Gå til innhold

hvilket land skal vi velge?


Gjest vesten

Anbefalte innlegg

Gjest vesten

Vi er i prosessen å sende inn søknader til sos kontor og til vb og adopsjonsforum. Men vi klarer ikke å bestemme oss hvilket land vi skal velge. Vi er forholdsvis unge, 29 år i år begge to og ønsker oss selvfølgelig så små barn som mulig. Da vi snakket med vb anbefalte hun Korea, men så ser jeg at noen ikke får anbefalt korea for det er så lang ventetid. Vi har lurt litt på Colombia, der er de jo nydelige, men så er det jo det at de barna er litt større, er de ikke? Kan noen gi oss nosn gode råd????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Colombiamamma

I Colombia varierer det mye hvilke alder barnet har. Virker som de ser bort fra hva du er blitt godkjent for.

Prinsippet er i utgangspunktet: de minste barna til de yngste søkerene, men i senere tid virker det som de som adopterer nr. 2 og 3 får de yngste barna. Det er da en regel som sier at barnet skal være minst 2 år yngre enn yngste barnet i familien.

Vi skal selv adoptere fra Colombia. Colombia er et flott land med et fargerikt folkeslag. Man kan få alt fra helt mørke til helt lyse barn.

Korea vet jeg lite om. Virker som barna der stort sett er under 1,5 år når de blir adoptert bort. Så det kommer nok litt yngre barn fra Korea enn Colombia.

Korriger meg dersom jeg tar feil.

Lykke til med valget ditt samme hva du velger.

Flotte barn får vi uansett.

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ønsker dere mest? et lite barn (lengre ventetid) eller et litt større barn (kortere ventetid). Valget er vanskelig...ventetider kan gå opp og ned. Hva sier magefølelsen? 'Synes dere barn fra Korea eller Colombia er "penest"? Kina der er jo barna omtrent et år...det er jo heller ikke så stort. Colombia...spebarn der må man så vidt jeg har forstått vente lenger på også (barnehjem)....så min konklusjon er jo mindre barn du ønsker deg, dess lenger ventetid....stort sett. Lykke til med valg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil nå gjerne slå et slag for Thailand jeg, da ;-) Vi var ett år yngre enn dere, da vi startet adopsjonsprosessen i fjor. Vi var i begynnelsen også veldig opptatt av å få et lite barn. Men, så ble andre ting viktigere. Hvordan barnet har hatt det før det kommer til oss, ble det viktigste kriteriet for oss. I Thailand har de aller fleste barna bodd i fosterhjem. I tillegg hadde vi spesielle "følelser" for den verdensdelen.

Sett opp en liste med kriterier, vektlegg disse og gi potensielle land "karakterer" på de forskjellige kriteriene. Det gjorde vi, og det hjelp oss. Man får slik sortert tankene på en fin måte.

Hvis du har spesielle følelser og/eller tilknytninger for et land/en verdensdel, kan det også være lurt å velge ut fra det.

Barna fra Thailand er fra 6-20 mnd ca ved tildeling har jeg inntrykk av. Varierer altså ganske mye. Vi venter på verdens søteste *smiler* gutt som var 11 mnd på tildelingstidspunktet. Ofte venter man 4-8 mnd på å få reise å hente.

Her er noen flotte hjemmesider om adopsjoner og helskjønne barn fra Thailand:

http://littlemy.net/Ruben/

http://home.online.no/~oimarkus/thai/default.htm

http://www.adoptiv.net/

http://www.thaiadoptanter.com/

Lykke til med valget! Barn er jo nydelige uansett land og hudfarge - gule, brune eller hvite ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil nå gjerne slå et slag for Thailand jeg, da ;-) Vi var ett år yngre enn dere, da vi startet adopsjonsprosessen i fjor. Vi var i begynnelsen også veldig opptatt av å få et lite barn. Men, så ble andre ting viktigere. Hvordan barnet har hatt det før det kommer til oss, ble det viktigste kriteriet for oss. I Thailand har de aller fleste barna bodd i fosterhjem. I tillegg hadde vi spesielle "følelser" for den verdensdelen.

Sett opp en liste med kriterier, vektlegg disse og gi potensielle land "karakterer" på de forskjellige kriteriene. Det gjorde vi, og det hjelp oss. Man får slik sortert tankene på en fin måte.

Hvis du har spesielle følelser og/eller tilknytninger for et land/en verdensdel, kan det også være lurt å velge ut fra det.

Barna fra Thailand er fra 6-20 mnd ca ved tildeling har jeg inntrykk av. Varierer altså ganske mye. Vi venter på verdens søteste *smiler* gutt som var 11 mnd på tildelingstidspunktet. Ofte venter man 4-8 mnd på å få reise å hente.

