Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen. Ikke det at jeg behøver å vite dette nå, for jeg har IKKKKKKKKE fått noen telefon ennå, sukk. Men det er godt å være forberedt allikevel, så derfor lurte jeg på litt i forhold til medisiner på fly.........

Så på PULS eller hva det legeprogrammet på NRK heter, og der ble man advart mot å ta med medisiner inneholdende narkotika med på fly uten tillatelse.

Jeg har en zoladex-sprøyte som jeg må ha med meg på adopsjonsreisen, og lurer på om man trenger noe tillatelse for å ha med den? Tror vel egentlig ikke det, men det blir så dumt hvis jeg finner ut av det i siste liten at det ikke går. Er nødt til å ta sprøyta, ellers kommer mens og smerter tilbake....

Hva med å ha den med i håndbagasjen? Etter 11.september er det jo ikke lov med pinsett en gang.......... Og sprøytespissen på zoladex 'en er formidabel:0)

Kan en slik sprøyte, som ikke inneholder væske, men bare et implantat tåle kulda der koffertene legges???

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/57317-medisiner-p%C3%A5-fly/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest (ikke undertegnet)

Jeg har alltid med meg insulin i håndbagasjen når jeg er ute og reiser. Nålene der er forholdsvis små, men insulinen kan faktisk brukes som våpen siden folk som ikke er diabetikere kan bli skikkelig sjuke/dø av en stor nok dose. Har aldri opplevd det som noe problem at jeg har den med.

Det beste er nok å få en legeerklæring på at man trenger medisinen, så unngår man i alle fall problemer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/57317-medisiner-p%C3%A5-fly/#findComment-240493
Del på andre sider

Hei,

Jeg flyr ofte med både sprøyter, nåler og ampuller, og jeg har aldri blitt stoppet hverken i sikkerhetskontroll eller i tollen pga dette.

Dog er det sikreste trolig å få et brev (på engelsk) av legen.

Ta medisinene med deg som håndbagasje, fordi innsjekket bagasje har en tendens til å havne i Vladivostok. Det eneste unntaket for denne regelen er bagasje som faktisk skal til Vladivostok - den havner i Maputo. :-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/57317-medisiner-p%C3%A5-fly/#findComment-240498
Del på andre sider

Gjest anonym i kveld

Hei eno,

Jeg har endometriose og gikk på en 6 mnd Zoladex-kur en tid tilbake. Jeg måtte også ha med meg Zoladex på reisen (til fjerne himmelstrøk).

Jeg hadde med meg en legeerklæring på engelsk. Jeg fikk ikke bruk for den, men det var betryggende å ha den med. Vil anbefale deg det!

Puttet sprøyten med innhold i håndbagasjen, da jeg følte jeg hadde mer kontroll på den der. Hadde nemmelig blant annet med en pose tørris som jeg "slo" rett før vi gikk ut av flyet. Brukte beautybag (anbefales!) - den fungerte nesten som et kjøleskap ;-) Og, det var bra for vi sto 3 timer i passkontroll-kø - i 35 varme grader...

Jeg fikk også en pose isbiter fra flyvertinnen som jeg la oppi.

Går på en tilsvarende kur nå, men denne gang tar jeg Procren. Disse sprøytene settes bare hver 3. mnd, så jeg slipper unna med bare to! De er også MYE mindre vonde enn Zoladexsprøytene. Tar du østrogentilskudd i tillegg? Jeg gjorde ikke det sist og hadde masse bivirkninger/ubehag (hetetokter osv. - du kjenner sikkert til det...). Nå begynte jeg med Progynovatabletter (østrogen) 3 uker etter første sprøyte. Etter kun 1 uke var alt ubehag borte! Og, kuren virker likevel bra.

Hvis vi "må" reise midt i neste sprøyteperiode, tar jeg igjen fram beautybag'en og tørrisen ;-)

Ønsker deg lykke til!!!

PS: Jeg kommer ev. til å sjekke opp dette med sprøytespisser ombord i flyet - vet ikke hvordan reglene er på dette nå...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/57317-medisiner-p%C3%A5-fly/#findComment-240517
Del på andre sider

Hei eno,

Jeg har endometriose og gikk på en 6 mnd Zoladex-kur en tid tilbake. Jeg måtte også ha med meg Zoladex på reisen (til fjerne himmelstrøk).

Jeg hadde med meg en legeerklæring på engelsk. Jeg fikk ikke bruk for den, men det var betryggende å ha den med. Vil anbefale deg det!

Puttet sprøyten med innhold i håndbagasjen, da jeg følte jeg hadde mer kontroll på den der. Hadde nemmelig blant annet med en pose tørris som jeg "slo" rett før vi gikk ut av flyet. Brukte beautybag (anbefales!) - den fungerte nesten som et kjøleskap ;-) Og, det var bra for vi sto 3 timer i passkontroll-kø - i 35 varme grader...

