Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Begynner å bli litt frustrert her nå.

Grunnen er at jeg opplever at hver gang jeg nevner utredningen av sønnen min til ppt, så sier de ting som får meg til å lure på om de i det hele tatt har tenkt å viderehenvise for en skikkelig utredning.

Små kommentarer som viser at de ikke "mistenker" mulig add e.l.

Og gjør de ikke det, viderehenviser de jo ikke.

Og da er vi tilbake der vi var igjen. Jeg får en hel masse råd som ikke virker og man jobber utifra en idè om at jeg sikkert ikke følger rådene siden effekten uteblir.

Leser: Mor Bare Diller for tiden. Bortsett fra hyperaktiviteten er det som å lese om oss.

Sønnen min er ikke hyperaktiv på den måten, men veksler mellom å være hypoaktiv og _veldig_ rastløs. Finner liksom ikke helt "roen" til tider, og blir f.eks. sittende på stolen og vri seg ved matbordet. HVIS han klarer å bli sittende...

Som oftest er han "på vandring" så fort man får snudd seg.

Det er så rart. Jeg vet ikke om jeg har noe her inne på forumet å gjøre engang. Enda så føler jeg at jeg har så uendelig mye felles med dere.

Har aldri møtt noen barn som er som min sønn. Ikke på den måten. Og så leser jeg hvordan dere beskriver deres barn...og det er som å "se" mitt eget barn!

Deres følelser er ofte et speilbilde av mine.

Vet ikke hva jeg vil med dette. Måtte bare skrive det av meg, antar jeg.

Jeg er så lei av å stange hodet i veggen. Gutten er 7 år nå. Hvor lenge skal jeg plages med den nagende følelsen av at det er "noe" som ikke stemmer?

Hvis de har rett i at han ikke er et bokstavbarn; kan de ikke være så snille å la meg få vite det helt sikkert? Så jeg får ro? Så jeg slipper den nagende usikkerheten hver eneste gang jeg skal forholde meg til ham?

Jeg er så lei av å dunke hodet i veggen og få høre at det handler om å være konsekvent.

Oppgitt hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/55878-ppt-virker-s%C3%A5-tilbakeholdne/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du forsøkt å ringe til BUP direkte for å be om utredning.

Jeg vet at BUP hvor vi "hører hjemme" har veldig lav terskel for å ta inn barn til utredning, og de tar imot barn også etter kun en henvendelse fra foreldrene. De mener det er viktig å få barn utredet hvis det er den minste mistanke om at det er ADHD eller lignende. Bare det at mistanken er vekt gir vel egentlig grunn til utredning, det behøver ikke å være ADHD, men andre ting som ved enkle tiltak kan rettes på eller i alle fall ikke bli verre.

Ellers så kan fastlegen også henvise til BUP. Ikke la deg stoppe av at PP ikke har samme syn som deg på dette, du som mor vet tross alt best. Det har vi fått høre til det kjedsommelige på BUP, de legger mest vekt på hva mor og barnehage/skole/andre nærpersoner sier.

Stå på - og lykke til!

PPT er ikke stedet å starte. Slik gjorde vi det: Gikk til lege da gutten var halvannet, fikk henvisning til barnelege (dette må alle igjennom først, ingen får diagnose AD/HD eller ADD uten først å utelukket fysiske årsaker til oppførselen)

Utredningen der tok omtrent 6 mnd. Barnelegen på sykehuset (SIA) sendte deretter sin rapport tilbake til henvisende lege. Ingenting fysisk funnet, men gutten sliter med hyperaktivitet. På bakgrunn av denne rapporten søkte vi (og fikk innvilget) hjelpestønad og barnehageplass.

Med denne rapporten i hånd, kontaktet jeg PPT, primært for å få gutten til logoped.

Så gikk vi igjen til henvisende lege (vår fastlege) Medbrakt ALLE papirer (fra fødejournalen til barnelegerklæringen) Han sendte henvisningen til BUP (barne og ungdomspsykiatrien) Også begynte ting å skje!

Fikk komme til en mottakssamtale, dette er for å vurdere om de mener barnet trenger utredning. Sønnen min var veldig rolig under denne samtalen, men allikevel klarte disse godt trenede menneskene å se alle tegn på at han trengte hjelp.

1 uke senere fikk vi brev om at vi skulle begynne utredningen om 2 uker. BUP ligger langt fra oss, så vi fikk tilbud om egen leilighet (kjempestor og flott) så lenge utredningen varte (tre dager)

Absolutt alt ble undersøkt, lange samtaler med psykolog (vi foreldre) sjekk av bakgrunn, observasjoner i lek, oppvekst, samtaler, legeundersøkelser, logopeder, osv. Tilsammen 3 leger, 2 psykologer og 4 pedagoger undersøkte og observerte i løpet av de tre dagene vi var der.

