Gå til innhold

Hva betyr disse "SK- ordene"?


Gjest meg igjen!

Anbefalte innlegg

Gjest meg igjen!

Legimitet

Suverene stater

Føderasjon

*Resolusjon

*Sekularisering

Interessekonflikt

Verdikonflikt

De to med * er de viktigste ordene jeg må kunne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg søkte på http://www.google.com/intl/no/

og skrev inn sekularisering. da fikk jeg bl.a dette svaret:

http://www.hf.uio.no/iks/ariadne/Religionshistorie/framesetTogM.htm?Teori_og_Metode/Begreper/sekularisering.htm

Du kan sikkert gjøre det samme med de andre ordene.

Gjør som ordbok sier: søk på andre former (grunnstammen) av ordet hvis du ikke finner noe på det du søker på.

Men det du lurer på står helt sikkert i læreboken din, de spør ikke etter noe som ikke står der (men de bruker kanskje andre ord). Leser du nøye i læreboken, finner du det du trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter "legitimitet" (ikke "legimitet") - i tilfelle du skulle søke etter dette ordet uten å finne det. For øvrig gjør jeg som de andre: Henviser deg til METODER (som du allerede har fått oppgitt) snarere enn å gi deg fasiten.

Hjertesukk: Hvorfor er det så mange (selv blant lærere og utdanningspolitikere) som er overbevist om at det ikke lenger er like nødvendig å kunne noe, bare fordi det er mulig å finne masse informasjon på Internett?

Man skal blant annet få ha med seg all verdens hjelpemidler på eksamen "fordi dette vil være situasjonen i det virkelige liv". Som om denne verdenen hadde fungert dersom man skulle være nødt til å slå opp i et leksikon hver gang man skulle mene noe eller si noe faktisk om en sak!!

Dette handler dessuten ikke bare om at man ikke har tid eller anledning til å slå opp hele tiden. For hvordan skal man vite om det man finner på nett (eller leser andre steder" er RIKTIG (evt. hvor sannsylig det er) hvis man ikke VET noe selv?

Her må noen virkelig skjerpe seg før det går fullstendig ad undas...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sekualisering betyr at religionen får minde å si i et samfunn. Norge er et sekualiert land. Før hadde kristendommen mye å si for hvordan folk oppførte seg, hvordan de gikk kledd, for kunst kultur og politikk (bare se på grunnloven--> Den lutherske kristendom skal være statens offentlige religion og enhver statsleder må bekjenne seg til den). I dag går ikke folk til presten for råd, og de fleste malerier har ikke bibelske motiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...