Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ja, han har alltid hatt svak motorikk.

Da han var baby, bemerket man på helsestasjonen at han var for "svak" i nakkemuskulaturen. En student sa at jeg ikke måtte la ham ligge passivt alene på rommet i sengen sin hele dagen(?!) men la ham delta i familielivet og ligge på gulvet.

Greit nok, han ble båret mye pga. kolikk. Men man trodde altså at dette var et understimulert barn som lå ensom i sengen sin....

Senere falt han mye og "falt ut" ofte og ble derfor undersøkt for epilepsi da han var mindre. Den første EEG'en ga "utslag", men på den oppfølgende eeg'en (som skulle være en søvn eeg) fikk vi ham ikke til å sove. Man trodde selvsagt da at vi ikke hadde fulgt instruksene og holdt ham våken som vi skulle for at han skulle sovne ved EEG'en etterpå.

Mens andre barn da ville ha sovnet, lå altså sønnen min og tullet, spøkte, vred seg og var rastløs.

Ble også undersøkt av fysioterapeut som mente han hadde svake muskler og myke ledd.

Han har vært "rar" helt siden svangerskapet. Jeg har 5 barn, så jeg har jo noe å sammenligne med ;-)

Han var så stille der han lå i magen. Jeg var ofte redd for at han var død. Det er vel det man kaller hypoaktiv.

Nettopp derfor ville ikke ppt viderehenvise for utredning da han gikk i barnehagen. Han er jo ikke hyperaktiv.

Nå veksler han mellom passivitet og rastløshet.

Dårlig impulskontroll.

Tenker ikke konsekvenser.

Man kan gjenta en ting i det uendelige; han "lærer aldri", selv om han godt kan gjenta det man har sagt.

På skolen arter det seg sånn at han f.eks. eventyrstunden godt kan sitte rolig de første minuttene...

Så "vandrer" han avgårde, tuller litt, marsjerer litt rundt kanskje, gjemmer seg under bordet, går ut for å leke, lager forstyrrende lyder osv. osv.

Det er altså når det gjelder ting som krever litt tid, han "faller ut".

Han kommer ofte i klammeri med andre. Plutselig har han slått et mindre barn i hodet med en spade. Han handler før han rekker å tenke at det gjør vondt for det andre barnet, ser det ut som.

Læreren hadde ved et tilfelle klart å få en forklaring ut av ham på hvorfor han gjorde det, og dermed ser det ut til at hun mener han gjør det med vilje.

Også blir han så bunnløst fortvila når noen er sinte på ham. Det vil si, når han oppfatter det. Alt før det ser ut til å "prelle" av ham.

Autistiske trekk er det noen som også har nevnt. Men i neste øyeblikk stemmer ikke det heller...

Han er veldig emosjonell. Og veldig kosete.

I det siste har han virket veldig frustrert også.

I 17. mai toget begynte han å gråte. Det ble for mange lyder, sa han.

Som mindre gråt han mye, hadde masse magesmerter o.l. Kolikk, tenkte vi.

Han sliter med innsovningen. Har alltid gjort det. "Søvntrening", vallergan osv. hjalp ikke i det hele tatt. Han var sløvere, men det virket som om det var noe som "drev" han frem allikevel.

Skrikene og oppvåkningen hans var "rar". Det var liksom ikke snakk om å "jobbe seg opp", begynne med litt klynking osv. Han sov i et øyeblikk og illskrek i det neste. Så jeg måtte begynne å vekke ham med mat før han våknet av seg selv. Da var det for sent.

Han våkner også hver natt nå med "nattskrekk". Det har økt på nå som han har begynt på skolen.

Han er det barnet man må passe ekstra godt på. Han er barnet som lenge etter sine jevnaldrene kunne finne på å gå rett ut i veien. Han er barnet som har spasert rett ut i bare pysjen på kvelden mens vi foreldrene trodde han sov. Helt til noen ringte på døra og spurte om han var vår....

Derfor må vi alltid passe på å ha ekstra låser og lenker på.

Han er barnet som mister ting, surrer og roter. Glemmer det meste han skal gjøre, men har fotografisk hukommelse...

I allefall mistenkte de det i barnehagen der han gikk, og jeg tenker det samme.

Det jeg synes er så synd, er at ppt ikke vil utrede dette. De har liksom utelukket add o.l. i forkant. Og jeg får ikke ro på meg før det evt. utelukkes _etter_ en utredning.

I mellomtiden er jeg _veldig_ glad for at han har en stor familie med mange barn som aksepterer ham som han er. Uten det hadde det nok blitt en veldig ensom barndom for ham tror jeg.