Alle kom til samme konklusjon, og måneden etter ble vi innkalt til møte hvor vi fikk "dommen". Har egentlig bare godt å si om måten vi har blitt tatt i mot på, men det hjalp veldig å få en diagnose å slå i bordet med.

Jeg har tre barn, to er helt normale, sunne og friske, og jeg var aldri i tvil om at det var "noe" med mellomstemann. Stå på, du vet best, og ta kontakt med BUP, ikke stol på PPT i første instans.

Hey!

"Det er da bare å sette grenser!"

"Du må være mer konsekvent!"

"Han er bortskjemt,og utrygg!"

"Du må snakke MED,ikke til/over!"

"Gjør noe sammen!"

Kjære kie,jeg kan fortsette i det uendelige....!Du kan ikke gi opp,du må KREVE!

Husk at det er DIN unge,DU kjenne'rn best,stol på innstinktene dine,stå på ditt.

Svar med samme nedlatende tone som de,til de forstår at du og dine fortjener LIKE MYE( hvis ikke mer..)RESPEKT som de såkalte fagfolkene.

Lykke til:O)))

Hei Kie!

Sitter og leser litt på noen amerikanske sider,og der står det en del om ADD,adr:

www.about.com.

Leter du litt der finner du sikkert nok en del å lese på.

Som andre sier til deg her må jeg bare si STÅ PÅ....

P.s....er ikke boka ganske utrolig lesestoff??

Har fått fatt i et dikt som har truffet meg rett i hjerterota,tenkte jeg skulle skrive det inn her sener,for noe så nydelig og rørende må deles med flere....

Lykke til.

Klem fra

Gjest Jobber i PPT

Hei Kie!

Har lest innlegget ditt mange ganger.

Jeg fattet stor interesse for det, i og med at jeg selv jobber i PP-tjenesten.

Du er ikke den første som forteller oss at vi oppleves "tilbakeholdne", men som regel er det en sjeldenhet.

At deres saksbehandler ikke kan gi deg et godt svar, tyder på ( i mine øyne ) lav kompetanse. En PP-rådgiver *bør* kunne klare å utrede et barn på 7 år, samt gi dere god oppfølging, råd og veldiledning.

At din sønn ikke er blitt utredet på en forsvarlig måte ser ut til å ha skjedd her.

Det er vanskelig å si noe om din sønn utifra det du skriver - han bør både observeres, samt at det trengs et lass med opplysninger. Men å utrede ham, det skulle jeg klart ;-)

Har han svak motorikk?

Når en foresatt ikke er fornøyd med den "hjelp" hun får hos oss, ville jeg anbefalt å bytte saksbehandler. Det kan være at du har fått en saksbehandler som er relativt "fersk", eller med liten kompetanse på det området som gjelder din sønn.

Kan du fortelle litt mer om ham?Symptomer?

Uansett - ta dette opp med PPT, det er mitt råd.

Annonse

Kjenner igjen følelsen av å ikke kunne sette fingeren helt på hva det ER!!

Fra jenta mi var liten har jeg visst at det var NOE , men ikke hva...

I barnehagen fikk jeg stadig tilbakemeldinger om hvordan hun oppførte seg.

Tro meg ; jeg har holdt på i 6 år for å fa en diagnose på henne .

Og det fikk hun for 1 , 5 år siden ; AD /HD.

Men selv om hun hadde ekstra assistent på skolen i 4 år , PPT var med å følgte henne opp , ble det aldri gjort noe mere før jeg gikk til legen og KREVDE utredning av henne.

Legen henviste henne videre til barnepsyk. og alle tester viste diagnosen .

Endelig får hun den hjelpen hun trenger og alle forstår hvorfor hun er som hun er : )

STÅ PÅ kie , og krev en utredning av din sønn.

Ønsker dere lykke til videre , og ikke la det gå for mye inn på deg at de på skolen ikke skjønner! OK ?

Klems fra

Hei Kie!

Har lest innlegget ditt mange ganger.

Jeg fattet stor interesse for det, i og med at jeg selv jobber i PP-tjenesten.

Du er ikke den første som forteller oss at vi oppleves "tilbakeholdne", men som regel er det en sjeldenhet.

At deres saksbehandler ikke kan gi deg et godt svar, tyder på ( i mine øyne ) lav kompetanse. En PP-rådgiver *bør* kunne klare å utrede et barn på 7 år, samt gi dere god oppfølging, råd og veldiledning.

At din sønn ikke er blitt utredet på en forsvarlig måte ser ut til å ha skjedd her.

Det er vanskelig å si noe om din sønn utifra det du skriver - han bør både observeres, samt at det trengs et lass med opplysninger. Men å utrede ham, det skulle jeg klart ;-)

Har han svak motorikk?

