Gå til innhold

Nå ble jeg helt satt ut :-((


Gjest snø

Anbefalte innlegg

Vi er ikke i gang med nummer to enda, men regner med å sette igang med neste prosess januar 03. Og gleder oss masse til det. Ønsker å adoptere fra FANA (Colombia) også neste gang. Vi har kjempegode erfaringer fra første adopsjon, og fikk også veldig god kontakt med bestyreren på barnehjemmet og familien hennes. Har holdt kontakt med dem i etterkant, og gleder oss veldig til neste gang vi skal ned.

Så gjett om det var nedtur å lese på AF sin side at det er foreløpig stans i inntak til private barnehjem i Colombia, og at SUAK ikke vil gi akreditering lengre enn ut 2002 :-((((( Det stod at AF ville anke avgjørelsen, men hvor stor sjanse er det for at SUAK bøyer av??

Så klart, det er ikke verdens undergang om vi ikke får FANA neste gang også, men vi er mentalt innstilt på at det var det det skulle bli.... Nå krysser jeg bare fingre og tær for at SUAK ombestemmer seg!!

Jeg forstod det som om årsaken til at SUAK trakk godkjennelsen for de private barnehjemmene er at det er så dyrt å adoptere derfra. Det er en offentlig hemmelighet i adopsjonssammenheng at adopsjon fra private barnehjem i Colombia er dyrere enn adopsjon fra ICBF. I Norge fordeles adopsjonsutgiftene solidarisk på alle som adopterer, i våre naboland betales de faktiske utgiftene. Det betyr at vi som adopterer fra private barenhjem i Colombia "sponses" av de som adopterer fra ICBF (og andre land). I Norge deles alle adopsjonsutgiftene jevnt utover, i Sverige og Danmark betaler man reelle utgifter, dvs at det er forskjellig kostnad fra land til land.

Jeg antar at det som har skjedd er at staten (SUAK) sier at adopsjonskostnadene kan gå ned om man ikke adopterer fra de "dyre" barnehjemmene. Men kan man ikke gjøre slik som i våre naboland da, la dem som velger private barnehjem dekke kostnadene selv??? Får svenskene og danskene det til, så må vel vi også kunne klare det??? Jeg mener, kan myndighetene bestemme at en ikke får adoptere fra et barnehjem fordi det er så dyrt?? Jeg mener, _så_ dyrt kan det jo ikke være, for adopsjon fra Colombia er det jo bare AF som formidler, og adopsjonsutgiftene er jo like høye i VB og inoradopt, som ikke formidler adopsjon fra private barnehjem i Colombia.

Huff, det virker kanskje snålt at jeg stresser meg sånn opp over dette, det er jo ikke verdens undergang, og det er alternativer både i Colombia og fra andre land. Men når man er så innstilt på noe... Og jeg er innstilt på å betale det det koster (det er ikke SÅ mye dyrere, nemlig). Tror jeg må ta noen telefoner til SUAK og AF og høre hva som virkelig skjer.

Er det ikke noe vi kan gjøre, noe sted vi kan henvende oss, noen vi kan drive "lobbyvirksomhet" mot??

Og kommer dette til å gjelde andre land også? Regner med at det ikke bare er de private barnehjemmene i Colombia som er "dyre"....

Huff, jeg håper det blir en ordning på dette snart, hvis ikke blir jeg skikkelig deppa. I alle fall glad jeg har et halvår på meg til å omstille meg...

Deppa hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det ble jeg, også.

Nå sitter jeg her og depper. Vi har akkurat startet neste prosess og hadde tenkt å adoptere fra FANA. Vi har allerede en herlig gutt fra FANA, og tenkte at det var på tide at han fikk en liten søster eller bror. Men det ble et lite skår i gleden over at vi endelig er i gang. Var så forberedt på at vi skulle tilbake til FANA.

Det er som Snø skriver, vi kom også i god kontakt med bestyreren og hennes famile og har siden hentereisen holdt kontakt med dem. Gledet oss en masse til å få kunne adoptere fra samme barnehhjem. Vi vil at barna våre skal komme fra samme barnehjem mye for at vi vet hvordan det er på det barnehjemmet og vi mener at de da vil få flere ting som er felles.

Vi får krysse fingrene å håpe på at AfF får igjennom sin klage til SUAK :-))

Hilsen en veldig trist

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det må jeg si at jeg også er... Vi har stått på venteliste i flere måneder nå etter godkjennelsen i suak for å komme inn som søkere på ett av de private, og så skjer dette! Det gjør at vi ikke blir tatt inn som søkere. Jeg føler meg tom nå og vet ikke hva vi skal gjøre.

