Vesletita Skrevet 3. juni 2002 Del Skrevet 3. juni 2002 Vesla på 4 mnd. har begynt å suge i veldig korte perioder. Noen ganger er hun ferdig på få sekunder. Det er mye skriking og problemer med å få henne til å suge. Hun må jo suge en stund for å øke produksjonen. Hun er ikke så veldig interessert i å suge ofte heller. Synes det er veldig vanskelig å øke produksjonen, og jeg blir veldig fortvila! Jeg pumper 2-3 ganger daglig for å ikke miste melka. Hun har til nå lagt bra på seg, men jeg frykter en 0-vektøkning til neste sjekk. Det hører med til historien at hun sover godt om natten. Må jeg begynne å vekke henne eller pumpe meg om natten (sette på vekkeklokka)? Jeg prøver alt for å øke produksjonen, ammete, øl, havregrøt osv. Mye hvile også, men syns ikke at det hjelper så mye. Tok Floradix Formula en periode, og syns at melkemengden gikk ned etter at jeg sluttet. Har hørt at B-vitaminer skal være bra, kan jeg ta tilskudd i form av piller istedenfor? og i tilfelle hvor mye? Kan fagpersonell hjelpe meg her? Kanskje jeg bare må innse at jeg ikke er noen super-melkeku..... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/57114-korte-ammestunder/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elisabeth Tufte, helsesøster Skrevet 5. juni 2002 Del Skrevet 5. juni 2002 Kjære Vesletita. Ja, man kommer ofte inn i en vond sirkel når barnet av en eller annen grunn ikke vil suge og dette resulterer i mindre melk og deretter mindre interesse for brystet. Det nytter ihvertfall ikke å presse henne til brystet. Hva med å tilby brystet og la henne ta det hun vil og deretter pumpe for å stimulere og gi det du får ut på kopp. Om du skal prøve å øke med pumpe så stimuler utdrivningsrefleksen først før du setter på pumpen. Spander også på deg å leie en ordentlig elektrisk pumpe som du har mulighet til å sette på 2 pumpesett for å pumpe begge bryst på en gang. Dette sparer tid og studier viser at dobbeltpumping øker prolaktin som er hormonet som gjør at du produserer melk. Prolaktinet øker også ved nattamming/pumping. Om hun går greit opp i vekt behøver hun ikke vekkes, men gjør hun ikke det så bør hun vekkes om natten. I enkelt tilfeller brukes medikamenter for å øke produksjonen, men naturmetoden må prøves først da disse medikamentene har bivirkninger. Et annet alternativ er å prøve hjelpebryst som man får kjøpt på apoteket. Da henger du en flaske med melk i et bånd rundt halsen og det går en tynn slange fra flasken til brystknoppen. Da suger barnet ut den melken du har i brystet samtidig som det kommer melk fra flasken. Dette stimulerer også din egen produksjon siden barnet da akseptere å suge av brystet når melken kommer. Du bør ta kontakt med helsesøster eller en ammepoliklinikk for å få hjelp med å legge en plan for hvordan du skal øke produksjonen. Enkelte kvinner har også god nytte av akupunktur.Ved alle ammeproblemer er det viktig å alltid sjekke at årsaken ikke er sykdom /plager hos barnet eller dårlig ammestilling eller feil sugetak. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/57114-korte-ammestunder/#findComment-241964 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 5barnsmor Skrevet 5. juni 2002 Del Skrevet 5. juni 2002 Å hvor jeg kjenner meg igjen .... Min lille engel er seks mnd og begynte som din i 4mnd alder, og det har alle guttene før henne gjort også...de suger ut overskudde i brystet og så gidder de ikke suge til melken kommer. Min løsning har vært å begynne med nesespray som inneholder ocytoksin. Det får melken til å komme uten at barnet må suge. Jeg tar en spray et par minutter før barnet skal ha og da er melken der når jeg legger henne til. Dette har jeg gjort i to mnd nå og det funker helt fint....en spray koster ca 86kr. og varer i en uke ved seks måltid pr. døgn (ca 47 doser pr flaske) så det koster litt, men ikke mere enn tilegg og det vil jeg jo ikke begynne med.... Lykke til fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/57114-korte-ammestunder/#findComment-241976 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.