Når en foresatt ikke er fornøyd med den "hjelp" hun får hos oss, ville jeg anbefalt å bytte saksbehandler. Det kan være at du har fått en saksbehandler som er relativt "fersk", eller med liten kompetanse på det området som gjelder din sønn.

Kan du fortelle litt mer om ham?Symptomer?

Uansett - ta dette opp med PPT, det er mitt råd.

Ja, han har alltid hatt svak motorikk.

Da han var baby, bemerket man på helsestasjonen at han var for "svak" i nakkemuskulaturen. En student sa at jeg ikke måtte la ham ligge passivt alene på rommet i sengen sin hele dagen(?!) men la ham delta i familielivet og ligge på gulvet.

Greit nok, han ble båret mye pga. kolikk. Men man trodde altså at dette var et understimulert barn som lå ensom i sengen sin....

Senere falt han mye og "falt ut" ofte og ble derfor undersøkt for epilepsi da han var mindre. Den første EEG'en ga "utslag", men på den oppfølgende eeg'en (som skulle være en søvn eeg) fikk vi ham ikke til å sove. Man trodde selvsagt da at vi ikke hadde fulgt instruksene og holdt ham våken som vi skulle for at han skulle sovne ved EEG'en etterpå.

Mens andre barn da ville ha sovnet, lå altså sønnen min og tullet, spøkte, vred seg og var rastløs.

Ble også undersøkt av fysioterapeut som mente han hadde svake muskler og myke ledd.

Han har vært "rar" helt siden svangerskapet. Jeg har 5 barn, så jeg har jo noe å sammenligne med ;-)

Han var så stille der han lå i magen. Jeg var ofte redd for at han var død. Det er vel det man kaller hypoaktiv.

Nettopp derfor ville ikke ppt viderehenvise for utredning da han gikk i barnehagen. Han er jo ikke hyperaktiv.

Nå veksler han mellom passivitet og rastløshet.

Dårlig impulskontroll.

Tenker ikke konsekvenser.

Man kan gjenta en ting i det uendelige; han "lærer aldri", selv om han godt kan gjenta det man har sagt.

På skolen arter det seg sånn at han f.eks. eventyrstunden godt kan sitte rolig de første minuttene...

Så "vandrer" han avgårde, tuller litt, marsjerer litt rundt kanskje, gjemmer seg under bordet, går ut for å leke, lager forstyrrende lyder osv. osv.

Det er altså når det gjelder ting som krever litt tid, han "faller ut".

Han kommer ofte i klammeri med andre. Plutselig har han slått et mindre barn i hodet med en spade. Han handler før han rekker å tenke at det gjør vondt for det andre barnet, ser det ut som.

Læreren hadde ved et tilfelle klart å få en forklaring ut av ham på hvorfor han gjorde det, og dermed ser det ut til at hun mener han gjør det med vilje.

Også blir han så bunnløst fortvila når noen er sinte på ham. Det vil si, når han oppfatter det. Alt før det ser ut til å "prelle" av ham.

Autistiske trekk er det noen som også har nevnt. Men i neste øyeblikk stemmer ikke det heller...

Han er veldig emosjonell. Og veldig kosete.

I det siste har han virket veldig frustrert også.

I 17. mai toget begynte han å gråte. Det ble for mange lyder, sa han.

Som mindre gråt han mye, hadde masse magesmerter o.l. Kolikk, tenkte vi.

Han sliter med innsovningen. Har alltid gjort det. "Søvntrening", vallergan osv. hjalp ikke i det hele tatt. Han var sløvere, men det virket som om det var noe som "drev" han frem allikevel.

Skrikene og oppvåkningen hans var "rar". Det var liksom ikke snakk om å "jobbe seg opp", begynne med litt klynking osv. Han sov i et øyeblikk og illskrek i det neste. Så jeg måtte begynne å vekke ham med mat før han våknet av seg selv. Da var det for sent.

Han våkner også hver natt nå med "nattskrekk". Det har økt på nå som han har begynt på skolen.

Han er det barnet man må passe ekstra godt på. Han er barnet som lenge etter sine jevnaldrene kunne finne på å gå rett ut i veien. Han er barnet som har spasert rett ut i bare pysjen på kvelden mens vi foreldrene trodde han sov. Helt til noen ringte på døra og spurte om han var vår....

Derfor må vi alltid passe på å ha ekstra låser og lenker på.

Han er barnet som mister ting, surrer og roter. Glemmer det meste han skal gjøre, men har fotografisk hukommelse...

I allefall mistenkte de det i barnehagen der han gikk, og jeg tenker det samme.

Det jeg synes er så synd, er at ppt ikke vil utrede dette. De har liksom utelukket add o.l. i forkant. Og jeg får ikke ro på meg før det evt. utelukkes _etter_ en utredning.

I mellomtiden er jeg _veldig_ glad for at han har en stor familie med mange barn som aksepterer ham som han er. Uten det hadde det nok blitt en veldig ensom barndom for ham tror jeg.