Her er noen flotte hjemmesider om adopsjoner og helskjønne barn fra Thailand:

http://littlemy.net/Ruben/

http://home.online.no/~oimarkus/thai/default.htm

http://www.adoptiv.net/

http://www.thaiadoptanter.com/

Lykke til med valget! Barn er jo nydelige uansett land og hudfarge - gule, brune eller hvite ;-)

Ett år eldre enn dere da vi startet prosessen, skulle det visst være.

Føler meg så ung, vet du ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Kan anbefale Peru jeg. Der er det grei saksgang, forholdsvis kort tid fra tildeling til hentereisa (ca 1 -2 uker)

Dere som er 29 vil mest sannsynlig få små barn. 0-2.

Peru ligger nå på ca 1 år fra godkjenning i Peru til tildelinga. Men unntak forekommer.

Vi ventet bare 6 md. Og fikk en gutt på 2,2 år. Noe som var en kjempefin alder.

Ønsker lykke til med valg av land og adop.forening. Peru = Adopsjonsforum.

Mange hilsener fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest (ikke undertegnet)

Vi har adoptert fra Etiopia, og er overlykkelige med valget.

Barna som blir adoptert til Norge fra Etiopia bor alle paa samme barnehjem, det er et lite sted med ca. 25 barn og de har det

veldig bra. Det tar for tiden 8-12 mnd. foer tildeling og

2-3 maaneder fra tildeling til hentereisen, barna er som oftest

8-9 mnd. gamle ved henting (variasjoner forekommer selvfoelgelig). I tillegg er de etiopiske barna verdens vakreste,

syns naa vi!! Og Etiopia er et spennende land med en stolt

historie, og det eneste landet i Afrika som adopterer til Norge.

En annen ting dere kan tenke paa naar det gjelder valg av land,

er at det f.eks. kommer nesten utelukkende jenter fra Kina,

mens det kommer flest gutter fra Etiopia (70 prosent). Jeg

vet ikke hvordan kjoennsfordelingen er for de andre landene.

Det er Adopsjonsforum som formidler Etiopia.

Hilsen mammaen til en veldig fiiin gutt (og som venter paa nummer to)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har adoptert fra Etiopia, og er overlykkelige med valget.

Barna som blir adoptert til Norge fra Etiopia bor alle paa samme barnehjem, det er et lite sted med ca. 25 barn og de har det

veldig bra. Det tar for tiden 8-12 mnd. foer tildeling og

2-3 maaneder fra tildeling til hentereisen, barna er som oftest

8-9 mnd. gamle ved henting (variasjoner forekommer selvfoelgelig). I tillegg er de etiopiske barna verdens vakreste,

syns naa vi!! Og Etiopia er et spennende land med en stolt

historie, og det eneste landet i Afrika som adopterer til Norge.

En annen ting dere kan tenke paa naar det gjelder valg av land,

er at det f.eks. kommer nesten utelukkende jenter fra Kina,

mens det kommer flest gutter fra Etiopia (70 prosent). Jeg

vet ikke hvordan kjoennsfordelingen er for de andre landene.

Det er Adopsjonsforum som formidler Etiopia.

Hilsen mammaen til en veldig fiiin gutt (og som venter paa nummer to)

Det høres spennende ut med et barn fra Etiopia. Vet du hva aldersgrensen er der?

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil nå gjerne slå et slag for Thailand jeg, da ;-) Vi var ett år yngre enn dere, da vi startet adopsjonsprosessen i fjor. Vi var i begynnelsen også veldig opptatt av å få et lite barn. Men, så ble andre ting viktigere. Hvordan barnet har hatt det før det kommer til oss, ble det viktigste kriteriet for oss. I Thailand har de aller fleste barna bodd i fosterhjem. I tillegg hadde vi spesielle "følelser" for den verdensdelen.

Sett opp en liste med kriterier, vektlegg disse og gi potensielle land "karakterer" på de forskjellige kriteriene. Det gjorde vi, og det hjelp oss. Man får slik sortert tankene på en fin måte.

Hvis du har spesielle følelser og/eller tilknytninger for et land/en verdensdel, kan det også være lurt å velge ut fra det.

Barna fra Thailand er fra 6-20 mnd ca ved tildeling har jeg inntrykk av. Varierer altså ganske mye. Vi venter på verdens søteste *smiler* gutt som var 11 mnd på tildelingstidspunktet. Ofte venter man 4-8 mnd på å få reise å hente.

Her er noen flotte hjemmesider om adopsjoner og helskjønne barn fra Thailand:

http://littlemy.net/Ruben/

http://home.online.no/~oimarkus/thai/default.htm

http://www.adoptiv.net/

http://www.thaiadoptanter.com/

Lykke til med valget! Barn er jo nydelige uansett land og hudfarge - gule, brune eller hvite ;-)

Min lange url (home.online.no/~oimarkus/thai/default.htm)er forkortet!!!

Den nye er: http://home.no/thaiadopt

...og ellers har vi det bra ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres spennende ut med et barn fra Etiopia. Vet du hva aldersgrensen er der?

Hilsen

De har ikke noen egen aldergrense for adopsjon fra Etiopia. For litt mer info kan du se her http://www.adopsjonsforum.no , se på linken for giverland.