Beklager, det ble langt det her.

Mvh

hei!

det er som å lese om sønnen min, han har vært inn hos bup siden første klasse, først til testing, og de fant ikke ut hva det kunne være, han gikk så et halvt år på smi skolen/dagavd for nærmere utredning. De trodde først han hadde Asperger, han passet inn noen steder , men klarte testene, så derfor hadde han ikke AS. De fant så ut at han hadde Nonverbale lærevansker- men problemene har bare blitt større og større , det toppet seg i vinter, hvor han fikk masse angstanfall, ble agressiv, skadet seg selv, og skulle ta sitt eget liv( han er 10 år). Jeg ringte da til bup og ble henvist til legen der, som satte igang nye tester.

hun fant ut at han også var hyperkinetisk( omtrent det samme som ad/hd) og han har nå fått ritalin

Det er som å få en ny gutt, han har hatt store problemer med å skrive bokstaver, og tall (lav muskeltonus) samt at han har dårlig finmotorikk. Spes.ped har merket store forskjeller på skolen; så det ser ut som ting går bedre,.Han reagerer også på støy og uro,som din sønn, og hvis det er store folkemengder, hvor han ikke har oversikt.

Han har en super hukommelse og ble fortalt at han lærer best gjennom å høre.

Han er et stort rotehode, må ha et lager av matbokser for de glemmer han hver dag.

har store sosiale og emosjonelle problemer.

Men jeg får håpe at ting bedrer seg nå, og du må bare stå på mas , mas og mas. Det jeg har lært meg gjennom disse årene er at hvis en ikke maser og bråker skjer det ingenting, STÅ PÅ.....

Fortsetter under...

hei!

det er som å lese om sønnen min, han har vært inn hos bup siden første klasse, først til testing, og de fant ikke ut hva det kunne være, han gikk så et halvt år på smi skolen/dagavd for nærmere utredning. De trodde først han hadde Asperger, han passet inn noen steder , men klarte testene, så derfor hadde han ikke AS. De fant så ut at han hadde Nonverbale lærevansker- men problemene har bare blitt større og større , det toppet seg i vinter, hvor han fikk masse angstanfall, ble agressiv, skadet seg selv, og skulle ta sitt eget liv( han er 10 år). Jeg ringte da til bup og ble henvist til legen der, som satte igang nye tester.

hun fant ut at han også var hyperkinetisk( omtrent det samme som ad/hd) og han har nå fått ritalin

Det er som å få en ny gutt, han har hatt store problemer med å skrive bokstaver, og tall (lav muskeltonus) samt at han har dårlig finmotorikk. Spes.ped har merket store forskjeller på skolen; så det ser ut som ting går bedre,.Han reagerer også på støy og uro,som din sønn, og hvis det er store folkemengder, hvor han ikke har oversikt.

Han har en super hukommelse og ble fortalt at han lærer best gjennom å høre.

Han er et stort rotehode, må ha et lager av matbokser for de glemmer han hver dag.

har store sosiale og emosjonelle problemer.

Men jeg får håpe at ting bedrer seg nå, og du må bare stå på mas , mas og mas. Det jeg har lært meg gjennom disse årene er at hvis en ikke maser og bråker skjer det ingenting, STÅ PÅ.....

Tusen, tusen takk for at du delte dette med meg. Det er stor hjelp å få høre hvilken vei andre har gått, når man føler at man famler selv.

Takk skal du ha!

Mvh

FLOTT! :-))) det var da enda noe! Men å vente i noen måneder? Tja, ok, det får du vel kanskje tåle, det...Her på kontoret har vi venteliste på et halvt år :-(

Uansett, så bra at du ringte - og at det kom noen vei! Lykke til videre! :-)

Ble nysgjerrig på hvor i landet du holder til,men du skal selvsagt ikke sverte andre ;-)

[email protected]

;-)

Gjest star!

Du er vel klar over at du faktisk ikke lenger TRENGER henvisning for å bestille time hos spesialist? Det koster noe mer - men du kan alstå bare bestille time selv - og forklare situasjonen slik du opplever den med PPT.

Barnet mitt ligner noe en del på ditt - hun er også veldig rastløs når hun er umedisinert - kan absolutt ikke sitte. Jeg trodde faktisk at det var noe fysisk i veien med hofter eller annet da hun var mindre og ikke "kunne" sitte. (Hun så BarneTV stående/hoppende).

Husk å informere PPT (på en vennlig måte - slik at de ikke kan "ta" deg på noe). Si noe slik som at du, for barnets skyld, bare måtte få i gang en utredning - og at det var dette du ble anbefalt av andre med tilsvarende problemer.