Beklager, det ble langt det her.

Mvh

Kjenner igjen følelsen av å ikke kunne sette fingeren helt på hva det ER!!

Fra jenta mi var liten har jeg visst at det var NOE , men ikke hva...

I barnehagen fikk jeg stadig tilbakemeldinger om hvordan hun oppførte seg.

Tro meg ; jeg har holdt på i 6 år for å fa en diagnose på henne .

Og det fikk hun for 1 , 5 år siden ; AD /HD.

Men selv om hun hadde ekstra assistent på skolen i 4 år , PPT var med å følgte henne opp , ble det aldri gjort noe mere før jeg gikk til legen og KREVDE utredning av henne.

Legen henviste henne videre til barnepsyk. og alle tester viste diagnosen .

Endelig får hun den hjelpen hun trenger og alle forstår hvorfor hun er som hun er : )

STÅ PÅ kie , og krev en utredning av din sønn.

Ønsker dere lykke til videre , og ikke la det gå for mye inn på deg at de på skolen ikke skjønner! OK ?

Klems fra

Tusen takk!

Jeg har nå lagt igjen beskjed hos legen om at vi ønsker en henvisning. Han skal visst ringe meg når han får tid.

Sønnen min ble henvist en gang for et par år siden etter at jeg maste på helsestasjonen. Men så gjorde han så veldige fremskritt da jeg tok ham ut av barnehagen og jobbet med ham selv at han tydeligvis havnet på en "ikke prioritert" liste uten behandlingsgaranti.

Man skulle se det an...

Nå har jeg altså gitt beskjed om at vi vil ha en rehenvisning, selv om jeg er redd PPT blir fornærmet over at jeg gjør dette.

Rart med det, men jeg synes det er godt å høre om barn som ligner mitt. At det er flere som han. Og flere foreldre som har det som oss.

*klem*

Gjest Jobber i PPT

Ja, han har alltid hatt svak motorikk.

Da han var baby, bemerket man på helsestasjonen at han var for "svak" i nakkemuskulaturen. En student sa at jeg ikke måtte la ham ligge passivt alene på rommet i sengen sin hele dagen(?!) men la ham delta i familielivet og ligge på gulvet.

Greit nok, han ble båret mye pga. kolikk. Men man trodde altså at dette var et understimulert barn som lå ensom i sengen sin....

Senere falt han mye og "falt ut" ofte og ble derfor undersøkt for epilepsi da han var mindre. Den første EEG'en ga "utslag", men på den oppfølgende eeg'en (som skulle være en søvn eeg) fikk vi ham ikke til å sove. Man trodde selvsagt da at vi ikke hadde fulgt instruksene og holdt ham våken som vi skulle for at han skulle sovne ved EEG'en etterpå.

Mens andre barn da ville ha sovnet, lå altså sønnen min og tullet, spøkte, vred seg og var rastløs.

Ble også undersøkt av fysioterapeut som mente han hadde svake muskler og myke ledd.

Han har vært "rar" helt siden svangerskapet. Jeg har 5 barn, så jeg har jo noe å sammenligne med ;-)

Han var så stille der han lå i magen. Jeg var ofte redd for at han var død. Det er vel det man kaller hypoaktiv.

Nettopp derfor ville ikke ppt viderehenvise for utredning da han gikk i barnehagen. Han er jo ikke hyperaktiv.

Nå veksler han mellom passivitet og rastløshet.

Dårlig impulskontroll.

Tenker ikke konsekvenser.

Man kan gjenta en ting i det uendelige; han "lærer aldri", selv om han godt kan gjenta det man har sagt.

På skolen arter det seg sånn at han f.eks. eventyrstunden godt kan sitte rolig de første minuttene...

Så "vandrer" han avgårde, tuller litt, marsjerer litt rundt kanskje, gjemmer seg under bordet, går ut for å leke, lager forstyrrende lyder osv. osv.

Det er altså når det gjelder ting som krever litt tid, han "faller ut".

Han kommer ofte i klammeri med andre. Plutselig har han slått et mindre barn i hodet med en spade. Han handler før han rekker å tenke at det gjør vondt for det andre barnet, ser det ut som.

Læreren hadde ved et tilfelle klart å få en forklaring ut av ham på hvorfor han gjorde det, og dermed ser det ut til at hun mener han gjør det med vilje.

Også blir han så bunnløst fortvila når noen er sinte på ham. Det vil si, når han oppfatter det. Alt før det ser ut til å "prelle" av ham.

Autistiske trekk er det noen som også har nevnt. Men i neste øyeblikk stemmer ikke det heller...

Han er veldig emosjonell. Og veldig kosete.

I det siste har han virket veldig frustrert også.

I 17. mai toget begynte han å gråte. Det ble for mange lyder, sa han.

