Gjest ukjent Skrevet 31. mai 2002 Del Skrevet 31. mai 2002 Hva mener dere her inne egentlig om sånne som sliter med spiseforstyrrelser. Mener dere at dette er et typisk "fjortiss" problem som man velger selv? og hvordan ser dere egentlig på mennesker som spiser og kaster det opp eller sulter seg? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/56761-et-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dollyn Skrevet 1. juni 2002 Del Skrevet 1. juni 2002 Mennesker som har anoreksia kan ikke noe for det selv. Selv om de har bidratt til det. Og det er ikke en fjortis greie. Kvinner og menn kan få det i alle aldere. De begynner å slanke seg ved kanskje å hoppe over noen måltider og trene mer, og så hopper de over flere måltider. Da skjer det noe med hjernen som gjør at uansett hvor tynne de er , så blir de ikke fornøyde - og synes enda de ser for tykke ut. Om noen griper tak i disse menneskene tidlig i sykdommen, kan man klare å redde dem, men det er dessverre svært vanskelig. De blir innlagt på sykehus med sonder, men noen av de mest desperate river ut sondene og stikker av. Og OM de så blir friske er de så slitne, og hjerte har blitt dårligere og veldig slitent, så derfor kan man dø av hjertesvikt flere år etter man har blitt kvitt sykdommen. Det er på en måte som anoreksia, men man spiser mer.... Du kan gå uten å spise noe i mange dager, og så plutselig en kveld / dag får du så innmari lysst på mat, og begynner å spise. steker, hamburgere, pølser, spagetty osv. uten å merke at du blir mett, så du bare fortsetter å spise. Etterpå går du på do , stikker en finger ned i halsen og spyr. Begge sylkdommene er helt forferdelige... Men mennesker har ikke rett til å se med avsky på disse menneskene. De fortjener medlidenhet - ikke hat! Det er et helvete som er vanskelig å kommer seg ut av! mvh. Nora 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/56761-et-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-236781 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest jippiii Skrevet 1. juni 2002 Del Skrevet 1. juni 2002 Det er ikke et fjortissproblem. Det er en alvorlig psykisk lidelse. Ofte er det de mer modne fjortissene som utvikler spiseforstyrrelser (vet ikke om dette er dokumentert, men det er i hvert fall min erfaring.) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/56761-et-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-236790 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rebecha Skrevet 2. juni 2002 Del Skrevet 2. juni 2002 Mennesker som har anoreksia kan ikke noe for det selv. Selv om de har bidratt til det. Og det er ikke en fjortis greie. Kvinner og menn kan få det i alle aldere. De begynner å slanke seg ved kanskje å hoppe over noen måltider og trene mer, og så hopper de over flere måltider. Da skjer det noe med hjernen som gjør at uansett hvor tynne de er , så blir de ikke fornøyde - og synes enda de ser for tykke ut. Om noen griper tak i disse menneskene tidlig i sykdommen, kan man klare å redde dem, men det er dessverre svært vanskelig. De blir innlagt på sykehus med sonder, men noen av de mest desperate river ut sondene og stikker av. Og OM de så blir friske er de så slitne, og hjerte har blitt dårligere og veldig slitent, så derfor kan man dø av hjertesvikt flere år etter man har blitt kvitt sykdommen. Det er på en måte som anoreksia, men man spiser mer.... Du kan gå uten å spise noe i mange dager, og så plutselig en kveld / dag får du så innmari lysst på mat, og begynner å spise. steker, hamburgere, pølser, spagetty osv. uten å merke at du blir mett, så du bare fortsetter å spise. Etterpå går du på do , stikker en finger ned i halsen og spyr. Begge sylkdommene er helt forferdelige... Men mennesker har ikke rett til å se med avsky på disse menneskene. De fortjener medlidenhet - ikke hat! Det er et helvete som er vanskelig å kommer seg ut av! mvh. Nora Er du bare 13 år - leste i et innlegg at du skal begynne på ungdomsskolen... Er alle dere som er her så små? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/56761-et-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-237996 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest rabli Skrevet 2. juni 2002 Del Skrevet 2. juni 2002 Det er ikke et fjortissproblem. Det er en alvorlig psykisk lidelse. Ofte er det de mer modne fjortissene som utvikler spiseforstyrrelser (vet ikke om dette er dokumentert, men det er i hvert fall min erfaring.) man vet jo som regel ikke om en person har spiseforstyrrelse eller ikke, så hvordan skal man vite åssen man skal se på folk som har det?? dømmer ikke folk etter spiseforstyrrelsen uansett! faktisk er det ikke sant at bare modne jenter får sf, jeg hadde bulimi selv, stjal penger for å få råd til all maten jeg spydde..men moden vil du nok ikke finne noen som vil kalle meg:p ikke var det et helvete å komme ut av heller..jeg sluttet da jeg ble lei! og begynte å kutte meg istedet da jeg ikke var så kroppsfksert lenger! og det gjør jeg enda! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/56761-et-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-237997 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dollyn Skrevet 3. juni 2002 Del Skrevet 3. juni 2002 Er du bare 13 år - leste i et innlegg at du skal begynne på ungdomsskolen... Er alle dere som er her så små? Hvorfor lurer du på om jeg "bare" er 13 år? Har 13 års erfaring med livet hvertfall da =) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/56761-et-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-238799 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rebecha Skrevet 4. juni 2002 Del Skrevet 4. juni 2002 Hvorfor lurer du på om jeg "bare" er 13 år? Har 13 års erfaring med livet hvertfall da =) Ja, men det er jo ganske ungt likevel. Jeg hadde også opplevd mye da jeg var 13 og var voksen for alderen, men nå som jeg er er 6 år eldre skjønner jeg at det ER ungt uansett!! Hvorfor jeg lurer? Litt rart å skrive innlegg her og få svar fra folk som er så mye yngre enn meg. Jeg tror nok jeg vet svaret selv hvis 13 åringer svarer meg (ikke stygt ment) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/56761-et-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-239921 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest russ 01 Skrevet 4. juni 2002 Del Skrevet 4. juni 2002 Ja, men det er jo ganske ungt likevel. Jeg hadde også opplevd mye da jeg var 13 og var voksen for alderen, men nå som jeg er er 6 år eldre skjønner jeg at det ER ungt uansett!! Hvorfor jeg lurer? Litt rart å skrive innlegg her og få svar fra folk som er så mye yngre enn meg. Jeg tror nok jeg vet svaret selv hvis 13 åringer svarer meg (ikke stygt ment) Det høres ialle fall ut som dollyn er mye mer moden enn deg.. Det er ikke sikkert du selv vet svaret, selv om en som er 13 år har svart deg. Herregud, hun kan da ha opplevd ting og ha kjennskap til saker som du ikke vet, bare fordi du er 6 (hele) år eldre. skjerp deg. Til dollyn: Til å være 13 år høres du ut som en moden og reflektert jente som vet dine saker! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/56761-et-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-240301 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rebecha Skrevet 4. juni 2002 Del Skrevet 4. juni 2002 Det høres ialle fall ut som dollyn er mye mer moden enn deg.. Det er ikke sikkert du selv vet svaret, selv om en som er 13 år har svart deg. Herregud, hun kan da ha opplevd ting og ha kjennskap til saker som du ikke vet, bare fordi du er 6 (hele) år eldre. skjerp deg. Til dollyn: Til å være 13 år høres du ut som en moden og reflektert jente som vet dine saker! Ååå, hallo??? Det ER forskjell på en 13 årinng og 