Gå til innhold

Nils Håvard Dahl

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Nils Havard Dahl

Generelt kan jeg svare på standard depresjonsbehandling:

Er somatisk sykdom utelukket?

Er diagnosen depresjon sikker?

Hvor alvorlig er depresjonen? f.eks. skåre på MADRS skala.

Hvor lenge har den vart?

Behandling.

SSRI eller Aurorix opp til max dose i minst 6 uker før en kan si at det ikke virker.

For Aurorix bør en prøve 900 mg før en gir seg.

Deretter enten kombinasjon med Tolvon eller skifte til Efexor.

Uansett bør en kombinere med samtaler enten hos allmennlege eller kognitiv terapi hos en spesialist.

Videre medikamentell terapi dersom det foranstående ikke virker, bør gjøres av psykiater.

Lysterapi, som dystonia nevner, er kun aktuelt ved vinterdepresjoner - SAD.

Oskar- prinsippet:

Optimaliser dosen

Sjekk serumspeil/blodkonsentrasjon ved blodprøve. Ganske mange har en avvikende nedbrytning av stoffene og trenger derfor helt andre doser.

Kombiner ulike medisiner.

Alternativ behandling: lys, elektrosjokk

Revurder diagnosen.

Til slutt: Hva betyr det mer konkret at du ikke er tilfreds?

Kombiner

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/583-nils-h%C3%A5vard-dahl/#findComment-1904
Del på andre sider

Generelt kan jeg svare på standard depresjonsbehandling:

Er somatisk sykdom utelukket?

Er diagnosen depresjon sikker?

Hvor alvorlig er depresjonen? f.eks. skåre på MADRS skala.

Hvor lenge har den vart?

Behandling.

SSRI eller Aurorix opp til max dose i minst 6 uker før en kan si at det ikke virker.

For Aurorix bør en prøve 900 mg før en gir seg.

Deretter enten kombinasjon med Tolvon eller skifte til Efexor.

Uansett bør en kombinere med samtaler enten hos allmennlege eller kognitiv terapi hos en spesialist.

Videre medikamentell terapi dersom det foranstående ikke virker, bør gjøres av psykiater.

Lysterapi, som dystonia nevner, er kun aktuelt ved vinterdepresjoner - SAD.

Oskar- prinsippet:

Optimaliser dosen

Sjekk serumspeil/blodkonsentrasjon ved blodprøve. Ganske mange har en avvikende nedbrytning av stoffene og trenger derfor helt andre doser.

Kombiner ulike medisiner.

Alternativ behandling: lys, elektrosjokk

Revurder diagnosen.

Til slutt: Hva betyr det mer konkret at du ikke er tilfreds?

Kombiner

Du sier at lysbehandling kun er aktuelt på vinteren. Hvorfor det om jeg kan spørre?

Jeg bruker lysbehandling nå i forbindelse med nedtrapping av Seroxat og synes det virker veldig bra. Faktisk så bra at jeg er nødt til å slå av lampa minst 2 timer før jeg skal legge meg, jeg blir i toppform og finnes ikke trøtt når jeg bruker lampa.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/583-nils-h%C3%A5vard-dahl/#findComment-1913
Del på andre sider

Gjest deppern

Du sier at lysbehandling kun er aktuelt på vinteren. Hvorfor det om jeg kan spørre?

Jeg bruker lysbehandling nå i forbindelse med nedtrapping av Seroxat og synes det virker veldig bra. Faktisk så bra at jeg er nødt til å slå av lampa minst 2 timer før jeg skal legge meg, jeg blir i toppform og finnes ikke trøtt når jeg bruker lampa.

Hva heter lampa di og hvor får du kjøpt den? Er den dyr?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/583-nils-h%C3%A5vard-dahl/#findComment-1981
Del på andre sider

• 8 år senere...

Annonse

Du skal da ikke bruke lysterapilampe rett før du skal sove. Etter seks må en i hvert fall ikke bruke den. Jeg bruker den ikke etter tre, helst formiddag

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/583-nils-h%C3%A5vard-dahl/#findComment-2632167
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...