Gå til innhold

Canesten- noe poeng i å bruke dette?


Gjest vil fortsette å amme

Anbefalte innlegg

Gjest vil fortsette å amme

Jeg har en sønn på 8 mnd som har fått trøske i munnen. Legen skrev ut mycostatin mikstur til han, men ingenting til meg siden jeg ikke kjente noe da. Nå derimot kjenner jeg sterke smerter i det ene brystet, spesielt under amming, brystvorten er veldig rød og sår. Jeg er helt sikker på at jeg har blitt smittet og at jeg nå har fått sopp i brystet. Jeg ringte nettopp legen og spurte om råd og fikk høre at jeg skulle bruke canesten.

Nå leser jeg flere innlegg her inne at dette ikke er særlig virkningsfullt og at mycostatinsalve er best. Har jeg ikke sjans til å bli bedre med canesten? Blir jo litt fortvila når legen min gir råd som ikke blir støttet her på doktor online. Det er ikke lett som pasient å overprøve en lege heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Ville bare si at canesteen virket veldig bra for meg. Jeg brukte det så lenge barnet fikk mycostatin.

Tror det er en fordel at både barn og bryst behandles samtidig, så slipper man å "smitte" hverandre.

Dessuten; det skader jo ikke å prøve?

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære vil fortsette å amme. Det synes som om Mycostatin har bedre virkning mot sopp enn Canesten. Canesten kan ha effekt på noen som tidligere svar viser. Hvis sommeren er kommet der du bor, er også sol og lufting av brystene fiender for soppen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg fikk Canesten til meg selv og Mykostatin til babyen, begge gangene vi fikk trøske under ammeperioden. Du kan jo pensle deg selv med litt Mykostatin innmellom, om du vil det ? Tror nok flasken med medisin holder til det...?

Og vi ble kurert vi, selv om det tok tid første gangen. Da var babyen bare 1 mnd., og bh'en min var full av melkelekkasjer uansett hvor ofte jeg byttet på både innlegg og bh.

Andre gangen jeg fikk det, var det imidlertid varmere og høysommer, samt at ammingen hadde stabilisert seg såpass at jeg kunne gå mest mulig uten bh uten risiko for melkelekkasjer. LUFT, sol og lys er nemlig soppens verste fiende ! Det er tette, klamme, varme og fuktige miljøer som er best for soppen - og det finner den inni en amme-bh !

Mange har melkelekkasjer og må bruke ammeinnlegg. Nå er barnet ditt såpass stort at jeg tror ikke du bruker det (ikke nå lenger). Men jeg spør for sikkerhets skyld: Har du ull-ammeinnlegg ? Hiv dem dit pepper'n gror i så fall ! Ingenting som ikke kan vaskes på mer enn 30°C bør komme i nærheten. Kun ting som kan vaskes på minimum 60°C.

Så brett ut puppene så ofte du kan. Gå uten bh hjemme og ha f.eks. bare en løs og ledig t-skjorte på deg. Sitt uten noenting på overkroppen om kvelden når du ser på tv f.eks. LUFT er altså kjempeviktig. Særlig rett etter ammingen. Tørk vekk melkerester. Søtt og godt for soppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...