Jeg fikk også en pose isbiter fra flyvertinnen som jeg la oppi.

Går på en tilsvarende kur nå, men denne gang tar jeg Procren. Disse sprøytene settes bare hver 3. mnd, så jeg slipper unna med bare to! De er også MYE mindre vonde enn Zoladexsprøytene. Tar du østrogentilskudd i tillegg? Jeg gjorde ikke det sist og hadde masse bivirkninger/ubehag (hetetokter osv. - du kjenner sikkert til det...). Nå begynte jeg med Progynovatabletter (østrogen) 3 uker etter første sprøyte. Etter kun 1 uke var alt ubehag borte! Og, kuren virker likevel bra.

Hvis vi "må" reise midt i neste sprøyteperiode, tar jeg igjen fram beautybag'en og tørrisen ;-)

Ønsker deg lykke til!!!

PS: Jeg kommer ev. til å sjekke opp dette med sprøytespisser ombord i flyet - vet ikke hvordan reglene er på dette nå...

Hei, og tusen takk for svaret. Du, er nicket ditt anonym i kveld, eller ER du anonym i kveld;-)

Jeg har også endo, og har cyste på den ene eggstokken som jeg har beholdt etter laparatomi.

Jeg har vært inne og operert flere ganger, og denne siste gangen anbefalte legene radikal operasjon. Jeg ønsket allikevel å forsøke zoladex etter tips fra nettlege Mette Moen i steden for å fjerne rubbel og bit. Ikke fordi jeg ønsker å bli gravid, for nå er jeg lykkelig ventende adoptivmor, men fordi det er så drastisk, og NO WAY BACK. Jeg bruker Livial som add-back, og er superfornøyd. Ingen smerter og ingen unødvendig mens. Eneste bivirkning er at jeg ser ut som om jeg er 14 år når det gjelder kviser og hud. Men det kan jeg sannelig leve med, for jeg husker veldig godt alternativet.

Jeg visste ikke at Zoladex skulle ligge kjølig,........... Hva er max/minimums temperatur???

Jeg får Zoladex hver tredje måned nå, og det er MYE bedre enn å ta det hver måned. Deilig å SLIPPE å leve i konstant deja-vu følelse hver gang jeg satt på legekontoret....

Men; det hadde vært deilig om de fant opp noe med en tynnere spiss..... Jeg ser sannelig ut som en nålepute på magen:0)

Vel, som sagt, tusen takk for svaret.

Ha en fin uke.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/57317-medisiner-p%C3%A5-fly/#findComment-240775
Del på andre sider

Annonse

Gjest anonym i kveld

Hei, og tusen takk for svaret. Du, er nicket ditt anonym i kveld, eller ER du anonym i kveld;-)

Jeg har også endo, og har cyste på den ene eggstokken som jeg har beholdt etter laparatomi.

Jeg har vært inne og operert flere ganger, og denne siste gangen anbefalte legene radikal operasjon. Jeg ønsket allikevel å forsøke zoladex etter tips fra nettlege Mette Moen i steden for å fjerne rubbel og bit. Ikke fordi jeg ønsker å bli gravid, for nå er jeg lykkelig ventende adoptivmor, men fordi det er så drastisk, og NO WAY BACK. Jeg bruker Livial som add-back, og er superfornøyd. Ingen smerter og ingen unødvendig mens. Eneste bivirkning er at jeg ser ut som om jeg er 14 år når det gjelder kviser og hud. Men det kan jeg sannelig leve med, for jeg husker veldig godt alternativet.

Jeg visste ikke at Zoladex skulle ligge kjølig,........... Hva er max/minimums temperatur???

Jeg får Zoladex hver tredje måned nå, og det er MYE bedre enn å ta det hver måned. Deilig å SLIPPE å leve i konstant deja-vu følelse hver gang jeg satt på legekontoret....

Men; det hadde vært deilig om de fant opp noe med en tynnere spiss..... Jeg ser sannelig ut som en nålepute på magen:0)

Vel, som sagt, tusen takk for svaret.

Ha en fin uke.

Vennlig hilsen

Er som å lese min historie... Jeg har også en eggstokk igjen som kirurgene fjernet en cyste på under siste lap. Men, i motsetning til med deg har kirurgene aldri anbefalt å fjerne alt, heller det motsatte. Synes det er lurt av deg at du valgte medisinsk behandling og ikke drastisk operasjon.

Tror det sto max 25 gr. på Zoladex'en... Stemmer ikke det? Det var mer enn det der vi var på ferie ;-)))

Mitt nick er noe annet, men er anonym nå pga temaet.

Ha en fin uke, du også! Og, lykke til med den evindelige ventingen...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/57317-medisiner-p%C3%A5-fly/#findComment-240889
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...