En trist hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (ikke undertegnet)

Får håpe det ikkje er med denne akrediteringa frå SUAK som så mange ganger før; At ein har oppdaga ureglementerte ting i henhold til korleis adopsjonane førekjem der.

Nokon som kan seie noko om kvifor private barneheimar i Columbia er dyrare å adoptere frå? Skal t.d. mødrene ha pengar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres direkte deprimerende ut, spesielt for de av dere som har stått lenge på venteliste, og som kanskje må begynne fra bånn igjen (?)

Jeg følger spent med fra sidelinja, og håper ting ordner seg til det beste etterhvert.

Huff, jeg vet sannelig ikke hvordan jeg selv hadde reagert :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får håpe det ikkje er med denne akrediteringa frå SUAK som så mange ganger før; At ein har oppdaga ureglementerte ting i henhold til korleis adopsjonane førekjem der.

Nokon som kan seie noko om kvifor private barneheimar i Columbia er dyrare å adoptere frå? Skal t.d. mødrene ha pengar?

Hei!

Hvorfor det er dyrere fra private enn fra offentlige barnevern? Det er IKKE mødrene som får penger!! De private barnehjemmene, i alle fall vet jeg dette om FANA er _svære_ institusjoner. De driver bl.a mødrehjem med skoletilbud og helsetuilbud til gravide (enten de velger å adopterer bort barnet sitt eller ei). Det er også fullt helsetilbud og tannlege for mødre og barn. FANA har mer enn 100 ansatte, de driver barnehage og skole for ungene, og det er høys standard på barnehjemmet.

Det er ikke uregelmenterte ting SUAK har oppdaget, de er bare ikke fornøyd med at det ikke spesifiseres hva av kostnadene som er knyttet til direkte til adopsjonen, og hva som går til hjelpeprosjekter på barnehjemmet. SUAK mener at adoptivforeldre bare skal betale utgifter knyttet til selve adopsjonen, og at vi ikke skal bidra til hjelpeprosjektene.

Selv reagerer jeg ikke på at deler av det vi betaler går til hjelpeprosjekter i regi av barnehjemmet vårt, men iom at praksisen er at alle utgifter deles og betales av alle adoptivforeldre kan dette kanskje oppleves som urettfedig? Jeg vet at man i Sverige og Danmark ikke betaler soildarisk, men faktiske kostnader.

Jeg håper at løsningen blir at det blir fortsatt adopsjonsformidling fra private barenhjem i Colombia, eventuelt med den klausul at de som adopterer derfra selv betaler den biten som går til hjelpeprosjekter på barnehjemmet. Jeg betaler mer enn gjerne!

Nå prøver jeg å ha is i magen og håper at dette ordner seg på ett eller annet vis. Hvis ikke får vi bare begynne å venne oss til tanken på at det blir ICBF. Som snømannen sa; "Når vi først får barnet vårt, så spiller det ingen rolle hvor det kommer fra, da er vi bare overlykkelige over at vi fikk akkurat DET barnet. Det er nok en mening med det, om vi ikke får FANA".

Akkurat nå klarer jeg ikke å se det sånn, men.... innerst inne vet jeg jo at han har rett :-))

Men bare for å si det en gang til - vi betaler ikke mødrene, utgiftene går til å dekke daglig drift og hjelpeprosjekter (i alle fall tror SUAK det...) i regi av det barnehjemmet man adopterer fra.

Håper det var oppklarende? Så får hvem som helst korrigere meg om jeg har misforstått noe eller kommer med feilinfo her. Dette er slik jeg har forstått det, i alle fall :-)

Beste hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tobarnmamsen

Hei!

Hvorfor det er dyrere fra private enn fra offentlige barnevern? Det er IKKE mødrene som får penger!! De private barnehjemmene, i alle fall vet jeg dette om FANA er _svære_ institusjoner. De driver bl.a mødrehjem med skoletilbud og helsetuilbud til gravide (enten de velger å adopterer bort barnet sitt eller ei). Det er også fullt helsetilbud og tannlege for mødre og barn. FANA har mer enn 100 ansatte, de driver barnehage og skole for ungene, og det er høys standard på barnehjemmet.

Det er ikke uregelmenterte ting SUAK har oppdaget, de er bare ikke fornøyd med at det ikke spesifiseres hva av kostnadene som er knyttet til direkte til adopsjonen, og hva som går til hjelpeprosjekter på barnehjemmet. SUAK mener at adoptivforeldre bare skal betale utgifter knyttet til selve adopsjonen, og at vi ikke skal bidra til hjelpeprosjektene.