Som mindre gråt han mye, hadde masse magesmerter o.l. Kolikk, tenkte vi.

Han sliter med innsovningen. Har alltid gjort det. "Søvntrening", vallergan osv. hjalp ikke i det hele tatt. Han var sløvere, men det virket som om det var noe som "drev" han frem allikevel.

Skrikene og oppvåkningen hans var "rar". Det var liksom ikke snakk om å "jobbe seg opp", begynne med litt klynking osv. Han sov i et øyeblikk og illskrek i det neste. Så jeg måtte begynne å vekke ham med mat før han våknet av seg selv. Da var det for sent.

Han våkner også hver natt nå med "nattskrekk". Det har økt på nå som han har begynt på skolen.

Han er det barnet man må passe ekstra godt på. Han er barnet som lenge etter sine jevnaldrene kunne finne på å gå rett ut i veien. Han er barnet som har spasert rett ut i bare pysjen på kvelden mens vi foreldrene trodde han sov. Helt til noen ringte på døra og spurte om han var vår....

Derfor må vi alltid passe på å ha ekstra låser og lenker på.

Han er barnet som mister ting, surrer og roter. Glemmer det meste han skal gjøre, men har fotografisk hukommelse...

I allefall mistenkte de det i barnehagen der han gikk, og jeg tenker det samme.

Det jeg synes er så synd, er at ppt ikke vil utrede dette. De har liksom utelukket add o.l. i forkant. Og jeg får ikke ro på meg før det evt. utelukkes _etter_ en utredning.

I mellomtiden er jeg _veldig_ glad for at han har en stor familie med mange barn som aksepterer ham som han er. Uten det hadde det nok blitt en veldig ensom barndom for ham tror jeg.

Beklager, det ble langt det her.

Mvh

Hei igjen, og flott at du skriver så utfyllende om din sønn. Det er svært nyttig, og jeg får håpe du har gjort det samme overfor ditt lokale PP-kontor.

Det første som slår meg *er* faktisk ADD, evt. med grader av hyperaktivitet (du nevner at han surrer, roter, er rastløs etc).

Men det er ikke *typisk* for ADD-barn å ha dårlig motorikk. Grunnen til at jeg spurte deg om det, var for å skille mellom psyke og fysikk. Mye kan forstås av et barn utifra dets motorikk og barnet kan ha en sammensatt diagnose - eksempelvis Aspergers syndrom, Tourette etc (hvilket er utelukket i dette tilfellet).

Hva har PPT i det hele tatt gjort? Be om en WISC-test.

Be videre om ren test på ADD/AD/HD

Eventuelt, har PPT kontaktet fysioterapeut og latt barnet gjennomgå tester der?

Jeg må si jeg blir skuffet over mine kolleger som her ikke ønsker å utrede for ADD. Hva har de lagt til grunn for det? Det er forholdsvis raskt gjort, og de kan ikke komme med kommentarer som at de har for mye å gjøre.

Jeg kan dessverre ikke si så mye mer enn det jeg nå har sagt, men du gir meg et bilde av en gutt som ( etter mitt syn) lider av ADD, og/eller kombinasjonen (psyko-)motoriske vansker.

Dette bedres gjennom trening, pedagogisk tilrettelegging i skole, evt medisinering - samt foreldreveiledning/oppfølging.

Jeg syns ikke du skal godta at PPT ikke ønsker utrede. Det skal de ha en svært god grunn for.

Dessuten SKAL vi etterkomme foresattes ønsker, så fremt det er mulig - som f.eks dersom du spør etter en WISC-test e.l

Jeg håper du tar fatt i dette, og du kan evt si at du har fått en "second opinion" fra annetsteds...

Lykke til.

Hei igjen, og flott at du skriver så utfyllende om din sønn. Det er svært nyttig, og jeg får håpe du har gjort det samme overfor ditt lokale PP-kontor.

Det første som slår meg *er* faktisk ADD, evt. med grader av hyperaktivitet (du nevner at han surrer, roter, er rastløs etc).

Men det er ikke *typisk* for ADD-barn å ha dårlig motorikk. Grunnen til at jeg spurte deg om det, var for å skille mellom psyke og fysikk. Mye kan forstås av et barn utifra dets motorikk og barnet kan ha en sammensatt diagnose - eksempelvis Aspergers syndrom, Tourette etc (hvilket er utelukket i dette tilfellet).

Hva har PPT i det hele tatt gjort? Be om en WISC-test.

Be videre om ren test på ADD/AD/HD

Eventuelt, har PPT kontaktet fysioterapeut og latt barnet gjennomgå tester der?

Jeg må si jeg blir skuffet over mine kolleger som her ikke ønsker å utrede for ADD. Hva har de lagt til grunn for det? Det er forholdsvis raskt gjort, og de kan ikke komme med kommentarer som at de har for mye å gjøre.