Lykke til!

Gjest jobber også noe i PPT

Hei Kie!

Har lest innlegget ditt mange ganger.

Jeg fattet stor interesse for det, i og med at jeg selv jobber i PP-tjenesten.

Du er ikke den første som forteller oss at vi oppleves "tilbakeholdne", men som regel er det en sjeldenhet.

At deres saksbehandler ikke kan gi deg et godt svar, tyder på ( i mine øyne ) lav kompetanse. En PP-rådgiver *bør* kunne klare å utrede et barn på 7 år, samt gi dere god oppfølging, råd og veldiledning.

At din sønn ikke er blitt utredet på en forsvarlig måte ser ut til å ha skjedd her.

Det er vanskelig å si noe om din sønn utifra det du skriver - han bør både observeres, samt at det trengs et lass med opplysninger. Men å utrede ham, det skulle jeg klart ;-)

Har han svak motorikk?

Når en foresatt ikke er fornøyd med den "hjelp" hun får hos oss, ville jeg anbefalt å bytte saksbehandler. Det kan være at du har fått en saksbehandler som er relativt "fersk", eller med liten kompetanse på det området som gjelder din sønn.

Kan du fortelle litt mer om ham?Symptomer?

Uansett - ta dette opp med PPT, det er mitt råd.

Mulig at dette praktiseres ulikt i ulike deler av landet - men min erfaring er at PP-tjenesten ikke har anledning til å diagnostisere - eller gi en adhd diagnose - selv om de mistenker at dette er riktig "merkelapp" på de problemer som kartlegges. PPT skal kun foreta en innledende screening - og hvis resultatene av denne peker i retning av adhd vil man henvise videre til enten barnelege eller Bup.

Et barn som vedvarende sliter med stor uro og ødeleggende vansker, skal selvfølgelig utredes nøye. Men det er ikke alltid sløvhet fra PPT sin side som gjør at de ønsker å se ting litt an. Erfaringsmessig er det mange barn som blir kvitt sine urolige tendenser når de kommer opp i skolealder - og det er noe med å se tiden litt an før man er for "skråsikker" på at dette er en vedvarende vanske.

Kie: Håper at ting nå ordner seg - og at både PPT og fastlegen tar fatt i tilretteleggingen av skoledagen til din sønn. Det vil overraske meg mye hvis ikke PPT tar ditt ønske om videre utredning seriøst - men før de kan henvise trenger de å ha gjennomført en del standardtester. Hvis testene ikke er gjennomført før henvisning, vil ofte Bup uansett forlange det gjennomført før de vurderer henvisningen. Men også dette varierer!

Insister på at wisc-testen skal tas før sommeren - evt. i sommerferien. PPT har god tid om sommeren - og det er ofte avgjørende hvor mye foreldre står på. Mange PP-rådgivere sliter med å få gjennomført nødvendig kartlegging innen rimelig tid - blant annet fordi det ikke brukes vikarer selv ved langvarig sykdom. De foreldrene som da "roper høyest" blir ofte prioritert....

Mener å huske fra tidligere at du sa at sønnen din hadde gått det første året på Steinerskolen. Hvis så er tilfelle, så er han ikke den første eleven med problemer som har blitt tatt svært dårlig i mot på Steinerskolen. Vet om andre eksempler på barn som har fått det mye bedre i "normalskolen", men det har tatt tid å få til en god skolehverdag etter at eleven har fått en så vond skolestart.

Gjest Jobber i PPT

Mulig at dette praktiseres ulikt i ulike deler av landet - men min erfaring er at PP-tjenesten ikke har anledning til å diagnostisere - eller gi en adhd diagnose - selv om de mistenker at dette er riktig "merkelapp" på de problemer som kartlegges. PPT skal kun foreta en innledende screening - og hvis resultatene av denne peker i retning av adhd vil man henvise videre til enten barnelege eller Bup.

Et barn som vedvarende sliter med stor uro og ødeleggende vansker, skal selvfølgelig utredes nøye. Men det er ikke alltid sløvhet fra PPT sin side som gjør at de ønsker å se ting litt an. Erfaringsmessig er det mange barn som blir kvitt sine urolige tendenser når de kommer opp i skolealder - og det er noe med å se tiden litt an før man er for "skråsikker" på at dette er en vedvarende vanske.

Kie: Håper at ting nå ordner seg - og at både PPT og fastlegen tar fatt i tilretteleggingen av skoledagen til din sønn. Det vil overraske meg mye hvis ikke PPT tar ditt ønske om videre utredning seriøst - men før de kan henvise trenger de å ha gjennomført en del standardtester. Hvis testene ikke er gjennomført før henvisning, vil ofte Bup uansett forlange det gjennomført før de vurderer henvisningen. Men også dette varierer!

