Gå til innhold

foreldre - se hit!


Gjest (ikke undertegnet)

Anbefalte innlegg

Gjest (ikke undertegnet)

hei!

jeg er da ei jente på 18år, som vil gjerne spørre dere foreldre om noe.

når det gjelder forhold mellom dere og barna deres er det jo bra at dere greier å prate, men hos meg er det slik at jeg bare takler det ikke. mye har nok med at de hele tiden, gjennom det nokså lange livet mitt(!!) har villet hjelpet meg med ALT, det er ikke underdrivelse. de vil gjøre alt så mye lettere, jeg må ikke gjøre ting tyngre når jeg kan gjøre det lettere.

jeg har ei lang tid nå nektet de å hjelpe - klart, mange ganger i trass bare fordi at jeg vil at de skal skjønne at nå må de gå litt unna. men tingen er at: de skjønner ikke!!

så det har fått noen 'konsekvenser' - jeg går nå på ei skole der jeg mistrives veldig, det er ganske synlig egentlig. men når jeg prøver å fortelle dem det, dytter de det bare vekk og påstår at jeg klarer siste året og samtidig minner meg på om at det var jeg som skrev under på søknaden til vgs. og ja, det var jeg - med press fra de..

jeg har totalt mistet lysten til noe, selvtillita er ikke å finne.. jeg har mistet det lille jeg hadde av det..

har noen av dere foreldre noen råd om hvordan jeg kan snakke med de slik at de faktisk forstår at nå er det nok. å snakke seriøst og ærlig til de har jeg prøvd. OG jeg har forstått hva lærere mener med : 'det er som å snakke til en vegg'...

noen som har forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Rusle

Noe av problemet her ligger i å finne ut _ hvorfor_ de beskytter deg for mye. Er du enebarn?

Det er ikke rart du mister selvtilliten når du føler du ikke kan ta nok avgjørelser selv. Ved alltid å velge den letteste veien får du heller ikke noe å bryne deg på, noe som er nødvendig for å kunne takle motgang når det oppstår. Det gjør det for alle, absolutt alle.

For at du skal kunne vokse som menneske må du møte motgang og det ser det ut til at forldrene dine ikke skjønner.

Du skriver at du har snakket med dem om problemene og at det ikke hjelper.

Synes du på nytt skal snakke med foreldrene dine. Vær rolig og saklig. Forklar dem at selvtillliten din er vekk og at det er nødvendig for deg å bygge den opp igjen uten deres innblandelser.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...