Jeg kan dessverre ikke si så mye mer enn det jeg nå har sagt, men du gir meg et bilde av en gutt som ( etter mitt syn) lider av ADD, og/eller kombinasjonen (psyko-)motoriske vansker.

Dette bedres gjennom trening, pedagogisk tilrettelegging i skole, evt medisinering - samt foreldreveiledning/oppfølging.

Jeg syns ikke du skal godta at PPT ikke ønsker utrede. Det skal de ha en svært god grunn for.

Dessuten SKAL vi etterkomme foresattes ønsker, så fremt det er mulig - som f.eks dersom du spør etter en WISC-test e.l

Jeg håper du tar fatt i dette, og du kan evt si at du har fått en "second opinion" fra annetsteds...

Lykke til.

Tusen takk!

Skal be om den testen, jeg.

Det er mye lettere å slå i bordet når man vet hva man skal be om.

Mvh

Gjest Et ps! Jobber i PPT

Ja, han har alltid hatt svak motorikk.

Da han var baby, bemerket man på helsestasjonen at han var for "svak" i nakkemuskulaturen. En student sa at jeg ikke måtte la ham ligge passivt alene på rommet i sengen sin hele dagen(?!) men la ham delta i familielivet og ligge på gulvet.

Greit nok, han ble båret mye pga. kolikk. Men man trodde altså at dette var et understimulert barn som lå ensom i sengen sin....

Senere falt han mye og "falt ut" ofte og ble derfor undersøkt for epilepsi da han var mindre. Den første EEG'en ga "utslag", men på den oppfølgende eeg'en (som skulle være en søvn eeg) fikk vi ham ikke til å sove. Man trodde selvsagt da at vi ikke hadde fulgt instruksene og holdt ham våken som vi skulle for at han skulle sovne ved EEG'en etterpå.

Mens andre barn da ville ha sovnet, lå altså sønnen min og tullet, spøkte, vred seg og var rastløs.

Ble også undersøkt av fysioterapeut som mente han hadde svake muskler og myke ledd.

Han har vært "rar" helt siden svangerskapet. Jeg har 5 barn, så jeg har jo noe å sammenligne med ;-)

Han var så stille der han lå i magen. Jeg var ofte redd for at han var død. Det er vel det man kaller hypoaktiv.

Nettopp derfor ville ikke ppt viderehenvise for utredning da han gikk i barnehagen. Han er jo ikke hyperaktiv.

Nå veksler han mellom passivitet og rastløshet.

Dårlig impulskontroll.

Tenker ikke konsekvenser.

Man kan gjenta en ting i det uendelige; han "lærer aldri", selv om han godt kan gjenta det man har sagt.

På skolen arter det seg sånn at han f.eks. eventyrstunden godt kan sitte rolig de første minuttene...

Så "vandrer" han avgårde, tuller litt, marsjerer litt rundt kanskje, gjemmer seg under bordet, går ut for å leke, lager forstyrrende lyder osv. osv.

Det er altså når det gjelder ting som krever litt tid, han "faller ut".

Han kommer ofte i klammeri med andre. Plutselig har han slått et mindre barn i hodet med en spade. Han handler før han rekker å tenke at det gjør vondt for det andre barnet, ser det ut som.

Læreren hadde ved et tilfelle klart å få en forklaring ut av ham på hvorfor han gjorde det, og dermed ser det ut til at hun mener han gjør det med vilje.

Også blir han så bunnløst fortvila når noen er sinte på ham. Det vil si, når han oppfatter det. Alt før det ser ut til å "prelle" av ham.

Autistiske trekk er det noen som også har nevnt. Men i neste øyeblikk stemmer ikke det heller...

Han er veldig emosjonell. Og veldig kosete.

I det siste har han virket veldig frustrert også.

I 17. mai toget begynte han å gråte. Det ble for mange lyder, sa han.

Som mindre gråt han mye, hadde masse magesmerter o.l. Kolikk, tenkte vi.

Han sliter med innsovningen. Har alltid gjort det. "Søvntrening", vallergan osv. hjalp ikke i det hele tatt. Han var sløvere, men det virket som om det var noe som "drev" han frem allikevel.

Skrikene og oppvåkningen hans var "rar". Det var liksom ikke snakk om å "jobbe seg opp", begynne med litt klynking osv. Han sov i et øyeblikk og illskrek i det neste. Så jeg måtte begynne å vekke ham med mat før han våknet av seg selv. Da var det for sent.

Han våkner også hver natt nå med "nattskrekk". Det har økt på nå som han har begynt på skolen.

Han er det barnet man må passe ekstra godt på. Han er barnet som lenge etter sine jevnaldrene kunne finne på å gå rett ut i veien. Han er barnet som har spasert rett ut i bare pysjen på kvelden mens vi foreldrene trodde han sov. Helt til noen ringte på døra og spurte om han var vår....

