inn bildene med en gang.

Hei på deg!

Det var noe jeg ikke hadde tenkt så mye på. Takk for tips! Ellers kikker vi etter digitalt video-/fotokamera for tiden. Men, jeg er nå litt svak for bilder i album likevel :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tai Chi

Skjønner godt at du gjerne vil shoppe litt i ventetida ;0))) Endelig er det noe du kan gjøre for gullungen!!

Har ei jente på 17 mnd - kom hjem fra Kina i februar. Hun var 13 mnd når vi var der og vi kjøpte ei bæresele via internett - hiphammock heter den og den fungerte ( og fungerer ) kjempebra for oss. Her er nettsida.

http://www.hiphammock.com/

Snuppa ville stort sett bare bæres den første uka og da var denne god å ha. Hun sitter godt i den og trives der. Vil fremdeles sitte i den når hun er trøtt og lei - idag sovnet hun faktisk i den!!

Når det gjelder vogn - kjøp ei sportsvogn! Vi har akkurat investert i ei ny vogn - teutonia Y2K. Er kjempefornøyde.

Lykke til videre. Håper dere snart får reisebeskjed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, sibadulla!

Du, som har en liten mann å shoppe til, er jo kjempeheldig!!! Selvom du ikke vet akkurat når du får ham hjem, kan du jo f.eks. kjøpe str. 1,5 -2 år, det vil sikkert passe etterhvert:-)

Ellers er det jo greit med alt av nødvendig utstyr, og det meste får man kjøpt i butikker à la Baby Shop!

Siden pepa først er ute med sitt tips om album og limstift, så vil jeg gi mit besyv med! Dessuten anbefaler jeg enten album med plastlommer (myyye enklere) eller også sånne små klistrelapper med lim på begge sider til å sette fast bildene med. Mindre søl!

Kos deg i denne siste ventetida med shoppingen, du!

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, sibadulla!

Du, som har en liten mann å shoppe til, er jo kjempeheldig!!! Selvom du ikke vet akkurat når du får ham hjem, kan du jo f.eks. kjøpe str. 1,5 -2 år, det vil sikkert passe etterhvert:-)

Ellers er det jo greit med alt av nødvendig utstyr, og det meste får man kjøpt i butikker à la Baby Shop!

Siden pepa først er ute med sitt tips om album og limstift, så vil jeg gi mit besyv med! Dessuten anbefaler jeg enten album med plastlommer (myyye enklere) eller også sånne små klistrelapper med lim på begge sider til å sette fast bildene med. Mindre søl!

Kos deg i denne siste ventetida med shoppingen, du!

:-)

Hei på deg!

Takk for tips! Plastlommer er sikkert smart for travle småbarnsmammaer ;-) Får vel bare nyte ventetiden best mulig med alle de hyggelige forberedelsene, men nå er jeg virkelig KLAR! ;-)

Kos deg med dine søte to i sommer!

Klem,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at du gjerne vil shoppe litt i ventetida ;0))) Endelig er det noe du kan gjøre for gullungen!!

Har ei jente på 17 mnd - kom hjem fra Kina i februar. Hun var 13 mnd når vi var der og vi kjøpte ei bæresele via internett - hiphammock heter den og den fungerte ( og fungerer ) kjempebra for oss. Her er nettsida.

http://www.hiphammock.com/

Snuppa ville stort sett bare bæres den første uka og da var denne god å ha. Hun sitter godt i den og trives der. Vil fremdeles sitte i den når hun er trøtt og lei - idag sovnet hun faktisk i den!!

Når det gjelder vogn - kjøp ei sportsvogn! Vi har akkurat investert i ei ny vogn - teutonia Y2K. Er kjempefornøyde.

Lykke til videre. Håper dere snart får reisebeskjed.

Tusen takk for kjempetips! Sjekker ut siden! Nå begynner stor-shoppingen ;-)

Kos deg videre med tulla deres! Hun er sikkert nydelig.... *sukk*

Klem,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at du gjerne vil shoppe litt i ventetida ;0))) Endelig er det noe du kan gjøre for gullungen!!

Har ei jente på 17 mnd - kom hjem fra Kina i februar. Hun var 13 mnd når vi var der og vi kjøpte ei bæresele via internett - hiphammock heter den og den fungerte ( og fungerer ) kjempebra for oss. Her er nettsida.

http://www.hiphammock.com/

Snuppa ville stort sett bare bæres den første uka og da var denne god å ha. Hun sitter godt i den og trives der. Vil fremdeles sitte i den når hun er trøtt og lei - idag sovnet hun faktisk i den!!

Når det gjelder vogn - kjøp ei sportsvogn! Vi har akkurat investert i ei ny vogn - teutonia Y2K. Er kjempefornøyde.

Lykke til videre. Håper dere snart får reisebeskjed.

Hei!

Jeg blander meg litt inn her. Kan jeg få spørre om hvor lang tid det tok fra du bestilte bæreselen til du fikk den, og om det ble veldig dyrt med frakt?

Jeg synes den så veldig fin ut, og litt mer praktisk enn Baby Bjørn bæresele som jeg hadde tenkt å kjøpe! Takk for tipset! Det er veldig greitt med sånne linker som går på praktiske ting her inne også, så takk til deg Sibadulla =)

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...