Insister på at wisc-testen skal tas før sommeren - evt. i sommerferien. PPT har god tid om sommeren - og det er ofte avgjørende hvor mye foreldre står på. Mange PP-rådgivere sliter med å få gjennomført nødvendig kartlegging innen rimelig tid - blant annet fordi det ikke brukes vikarer selv ved langvarig sykdom. De foreldrene som da "roper høyest" blir ofte prioritert....

Mener å huske fra tidligere at du sa at sønnen din hadde gått det første året på Steinerskolen. Hvis så er tilfelle, så er han ikke den første eleven med problemer som har blitt tatt svært dårlig i mot på Steinerskolen. Vet om andre eksempler på barn som har fått det mye bedre i "normalskolen", men det har tatt tid å få til en god skolehverdag etter at eleven har fått en så vond skolestart.

Det der har du helt rett i, men enhver dyktig PP-rådgiver kan så definitivt klare å se om et barn har ADHD eller ei. Så når en PP-rådgiver har "satt" diagnosen, henvises barnet videre til BUP som "dobbeltsjekker" PPT's vurderinger, om du forstår ;-) Som regel er man enige!

Og PPT utreder for ADHD, men kun spesialiserte leger kan sette diagnosen.

:-) Mulig jeg har vært noe uklar her tidligere, går litt unna i blant. BRA du poengterte dette, da!

Ble litt nysgjerrig på hva du mener med at du jobber NOE i PPT?

Anyway, lykke til videre - og takk for et bra innlegg.

Annonse

Mulig at dette praktiseres ulikt i ulike deler av landet - men min erfaring er at PP-tjenesten ikke har anledning til å diagnostisere - eller gi en adhd diagnose - selv om de mistenker at dette er riktig "merkelapp" på de problemer som kartlegges. PPT skal kun foreta en innledende screening - og hvis resultatene av denne peker i retning av adhd vil man henvise videre til enten barnelege eller Bup.

Et barn som vedvarende sliter med stor uro og ødeleggende vansker, skal selvfølgelig utredes nøye. Men det er ikke alltid sløvhet fra PPT sin side som gjør at de ønsker å se ting litt an. Erfaringsmessig er det mange barn som blir kvitt sine urolige tendenser når de kommer opp i skolealder - og det er noe med å se tiden litt an før man er for "skråsikker" på at dette er en vedvarende vanske.

Kie: Håper at ting nå ordner seg - og at både PPT og fastlegen tar fatt i tilretteleggingen av skoledagen til din sønn. Det vil overraske meg mye hvis ikke PPT tar ditt ønske om videre utredning seriøst - men før de kan henvise trenger de å ha gjennomført en del standardtester. Hvis testene ikke er gjennomført før henvisning, vil ofte Bup uansett forlange det gjennomført før de vurderer henvisningen. Men også dette varierer!

Insister på at wisc-testen skal tas før sommeren - evt. i sommerferien. PPT har god tid om sommeren - og det er ofte avgjørende hvor mye foreldre står på. Mange PP-rådgivere sliter med å få gjennomført nødvendig kartlegging innen rimelig tid - blant annet fordi det ikke brukes vikarer selv ved langvarig sykdom. De foreldrene som da "roper høyest" blir ofte prioritert....

Mener å huske fra tidligere at du sa at sønnen din hadde gått det første året på Steinerskolen. Hvis så er tilfelle, så er han ikke den første eleven med problemer som har blitt tatt svært dårlig i mot på Steinerskolen. Vet om andre eksempler på barn som har fått det mye bedre i "normalskolen", men det har tatt tid å få til en god skolehverdag etter at eleven har fått en så vond skolestart.

Hei,

Ja etter å ha hørt litt mer omkring dette skjønner jeg at det ikke bare er vi som har denne opplevelsen av Steinerskolen.

Heldigvis har jeg og læreren fått til en ok samtale siden, da. Jeg forventer ikke mirakler, men det var hyggelig å bli snakket til på en litt mer ok måte. Kanskje hjalp det å "slå i bordet". ;-)

Så det får "hangle" videre ut året. Nå som de vet at han skal slutte bør de kanskje klare å gi ham en ok avslutning der. Jeg håper det i alle fall.

Tror nok PPT er ganske så "sta" når det gjelder det å fremskynde den wisc-testen. Har spurt om de ikke kunne gjøre noe før august, men det går visst ikke.

Det kommer nok til å bli en utfordring å bytte skole for ham, men jeg tror det er det beste i lengden.