Derfor må vi alltid passe på å ha ekstra låser og lenker på.

Han er barnet som mister ting, surrer og roter. Glemmer det meste han skal gjøre, men har fotografisk hukommelse...

I allefall mistenkte de det i barnehagen der han gikk, og jeg tenker det samme.

Det jeg synes er så synd, er at ppt ikke vil utrede dette. De har liksom utelukket add o.l. i forkant. Og jeg får ikke ro på meg før det evt. utelukkes _etter_ en utredning.

I mellomtiden er jeg _veldig_ glad for at han har en stor familie med mange barn som aksepterer ham som han er. Uten det hadde det nok blitt en veldig ensom barndom for ham tror jeg.

Beklager, det ble langt det her.

Mvh

Ps! Jeg tror forøvrig ikke dette er epilepsi, da han ikke viser utpregede signaler på dette.

Få ham testet hos fysioterapeut, samt få tatt de testene jeg har henvist til. De kan si MYE om motorikk og evt fysiske skader.

Har PPt vært i kontakt med helseapparatet? Det er must, som du også kan "kreve".

La ikke pp-rådgiverne sitte der uten å gjøre jobben sin! ;-)

*refs* fra en annen pp-rådgiver

Lykke til

Hei igjen, og flott at du skriver så utfyllende om din sønn. Det er svært nyttig, og jeg får håpe du har gjort det samme overfor ditt lokale PP-kontor.

Det første som slår meg *er* faktisk ADD, evt. med grader av hyperaktivitet (du nevner at han surrer, roter, er rastløs etc).

Men det er ikke *typisk* for ADD-barn å ha dårlig motorikk. Grunnen til at jeg spurte deg om det, var for å skille mellom psyke og fysikk. Mye kan forstås av et barn utifra dets motorikk og barnet kan ha en sammensatt diagnose - eksempelvis Aspergers syndrom, Tourette etc (hvilket er utelukket i dette tilfellet).

Hva har PPT i det hele tatt gjort? Be om en WISC-test.

Be videre om ren test på ADD/AD/HD

Eventuelt, har PPT kontaktet fysioterapeut og latt barnet gjennomgå tester der?

Jeg må si jeg blir skuffet over mine kolleger som her ikke ønsker å utrede for ADD. Hva har de lagt til grunn for det? Det er forholdsvis raskt gjort, og de kan ikke komme med kommentarer som at de har for mye å gjøre.

Jeg kan dessverre ikke si så mye mer enn det jeg nå har sagt, men du gir meg et bilde av en gutt som ( etter mitt syn) lider av ADD, og/eller kombinasjonen (psyko-)motoriske vansker.

Dette bedres gjennom trening, pedagogisk tilrettelegging i skole, evt medisinering - samt foreldreveiledning/oppfølging.

Jeg syns ikke du skal godta at PPT ikke ønsker utrede. Det skal de ha en svært god grunn for.

Dessuten SKAL vi etterkomme foresattes ønsker, så fremt det er mulig - som f.eks dersom du spør etter en WISC-test e.l

Jeg håper du tar fatt i dette, og du kan evt si at du har fått en "second opinion" fra annetsteds...

Lykke til.

Foreløpig har de tatt en språktest av ham.

Jeg har fått inntrykk av at de skal gjøre noe mer, men hva vet jeg ikke.

Annonse

Hei igjen, og flott at du skriver så utfyllende om din sønn. Det er svært nyttig, og jeg får håpe du har gjort det samme overfor ditt lokale PP-kontor.

Det første som slår meg *er* faktisk ADD, evt. med grader av hyperaktivitet (du nevner at han surrer, roter, er rastløs etc).

Men det er ikke *typisk* for ADD-barn å ha dårlig motorikk. Grunnen til at jeg spurte deg om det, var for å skille mellom psyke og fysikk. Mye kan forstås av et barn utifra dets motorikk og barnet kan ha en sammensatt diagnose - eksempelvis Aspergers syndrom, Tourette etc (hvilket er utelukket i dette tilfellet).

Hva har PPT i det hele tatt gjort? Be om en WISC-test.

Be videre om ren test på ADD/AD/HD

Eventuelt, har PPT kontaktet fysioterapeut og latt barnet gjennomgå tester der?

Jeg må si jeg blir skuffet over mine kolleger som her ikke ønsker å utrede for ADD. Hva har de lagt til grunn for det? Det er forholdsvis raskt gjort, og de kan ikke komme med kommentarer som at de har for mye å gjøre.

Jeg kan dessverre ikke si så mye mer enn det jeg nå har sagt, men du gir meg et bilde av en gutt som ( etter mitt syn) lider av ADD, og/eller kombinasjonen (psyko-)motoriske vansker.

Dette bedres gjennom trening, pedagogisk tilrettelegging i skole, evt medisinering - samt foreldreveiledning/oppfølging.