19 åring. så klart ikke alltid, det hvis 19 åringen er veldig barnslig, men det er grenser for hvor moden en 13 åring kan være!! Å si at Dollyn antagelig er mer moden enn meg (dumt å bruke MEG Som et eksempel for jeg bryr meg ikke, men siden du gjør det så gjør også jeg det), er bare så lite relevant. Jeg kjenner mange 13 åringer som jeg vet er voksne for alderen, vi har det ofte kjempekos sammen og snakker om "dypere" ting (ja, det hørtes teit ut), men UANSETT er det forskjell. Enkelte tinghar ikke en 13 åring peiling på, rett og slett fordi hun ikke har opplevd lignende ting nettopp på grunn av alderen (ting som er helt umulig for en 13 åring å vite). En 13 årings følelser, problemstillinger, tanker osv. ER anderledes en f. eks. en 19 åring sine. Du sier at jeg gjerne stiller spørsmål som jeg ikke vet svaret på, men som et 13 åring vet, så klart kan det skje, men om jeg sliter med noe og trenger råd og hjelp; så klart kan en 13 åring svare, det kan til og med en 10 åring hjelpe med. Men det kommer jo an på HVA personen sier. Alle kan komme med greie råd, men.... ikke kom her å si at du ikke fatter. Du sier til Dollyn at til å være bare 13 år så virker hun som en reflektert jente som vet sine saker... Jeg er enig med deg; TIL Å VÆRE 13 ÅR, ja! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/56761-et-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-240355 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dollyn Skrevet 4. juni 2002 Del Skrevet 4. juni 2002 Ååå, hallo??? Det ER forskjell på en 13 årinng og 19 åring. så klart ikke alltid, det hvis 19 åringen er veldig barnslig, men det er grenser for hvor moden en 13 åring kan være!! Å si at Dollyn antagelig er mer moden enn meg (dumt å bruke MEG Som et eksempel for jeg bryr meg ikke, men siden du gjør det så gjør også jeg det), er bare så lite relevant. Jeg kjenner mange 13 åringer som jeg vet er voksne for alderen, vi har det ofte kjempekos sammen og snakker om "dypere" ting (ja, det hørtes teit ut), men UANSETT er det forskjell. Enkelte tinghar ikke en 13 åring peiling på, rett og slett fordi hun ikke har opplevd lignende ting nettopp på grunn av alderen (ting som er helt umulig for en 13 åring å vite). En 13 årings følelser, problemstillinger, tanker osv. ER anderledes en f. eks. en 19 åring sine. Du sier at jeg gjerne stiller spørsmål som jeg ikke vet svaret på, men som et 13 åring vet, så klart kan det skje, men om jeg sliter med noe og trenger råd og hjelp; så klart kan en 13 åring svare, det kan til og med en 10 åring hjelpe med. Men det kommer jo an på HVA personen sier. Alle kan komme med greie råd, men.... ikke kom her å si at du ikke fatter. Du sier til Dollyn at til å være bare 13 år så virker hun som en reflektert jente som vet sine saker... Jeg er enig med deg; TIL Å VÆRE 13 ÅR, ja! Var ikke akkurat meningen at svaret mitt skulle starte debatt - virker nesten som om rebecha er litt muggen - på meg... jæh, jæh... kanskje, kanskje ikke!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/56761-et-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-240438 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest russ 01 Skrevet 4. juni 2002 Del Skrevet 4. juni 2002 Ååå, hallo??? Det ER forskjell på en 13 årinng og 19 åring. så klart ikke alltid, det hvis 19 åringen er veldig barnslig, men det er grenser for hvor moden en 13 åring kan være!! Å si at Dollyn antagelig er mer moden enn meg (dumt å bruke MEG Som et eksempel for jeg bryr meg ikke, men siden du gjør det så gjør også jeg det), er bare så lite relevant. Jeg kjenner mange 13 åringer som jeg vet er voksne for alderen, vi har det ofte kjempekos sammen og snakker om "dypere" ting (ja, det hørtes teit ut), men UANSETT er det forskjell. Enkelte tinghar ikke en 13 åring peiling på, rett og slett fordi hun ikke har opplevd lignende