Selv reagerer jeg ikke på at deler av det vi betaler går til hjelpeprosjekter i regi av barnehjemmet vårt, men iom at praksisen er at alle utgifter deles og betales av alle adoptivforeldre kan dette kanskje oppleves som urettfedig? Jeg vet at man i Sverige og Danmark ikke betaler soildarisk, men faktiske kostnader.

Jeg håper at løsningen blir at det blir fortsatt adopsjonsformidling fra private barenhjem i Colombia, eventuelt med den klausul at de som adopterer derfra selv betaler den biten som går til hjelpeprosjekter på barnehjemmet. Jeg betaler mer enn gjerne!

Nå prøver jeg å ha is i magen og håper at dette ordner seg på ett eller annet vis. Hvis ikke får vi bare begynne å venne oss til tanken på at det blir ICBF. Som snømannen sa; "Når vi først får barnet vårt, så spiller det ingen rolle hvor det kommer fra, da er vi bare overlykkelige over at vi fikk akkurat DET barnet. Det er nok en mening med det, om vi ikke får FANA".

Akkurat nå klarer jeg ikke å se det sånn, men.... innerst inne vet jeg jo at han har rett :-))

Men bare for å si det en gang til - vi betaler ikke mødrene, utgiftene går til å dekke daglig drift og hjelpeprosjekter (i alle fall tror SUAK det...) i regi av det barnehjemmet man adopterer fra.

Håper det var oppklarende? Så får hvem som helst korrigere meg om jeg har misforstått noe eller kommer med feilinfo her. Dette er slik jeg har forstått det, i alle fall :-)

Beste hilsen fra

hei Snø!

Virker som du har sjekket litt rundt dette. Bra. Hvorfor SUAK sa "nei" er altså en mangel på info om hvilke utgifter beløpet som går til barnehjemmet dekker såvidt jeg skjønner deg.

Vi får krysse fingre for at en anke når frem! Det beste er absolutt om man fremdeles har valgmuligheten. Med ett barn fra ICBF og ett fra et privat barnehjem kan jeg trygt anbefale begge deler, men allikevel: avgjørelsen om hva man velger bør ligge hos hver enkelt søker. Så vi får håpe på et raskt og positivt svar fra departementet!

vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (ikke undertegnet)

Hei!

Hvorfor det er dyrere fra private enn fra offentlige barnevern? Det er IKKE mødrene som får penger!! De private barnehjemmene, i alle fall vet jeg dette om FANA er _svære_ institusjoner. De driver bl.a mødrehjem med skoletilbud og helsetuilbud til gravide (enten de velger å adopterer bort barnet sitt eller ei). Det er også fullt helsetilbud og tannlege for mødre og barn. FANA har mer enn 100 ansatte, de driver barnehage og skole for ungene, og det er høys standard på barnehjemmet.

Det er ikke uregelmenterte ting SUAK har oppdaget, de er bare ikke fornøyd med at det ikke spesifiseres hva av kostnadene som er knyttet til direkte til adopsjonen, og hva som går til hjelpeprosjekter på barnehjemmet. SUAK mener at adoptivforeldre bare skal betale utgifter knyttet til selve adopsjonen, og at vi ikke skal bidra til hjelpeprosjektene.

Selv reagerer jeg ikke på at deler av det vi betaler går til hjelpeprosjekter i regi av barnehjemmet vårt, men iom at praksisen er at alle utgifter deles og betales av alle adoptivforeldre kan dette kanskje oppleves som urettfedig? Jeg vet at man i Sverige og Danmark ikke betaler soildarisk, men faktiske kostnader.

Jeg håper at løsningen blir at det blir fortsatt adopsjonsformidling fra private barenhjem i Colombia, eventuelt med den klausul at de som adopterer derfra selv betaler den biten som går til hjelpeprosjekter på barnehjemmet. Jeg betaler mer enn gjerne!

Nå prøver jeg å ha is i magen og håper at dette ordner seg på ett eller annet vis. Hvis ikke får vi bare begynne å venne oss til tanken på at det blir ICBF. Som snømannen sa; "Når vi først får barnet vårt, så spiller det ingen rolle hvor det kommer fra, da er vi bare overlykkelige over at vi fikk akkurat DET barnet. Det er nok en mening med det, om vi ikke får FANA".

Akkurat nå klarer jeg ikke å se det sånn, men.... innerst inne vet jeg jo at han har rett :-))

Men bare for å si det en gang til - vi betaler ikke mødrene, utgiftene går til å dekke daglig drift og hjelpeprosjekter (i alle fall tror SUAK det...) i regi av det barnehjemmet man adopterer fra.