Jeg syns ikke du skal godta at PPT ikke ønsker utrede. Det skal de ha en svært god grunn for.

Dessuten SKAL vi etterkomme foresattes ønsker, så fremt det er mulig - som f.eks dersom du spør etter en WISC-test e.l

Jeg håper du tar fatt i dette, og du kan evt si at du har fått en "second opinion" fra annetsteds...

Lykke til.

Foreløpig har de tatt en språktest av ham.

Jeg har fått inntrykk av at de skal gjøre noe mer, men hva vet jeg ikke.

Gjest Jobber i PPT

Dette kan jeg _overhodet_ ingenting om. Men har fått med meg at streng diett uten ymse tilsetningsstoffer og / eller annet kan hjelpe. I E-nummerboka mi kan jeg lese at det eller det nummeret er katastrofalt for oversensitive eller hyperaktive barn.

Dette er svært omdiskutert av fagfolket, men jeg er av den oppfatning at du har rett. Men legg til sukker og såkallt "gatekjøkkenmat". Dette trigger uroen hos allerede urolige barn.

Hei igjen, og flott at du skriver så utfyllende om din sønn. Det er svært nyttig, og jeg får håpe du har gjort det samme overfor ditt lokale PP-kontor.

Det første som slår meg *er* faktisk ADD, evt. med grader av hyperaktivitet (du nevner at han surrer, roter, er rastløs etc).

Men det er ikke *typisk* for ADD-barn å ha dårlig motorikk. Grunnen til at jeg spurte deg om det, var for å skille mellom psyke og fysikk. Mye kan forstås av et barn utifra dets motorikk og barnet kan ha en sammensatt diagnose - eksempelvis Aspergers syndrom, Tourette etc (hvilket er utelukket i dette tilfellet).

Hva har PPT i det hele tatt gjort? Be om en WISC-test.

Be videre om ren test på ADD/AD/HD

Eventuelt, har PPT kontaktet fysioterapeut og latt barnet gjennomgå tester der?

Jeg må si jeg blir skuffet over mine kolleger som her ikke ønsker å utrede for ADD. Hva har de lagt til grunn for det? Det er forholdsvis raskt gjort, og de kan ikke komme med kommentarer som at de har for mye å gjøre.

Jeg kan dessverre ikke si så mye mer enn det jeg nå har sagt, men du gir meg et bilde av en gutt som ( etter mitt syn) lider av ADD, og/eller kombinasjonen (psyko-)motoriske vansker.

Dette bedres gjennom trening, pedagogisk tilrettelegging i skole, evt medisinering - samt foreldreveiledning/oppfølging.

Jeg syns ikke du skal godta at PPT ikke ønsker utrede. Det skal de ha en svært god grunn for.

Dessuten SKAL vi etterkomme foresattes ønsker, så fremt det er mulig - som f.eks dersom du spør etter en WISC-test e.l

Jeg håper du tar fatt i dette, og du kan evt si at du har fått en "second opinion" fra annetsteds...

Lykke til.

Jeg ringte til ppt nå og snakket med hun som er ny der etter å ha lest innlegget ditt. Hun _har_ tenkt å ta en WISC test av ham, men det er mulig vi må vente noen måneder.

Så nå ble jeg veldig letta.

Tusen takk for tipset!

Dette er svært omdiskutert av fagfolket, men jeg er av den oppfatning at du har rett. Men legg til sukker og såkallt "gatekjøkkenmat". Dette trigger uroen hos allerede urolige barn.

Ja, jeg synes jo det er logisk også. De aller, aller fleste av oss reagerer jo på en eller annen måte på det vi spiser og drikker (jeg f.eks. bør holde en noenlunde jevn tilgang på mat gjennom dagen for å stabilisere blodsukker og velvære generelt).

Da er det heller ikke så merkelig om særlig små barn som er disponerte for marginale syndromer eller bokstav-diagnoser osv. reagerer atskillig sterkere.

Boka jeg støtter meg på i tykt og tynt heter 'E-nummer guiden' og er skrevet av Trond Soot-Ryen - forlag og år husker jeg ikke...

Gjest Jobber i PPT

Jeg ringte til ppt nå og snakket med hun som er ny der etter å ha lest innlegget ditt. Hun _har_ tenkt å ta en WISC test av ham, men det er mulig vi må vente noen måneder.

Så nå ble jeg veldig letta.

Tusen takk for tipset!

FLOTT! :-))) det var da enda noe! Men å vente i noen måneder? Tja, ok, det får du vel kanskje tåle, det...Her på kontoret har vi venteliste på et halvt år :-(

Uansett, så bra at du ringte - og at det kom noen vei! Lykke til videre! :-)

Ble nysgjerrig på hvor i landet du holder til,men du skal selvsagt ikke sverte andre ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...