ting nettopp på grunn av alderen (ting som er helt umulig for en 13 åring å vite). En 13 årings følelser, problemstillinger, tanker osv. ER anderledes en f. eks. en 19 åring sine. Du sier at jeg gjerne stiller spørsmål som jeg ikke vet svaret på, men som et 13 åring vet, så klart kan det skje, men om jeg sliter med noe og trenger råd og hjelp; så klart kan en 13 åring svare, det kan til og med en 10 åring hjelpe med. Men det kommer jo an på HVA personen sier. Alle kan komme med greie råd, men.... ikke kom her å si at du ikke fatter. Du sier til Dollyn at til å være bare 13 år så virker hun som en reflektert jente som vet sine saker... Jeg er enig med deg; TIL Å VÆRE 13 ÅR, ja! jeg mener at en 13 åring som f.eks har opplevd noe, f.eks en voldtekt, så vet hun mer om dette enn en 19 åring som ikke har opplevd dette, sansynligvis. generelt vet vel 19 åringer flest mer enn 13 åringer flest, men det finnes unntak. uansett burde en være fornøyd med de rådene og trøsten en får, selv om det er fra 13 åringer! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/56761-et-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-240571 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rebecha Skrevet 5. juni 2002 Del Skrevet 5. juni 2002 jeg mener at en 13 åring som f.eks har opplevd noe, f.eks en voldtekt, så vet hun mer om dette enn en 19 åring som ikke har opplevd dette, sansynligvis. generelt vet vel 19 åringer flest mer enn 13 åringer flest, men det finnes unntak. uansett burde en være fornøyd med de rådene og trøsten en får, selv om det er fra 13 åringer! Ja, det er jeg enig i! At hvis jeg spør om råd her så må jeg være fornøyd med det jeg får - også fra 13 åringer. Hvis jeg ikke vil det må jeg bare ikke skrive innlegg (nå pleier jo ikke jeg å gjøre det heller, da, men....). Men det var jo derfor jeg lurte;o) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/56761-et-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-242274 Del på andre sider Flere delingsvalg…
avil Skrevet 5. juni 2002 Del Skrevet 5. juni 2002 Ja, men det er jo ganske ungt likevel. Jeg hadde også opplevd mye da jeg var 13 og var voksen for alderen, men nå som jeg er er 6 år eldre skjønner jeg at det ER ungt uansett!! Hvorfor jeg lurer? Litt rart å skrive innlegg her og få svar fra folk som er så mye yngre enn meg. Jeg tror nok jeg vet svaret selv hvis 13 åringer svarer meg (ikke stygt ment) Joda, og jeg er 32 og kan si at DU er skikkelig barnslig. men det er jo ikke noe poeng, er det? ukjent spør om holdninger til anoreksi, og dollyn svarer helt kurrant i forhold til tema. Dessuten kan mennesker i alle aldre lære hverandre noe. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/56761-et-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-242289 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rebecha Skrevet 6. juni 2002 Del Skrevet 6. juni 2002 Var ikke akkurat meningen at svaret mitt skulle starte debatt - virker nesten som om rebecha er litt muggen - på meg... jæh, jæh... kanskje, kanskje ikke!!! Jeg er ikke "muggen" som du sier på noen. Jeg spurte bare ett enkelt spørsmål. Om alle her på forum er rundt 13 år gamle. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/56761-et-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-242985 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rebecha Skrevet 6. juni 2002 Del Skrevet 6. juni 2002 Joda, og jeg er 32 og kan si at DU er skikkelig barnslig. men det er jo ikke noe poeng, er det? ukjent spør om holdninger til anoreksi, og dollyn svarer helt kurrant i forhold til tema. Dessuten kan mennesker i alle aldre lære hverandre noe. Nå går dette heeeelt over ende, altså!! Du bør nok lese ALLE innleggene før du sier noenting som helst til meg, for det er ikke det som er poenget i det hele tatt!! Det eneste jeg har gjort er å spørre om