Vi adopterte fr Etiopia i 1999 og fikk da en liten gutt som var 6 mnd. da vi kom hjem.

Nå er vi igang med prosess nr. 2 :-)

mvh,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier som de andre - følg magefølelsen. Vi har to barn fra Korea. Kom hjem med jenta da hun var 4,5 mnd, og med gutten da han var 3 mnd. Jeg kjenner ingen som har fått hjem barn som har vært over et år, de fleste er fra 1-3 mnd. ved tildeling, og så går det et par måneder før henting.

Vi har sett to ganger nå det arbeidet som gjøres for barna i Korea, og det er helt fantastisk. Barna bor hos fostermor, og fostermor kommer til hyppige legesjekkker med barna samt samtaler med sosialarbeider. Barnas historie er kjent, dvs. at en får opplysninger om biologiske foreldre, hvordan de møttes, og hvorfor de måtte gi fra seg barnet sitt.

Korea er også et land hvor det er mulig å få barna med eskorte.

Et annet aspekt som var viktig for oss var at det er 5 - 6 000 andre adoptivbarn fra Korea i Norge, slik at det er mange rollemodeller. Vi tror det betyr mye fra barna at de ser mange med lignende utseende som de selv på de fleste av samfunnets arenaer.

MEN - ulempen med Korea er at ventetiden har gått så kraftig opp. Det kommer bare et visst antall barn i året fra Korea, og når det er mange søkere vil ventetiden naturlig nok gå opp. Det er som andre her har sagt, sett opp en liste over hva som er viktigst for dere og gå etter magefølelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest snella

Hallo.

Vi ahr ei datter fra Korea som var 3,5 måneder da vi hentet henne i 1999. KJenner flere med barn fra Korea og Kina og de fra Korea har stort sett vært fra 3-6 måneder ved hjemkomst. Kjenner også noen som fikk en på nesten 3 år men dette ønsket de spesielt da de hadde et eldre barn fra før.

Fra Kina er de fra 12-19 måneder de vi kjenner.

Vi ble godkjent i september 1998 og fikk tildeling i januar 1999 og hentet i mars 1999. Så da var det ikke så lenge å vente

Lykke til med valgene.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns sibadulla gir deg gode råd i fht. å ta et valg av giverland, jeg. Men vil bare anbefale adopsjon fra India gjennom Verdens Barn i tillegg! Selvom jeg skjønner tanken at dere ønsker så lite barn som mulig, er det mye som kan forandre seg underveis. Det gjorde det også for oss da vi for 7 år siden startet første adopsjonsprosess. Vi var i utgangspunktet også innstilt på Korea, men falt likevel for India og har aldri angret!

Siden dere enda er ganske unge, vil det også fra India være mulig å få de yngste barna som blir tildelt. Alderen ved tildeling varierer vel fra omkring 7 - 8 mnd. til 18 mnd. Ventetiden før tildeling er også ganske kort nå, ettersom VB trenger flere India - søkere.

Lykke til med valget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Jeg sier som de andre - følg magefølelsen. Vi har to barn fra Korea. Kom hjem med jenta da hun var 4,5 mnd, og med gutten da han var 3 mnd. Jeg kjenner ingen som har fått hjem barn som har vært over et år, de fleste er fra 1-3 mnd. ved tildeling, og så går det et par måneder før henting.

Vi har sett to ganger nå det arbeidet som gjøres for barna i Korea, og det er helt fantastisk. Barna bor hos fostermor, og fostermor kommer til hyppige legesjekkker med barna samt samtaler med sosialarbeider. Barnas historie er kjent, dvs. at en får opplysninger om biologiske foreldre, hvordan de møttes, og hvorfor de måtte gi fra seg barnet sitt.

Korea er også et land hvor det er mulig å få barna med eskorte.

Et annet aspekt som var viktig for oss var at det er 5 - 6 000 andre adoptivbarn fra Korea i Norge, slik at det er mange rollemodeller. Vi tror det betyr mye fra barna at de ser mange med lignende utseende som de selv på de fleste av samfunnets arenaer.

MEN - ulempen med Korea er at ventetiden har gått så kraftig opp. Det kommer bare et visst antall barn i året fra Korea, og når det er mange søkere vil ventetiden naturlig nok gå opp. Det er som andre her har sagt, sett opp en liste over hva som er viktigst for dere og gå etter magefølelsen.

Bare en liten rettelse. Har sett flere ganger at du skriver at alle du kjenner som har adoptert fra Korea har fått små barn. Det stemmer som du sier at de fleste barna er mellom 1-3 mnd ved tildeling, men jeg kjenner flere som har fått litt større barn fra Korea. Vårt barn var straks under ett år da vi fikk det.

Når man er godkjent for den yngste aldersgruppen (0-2 år) kan man få et litt større barn også fra Korea.

Er helt enig med deg om at Korea er et flott land og barna får en flott oppfølging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...