Håper det var oppklarende? Så får hvem som helst korrigere meg om jeg har misforstått noe eller kommer med feilinfo her. Dette er slik jeg har forstått det, i alle fall :-)

Beste hilsen fra

Eg meinte ikkje med spørsmålet mitt å antyde at mødrene sel borna sine, om eg vart oppfatta slik beklagar eg på det sterkaste! Eg ser ikkje noko galt i at ei mor som ev. frigjev barnet sitt for adopsjon fekk litt drahjelp til å kome seg i gong att, det er vel snakk om fattege kvinner, ikkje sant?

Innlegget ditt var oppklarande, tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ChiengMai

Dette høres direkte deprimerende ut, spesielt for de av dere som har stått lenge på venteliste, og som kanskje må begynne fra bånn igjen (?)

Jeg følger spent med fra sidelinja, og håper ting ordner seg til det beste etterhvert.

Huff, jeg vet sannelig ikke hvordan jeg selv hadde reagert :-/

Uffameg, kan det skje da?

Var det ikke fra nyttår dette skulle tre i kraft, da? Om det går ut over noen som allerede er i prosessen og venter på tildeling er det jo helt forferdelig.

Jeg syns nå litt mindre synd på dem som enda ikke er i gang og som må velge andre alternativer. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffameg, kan det skje da?

Var det ikke fra nyttår dette skulle tre i kraft, da? Om det går ut over noen som allerede er i prosessen og venter på tildeling er det jo helt forferdelig.

Jeg syns nå litt mindre synd på dem som enda ikke er i gang og som må velge andre alternativer. ;-)

Hva, synes du ikke synd på meg ;-)))

Du har _helt_ rett, det er atskillig mer synd på de som er i gang som rammes av dette! Men heldigvis er det slik at de som allerede har sendt papirene sine til et privat barnehjem får barn, selv om tildelingen kommer etter at SUAK sin godkjenning er gått ut. De som rammes er de som står i kø og venter på å få sendt papirene, og sånne som oss, som vil i gang med nummer to (eller tre).

Jeg kjenner par som har ventet siden januar på å få sende papirene, og det er jo virkelig synd om de nå har "mistet" fem måneder til ingen nytte :-(

Som jeg skrev i et annet innlegg lengre nede, så er det jo ikke verdens undergang for oss, selv om det føles slik akkurat nå... Vi håper og ber likvel om at det skal gå i orden, slik at vi får adoptere fra FANA neste gang også. FANA ga oss mye mer enn bare en datter, vi fikk venner gjennom adopsjonen, som vi gleder oss veldig til å se igjen, og som ( i alle falls skriver de det, *ler*) gleder seg til å se oss igjen også. Altså er det ikke bare barnet som er viktig her, men helheten rundt adopsjonen i Colombia vi sørger over, om vi ikke lengre får mulighet til å adoptere fra FANA.

Men jeg håper og tror forsåvidt også at det kommer til å ordne seg. Jeg skal i alle fall kjempe hardt for at det skal det, og er ikke villig til å gi meg uten kamp!

Beste hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva, synes du ikke synd på meg ;-)))

Du har _helt_ rett, det er atskillig mer synd på de som er i gang som rammes av dette! Men heldigvis er det slik at de som allerede har sendt papirene sine til et privat barnehjem får barn, selv om tildelingen kommer etter at SUAK sin godkjenning er gått ut. De som rammes er de som står i kø og venter på å få sendt papirene, og sånne som oss, som vil i gang med nummer to (eller tre).

Jeg kjenner par som har ventet siden januar på å få sende papirene, og det er jo virkelig synd om de nå har "mistet" fem måneder til ingen nytte :-(

Som jeg skrev i et annet innlegg lengre nede, så er det jo ikke verdens undergang for oss, selv om det føles slik akkurat nå... Vi håper og ber likvel om at det skal gå i orden, slik at vi får adoptere fra FANA neste gang også. FANA ga oss mye mer enn bare en datter, vi fikk venner gjennom adopsjonen, som vi gleder oss veldig til å se igjen, og som ( i alle falls skriver de det, *ler*) gleder seg til å se oss igjen også. Altså er det ikke bare barnet som er viktig her, men helheten rundt adopsjonen i Colombia vi sørger over, om vi ikke lengre får mulighet til å adoptere fra FANA.

Men jeg håper og tror forsåvidt også at det kommer til å ordne seg. Jeg skal i alle fall kjempe hardt for at det skal det, og er ikke villig til å gi meg uten kamp!

Beste hilsen fra

Det var godt det ikke var som jeg trodde da, at de i kø måtte begynne forfra. Jeg leste bare en "diskusjon" mellom to søkere litt lenger opp på sida... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...