Lisette Skrevet 5. juni 2002 Del Skrevet 5. juni 2002 ........... var spørsmålet jeg fikk. Jeg ble overrasket og satte nesten maten i vrangen. Godt oppdratt som jeg er, falt det meg ikke inn å svare 'sleivete' tilbake. Min datter og jeg var i selskap i helgen, og vi satt og spiste, da det overraskende spørsmålet kom fra en eldre slektning av jubilanten. Praten gikk livlig, og min datter fikk masse oppmerksomhet, noe hun synes er flott :-) Senere har jeg tenkt at det er godt at hun kun er 2, og at hun neppe fikk med seg så mye av denne type spørsmålsstilling. Uansett så snakker jeg helst ikke økonomi mens min datter hører på, men jeg ga uttrykk for at verken min mann og jeg noensinne ser på vår datter som 'kjøpt'! Uten at jeg fikk sagt dette i rene ord, men jeg tror nok vedkommende skjønte 'lunta'. Etter å ha summet meg i ca 30 sekunder, fortalte jeg litt generelt om adopsjon og hvilke kostnader man som adoptant kunne forvente seg. Neste replikk fra damen var: 'Ja, de vet å ta seg betalt!' Da fikk jeg sagt at vi jo hadde 'spart' skattebetalerne for noen få kroner, i og med at vi ikke belastet sykehuset m. 'liggedøgn' og oppfølging for barnet de første 15 månedene :-) Nå var jeg litt 'biskere' :-) Et slikt tema er det ikke lett å gå videre inn på med en aktiv og blid skjønnhet ved sin side :-) Jeg spiste opp maten min, og gikk over til et annet tema :-) Tenk deg ut et svar, og husk at den som spør ikke nødvendigvis mener noe ondt med det, for spørsmålet får du sikkert en dag, men hva ville DU sagt undrer 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/57479-hvor-mye-kostet-hun/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bassisten Skrevet 5. juni 2002 Del Skrevet 5. juni 2002 Eg er ikkje så veloppdratt som deg, så eg trur eg hadde svart så sleivete som eg berre kan! :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/57479-hvor-mye-kostet-hun/#findComment-241730 Del på andre sider Flere delingsvalg…
flisa Skrevet 5. juni 2002 Del Skrevet 5. juni 2002 Jeg hadde svart: "hvordan da mener du?" - Så skulle damen ha fått fortalt hva hun la i det.. Nå er ikke jeg i den sistuasjonen at jeg har måttet/villet adoptert, men jeg har likevel kjennskap til "rare tanter" i selskap :-) Da jeg gikk gravid med nummer to, var det en tante som klappet meg på magen og sa; " Vi får håp det går likar dein her gongen no da!" - på sånn "øvre Singsaker-slang".... Ikke aner jeg hva hun mente.....:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/57479-hvor-mye-kostet-hun/#findComment-241739 Del på andre sider Flere delingsvalg…
trompet Skrevet 5. juni 2002 Del Skrevet 5. juni 2002 Eg er ikkje så veloppdratt som deg, så eg trur eg hadde svart så sleivete som eg berre kan! :-) Det er vel ikke så rart at hun spurte på den måten, synes da jeg. For det er viden kjent at adoptivforeldre til utenlandsfødte barn, må betale en viss sum penger. Men det de fleste ikke vet er hvorfor.. Og da er det viktig å fortelle folk som lurer på dette at Det er flere innbetalinger, som går til administrasjonen, til og med de som jobber med adopsjon må ha lønning. og det landet som barnet kommer i fra må ha sikre bevis på at adoptivforeldrene er de rette for hvert enkelt barn,defor må alle papirer oversettes til det språket som de forstår , og at det også forventes at adoptivforeldrene skal reise å hente barnet selv. Alt dette koster mange penger. men BARNET koster ingen ting. Og jeg ville tilføyd at jeg er takknemlig for alt dette som blir gjort i forkant , for at så mange mennesker står på for oss. og at vi er takknemmelig for at det ikke går an å KJØPE barn. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/57479-hvor-mye-kostet-hun/#findComment-242033 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest har ennå ikke adoptert Skrevet 5. juni 2002 Del Skrevet 5. juni 2002 Det er vel ikke så rart at hun spurte på den måten, synes da jeg. For det er viden kjent at adoptivforeldre til utenlandsfødte barn, må betale en viss sum penger. Men det de fleste ikke vet er hvorfor.. Og da er det viktig å fortelle folk som lurer på dette at Det er flere innbetalinger, som går til administrasjonen, til og med de som jobber med adopsjon må ha lønning. og det landet som barnet kommer i fra må ha sikre bevis på at adoptivforeldrene er de rette for hvert enkelt barn,defor må alle papirer oversettes til det språket som de forstår , og at det også forventes at adoptivforeldrene skal reise å hente barnet selv. Alt dette koster mange penger. men BARNET koster ingen ting. Og jeg ville tilføyd at jeg er takknemlig for alt dette som blir gjort i forkant , for at så mange mennesker står på for oss. og at vi er takknemmelig for at det ikke går an å KJØPE barn. Greit med forklaringen du gir trompet,. og at man forklarer hva pengene går til, og at det vil koste å reise ned til landet man adopterer fra! Men man reagerer sikkert på hvordan hun spør! Som om det er en "ting" man har kjøpt. Du spør f.eks. - "hva bet. du for hunden din? ", "Hva kostet den sykkelen?" Men man spør IKKE - Hva kostet hun.. Legg til en d så er det greit.. for da er det snakk om en hund og ikke et barn.