alle her "bare" er 13 år gamle, og Dollyn svarte meg å spurte hva som var gale med det. Jeg mener ikke at det er noe gale med at der finnes "yngre" enn meg selv her, men jeg bare lurte. Og DOLLYN spurte meg var som var gale med det, så sa jeg bare MIN mening. Jeg er ikke helt svart-hvit, og sier at sånn er det, men det var bare et svar til hennes spørsmål, eller hva jeg skal kalle det. Jeg hadde vel adri skrevet hva jeg mener og moden og ikke-moden hvis ingen andre hadde kommet inn på det. Du sier at det er vel ingen vits for deg å si at jeg er skikkelig barnslilg, og nei, det synes jeg ikke det er noen vits i. Men når du spørr meg om noe så svarer jeg bare. Ja, jeg er nok barnslig i forhold til deg some r32. Har sikkert helt andre interesser osv., men hallo; hvor svart- hvit er dere da??? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/56761-et-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-243443 Del på andre sider Flere delingsvalg…
avil Skrevet 6. juni 2002 Del Skrevet 6. juni 2002 Nå går dette heeeelt over ende, altså!! Du bør nok lese ALLE innleggene før du sier noenting som helst til meg, for det er ikke det som er poenget i det hele tatt!! Det eneste jeg har gjort er å spørre om alle her "bare" er 13 år gamle, og Dollyn svarte meg å spurte hva som var gale med det. Jeg mener ikke at det er noe gale med at der finnes "yngre" enn meg selv her, men jeg bare lurte. Og DOLLYN spurte meg var som var gale med det, så sa jeg bare MIN mening. Jeg er ikke helt svart-hvit, og sier at sånn er det, men det var bare et svar til hennes spørsmål, eller hva jeg skal kalle det. Jeg hadde vel adri skrevet hva jeg mener og moden og ikke-moden hvis ingen andre hadde kommet inn på det. Du sier at det er vel ingen vits for deg å si at jeg er skikkelig barnslilg, og nei, det synes jeg ikke det er noen vits i. Men når du spørr meg om noe så svarer jeg bare. Ja, jeg er nok barnslig i forhold til deg some r32. Har sikkert helt andre interesser osv., men hallo; hvor svart- hvit er dere da??? Nei, jeg sier ikke noe om _deg_, og jeg hadde lest alle innleggene i _denne_ tråden. "Jeg tror nok jeg vet svaret selv hvis 13 åringer svarer meg (ikke stygt ment)" Du skriver ikke noe om moden/umoden, og jeg kaller heller ikke _deg_ barnslig. Mitt poeng er bare at det alltid er noen som er eldre og har mer erfaring, og det nytter ikke å leite etter syvende far i huset for å få et nyttig svar. Jeg har en lang universitetsutdannelse, og har snart 18 års erfaring med å ha kjærester / sex, jeg har flyttet rundt og hatt mange jobber. Likevel kan jeg lære noe helt nytt ved å sette meg ned og lytte til en jente på 12 år. Derfor tror jeg ikke du vet alle svar en 13-åring kan komme med. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/56761-et-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-243544 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rebecha Skrevet 7. juni 2002 Del Skrevet 7. juni 2002 Nei, jeg sier ikke noe om _deg_, og jeg hadde lest alle innleggene i _denne_ tråden. "Jeg tror nok jeg vet svaret selv hvis 13 åringer svarer meg (ikke stygt ment)" Du skriver ikke noe om moden/umoden, og jeg kaller heller ikke _deg_ barnslig. Mitt poeng er bare at det alltid er noen som er eldre og har mer erfaring, og det nytter ikke å leite etter syvende far i huset for å få et nyttig svar. Jeg har en lang universitetsutdannelse, og har snart 18 års erfaring med å ha kjærester / sex, jeg har flyttet rundt og hatt mange jobber. Likevel kan jeg lære noe helt nytt ved å sette meg ned og lytte til en jente på 12 år. Derfor tror jeg ikke du vet alle svar en 13-åring kan komme med. Ja, det har du nok rett i. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/56761-et-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-244609 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.