Tusen takk for svar :-)

Gjest byhuldra

Jeg vil si at alle foreldre har noe her inne å gjøre, også de med englebarn... (Om ikke annet, så for å forstå at det er lov at andre barn er annerledes).

Når det gjelder dette med diagnosene, så har en en slags tanke som lurker i bakhodet.. det er at det egentlig er veldig mange barn som har en eller annen grad av adhd. Nå tenker jeg ikke slik at de skal få en diagnose og behandling, bare at der er noe.. Det er vanskelig å forklare hva jeg mener..

Poenget mitt er vel at alle barn er ulike, men noen er SÅ ulike at de får en diagnose. Det er mange barn som er helt friske og normale, men som likevel kan ha ting tilfelles med adhd-barn, på et eller annet område.

For min egen del har jeg ved å lese om adhd forstått mye om min egen barndom, selv om jeg slett ikke kan påberope meg å "ha" noe som helst.

En annen ting er at tiltak som kan hjelpe barn med adhd nok kunne hjulpet mange "normale" barn også. Selv om deres problemer altså er innenfor rammen av det "normale".

Gjest byhuldra

FLOTT! :-))) det var da enda noe! Men å vente i noen måneder? Tja, ok, det får du vel kanskje tåle, det...Her på kontoret har vi venteliste på et halvt år :-(

Uansett, så bra at du ringte - og at det kom noen vei! Lykke til videre! :-)

Ble nysgjerrig på hvor i landet du holder til,men du skal selvsagt ikke sverte andre ;-)

Heisann, jeg lurte på om du kunne svare meg på noe..

Jeg har en sønn på åtte som har fått add-diagnosen. Jeg anser meg for å være en av de heldige, for jeg har bare gode erfaringer fra både ppt og bup, selv om det var mye venting i starten.

Det ble tatt en wisc-test for snart et par år siden, og resultatet var en oversikt med høye fjell og dype daler...

Han hadde scoret langt over gjennomsnittet på noen områder, jeg tror det var teoretiske og språklige greier, mens det var lavest på "utføringsoppgaver", skjønt, der gikk han bare såvidt under gjennomsnittet.

Det jeg lurer på er bare om du kunne oppfriske hukommelsen min på hva man omtaler disse områdene som, jeg tviler for at "utførings-greier" og "teoretiske-greier" er den profesjonelle termen... (;o)

  • 4 uker senere...

Heisann, jeg lurte på om du kunne svare meg på noe..

Jeg har en sønn på åtte som har fått add-diagnosen. Jeg anser meg for å være en av de heldige, for jeg har bare gode erfaringer fra både ppt og bup, selv om det var mye venting i starten.

Det ble tatt en wisc-test for snart et par år siden, og resultatet var en oversikt med høye fjell og dype daler...

Han hadde scoret langt over gjennomsnittet på noen områder, jeg tror det var teoretiske og språklige greier, mens det var lavest på "utføringsoppgaver", skjønt, der gikk han bare såvidt under gjennomsnittet.

Det jeg lurer på er bare om du kunne oppfriske hukommelsen min på hva man omtaler disse områdene som, jeg tviler for at "utførings-greier" og "teoretiske-greier" er den profesjonelle termen... (;o)

Hei!

Sitter og leser noen gamle tråder, og tenkte jeg kunne svare på spørsmålet ditt.

Deloppgavene i Wisc-R kan deles i to hovedgrupper; og disse omtales ofte som hhv verbal- og utføringsdel. Verbaldelen sier noe om evne til "verbal forståelse", og utføringsdelen om "perseptuell organisering". Sagt litt enklere så innebærer den første hovedgruppen at barnet må bruke mye språklige ferdigheter for å klare oppgavene, mens utføringsdelen av testen tester evner som ikke i like stor grad forutsetter verbale ferdigheter.

Barn med lærevansker av ulikt slag tester ofte lavt i forhold til sitt eget gjennomsnitt på noen bestemte deltester (disse benevnes "regning", koding", "tallhukommelse" og "informasjon"). Dermed oppstår de ujevne profilene som er så vanlige. Det som er viktig å være klar over er at barn med ulike vansker trenger ikke å ha slike typiske utslag på wisc - og også at denne type utslag på wisc IKKE trenger å bety at barnet har vansker... Wisc er et nyttig testinstrument - men gir ikke tilstrekkelig grunnlag for å gi noen form for "diagnoser". Testresultatene må alltid sammenholdes med informasjon fra foreldre og skole, observasjon av barnet og andre tester.

Vet ikke om du ble noe klokere av dette ...*s* Det ble kanskje litt mye hulter til bulter på en gang.

  • 4 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...