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/57479-hvor-mye-kostet-hun/#findComment-242144 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest barbeint Skrevet 5. juni 2002 Del Skrevet 5. juni 2002 De snakker som de har vett. Skulle tro vi rett og slett drev med import av barn. Det er greit at folk er nysgjerrige på kostnader i forbindelse med adopsjon, men det finnes jo grenser på hvordan man kan tillate seg og ordlegge seg. Som man spør får man svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/57479-hvor-mye-kostet-hun/#findComment-242388 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamta Skrevet 5. juni 2002 Del Skrevet 5. juni 2002 Jeg/ vi har fått liknende spørsmål fra barn..så jeg er forsåvidt forberedt. Ved siden av en saklig utgreiing om kostnadene ved adopsjon fra utlandet, kunne det nok være på sin plass med en liten kommentar om at Gullet slett ikke er til salgs for noen pris i verden! :-))) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/57479-hvor-mye-kostet-hun/#findComment-242416 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lilja Skrevet 5. juni 2002 Del Skrevet 5. juni 2002 Dette var kjent, ja.. Det er mange som lurer på hva det koster å adoptere, de fleste har nok ordlagt seg en smule mer gjennomtenkt enn dette. Men i alle fall: De gangene jeg har fått det spørsmålet, har jeg konsekvent svart: "Vet du - ho var HELT GRATIS! Og det er jo fullstendig logisk - for det finnes ikke det menneske her på jorden som har penger nok til å kunne kjøpe denne ungen her..!" Og _hvis_ vedkommende har spurt videre etter denne "kraftsalven", så har jeg snilt og villig forklart hva det egentlig er vi betaler for ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/57479-hvor-mye-kostet-hun/#findComment-242619 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jacob Skrevet 5. juni 2002 Del Skrevet 5. juni 2002 Jeg synes spørsmålet er relevant og interessant all den tid det er så inn i helvete store kostnader ved å adoptere etter det jeg har skjønt. Spørsmålet er relevant fordi barn er viktig og fordi penger er viktig -og fordi barn og penger må ses i sammenheng hva angår adopsjon. Mange er avskåret fra å adoptere nettopp på grunn av en trang økonomi så langt jeg har forstått. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/57479-hvor-mye-kostet-hun/#findComment-242626 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest barbeint Skrevet 5. juni 2002 Del Skrevet 5. juni 2002 Jeg synes spørsmålet er relevant og interessant all den tid det er så inn i helvete store kostnader ved å adoptere etter det jeg har skjønt. Spørsmålet er relevant fordi barn er viktig og fordi penger er viktig -og fordi barn og penger må ses i sammenheng hva angår adopsjon. Mange er avskåret fra å adoptere nettopp på grunn av en trang økonomi så langt jeg har forstått. "all den tid det er så inni helvete mye kostnader med en adopsjon". - Jeg er helt stum. De fleste par ha råd til og adoptere, særlig når man ser hvor lang tid man har og spare. - Dette handler faktisk om prioritering man tar. - Jeg og min man prioriterer og ikke reise på utenlandsturer etc. om det ikke er i jobb sammenheng og har ikke hatt ferie i utlandet på over tre år. -Vi prioriterer og ikke ha to biler. - Vi prioriterer og ikke gå så mye ut og spise ( og drikke for den saks skyld). - Vi prioriterer og ikke kjøpe nye møbler etc. Det er mange ting skom koster mye mer som vanlig mann i gata tar seg råd til, men ikke vi kan. Sånn er livet, alle kan ikke gjøre de samme tingene. "inni helvete mye kostnader", vet jeg at jeg rett og slett ikke er enig med deg i. Man kan ikke KJØPE barn og derfor kan di IKKE koste noe heller! - Dette er vel helt logisk for de fleste av oss, men tydlig vis ikke alle. Obs! Jeg var hvist ikke stum allikevel!! - Hilsen en virklig irritert 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/57479-hvor-mye-kostet-hun/#findComment-242652 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jacob Skrevet 5. juni 2002 Del Skrevet 5. juni 2002 "all den tid det er så inni helvete mye kostnader med en adopsjon". - Jeg er helt stum. De fleste par ha råd til og adoptere, særlig når man ser hvor lang tid man har og spare. - Dette handler faktisk om prioritering man tar. - Jeg og min man prioriterer og ikke reise på utenlandsturer etc. om det ikke er i jobb sammenheng og har ikke hatt ferie i utlandet på over tre år. -Vi prioriterer og ikke ha to biler. - Vi prioriterer og ikke gå så mye ut og spise ( og drikke for den saks skyld). - Vi prioriterer og ikke kjøpe nye møbler etc. Det er mange ting skom koster mye mer som vanlig mann i gata tar seg råd til, men ikke vi kan. Sånn er livet, alle kan ikke gjøre de samme tingene. "inni helvete mye kostnader", vet jeg at jeg rett og slett ikke er enig med deg i. Man kan ikke KJØPE barn og derfor kan di IKKE koste noe heller! - Dette er vel helt logisk for de fleste av oss, men tydlig vis ikke alle. Obs! Jeg var hvist ikke stum allikevel!! - Hilsen en virklig irritert I den ene vendinga snakker du hele tiden om at "det ikke koster penger" - i den andre konsekvent om prioriteringer. Dette anser jeg som et politisk korrekt retorisk knep for å underminere den kjennsgjerning at det koster en del penger å adoptere et barn. At det koster penger å adoptere er ikke det samme som at man kan kjøpe et barn - selv om man kan gjøre det også på illegale markeder. At vedkomne i åpningsinnlegget kom til å spørre om; "hvor mye kostet det" må ses på som en klønete formulering - ikke noe annet. At man blir målløs av klønete formuleringer sier vel så meget om mottaker som om avsender. En adoptivforelder har ikke en eksklusiv rett til å være hårsår. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/57479-hvor-mye-kostet-hun/#findComment-242674 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lisette Skrevet 6. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2002 I den ene vendinga snakker du hele tiden om at "det ikke koster penger" - i den andre konsekvent om prioriteringer. Dette anser jeg som et politisk korrekt retorisk knep for å underminere den kjennsgjerning at det koster en del penger å adoptere et barn. At det koster penger å adoptere er ikke det samme som at man kan kjøpe et barn - selv om man kan gjøre det også på illegale markeder. At vedkomne i åpningsinnlegget kom til å spørre om; "hvor mye kostet det" må ses på som en klønete formulering - ikke noe annet. At man blir målløs av klønete formuleringer sier vel så meget om mottaker som om avsender. En adoptivforelder har ikke en eksklusiv rett til å være hårsår. Her i huset blir vi ikke hårsåre av tankeløse eller klønete spørsmål fra personer som kanskje ikke har et så gjennomtenkt forhold til adopsjon som vi har. Alikevel må det være lov å undres, og også få høre litt om hva dere andre ville ha svart. Jeg var egentlig ute etter ' hva tenkte du der og da-svaret', men det var jeg ikke flink nok til å utrykke :-) Hadde det vært en 'setting' hvor det var færre mennesker, og min datter ikke hadde krevet min oppmerksomhet akkurat der og da, ville også jeg ha forklart hva pengene egentlig går til i forbindelse med en adopsjon. Men jeg lurer på betydningen, uten at jeg er hårsår, av din setning: 'At man blir målløs av klønete formuleringer sier vel så meget om mottaker som om avsender'. ??? Har jeg gått glipp av noe? Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/57479-hvor-mye-kostet-hun/#findComment-243686 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jacob Skrevet 7. juni 2002 Del Skrevet 7. juni 2002 Her i huset blir vi ikke hårsåre av tankeløse eller klønete spørsmål fra personer som kanskje ikke har et så gjennomtenkt forhold til adopsjon som vi har. Alikevel må det være lov å undres, og også få høre litt om hva dere andre ville ha svart. Jeg var egentlig ute etter ' hva tenkte du der og da-svaret', men det var jeg ikke flink nok til å utrykke :-) Hadde det vært en 'setting' hvor det var færre mennesker, og min datter ikke hadde krevet min oppmerksomhet akkurat der og da, ville også jeg ha forklart hva pengene egentlig går til i forbindelse med en adopsjon. Men jeg lurer på betydningen, uten at jeg er hårsår, av din setning: 'At man blir målløs av klønete formuleringer sier vel så meget om mottaker som om avsender'. ??? Har jeg gått glipp av noe? Vennlig hilsen Den setningen henviste til følgende faktum; om ikke 'barbeint' ble målløs av spørsmålet som ble stilt til deg i selsakpet - ble hun i hvertfall stum av mitt innlegg som hun selv sa. Det er ikke så meget som skal til. Kostnadspørsmålet, og her snakker vi utelukkende om penger, hva angår adopsjon er meget viktig. Jeg vet selv om mennesker som har punget ut med over 70 000 kroner for å få hente "sitt" barn. Det som er prinsippielt interessant er jo hvorvidt disse pengene eller deler av dem burde vært subsidiert i en eller annen form all den tid adoptivforeldre ikke bare skaffer seg et barn, men tar et utvidet og stort samfunnsansvar ved å adoptere. Vedkomne som jeg omtalte over adopterte nettopp på et slikt grunnlag - og det synes jeg er fint. På mange måter fortjener alle barn like muligheter. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/57479-hvor-mye-kostet-hun/#findComment-244329 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.