Gå til innhold

"Puppestreik" - 3 mnd.

Anbefalte innlegg

Vesle tulla vår har i dag hatt en liten "puppestreik" som varte i nesten ni timer.

Hun er bare tre måneder og har bestandig hatt en maksgrense mellom måltidene på fire timer (på dagtid). I dag har hun vært helt umulig, hver gang jeg har prøvd å legge henne til brystet har hun vræla. Jeg har tenkt at det ikke er noen vits å tvinge henne. Jeg prøvde - etter omtrent fem timer å gi henne litt utpumpet melk med skje, og det slurpa hun i seg, men det var bare ca. 20 ml. Hun har ellers vært så urolig at jeg fikk ikke pumpet ut mer. Jeg fikk i henne litt erstatning noe senere.

Nå når hun skulle legge seg fikk jeg ikke roa henne, naturlig nok var hun sulten - men hun ville ikke ha pupp når jeg prøvde like før sengetid. Til slutt tok jeg henne opp i senga vår - og da ville hun ha pupp.. Så nå sover hun mett og lykkelig i vår seng.

Det jeg lurer på er om det er vanlig at så små avviser brystet uten noen åpenbar grunn?

Kan nevne at jeg ikke har byttet såpe, brukt parfyme etc. som ofte nevnes som grunn for avvisning av brystet. Det er heller ingen tegn som tyder på at hun har øreverk og hun er ikke tett i nesen.

Er det noe jeg kan/bør gjøre om dette fortsetter i morgen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/5710-puppestreik-3-mnd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det hender vel av og til at de nekter puppen har selv opplevd det.

Det som hjalp da var at jeg tok med meg jenta mi på soverommet hvor det var stille og svalt,da tok hun puppen. Hun var ganske oppkavet før jeg gjorde dette så det var tydelig at hun trengte ro og fred.

Hvet ikke om dette er tilfelle hos dere ???

LYKKE TIL.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/5710-puppestreik-3-mnd/#findComment-30273
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjäre EE.

Ja det hender at så små barn streiker ved puppen. Det viktigste er alltid å ikke tvinge dem. Melkeproduksjonen må da oppretholdes på annen måte, mens man jevnlig pröver å legge barnet til brystet. Om tiden går så må barnet få melken på annen måte. Det beste er skje eller kopp, men går ikke det så får det bli flaske. Du må også få ut melken for å unngå tette melkeganger. Stimuler utdrivningsrefleksen ved å trille brystknoppen mellom fingrene noen minutter för pumping.

Klarer du ikke å pumpe ut nok melk tilbarnet må hun få tillegg slik du allerede har gjort.

Informasjon via internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bör du rådföre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/5710-puppestreik-3-mnd/#findComment-30357
Del på andre sider

Jeg opplevde det samme som deg da mensen kom tilbake. Dvs. det begynte vel kvelden før mensen kom. Sønnen min tok etpar sug så slapp han og hylte. Det var tydelig at han ikke likte smaken. Til å begynne med nektet han 100%. Så ble etterhvert protestene gradvis nedtrappet, og etter noen dager var alt ved det gamle.

Dersom det ikke er mensen du får kan det jo hende du har spist noe som setter en smak som jenta di ikke liker?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/5710-puppestreik-3-mnd/#findComment-30615
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...