Gå til innhold

Ny jobb?

Anbefalte innlegg

Gjest litt i tvil

Jeg har lyst til å søke på en jobb.

Det vil nok ta noen måneder før det blir snakk om noen tildeling. Jeg lurer på om det at vi skal adoptere i overskuelig fremtid er noe jeg må opplyse om i et eventuelt intervju. Har arbeidsgiver krav på å få vite det? Eller er det noe jeg med god samvittighet kan la være å nevne? Ser liksom for meg at det ikke akkurat vil være noe som taler til min fordel, og er redd jobben vil glippe for meg...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/57326-ny-jobb/
Del på andre sider

Fortsetter under...

brilleslangen

Dette her er jeg slett ikke sikker på, men jeg tror at du bør fortelle det.

Det blir jo på samme måte som om en gravid søker på jobben......... Jeg tror man er "pliktig" til å fortelle det.

Og om jeg hadde vært arbeidsgiver hadde jeg satt stor pris på ærligheten i forkant av ansettelsen istedet for å oppleve at man kommer noen mnd senere og forteller at man må ut i permisjon.

Da har man jo holdt tilbake info og på en måte vært uærlig....

Jeg tror ikke arbeidsgiver har anledning til å gå forbi deg med den kommende adopsjonen som begrunnelse hvis det er du som har de beste forutsetninger for å skulle få jobben ellers( relevant utdanning, ansiennitet m.m)

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/57326-ny-jobb/#findComment-240514
Del på andre sider

Hvis du forteller det, vær ærlig, ellers gjennomskuer de deg. Fortell så lite som mulig, men prøv å fortelle med entusiasme. Prøv å finne mulige løsninger hvis de kommer med problemstillinger, kanskje er det noe du kan gjøre hjemme, eller på kvelden når far er hjemme osv.

Lykke til

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/57326-ny-jobb/#findComment-240651
Del på andre sider

Dette her er jeg slett ikke sikker på, men jeg tror at du bør fortelle det.

Det blir jo på samme måte som om en gravid søker på jobben......... Jeg tror man er "pliktig" til å fortelle det.

Og om jeg hadde vært arbeidsgiver hadde jeg satt stor pris på ærligheten i forkant av ansettelsen istedet for å oppleve at man kommer noen mnd senere og forteller at man må ut i permisjon.

Da har man jo holdt tilbake info og på en måte vært uærlig....

Jeg tror ikke arbeidsgiver har anledning til å gå forbi deg med den kommende adopsjonen som begrunnelse hvis det er du som har de beste forutsetninger for å skulle få jobben ellers( relevant utdanning, ansiennitet m.m)

Lykke til!

Hvis det er en jobb som krever lang opplæring eller innføring, tror jeg ikke en sjef blir særlig happy med tanke på å gå gjennom dette med vikar en gang til i nærmeste fremtid, mens du har permisjon. Det er mange unnskyldninger en sjef kan gi for ikke å gi jobben til deg, selv om det garantert har sammenheng med graviditet eller adopsjon. Det er nok mest sannsynlig at en jobb som krever bare noen dagers opplæring vil gis til denne personen, dessverre. Det sikreste er nok å søke på vikarjobber. Men alikevel må du søke på jobben, man kan jo treffe en sjef med hjertet på riktig sted!!!! Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/57326-ny-jobb/#findComment-240711
Del på andre sider

Gjest anonym i kveld

Jeg mener det kommer an på hvor lang tid en regner med det er frem til tildeling. Du har ingen plikt til å fortelle det på jobbintervju - faktisk så har de ikke lov til å spørre deg om det! La oss si at det er ni måneder eller mer til du venter tildeling. Da er det i alle fall ikke noen grunn til å fortelle det, for du skal jo ha samme rettigheter som en som evt. kunne blitt gravid dagen etter intervjuet (for å sette det hele på spissen).

Jeg skiftet nylig jobb, og sa ingenting på intervjuet. Jeg spurte mange på forhånd om hva jeg burde gjøre, og alle sammen sa at jeg ikke måtte si det. Kanskje er det uærlig, men det er vel like uærlig å gi jobben til en annen fordi du skal ut i permisjon? Det er det du risikerer dersom du sier noe om det. Og arbeidsgiver har ikke lov til å si noe på at du skal ha permisjon. Bare tenk på alt arbeidsgiverne sparer ved at vi er friske og raske helt frem til permisjonen! Ikke skal vi amme heller, så det er lettere for oss å dele permisjonen med pappaen.

Men - som sagt: Er det snakk om et par tre måneder før du må ut i permisjon så ville jeg nok sagt det. Da er det veldig ekkelt å komme i etterkant og fortelle det...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/57326-ny-jobb/#findComment-240712
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...